Wie het vliegtuig neemt, is een killer in slow motion

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vandaag een opiniebijdrage in DeStandaard (DeStandaard 04/09/2018) van Paul Goris.
PAUL GORIS
Juridisch consultant. Auteur van ‘The fire of life. A philosophy of global warming’.
Hij maakt een vergelijking tussen de evolutie die "het roken" doorgemaakt heeft de laatste jaren (van perfect normaal op het werk, in de trein en in het bijzijn van kinderen, naar bijna overal verboden) en op reis gaan met het vliegtuig (nu nog perfect normaal).
Niets blijkt te helpen tegen onze verslaving aan extra leven, dat kan worden gekocht door het verbranden van zo veel leven uit de verre oertijd – geaccumuleerd en gefossiliseerd in olie, gas en steenkool. Hoe harder de wetenschap en de feiten roepen, hoe meer we ze negeren.

Ook roken vormt een tragisch voorbeeld van een dodelijke verslaving waarvan de mensheid pas veel te laat de prijs heeft ingezien. De parallellen tussen roken en de CO2-uitstoot zijn opmerkelijk. In beide gevallen werd en wordt de verslaving in stand gehouden door een machtige lobby die al te gemakkelijk gehoor vindt bij een willige populatie van verslaafden.
Hoe zou u reageren als we elke dag duizend auto’s op een parkeerplaats zomaar wat zouden laten draaien, ‘alleen voor het plezier de CO2-uitstoot wat op te drijven’. Ongetwijfeld zal u, klimaatbewust als u bent, die persoon met de vinger wijzen als gevaarlijk gestoord. Maar wie tientallen ­keren per jaar een privévliegtuig gebruikt voor snoepreisjes, noemen we een succesvolle levensgenieter.
Naar het voorbeeld van eerdere antirookcampagnes wordt het tijd om de toegangsweg naar de luchthaven af te zomen met schokkende borden die de reizigers toeschreeuwen dat met het vliegtuig reizen op termijn dodelijk is voor hun kinderen. Waarom opent de Gezinsbond geen website waarop geëngageerde ouders zich kunnen registreren als ‘vrijwillig vliegonthouder’, in de hoop dat dat ook anderen kan inspireren?

Natuurlijk is dit geen leuke boodschap. Maar strijden tegen klimaatopwarming is geen pretje en al zeker geen reden tot zingen. Het is een kwestie van zelfopoffering en aanvaarding van verlies. Het vergt de bereidheid een beetje te sterven, in de hoop dat anderen volgen en zo het leven te vrijwaren van wie we het liefst zien.

Mensen zover krijgen, betekent niet ­alleen inzicht bijbrengen, maar ook culpabiliseren. Nog niet zo lang geleden is het tij slechts gekeerd toen de gemeenschap ­roken ging bestempelen als onverantwoordelijk, asociaal en uiteindelijk onwettig. Zo zal de strijd tegen klimaatopwarming pas in ernst zijn begonnen wanneer vliegende ouders van vandaag evenveel worden gestigmatiseerd als hun rokende voorgangers van weleer.
Aangezien met het vliegtuig op reis gaan voor sommigen een "mensenrecht" geworden lijkt, denk ik niet dat het haalbaar is om dat morgen plots te verbieden. Ik zou opteren voor een gefaseerde invoering:
1A/ Stop de subsidiëring van vliegreizen: vrijstelling van BTW en accijnzen op kerosine is te gek voor woorden, wetende dat je voor aardagas, elektriciteit (verwarming, koken, comfort) de factuur meer taksen dan energiebijdragen dekt; idem transportbrandstof (diesel, benzine)
1B/ Stop de subsidiëring van vliegreizen: geen overheidsgeld gebruiken voor een privé-aangelegenheid. De subsidies van de Waalse overheid voor Charleroi (Brussels South) is gewoon absurd
2/ Voer een bijkomende heffing in op vluchten op korte afstand (<500km). Het treinaanbod is catastrofaal ingeperkt geworden, onder druk van de HST lobby en van de "anti-subsidie" lobby; maar ondertussen worden vliegtuigreizen wél gesubsidieerd (zie 1A + 1B). De Vlaamse overheid heeft hierover al discussie gevoerd: enerzijds is het goedkoper om met het vliegtuig naar Parijs te gaan, anderzijds is het vanuit milieu-oogpunt complete waanzin.

