CHi-elektriciteitscentrale

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Iemand daar al iets over gehoord? Zag reclame in mijn facebookfeed en dacht, hu? Maar de site (elugie.com) ziet er mij vooral heel commercieel uit zonder echt wat te lossen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie daar nergens staan wat het bvb kost, denk dat dit toch wel het belangrijkste is...

Ik blijf er bij, heel catchy site zonder echt serieuze info... Zelfs de technische uitleg...

https://www.energiebewustontwerpen.be/a ... e-energie/

Hier al wat meer gevonden... Blijkbaar enkel interessant bij een verbruik van meer dan 10.000 kWh per jaar.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Ik herinner mij precies bijna exact dezelfde thread de vorige keer dat de black-out ter sprake kwam.
En als ik het me goed herinner was toen de conclusie ook dat als je veel verbruikt zelf elektriciteit opwekken via gas goedkoper is. Hoe belachelijk mij dat ook lijkt (is stroom niet onder andere zo duur door 'milieuheffingen'? En is zelf energie opwekken met gas niet veel vervuilender dan kernenergie? Of mis ik iets?)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Viessmann biedt dit ook aan: (stond op batibouw dit jaar)
https://www.viessmann.be/nl/Woning/verw ... ofcel.html

Het is een vrij dure installatie (16K als ik het mij goed herinner) , maar er is een Europese subsidie die Viessmann voor je regelt en waardoor je maar een klein deel zelf moet betalen. (straf dat die Duitsers op die manier zo veel subsidie kunnen binnenhalen).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lanadekat schreef:(is stroom niet onder andere zo duur door 'milieuheffingen'?)
De stroom op zich nog tot daar aan toe... maar meer dan de helft van je factuur heeft niets met stroom te maken (en dat is bij gas volgens mij heel wat minder al zou ik daarvoor die factuur ook eens moeten bekijken). Geen idee of het allemaal opweegt tegen elkaar... trouwens men wil in de toekomst van gas af !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Vooral veel wat als... In de toekomst.

Je zou zelf waterstof kunnen opwekken uit wind- of zonne-energie... In de toekomst als het bet(h)aalbaar is.
Je zou offgrid kunnen gaan... In de toekomst als het bet(h)aalbaar is.

De ene keer spreken ze over batterijen die opladen, de andere keer over een waterstofvat die als buffer dient.

Nu, ik kijk enkel naar mezelf als particulier. Ik zou bvb zo'n installatie dat samenwerkt op zonne-energie en waterstof wel interessant vinden omdat dit ook mogelijk is voor kleine huizen blijkbaar. De praktijk echter, daar stel ik me vraagtekens bij. Ik zou dit niet installeren omdat ik vrees voor tekorten ofzo deze winter, alleen algemeen, mijn installatie heeft al behoorlijke ouderdom dus misschien interessant om uit te kijken naar een next gen installatie.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het lokaal opwekken van waterstof is op zich niet slecht, maar bij tekorten via kraken van aardgas, oftewel reforming (SMR), is net de manier die we niet meer willen om waterstof op te wekken. Fossiel aardgas willen we zo snel mogelijk weg. En zelfs niet met synthetisch aardgas is het niet echt een optie, want daar is dan al eens op een andere manier waterstof aan te pas gekomen om het te synthetiseren. Het rendement is dan barslecht en wat met het voornamelijk geproduceerde syngas?

Particulier gaan de kosten ook verhogen en het rendement dalen. Een installatie, zonder de SMR, die een wijk bedient bijvoorbeeld, met participatie van zijn inwoners lijkt me veel interessanter.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

tegenwoordig kan je al geen aargasaansluiting meer krijgen in een nieuwe wijk, men breidt de netten niet verder uit, wegens te duur, en te vervuilend, wat ik al niet begrijp want de uitstoot is bijna zuivere lucht....., men gaat in de toekomst aardgas extra gaan belasten en verget niet dat je bij deze vorm van wkc ook prosumententarief moet betalen, zij het wel maar op 20 procent van de opbrengst... mijn oferte sprak toch wel over een investering van 25000 euro voor 12500 kVA opwekking plus de kost van het aardgas plus prosumententarief en een verplicht jaarlijks onderhoud van 750-1000 euro.. nu nogwel intereassant als het minstens 15 jaar meegaat maar wanneer de prijs van aardgas en de taxen en distributie ervoor ook nog eens stijgen heb ik er mn twijfels over, plus het feit dat aardgas ook niet onuitputtelijk is en er nu ook hier en daar al gedreigd wordt de kraan toe te draaien...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”