Hello,
Mijn zoon woont in een gebouw waar de eigenaar het telenet-abo deelt over 3 huurders. De router staat in een hoek in de kelder, en hij liet daarom nog een extra AP liet installeren door Telenet ergens op de verdieping (waar bij geen toegang hebben).
Er zijn twee problemen.
Iedereen hangt aan hetzelfde netwerk, wat een veiligheidsprobleem geeft.
En de wifi-kwaliteit is belabberd. Streamen van live-tv is quasi onmogelijk. Ik heb in de mijntelenet interface ook gezien dat alle toestellen aan de router hangen en geen enkel aan het AP. Wat betekent dat daar ook iets mis is.
Ik had nu het volgende in gedachten. We kopen ons een goede wireless router. Ik kan deze bekabeld op een centrale plaats zetten. Ik geef het adres van de router op als DMZ in de Telenet-router. En zo maak ik een privé - netwerk voor hen zelf.
Desnoods disable ik de wifi functie in de telenet router zodat de rest van de woning verplicht naar de AP wordt afgeleid (wat volgens mij ook beter zal zijn).
Wat ik nog niet gevonden heb is hoe ik één toestel een vast IP-adres kan geven in de router van Telenet.
Is dat het zo een beetje? Of zie ik het te simpel?
Thuisnetwerk achter Telenet Router
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Als je de wan van een router bekabeld kan aansluiten op de Telenet router van de huisbaas, dan heb je een eigen netwerk. Je moet deze ook niet in de DMZ modus zetten hiervoor. Als je zoon geen rare dingen doet zoals vpn of dergelijke, dan is dat ook niet nodig. Je moet enkel zien dat netwerk van de huisbaas, en dat van jezelf niet in dezelfde range liggen.
- jutuiz
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ok, nog simpeler dan ik dacht. Thx.mailracer schreef:Als je de wan van een router bekabeld kan aansluiten op de Telenet router van de huisbaas, dan heb je een eigen netwerk. Je moet deze ook niet in de DMZ modus zetten hiervoor. Als je zoon geen rare dingen doet zoals vpn of dergelijke, dan is dat ook niet nodig. Je moet enkel zien dat netwerk van de huisbaas, en dat van jezelf niet in dezelfde range liggen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Beetje raar dat jij als huurder toegang hebt tot "Mijn Telenet" van de eigenaar? Van veiligheidsproblemen gesprokenjutuiz schreef:Ik heb in de mijntelenet interface ook gezien dat alle toestellen aan de router hangen en geen enkel aan het AP. Wat betekent dat daar ook iets mis is.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
De toestellen die via het AP verbinding maken, horen tot hetzelfde netwerk, en krijgen een IP adres van de Telenet router. Waarschijnlijk is dat de reden dat je die toestellen ook zit in de apparaten lijst op de router (zelfs als ze toch op het AP hangen)?
Dat zou ik niet doenjutuiz schreef:Desnoods disable ik de wifi functie in de telenet router zodat de rest van de woning verplicht naar de AP wordt afgeleid (wat volgens mij ook beter zal zijn)
- Hiermee ga je ook het WiFree signaal uitschakelen. De Homepsot kan altijd nuttig zijn om bezoekers toegang te geven.
- Indien het AP de "Telenet WiFi booster" is, krijgt deze automatisch de instellingen gepusht vanuit de HGW. De toestellen zullen normaal verbinding maken met beste signaal.
Ik zou de eigen router gewoon een vast WAN IP geven (gebruik hiervoor 192.168.0.2-49).jutuiz schreef:Wat ik nog niet gevonden heb is hoe ik één toestel een vast IP-adres kan geven in de router van Telenet.
Voor de rest: zie antwoorden vorige posters.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Geen idee hoe het scherm er precies uit ziet, maar als die tweede AP een echte transparante AP is gaan in het overzicht alle toestellen ook effectief aan de router "hangen", want dan vormt alles 1 en hetzelfde netwerk. Beter is om na te gaan in het toestel zelf waar hij mee verbonden is. Voor toestellen waar je niet aan kan/mag kan je je wireless adapter een paar uurtjes in monitor mode zetten en zien met welke AP ze verbinden.jutuiz schreef: En de wifi-kwaliteit is belabberd. Streamen van live-tv is quasi onmogelijk. Ik heb in de mijntelenet interface ook gezien dat alle toestellen aan de router hangen en geen enkel aan het AP. Wat betekent dat daar ook iets mis is.