PS: als je dit gesprek in de echte wereld wil voeren, verwacht u dan aan vitriool-reacties - zelfs van mensen waarvan je voorheen dacht dat ze verstandig en "redelijk" waren :) - vandaar mijn opmerking over "het mensenrecht dat vliegen lijkt te zijn, voor sommigen"
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ok. Ik steek van wal met een alternatief voor CO2: een windmolen voor elektriciteit! Gemaakt met sterke magneten die bestaan uit allerlei krachtige aardmetalen die te ontginnen zijn door stenen in China met chemicaliën te behandelen. Die chemicaliën worden gedumpt in een groot gifmeer.

Zelfde voor batterijen.

Als we echt iets willen doen moeten we inderdaad de lobby van de industrie opzij zetten en iemand vinden die terug de boeken van Nikola Tesla boven durft te halen kvm perpetuum mobile etc rond energie. Ik ken er te weinig van, maar tot dan blijven we van de regen in de drop.

Disclaimer: ik heb zelf een pv installatie en een warmtepomp maar ben zwaar beginnen twijfelen of die nu echt milieuvriendelijker zijn dan een gewone houtstoof. Enige waar ik wel in geloof is dat ons huis gezond is geïsoleerd met vlas, papiervlokken en hout. En dat helpt alvast wel om minder energievervuilend te leven. Als ik dat beter had beseft had ik nog meer op die manier geïsoleerd want nu halen we de passiefnorm net niet.
Laatst gewijzigd door liegebeestig 04 sep 2018, 08:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Laatst kreeg ik ook het verwijt dat onze PV puur bedrog is omdat die pas op positief draait cradle to cradle na een 7-tal jaar.
Over het aantal jaren ga ik niet discuteren omdat ik de kennis mis, maar ik vind het hoogst eigenaardig dat hij daar zo op afgeeft. Welke vorm van energieopwekking doet het beter?
Blijkbaar is 'je best doen' een startschot om iemand met de loep te bekijken en elke vorm van vervuiling door die persoon zwaar te gaan opblazen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Volledig akkoord dat er een belasting moet komen op kerosine. Net zoals bij andere brandstoffen.
Probleem is echter dat de EU dat al geprobeerd heeft en direct tegengesproken werd door China/VS, en enkel een KerosineTax in de EU helpt natuurlijk weinig.

Echt verbieden is niet wenselijk, maar met sin taxes kan je gedrag wel sturen, zodat mensen niet meer elke maand een citytrip met het vliegtuig nemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kan moeilijk inschatten hoe veruilend de productie van windmolens of zonnepanelen is, ik weet wel dat de productie van brandstoffen ook geen rozegeur en maneschijn is. Of er tussen beide een groot verschil in milieu-impact is, weet ik dus niet.
Maar eens de windmolen er staat, maakt ie wel elektriciteit zonder het milieu te belasten (los van de vogels die ie vermaalt), en dat kan je van aardgas en benzine/diesel/kerosine niet zeggen.

Ik zou "de houtstoof" uit de discussie willen houden.
Enerzijds is het duurzaam, want:
- het groeit bij
- ook snoeihout voldoet (bermen opkuisen, hakhout, knothout, ...)
Anderzijds zijn er vragen over fijn stof, die vermoedelijk opgevangen kunnen worden met elektrostatische filters.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Volgens mij is er nu gewoon geen alternatief als we onze levensstandaard willen behouden. Alles wat energie opwekt is slecht. Atoomenergie, chemie, zware aardmetalen, enzovoort. We zijn met te veel mensen. Als we de planeet willen redden met de middelen die we nu ter beschikking hebben moeten we minder leven en minder lang leven. Maar ik wil dat alleszins niet [emoji3]

Natuurlijk zouden illuminati zeer graag hebben dat we ons niet meer makkelijk naar andere landen kunnen verplaatsen. Dat de macht van het klootjesvolk om zich te verplaatsen nu ook wordt ingeperkt.

