www.spamsquad.be geeft tips voor bescherming tegen spam

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

<center>Afbeelding</center>

Een steeds groter wordend deel van de e-mails die circuleren is spam, ongevraagde mails die vaak virussen bevatten. Om het grote publiek bewust te maken van de problematiek heeft een werkgroep de website www.spamsquad.be opgestart met nuttige informatie en tips om zich tegen spam te beschermen.

Het initiatief komt van de informele actiewerkgroep Spamsquad, waarin academici, rechtsgeleerden, overheid en de internetsector zetelen. Federaal minister voor Economie Marc Verwilghen steunt het initiatief. De website geeft vier eenvoudige regeltjes mee om zich te beschermen tegen spam: laat uw e-mailadres niet overal achter, beantwoord enkel betrouwbare mails, camoufleer uw adres als u het ergens op een website plaatst (bijvoorbeeld door @ te vervangen door 'at') en bescherm uw computer met een firewall en een antivirusprogramma.

Bron: Belga, De Morgen
Akira
Elite Poster
Elite Poster

wat kan een huis en tuin firewall doen tegen spam :|

en kdacht dat spam enkel ongewenste reclame was en dus niet met virussen geïnfecteerde mails
de pispaal <<
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Soms wordt het begrip 'spam' heel breed opgevat als alles wat ongewenst en/of ongevraagd is (lastige partners horen daar niet bij.. daar heb je zelf om gevraagd :wink:).
Siglo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Akira schreef:wat kan een huis en tuin firewall doen tegen spam :|

en kdacht dat spam enkel ongewenste reclame was en dus niet met virussen geïnfecteerde mails
Vermijden dat een pc wordt besmet met een trojan of bot, en dan vervolgens gebruikt wordt om spam te verzenden... maar ik betwijfel dat ze zover hebben gedacht :-D
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Siglo schreef:Vermijden dat een pc wordt besmet met een trojan of bot, en dan vervolgens gebruikt wordt om spam te verzenden...
1) Infectie vermijden is niet aan de orde met een firewall aangezien de infecties verspreid worden via mail en besmette internetpaginas
2) Tenzij die firewall applicatie aware is zal die bot rustig op poort 25 blijven zenden.

Dus anti-virus, patching maar vooral user awareness zijn goed om spam tegen te gaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Deej_1977 schreef:1) Infectie vermijden is niet aan de orde met een firewall aangezien de infecties verspreid worden via mail en besmette internetpaginas
Vertel dat aan zij die het slachtoffer zijn geworden van SQL Slammer, Code Red, ... !
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik heb hier al jaren geen last van spam (toch niet zonder dat ik er zelf achter zoek, en dus doorheb wanneer ik hier me spyware of enig ander ding ta maken heb)

En ik gebruik nieens een firewall, wa kunde daar in godsnaam mee doen? gaan ze mijn pc'tje hacken om er een ftp @ 0.1Mbit op neer te zetten, of gaan ze geheime informatie komen zoeken en deleten? moehaahaha lol, wie heeft dat in godsnaam uitgevonden firewall voor particulieren?
Dan praat ik niet over antivirussen offcourse die wel nuttige zijn!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Damastaer schreef:gaan ze mijn pc'tje hacken om er een ftp @ 0.1Mbit op neer te zetten, of gaan ze geheime informatie komen zoeken en deleten? moehaahaha lol
Dergelijke virussen/trojans trekken zich niets aan van wie de PC is, en/of welke bandbreedte hij heeft... het is gewoon een extra zombie voor hun netwerk (en zelfs met 0,1 Mbit is hij heel handig). Je dacht toch niet dat ze voor dergelijke dingen specifiek PC's gaan uitkiezen.
wem
Premium Member
Premium Member

Damastaer schreef:En ik gebruik nieens een firewall, wa kunde daar in godsnaam mee doen? gaan ze mijn pc'tje hacken om er een ftp @ 0.1Mbit op neer te zetten
met die 0.1 MBit op een pc die 8 uur per dag opstaat kunnen ze toch 28.800 mailtjes versturen (in de veronderstelling dat het gemiddeld mailtje 12.5 kbyte is, wat meer dan de werkelijkheid is vermoed ik)

of vindt jij 28.800 spam-mails al niet voldoende op je pc een beetje te beschermen?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Vertel dat aan zij die het slachtoffer zijn geworden van SQL Slammer, Code Red, ... !
Die geven mij hoogstwaarschijnlijk gelijk als ze er iets van kennen. Slammer & code red zijn wormen, geen virussen. En ze vallen enterprise systemen aan.

We hebben het hier over trojans die de zogenaamde botnets gaan vormen om spam te versturen.

Wereld van verschil in security terminologie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”