Als die tweede AP echter een WRT is en dus een apart netwerk vormt, dan gaan de toestellen inderdaad daaraan "hangen" als ze ermee verbonden zijn. Wel met dubbele NAT dan enz.
Zoals hierboven al staat is DMZ in principe niet nodig, tenzij je een server wilt draaien of VPN toegang wilt tot die WRT, enfin alles waarbij externe toegang nodig zou zijn.jutuiz schreef: Ik had nu het volgende in gedachten. We kopen ons een goede wireless router. Ik kan deze bekabeld op een centrale plaats zetten. Ik geef het adres van de router op als DMZ in de Telenet-router.
Hou wel rekening met dubbele NAT. "zoon" en "PlayStation" gaan vaak samen, en PlayStation heeft niet graag dubbele NAT's.
Staat in DHCP settings van mijn telenet normaal. Je hebt het MAC-adres van de router die je gaat kopen hiervoor nodig. Maar als je geen DMZ gebruikt heb je in feite ook geen vast IP nodig.jutuiz schreef: Wat ik nog niet gevonden heb is hoe ik één toestel een vast IP-adres kan geven in de router van Telenet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Volgens mij is dat geen probleem. Ik heb hier jaren dubbele NAT gehad, en nooit iets ondervonden op de PlayStation (was wel nog de PS3 toen, maar denk niet dat het PS4 anders is).CCatalyst schreef:PlayStation heeft niet graag dubbele NAT's.
- jutuiz
- Premium Member
Thx iedereen. Zeer nuttig. Nu...ik ben een tijdje uit Telenet stuff. En ook geen techneut van nature.
Ik heb op zolder nog een relatief jonge Belkin liggen, ga dat eens proberen en als het behoorlijk werkt dan zelfs een tweedehands Fritzbox eraan hangen. En dan idd toch proberen met fix IP adres en DMZ. Dat lijkt me het zuiverste op de graat.
Ik heb op zolder nog een relatief jonge Belkin liggen, ga dat eens proberen en als het behoorlijk werkt dan zelfs een tweedehands Fritzbox eraan hangen. En dan idd toch proberen met fix IP adres en DMZ. Dat lijkt me het zuiverste op de graat.
- jutuiz
- Premium Member
Hello, ik heb de belkin (type F5D8233-4v3) nu een fix ip adres gegeven 192.168.0.26.
Ik ga morgen kunnen testen in Leuven, maar wat me nu effen verwart... moet ik nu de dhcp server van de belkin laten opstaan (die deelt adressen uit in de range 192.168.0.50 tot 200). Ik dacht het wel omdat het over totaal gescheiden netwerken gaat toch?
Ik ga morgen kunnen testen in Leuven, maar wat me nu effen verwart... moet ik nu de dhcp server van de belkin laten opstaan (die deelt adressen uit in de range 192.168.0.50 tot 200). Ik dacht het wel omdat het over totaal gescheiden netwerken gaat toch?
- mailracer
- Elite Poster
bij je belkin moet je de wan op DHCP plaatsen zodat hij langs deze kant een ip adres krijgt van de telenetrouter.
Je belkin moet op de Lan kant een ip hebben dat niet in de range van telenet valt. is dit bij telenet 192.168.0.1, dan kies je best 192.168.1.1 voor je belkin router. Deze laat je op DHCP staan, zodat je apparaten hiervan een ip krijgen. De gateway voor je apparaten is deze van je eigen router.
Je belkin moet op de Lan kant een ip hebben dat niet in de range van telenet valt. is dit bij telenet 192.168.0.1, dan kies je best 192.168.1.1 voor je belkin router. Deze laat je op DHCP staan, zodat je apparaten hiervan een ip krijgen. De gateway voor je apparaten is deze van je eigen router.
- jutuiz
- Premium Member
Thx, da's duidelijk zo.mailracer schreef:bij je belkin moet je de wan op DHCP plaatsen zodat hij langs deze kant een ip adres krijgt van de telenetrouter.
- mailracer
- Elite Poster
Kijk dat vind ik nu positief. Iemand die een vraag stelt en dan met de uitleg aan de slag gaat en aktief deel neemt.
Het is vaak zo dat je dergelijke vragen beantwoord en je dan van de vraagsteller geen enkele reactie meer krijgt. ![Thumbs Up :thumbs:](./images/smilies/icon_thumbs.gif)
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
![Thumbs Up :thumbs:](./images/smilies/icon_thumbs.gif)