Ik noem het de Milieu religie waar steeds meer mensen voor vallen (inclusief extreme gelovigen die inderdaad anderen meteen zwart maken omdat ze met een auto van 20 jaar rondrijden of te vaak het vliegtuig nemen). Wat de katholieke kerk ooit startte, onderdrukking, wordt nu zwakjes overgedaan via de milieu religie.

Het energievraagstuk is ooit opgelost door Nikola Tesla maar heel snel weggemoffeld. Daarmee kunnen we wel zonder veel schade energie opwekken.
Laatst gewijzigd door liegebeestig 04 sep 2018, 09:08, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:Laatst kreeg ik ook het verwijt dat onze PV puur bedrog is omdat die pas op positief draait cradle to cradle na een 7-tal jaar.
We weten ondertussen dat indien we morgen een digitale meter plaatsen (en dus transport correct aanrekenen) dat een PV installatie nooit positief zal draaien. Gaan we ook nog de productie en verwerking in aanmerking nemen dan vrees ik dat er nog maar weinig overblijft van gans het groene idee (maar zoals steeds gaat het om het idee).
Stroper schreef:Volledig akkoord dat er een belasting moet komen op kerosine. Net zoals bij andere brandstoffen.
Inderdaad, laat ons nog wat extra belasting invoeren en de CO2 valt zo uit de lucht :roll:
Stroper schreef:Echt verbieden is niet wenselijk, maar met sin taxes kan je gedrag wel sturen, zodat mensen niet meer elke maand een citytrip met het vliegtuig nemen.
We gaan er dus een klasse maatschappij van maken... de beter begoede mag op citytrip, jij en ik moeten thuisblijven :nono:
liegebeestig schreef:Ik noem het de Milieu religie waar steeds meer mensen voor vallen
Ik hou m'n hart al vast voor de volgende verkiezingen... hoeveel mensen op Groen! gaan stemmen (en vergeten dat er wel nog brood op de plank moet komen).
liegebeestig schreef:Het energievraagstuk is ooit opgelost door Nicolas Tesla maar heel snel weggemoffeld. Daarmee kunnen we wel zonder veel schade energie opwekken.
Bron ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je haalt hier 2 dingen door elkaar.
Economisch positief draaien en ecologisch positief draaien.
Ik beweer nergens dat PV DE oplossing is, gewoon dat die in het totaal minder impact heeft.

Enne, als je kerosine gaat belasten gaat er inderdaad minder CO2 in de lucht zitten. Als vliegen plots een veelvoud gaat kosten gaan er héél wat vluchten vervallen. Even een party-vlucht naar Ibiza kost je dan niet meer de prijs van een taxirit naar een naburige gemeente.
Nu kan je goedkoper vliegen naar Barcelona dan de trein nemen naar de Belgische kust. :roll:

We gaan er een klasse maatschappij van maken? Wake-up, dat is er nu al... Sinds wanneer ben jij rood gekleurd? :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

cadsite schreef:We gaan er een klasse maatschappij van maken? Wake-up, dat is er nu al... Sinds wanneer ben jij rood gekleurd? :angel:
Laat ons het dan elite maatschappij noemen (ik ben trouwens niet rood, die laten een ander het betalen).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

