Dat is net mijn punt, door steeds bijkomende structuren en agentschappen bij te maken verhoog je het nodige aantal personeel. Met 1 niveau heb je dat veel minder. We maken zelf een waterhoofd en klagen dan dat het teveel kost.heist_175 schreef:Het aantal federale ambtenaren neemt af, maar globaal niet. De federale overheid heeft bevoegdheden overgedragen aan de regio's en dus hebben ze federaal minder ambtenaren nodig, maar in verhouding tot de bevoegdheden stijgt het nog steeds.
Ik nodig u uit om te gaan kijken naar de barema's van overheidspersoneel en te vergelijken met de privé, je zal zien dat de overheid een meer dan behoorlijk loon geeft, inclusief allerlei extralegale voordelen (en ja, ook bedrijfswagens). Dus het argument "lager loon" is echt niet correct.
Het target is duidelijk, maar de weg ernaar toe niet.
Als je ziet hoeveel commotie (stakingen) er al is over de aanpassing van de ziektedagen, dan zie ik niet goed hoe de pensioenberekening aangepast gaat worden.
Sommige ambtenaren verdienen goed maar dat geldt zeker niet voor alle ambtenaren. De vergelijking ken ik en deze is nadelig voor de grootste groep ambtenaren (niveau C). Ook hebben niet alle ambtenaren dezelfde rechten (contractuelen). Men maakt echter steeds (bewust) dezelfde fout door de voordelen van een kleine topgroep aan de ganse groep toe te schrijven. Een techniek die men met andere groepen ook (mis)bruikt. Zet een bovengrens op het pensioen en je treft enkel personen met een zeer hoog pensioen en niet deze met een normaal pensioen.
Dat gedoe over die ziektedagen is een ander voorbeeld van hoe een gebrek aan kennis over de materie de discussie bezoedelt. Een ambtenaar kan geen ziektedagen opnemen. Bij lange ongeschiktheid zal hij, na een medische controle en na een beoordeling voor een commissie, tijdelijk op zijn normale loon kunnen terugvallen ALS hij heel lang niet ziek geweest is. Het gaat hier dus over mensen die amper ooit ziek waren, dat zijn nu ineens de profiteurs die moeten aangepakt worden
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
ik vind het jammer dat zoveel mensen in de val trappen van de eenzijdige vergelijkingen tussen groepen waarbij slechts een beperkt aantal voordelen worden bekeken terwijl iedereen kan solliciteren als leraar of ambtenaar of zelfstandige kan worden. Het gras is altijd groener...