Digitale Kabel vs. Digitale satelliet tv

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
digiboy28
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jun 2005, 18:33

De kabel wordt digitaal en met een "set top box" (=digitale ontvanger) kan je tot 85 tv kanalen bekijken.
Basis ongeveer 40 kanalen (12,50€/maand=kabelabonnement)
+ nog eens als je wil 41 thema-kanalen extra (met bijbetaling) en het Premiumpakket met films en sport (vanaf 15€ bijbetaling)...totaal dus 85 kanalen via kabel of 100 kanalen via Belgacom.

Thuis ontvang je met een schotelantenne van 80cm diameter en digitale satellietontvanger als je je schotel uitricht op Astra op dit moment 750 tv kanalen!
En nog een voordeel: het kost je 0 euro! Enkel eenmalige
aankoop sat ontvanger en schotel (samen ongeveer 300 euro).Via de kabel blijf je levenslang abonnementsgeld betalen en je ziet nog eens 10 keer minder dan via satelliet.Ook de digitale beeldkwaliteit is beter via de schotel dan via de kabel omdat je het rechtstreeks ontvangt.Heb je een draaibare schotelantenne dan ontvang je al snel 6000 tv kanalen! Zonder enige vorm van abonnementsgeld! Alle talen van kanalen zijn beschikbaar:Nederlands,Duits,Frans,Engels,Spaans,Portugees,Italiaans,Pools,Zweeds...

Digitale satelliet tv is dus meer dan een aanvulling bij je kabelabonnement! de kabelmaatschappijen willen met digitale tv snel geld verdienen door enkel betaalpakketten aan te bieden!
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Welke nederlandstalige zenders zijn dat dan?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hier kan je zelf eens zoeken in de volledige lijst voor Digitale Kanalen uitgericht op Astra.

digiboy28: Astra medewerker zeker? :-)
Afbeelding
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

digiboy28 schreef:De kabel wordt digitaal en met een "set top box" (=digitale ontvanger) kan je tot 85 tv kanalen bekijken.
Basis ongeveer 40 kanalen (12,50€/maand=kabelabonnement)
+ nog eens als je wil 41 thema-kanalen extra (met bijbetaling) en het Premiumpakket met films en sport (vanaf 15€ bijbetaling)...totaal dus 85 kanalen via kabel of 100 kanalen via Belgacom.

Thuis ontvang je met een schotelantenne van 80cm diameter en digitale satellietontvanger als je je schotel uitricht op Astra op dit moment 750 tv kanalen!
En nog een voordeel: het kost je 0 euro! Enkel eenmalige
aankoop sat ontvanger en schotel (samen ongeveer 300 euro).Via de kabel blijf je levenslang abonnementsgeld betalen en je ziet nog eens 10 keer minder dan via satelliet.Ook de digitale beeldkwaliteit is beter via de schotel dan via de kabel omdat je het rechtstreeks ontvangt.Heb je een draaibare schotelantenne dan ontvang je al snel 6000 tv kanalen! Zonder enige vorm van abonnementsgeld! Alle talen van kanalen zijn beschikbaar:Nederlands,Duits,Frans,Engels,Spaans,Portugees,Italiaans,Pools,Zweeds...

Digitale satelliet tv is dus meer dan een aanvulling bij je kabelabonnement! de kabelmaatschappijen willen met digitale tv snel geld verdienen door enkel betaalpakketten aan te bieden!


Inderdaad wel veel kanalen maar weinig goede.

En standaard kan je sbs en zo in belgië niet ontvangen, verder vind ik de astra sat de slechtste die er bestaat.

Er zijn er veel betere maar ja, legaal kan je die meestal ook niet ontvangen.

Indien je dan toch voor sat tv zou kiezen stel ik voor een dreambox te kopen ( op linux gebaseerd ), vergt wel wat meer onderhoud dan een standaard setup box maar er zijn dan ook veel meer mogelijkheden.
Akira
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1386
Lid geworden op: 10 jan 2004, 13:30

hoe meer kanalen hoe minder kwaliteit volgens mij, nu kijk ik vrijwel enkel TV1(Een) en canvas en vroeger nog DC en NGC maar die zijn nu enkel digitaal :evil:
de pispaal <<
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Als ik mij niet vergis zijn de Nederlandse zender gecodeerd.
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

ZMD schreef:Als ik mij niet vergis zijn de Nederlandse zender gecodeerd.