r2504 schreef: Inderdaad, laat ons nog wat extra belasting invoeren en de CO2 valt zo uit de lucht :roll:
Het zal er in elk geval door verminderen, aangezien het vlieggebruik achteruit zal gaan.
Sowieso is het onlogisch dat minder milieuonvriendelijke transportmiddelen(schepen, treinen, vrachtwagens(een deel van het vliegverkeer is ook transport), wel belast worden op hun brandstof.
r2504 schreef: We gaan er dus een klasse maatschappij van maken... de beter begoede mag op citytrip, jij en ik moeten thuisblijven :nono:
Dat is met alles zo, de upperclass kan ook slof sigaretten per dag oppaffen(maar daarom doen ze het nog niet), zonder financieel in de problemen te komen.
Een ideaal bestaat trouwens niet, en de alternatieven zijn mijn inziens slechter.
* Niks doen
* Vliegverbod onder de 500km
* Iedereen toestemming geven om 2x het vliegtuig te nemen per jaar en mensen die meer willen vliegen moeten het dan maar overkopen van iemand die dat niet gebruikt.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:Vandaag een opiniebijdrage in DeStandaard ([url=http://www.standaard.be/cnt/dmf20180903_03700471]
1A/ Stop de subsidiëring van vliegreizen: vrijstelling van BTW en accijnzen op kerosine is te gek voor woorden, wetende dat je voor aardagas, elektriciteit (verwarming, koken, comfort) de factuur meer taksen dan energiebijdragen dekt; idem transportbrandstof (diesel, benzine)
1B/ Stop de subsidiëring van vliegreizen: geen overheidsgeld gebruiken voor een privé-aangelegenheid. De subsidies van de Waalse overheid voor Charleroi (Brussels South) is gewoon absurd
In theorie heb ik niets tegen het afschaffen van die vrijstellingen maar het resultaat gaat eenvoudig zijn: vliegen zal onmogelijk worden voor de gemiddelde mens. Je gaat dus enkel maar een nog groter verschil tussen arm en rijk creëren hiermee. De toeristische industrie gaat er ook compleet aan kapot gaan wat voor een enorme maatschappelijke kost gaat zorgen.
Hetzelfde met zaken zoals kilometerheffingen (welke gek gelooft nu dat dit budgetneutraal gaat zijn?).
2/ Voer een bijkomende heffing in op vluchten op korte afstand (<500km). Het treinaanbod is catastrofaal ingeperkt geworden, onder druk van de HST lobby en van de "anti-subsidie" lobby; maar ondertussen worden vliegtuigreizen wél gesubsidieerd (zie 1A + 1B). De Vlaamse overheid heeft hierover al discussie gevoerd: enerzijds is het goedkoper om met het vliegtuig naar Parijs te gaan, anderzijds is het vanuit milieu-oogpunt complete waanzin.
Het lijkt mij heel logisch dat dit gewoon verboden moet worden. In de praktijk is van deur tot deur dat vliegen ook zelden veel sneller op zo'n korte afstand dan de auto of trein.

Ik vlieg zelf wel vaak voor werk long distance en merk bij het boeken vaak dat het goedkoper is om bijvoorbeeld van Brussel naar Amsterdam te vliegen om dan daar over te stappen naar een vliegtuig long distance dan gewoon rechtstreeks vanuit Amsterdam te vliegen. Zo'n zaken moeten er echt uit.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn nu ook al dingen die enkel door een elite kunnen:
- elke dag in kaviaar zwelgen
- een bad nemen in champagne

De vraag is dus niet of de elite zich al dan niet een vliegreis kan veroorloven, de vraag is of we het prima vinden dat vliegen gesubsidieerd wordt en niet ontmoedigd wordt met BTW en accijnzen zoals bij andere types transport/brandstof.

@klootjesvolk
Gaat een all-in pakketreis in Turkije of een citytrip naar Barcelona uw wereldbeeld dermate bijstellen?
Ik ken heel wat bekrompen mensen die veel reizen en open minded mensen die (fysiek) nooit verder gaan dan de Belgische kust.

@milieu religie
Het staat u vrij het milieu als een religie te beschouwen.
Ik hoor van imkers dat hun bijen de winter minder en minder overleven, ik zie kaarten met lichtvervuiling.
Ik zie meer neerslag in de winter en minder in de zomer, gecombineerd met allerhande rampen in gans de wereld.
Je kan ernaar kijken en zeggen "jammer" (of erger nog: kankeren), of je kan actie ondernemen.

