Scarlet pfSense PPPoE

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Koent
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2016, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hallo,

Onze pfSense firewall is gecrasht na de update naar 2.4.4 en herinstalleren is een pain in the ass.

Om een of andere reden krijgt de firewall op de WAN-poort geen IP adres via DHCP en krijg ik ook PPPoE niet meer op.

Als ik de kabel even uit de firewall trek en in de laptop steek krijg ik direct een ip adres. Het is dus wel degelijk de goede connectie. Alle patchkabels zijn vervangen. De BBOX-3 is langdurig uit geweest.

De interfaces (lan, wan) hebben beiden een status ‘up’.
Bogus Networks blocking op de WAN interface staat uit.

DHCP gebruik ik niet, maar mijn username@SCARLET met de twee eerste letters in kleine letters en het correcte PPPoE paswoord volstaan toch? Ik heb naar Scarlet gebeld en het paswoord voorgelezen. Ze hebben het gevalideerd dus dit zou goed moeten gaan.

Weet er trouwens iemand hoe je bij Scarlet nog met een technieker kan spreken die even kan kijken wat het systeem aan hun kant doet?

Bedankt,

Koen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Koent schreef: Onze pfSense firewall is gecrasht na de update naar 2.4.4 en herinstalleren is een pain in the ass.
hoezo? installeren, backup restoren, done?
Koent schreef: Weet er trouwens iemand hoe je bij Scarlet nog met een technieker kan spreken die even kan kijken wat het systeem aan hun kant doet?
in het kort: nee, maar moet dat? als je met de bbox wel op internet kan en achter je FW niet, is het probleem het jouwe en niet dat van scarlet.
dus dan moet je hen er ook niet verder mee lastigvallen (daarentegen als je helemaal niet op internet kan vanaf de bbox, als die wel online is, dan is er meer aan de hand)


1) indien je de pppoe opbouwt in de modem: kan je online? => ja? scarlet moet je al niet meer lastigvallen / nee? dan moet je niet verder zoeken bij je eigen setup

2) indien je met de modem online kan, stel je firewall dan in om dhcp te nemen vanaf de bbox als wan en zet een firewall rule die op alle interfaces alle verkeer toelaat om te testen. kan je online MET DE FIREWALL? (diagnostics) ?

vervolgens kan je verder uitzoeken: pppoe in de firewall (maar uitzetten in de bbox), firewall rules, ....

pfsense/opnsense hebben trouwens vrij uitgebreide log en diagnostics faciliteiten, die al eens geraadpleegd om te kijken wat er mogelijks misloopt?
zou me sterk lijken dat je daar al niet een groot deel van je antwoord in zou kunnen vinden.
Koent
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2016, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Het was een vervelende error maar na lang zoeken bleek de oorzaak een defecte onboard netwerkkaart. Helaas was ze niet ‘dood’ maar produceerde ze meer errors dan een politicus in een verkiezingsshow. De machine moest voor het eerst in drie jaar afgezet worden dus ik had me aan hardwareproblemen mogen verwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”