Die zijn inderdaad gecodeerd, deze zijn enkel gratis te ontvangen in nederland.

Daar kan je namelijk tegen een prijsje een canaal digitaal kaart aanschaffen die het mogelijk maakt om de standaard kanalen dan gratis te bekijken.

indien je deze in belgië wenst te ontvangen kan je je wel behelpen met
andere dingen.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Vergeet dat voorlopig maar Tenzij je iemand in nederland kent.
Een paar weken geleden was er nog wel een hack maar deze is snel weer dichtgegaan. Het lijkt erop dat canal+ leert uit de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt.
De tijd dat met men humaxje alles open lag wat uitgezonden werd is (spijtig genoeg) gedaan.
Er zijn met een draaibaar systeem nog altijd enkele interessante engelstalige zenders te ontvangen. Deze zijn dan ook schitterend van kwaliteit.
Het is en blijft spijtig dat België het enige europese land is zonder volwaardige TV zenders op satelliet.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Er was al een hele tijd geleden een topic over Satelliet ontvangst. (op Zo Okt 12, 2003 8:53 pm)

Dit ging toen wel over Analoge Sat kanalen.
Afbeelding
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 mei 2004, 23:38
Locatie: Brussel, België
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Digitale sateliet is DVB-C zeker?

Niemand die DVB-T al kent?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Damastaer schreef:Digitale sateliet is DVB-C zeker?

Niemand die DVB-T al kent?


Digitale Sat is DVB-S (Digital Video Broadcasting over Satelite)
Op kabel is da DVB-C (Digital Video Broadcasting over Cable)
En met een antenne is DVB-T maar in België is da enkel VRT en Kentnet/Canvas.
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 mei 2004, 23:38
Locatie: Brussel, België
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ZMD schreef:
Damastaer schreef:Digitale sateliet is DVB-C zeker?

Niemand die DVB-T al kent?


Digitale Sat is DVB-S (Digital Video Broadcasting over Satelite)
Op kabel is da DVB-C (Digital Video Broadcasting over Cable)
En met een antenne is DVB-T maar in België is da enkel VRT en Kentnet/Canvas.


ja idd... en niemand vindt daar wat goeds van?
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb hier met een buiten antenne goede ontvangst.
Beeld is niets op af te keuren.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

@alfadude,
Een gewone antenne van b.v. een gewone zender (Genk in Limburg Kanaal 44 als vb)
Of bedoel je een Satelliet antenne? Ja, OK Sat antennes zijn buitenantennes.
Afbeelding
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Damastaer schreef:
ja idd... en niemand vindt daar wat goeds van?


DVB-T is mij wat te duur voor maar twee zenderkes en DVB-S interesseerd mij wel aangezien de bitrate het dubbele is van DVB-C bijvoorbeeld in-di heeft een bitrate van ongeveer 4,5Mbps en DVB-S is 8Mbps en daar wordt trouwens ook al in HDTV uitgezonden als ik mij niet vergis, helaas zijn er geen Nederlandstalige zenders, wat er nog wel door kan wat kijk regelmatig import DVD's in het Engels, maar het grootste probleem voor mij is de investering in een goede decoder en schotel wat toch snel boven de 350€ gaat denk ik.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Damastaer schreef:Digitale sateliet is DVB-C zeker?

Niemand die DVB-T al kent?

Ik heb hier al een hele tijd DVB-T (omdat we geen kabel hebben) en dat valt goed mee, kwaliteit is in orde. Het zenderaanbod is wel bepekt, maar kom.
NuKeM
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 mei 2004, 23:38
Locatie: Brussel, België
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

:-D

lijkt mij nu ineens dat toch al meer mensen DVB-T gebruiken, effe nog een vraagje over de bitrates, is er ook een standaard bitrate voor dvb-t, momenteel vind ik deze redelijk laag voor de kanalen die je nu hebt, worden die later verhoogt wanneer ze test fase zitten
anone

Er is iets datik niet echt snap:

Elke zender (ook in belgie) zend z'n signaal uit via satelliet, dat weer wordt opgevangen door de kabeldistributeur uit je buurt, die stuurt dat weer door naar de huizen via kabel in de grond in op de palen.