@subisidiering afschaffen
Ofwel gaat de toeristische industrie kapot, ofwel gaat "de wereld" kapot. Toerisme maakt ook veel kapot, dus ik zie niet in waarom we dat zouden moeten uitsluiten? In heel veel citytrip steden komen lokale bewoners in opstand tegen het dictaat van de toerist (Amsterdam, Venetië, Barcelona, ...). Zou het zo erg zijn mocht die stroom wat verminderen?
En een verschil tussen arm en rijk is er nu toch ook? Een rijke kan 4 kaar op citytrip en 4 keer op shortski, een armere gaat maar 1 keer, of niet.
Je kan de subsdies niet verantwoorden met die argumenten.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

powaq schreef:
Ik vlieg zelf wel vaak voor werk long distance en merk bij het boeken vaak dat het goedkoper is om bijvoorbeeld van Brussel naar Amsterdam te vliegen om dan daar over te stappen naar een vliegtuig long distance dan gewoon rechtstreeks vanuit Amsterdam te vliegen. Zo'n zaken moeten er echt uit.
Ander maandelijks praktijkvoorbeeld voor BRU-CDG:
BRU - CDG met brussels airlines - 300-600 euro (55’)
BRU - AMS - CDG met KLM: 140 euro ( wel 3,5u onderweg)
BRU - paris nord met thalys: 40-120 euro (1u25’)

Hier is idd iets serieus mis en gelukkig beseffen de meeste zakenreizigers dit wel. Thalys zit dan ook veel voller dan de vlieger (voornamelijk transit).

Ander voorbeeld:
Vorige week een ticket geboekt naar JNB (vlucht in oktober)
BRU - CDG - JNB : 3359 euro
CDG - JNB : 4996 euro
Beiden dezelfde CDG-JNB-CDG vlucht, zelfde bookingsclasse

Long distance heb ik voor de meeste bestemmingen (voor mij voornamelijk MIddle east en Afrika) goede verbindingen vanuit Brussel. De ticketonzin gaat daar dus gelukkig aan mij voorbij.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Als je de prijzen bekijkt van de vluchten dan zijn die voor lange afstand zowat gelijk gebleven of iets gedaald over de periode waarin ik kan vergelijken. In 1986 vlogen we de eerste keer naar de US en een vlucht naar de westkust kan nog steeds voor ongeveer dezelfde prijs.
Wat mij nu opvalt bij de vlucht die we verleden jaar deden en dit jaar nog gaan doen is dat de prijs van de KLM vlucht goedkoper is als je vliegt vanuit BRU naar AMS en dan naar de eindbestemming dan wanneer je de trein neemt vanaf Brussel Midi naar Schiphol. Daar komt dan nog de trein (of zoals verleden jaar luchthaventransport) van thuis naar de Thalys bij.

Ik kan mij best vinden in het niet vliegen voor "korte" afstanden maar dan zou men best wat meer investeren in een Europees hogesnelheidsnet. We hebben in 2009 in Japan rondgereisd en alle verplaatsingen gedaan met openbaar vervoer. Dat was perfect te doen (taalproblemen daar gelaten) omdat er veel treinen rijden, ze op tijd rijden (tot op de seconde) en je snel op je bestemming brengen. Naar analogie van Japan zou je in Europa bv. op 3 uur in Berlijn kunnen staan, op 4/5 uur in Kopenhagen enz.

Wat het belasten van jetfuel betreft, dan kan enkel op wereldniveau. Je gaat dan bv. EU vluchten duurder maken maar je kan niet beletten dan maatschappijen buiten de EU taksvrij vol tanken (vraag eens wat jetfuel kost bij Emirates/Ethihad, Qatar...)
Wat wel al een verschil kan maken is het afschaffen van de "onmogelijke" tarieven zoals bv. Ryanair ze toepast. Een vlucht vanuit BRU voor €20 is onmogelijk als je €35 luchthaventaks moet betalen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Maar strijden tegen klimaatopwarming is geen pretje en al zeker geen reden tot zingen. Het is een kwestie van zelfopoffering en aanvaarding van verlies. Het vergt de bereidheid een beetje te sterven, in de hoop dat anderen volgen en zo het leven te vrijwaren van wie we het liefst zien.
Dat is dus de grootste onzin die ik al gehoord heb in heel het debat rond het klimaat. Het is net dit denken dat ervoor zorgt dat er geen oplossingen komen. Het bevat een soort berusting in plaats van pionierdenken. Dat het niet gemakkelijk gaat zijn, daar zijn we wel van overtuigd, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om zonder in te boeten, of zoals de auteur het zegt, "een beetje te sterven" een transitie uit te voeren waarbij we onze moderne wereld niet moeten opgeven.

