netwerkproblemen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

Hoi,
Ik zit met een probleem i.v.m. netwerkje. Ik zit met twee desktoppc 's en één laptop. één desktop is aan internet met een usb modem (adsl). Vanuit deze pc vertrekt via netwerkkaart een kabel naar een hub (officeconnect Ethernet hub8). Vandaar vertrekken twee kabels. één richting laptop en één richting pc2. Ze kunnen alle drie op internet maar als ik op de server netwerkverbindingen aanklik zie ik maar de verbinding met internet en één lan verbing. Blijkbaar zien de pc's en laptop elkaar niet. Pingen gaat wel.Ik heb ook op alle drie ipconfig gedaan en dit kawam er uit:
1. op server:
ethernet adapter LAN
Verbindingsspecs DNS achtervoegsel:
IP adres:192.168.0.1
subnetmasker:255.255.255.0
standaardgateway:

topcom dialup ppp
DNS achtervoegsel :
IP adres:212.239.192.196
subnetmasker:255.255.255.0
standardgateway: 212.239.192.196

Op laptop gaf dit:
DNS achtervoegsel:mshome.net
IP adres:192.168.0.70
subnet masker:255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.0.1

Op pc2:
DNS achtervoegsel: mshome.net
IP adres: 192.168.0.207
subnet masker 255.255.255.0
standaardgatway:192.168.0.1

hopelijk kan iemand mij helpen om deze pc's met elkaar te laten 'praten'.
Bedoeling is om bestanden te delen. Gelieve wel rekening te houden met het feit dat ik niet al te veel ervaringen heb met pc taal.

mvg,
boswachter
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

wat bedoel je eigenlijk met ze zien elkaar niet? bedoel je dat je gedeelde mappen niet kunt bereiken?

welke besturingssystemen zijn het? als het win 2k/xp is dan moet je op de pc die je wil bereiken de user ingeven waarmee je op de andere pc bent ingelogd (bv laptop: user= boswachter pass= 12345 dan moet je als je pc2 wil bereiken op pc2 een nieuwe user maken die boswachter heet en 12345 als pass heeft)

ik zou pc1 ip 192.168.0.1 geven (zoals het is) maat pc2 192.168.0.2 en laptop 192.168.0.3 geven.

je kan ook eens proberen in start/run \\192.168.0.2 in te geven voor naar de pc met ip adress 192.168.0.2 te geraken
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

Met niet zein bedoel ik inderdaad dat ik bestanden niet kan delen.
Alle werken ze met legale xp.

mvg,
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boswachter,

ik denk dat je op de verkeerde plaats naar je netwerkpc's aan het zoeken bent. Je zegt namelijk "netwerkverbindingen" daarmee bedoel je volgens mij Start > Settings > Netwerk verbindingen.....

Dit is de configuratie van je netwerk, en die is volgens hetgeen je zegt volledig in orde. Je spreekt namelijk van een internetverbinding die je ziet op de server en een lan verbinding naar de hub. Maw is perfect juist voor de server.

Je kijkt beter eens onder Windows verkenner>My network places> en dan ofwel "entire network" of "computers near me". Daar kan je normaal de pc's zien. Indien je netwerk correct geconfigureerd is.

Indien je ze hier nog niet ziet. Werk je met firewalls? Leg deze dan eventjes uit en probeer opnieuw! Waarschijnlijk houd de firewall je lan tegen. Let op in WinXp zit er standaard ook een firewall --> best uitzetten!!

Dat zou het ongeveer moeten doen volgens mij.
I love it when a plan comes together!
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

Ja nu kan ik er mee werken maar als ik nu via mijn laptop naar odcumenten op de server wil kijken (pc1) dan verrschijnt er een scherm dat vraagt naar een wachtwoord en dan stat er ook maakt verbinding (of zo iets). Op de server werk ik niet met wachtwoord . iemand hier raad mee? alles draait hier op XP.

mvg,
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

heb je op je server een user aangemaakt met exact dezelfde naam en pass als op de laptop?

probeer dat anders eerst, je kan ook eens proberen om op de server een password te zetten en dan dat pass eens in te geven
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ook al heb je geen wachtwoord ingesteld, toch nog zal je een user moeten opgeven. Standaard bestaat er meestal wel een 'Guest', 'Gast', en zeker wel een 'Administrator'.

Probeer eens met als gebruiker 'Administrator' op te geven en wachtwoord blanco te laten...
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

Ikkan wel via pc1 (server) kijken naar laptop. Maar krijg geen toegang op pc3 en van laptop naar pc1 krijg ik een kader let in blauwe band verbinding maken met ****** dan staat er onder in grijze kader heel vaag geberuikersnaam *****\Gast maar dat kan ik niet wijzigen.
En dan klaar wachtwoord onderaan ok en annuleren.
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb nog iets gevonden dat ik raar vind. Als ik via "deze computer" -> extra -> netwerkverbing maken -> verbinden via andere gebruikersnaam krijg ik eenkader met verbinden als... dan staat er een tekst : Standaard maakt u als oem-**********\aspire verbinding met de netwerkmap.

Volgens mij moet ik die aspire kunnen veranderen.

mvg
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

boswachter, probeer eens het volgende. Aangezien ze allen met winxp werken, hebben ze dus allen een Administrator account,die moet je opgeven tijdens de installatie.

zet eens bij alle xp machines het pwd van de admin login op hetzelfde. En log dan in via admin op eender welke pc, terwijl dat de andere pc's aanstaan natuurlijk. Normaal gezien zou je dan zonder problemen full-access moeten krijgen in alle richtingen.

Je kan natuurlijk ook blijven inloggen zoals je nu bezig bent, maar dan ben je beter dat je de netwerkconnecties laat connecten met de admin account. En dat doe je door hetgeen je daarnet aanhaalt: ivm extra > map network drive...

die OEM-**** dat is uw pc naam en aspire is de user waarmee je bent ingelogged. Als je daar nu een netwerkverbinding aan maakt, heb je de mogelijkheid in te loggen, voor die netwerkverbinding met een andere user en pwd. Klik hiervoor gewoon op "Choose a different user to login" of zoiets...en dan geef je daar admin account data op. Normaal zou dat ook moeten werken.

Als je aspire anders wilt zien... dan moet je bij het opstarten van Xp inloggen onder iets anders: vb Administrator. Of een andere user die je aanmaakt...
I love it when a plan comes together!
boswachter
Starter Plus
Starter Plus

lukt nog niet maar kan het iets te maken hebben met indeling schijf .

Op Laptop staatschijf in fat
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Normaal mag een schijf in de FAT-indeling geen problemen geven. Dit is enkel belangrijk als je met schijfquota voor gebruikers gaat werken en administratie en zo in een win 2k netwerk en een win2k server (of een ander OS hoger dan 2k). Daar is dit belangrijk dat alle schijven in NTFS (5.0) staan. Maar anders bij een gewoon netwerk is dit niet van toepassing. Want win XP kan een FAT-schijf lezen, omgekeerd niet, win 98 kan geen NTFS lezen. Maar alle PC's zijn winPX, dus normaal geen enkel probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”