Waarom kunnen wij dit dan niet via satelliet ontvangen?
Gebruiken ze een geheime onbekende satteliet waar we de positie niet van weten? (zo zijn er toch een paar denk ik zo...)
en/of is het signaal (super)encrypt ofzo :)

Weet iemand hier meer van ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Damastaer schreef:lijkt mij nu ineens dat toch al meer mensen DVB-T gebruiken, effe nog een vraagje over de bitrates, is er ook een standaard bitrate voor dvb-t, momenteel vind ik deze redelijk laag voor de kanalen die je nu hebt, worden die later verhoogt wanneer ze test fase zitten


Neen, de symbolrate zal men zeker niet verhogen... eerder verlagen (zoals in Nederland waar de kwaliteit dan ook om te wenen is) moesten er ooit andere zenders op beschikbaar komen. Ik vrees echter voor de toekomst van DVB-T... zeker daar de VRT hier een monopolie heeft gecreerd met onze belastingscentjes.

anone schreef:Elke zender (ook in belgie) zend z'n signaal uit via satelliet, dat weer wordt opgevangen door de kabeldistributeur uit je buurt, die stuurt dat weer door naar de huizen via kabel in de grond in op de palen.


Fout... de zenders in Belgie hebben een rechtstreeks aansluiting met de kabelmaatschappijen die het onderlingen doorsturen via fiber (vroeger had iedere maatschappij nog een eigen mast voor analoge ontvangst, maar da's reeds velen jaren gedaan). Ook de buitenlandse zenders (althans de omringende landen) komen op die manier in Belgie binnen.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Blue-Sky schreef:@alfadude,
Een gewone antenne van b.v. een gewone zender (Genk in Limburg Kanaal 44 als vb)
Of bedoel je een Satelliet antenne? Ja, OK Sat antennes zijn buitenantennes.

Ik heb DVB-T met een versterkte buitenantenne.
Hiermee ontvang ik Schoten op kanaal 59.
Daarnaast heb ik een draaibare satelliet opselling met een humax 5400 als ontvanger.
Op allebei prima beeld.
Hoewel ik bij DVB-T wel af en toe mpeg artefacten zie. Dit heb je op satelliet bijna nooit.
Ik vrees er dus ook voor dat als er meer zenders op dvb-t beschikbaar zouden komen, de kwaliteit serieus achteruit zal gaan.
Op dit moment zie ik echter bijna alles wat ik wil zien in goede kwaliteit.
Spijtig genoeg worden de codeersystemen op satelliet beter en beter zodat er langzaam aan kanalen verdwijnen voor mij. Maar dat is weer een ander verhaal.
Gast

r2504 schreef:Fout... de zenders in Belgie hebben een rechtstreeks aansluiting met de kabelmaatschappijen die het onderlingen doorsturen via fiber (vroeger had iedere maatschappij nog een eigen mast voor analoge ontvangst, maar da's reeds velen jaren gedaan). Ook de buitenlandse zenders (althans de omringende landen) komen op die manier in Belgie binnen.


Ge kunt gelijk hebbe, maar hier in herenthout is er wel een kabeltv kopstation van iveka/iverlek (nu mixt-ics, voor kabeltv dan toch) met antennes en een satelliet schotel...

Dus ik dacht, ja....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Anonymous schreef:Ge kunt gelijk hebbe, maar hier in herenthout is er wel een kabeltv kopstation van iveka/iverlek (nu mixt-ics, voor kabeltv dan toch) met antennes en een satelliet schotel...

Dus ik dacht, ja....


Die satelliet schotel was vroeger om de specifieke satelliet kanalen op te vangen, maar zeker niet voor zenders uit Belgie en omringende landen. Ondertussen is dit dus vervangen door captatie welke verder gaat naar een centraal punt, vanwaar men alles terug doorstuurt via fiber.

De meeste antenne's en schotels in dergelijk kopstation worden dan ook niet meer gebruikt, en op sommige plaatsen is de mast zelfs al afgebroken.
Gast

gij weet da zo goe :)

mja, fiber is de toekomst...

kzou wel is mutte gan vrage of ze die schotel nu ni verkope :D lekker groot
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Anonymous schreef:kzou wel is mutte gan vrage of ze die schotel nu ni verkope :D lekker groot


De meeste zijn al lang weg... en in het bezit van radioamateurs 8)
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 mei 2004, 23:38
Locatie: Brussel, België
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

DVB:
Mja op TV is er weinig tot niets aan te manen op DVB-T kwaliteit. Je kant het vooral goed zien wanneer je je signaal ontvangt via een digitale tuner op de pc en je resolutie dan nog is zeer hoog. Voor de rest valt dit mee, hopelijk dat er niet teveel zenders bijkomen, een paar is genoeg :-D
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik zou ook willen overstappen op schotel of antenne ontvangst... maar denk dat ik dan de 3 commerciële zenders zal moeten missen.

De prijs dat telenet vraagt per jaar is mij er teveel aan.... Je koopt een goede schotel en ontvanger voor de prijs van 2 jaar abbonomenten.

Daaag telenet dan.

DVB-T heb ik hier ook staan, 40 % signaal ontvangst regelmatig zo'n raar geluid is een buitenantenne VRT en Canvas en de radioposten meer niet....
Gast

stefke schreef:Ik zou ook willen overstappen op schotel of antenne ontvangst... maar denk dat ik dan de 3 commerciële zenders zal moeten missen.

De prijs dat telenet vraagt per jaar is mij er teveel aan.... Je koopt een goede schotel en ontvanger voor de prijs van 2 jaar abbonomenten.

Daaag telenet dan.....


just! das alleen ma geldklopperij

en voor die paar commercials, die van holland zijn evegoe, mss zelfs beter...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

stefke schreef:Daaag telenet dan.


Misschien moet iemand eens een overzichtje maken welke van de 35 zenders die je nu nog hebt met TN, je ook kan ontvangen via satelliet.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik hernieuw mijn distrubutie van telenet in ieder geval niet meer, die 180 € (iets minder) mogen ze vergeten ik betaal ze niet meer.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

alfadude schreef:.....
Hoewel ik bij DVB-T wel af en toe mpeg artefacten zie. Dit heb je op satelliet bijna nooit.


Ook niet bij (hevig)onweer?

alfadude schreef:....
Ik vrees er dus ook voor dat als er meer zenders op dvb-t beschikbaar zouden komen, de kwaliteit serieus achteruit zal gaan....


Waarom? op de kabel kunnen toch een hele hoop kanalen op, op de radio ook enz.. DVB-T heeft oon een voldoende range van die freq tot die, denk ik toch?
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

-Ja, okee. Bij een hevig onweer of zeer zware regenval durft mijn beeld zelfs wegvallen. Hoe dikwijls heb ik dat meegemaakt?? Ongeveer 1 keer per jaar. En dan nog maar voor 5 minuten of zo.
Zulke omstandigheden komen hier zelden voor.

-In theorie is misschien het spectrum voor terrestriëel en kabel even groot, maar.
Je moet natuurlijk rekening houden met andere zenders. Ook die in andere landen. Anders ga je storing krijgen en heb je ook geen beeld.
Het is daarmee dat er redelijk wat frequenties uit de boot vallen.
Maar een 10 tal zenders moet je gemakkelijk aan een redelijke kwaliteit kunnen doorsturen.
In Duitsland en Nederland zijn dat er meer.
In Nederland klagen ze wel over de kwaliteit die niet zo goed zou zijn.
Van Duitsers heb ik nog geen klagen gehoord, maar ik kom dan ook niet dikwijls op Duitse fora.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

Mja, was er vergeten bij te vertellen dat ik die storing gezien heb lang geleden bij iemand met een analoge sat-reciever, en het onweerde wat...

Bij analoge recievers, ook bij kabel enz heb je dan ook altijd storing (zelfs bij goede ontvangst; lichte sneew als je dicht bij het scherm gaat kijken of ik zie het zo al zelfs...)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”