De auteur laat dus uitschijnen dat de hoog noodzakelijk decarbonisering zal leiden tot een inboeting, maar dat toont alleen maar aan dat de auteur geen klimaat specialist is, en beter in de juridische boeken blijft kijken dan een hoop demagogie te verspreiden in een opiniestuk.

Nemen we bijvoorbeeld de chemische cluster in de haven van Antwerpen. We hebben daar de kennis, de technologie en het menselijk kapitaal om een overschakeling te maken naar een circulair gebruik van koolstof door middel van waterstof. Dit vormt de sleutel naar een neutrale industrie waarbij de tewerkstelling gewaarborgd is en zelfs kan toenemen en waardoor we niet "een beetje moeten sterven" en we in de toekomst nog een vliegtuig zullen kunnen nemen. Voor wie de details daarover wil kennen mag mij altijd contacteren want ik heb daar wel wat informatie over.

Wat het betreft het vervuilen, ook bij de productie van alternatieve energiebronnen, mag men niet vergeten dat elke menselijke activiteit een beetje een aanslag vormt op deze planeet. Het is echter een zoeken naar de juiste balans, want de natuur heeft haar recuperatievermogen en zolang we dat niet overschrijden is het aanvaardbaar.

Extra taksen, emissiehandel en al die bijhorende bullshit zijn enkel bedoeld om de massa een rad voor de ogen te draaien en de gemoederen te sussen, terwijl er concreet geen bal gedaan word. En het is zoals r2504 terecht opmerkt, dat financiële afstraffing leidt tot klassendiscriminatie. Alsof je het recht hebt om de planeet naar de kloten te helpen als je er maar de centen voor op tafel legt... :bang:

Er is nog heel wat bewustmaking nodig. Gelukkig is de meerderheid al mee om te beseffen dat er een groots probleem is. Nu nog de overtuiging zien te maken van de juiste oplossingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

on4bam schreef:Wat het belasten van jetfuel betreft, dan kan enkel op wereldniveau.
Alles wat met het milieu te maken heeft moet je op wereldniveau doen... veel geluk om de opkomende midden/hogere klasse in Azie te gaan vertellen dat ze niet meer mogen vliegen, met de auto rijden, hun airco aanzetten, ... Het is natuurlijk altijd nobel om bij jezelf te beginnen maar ik vrees dat als we in Europa heiliger dan de paus willen zijn dit continent nog weinig betekenis zal hebben in de toekomst.

Zoals petrol242 aangeeft zijn er alternatieve manieren om dit nobele doel na te streven... alleen zijn ze niet economisch en dus pure zelfmoord.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dan ben je niet goed geïnformeerd en zit je ook gevangen in dat doemdenken. Een transitie naar een duurzame energie is wel haalbaar, zowel technologisch, maatschappelijk en is zelfs economisch verantwoord, want dat is de enige oplossing naar een haalbare toekomst.
In Nederland zijn ze zoals gewoonlijk al iets verder en is zelfs de politiek al bezig met voorbereidingen naar een transitie. Een voorbeeldje : https://www.topsectorenergie.nl
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het voordeel van de cityhopper vluchten naar pakweg amsterdam bij een verbinding op een langeafstandsvlucht daar, is dat je zelf niet meer met je bagage moet sleuren.
En dat eventuele vertragingen en dus gemiste connectie hun probleem geworden is; een vertraging bij de trein is jouw probleem.

Verder hebben korte vluchten idd weinig zin, vanwege de veel langere reistijd omdat check-in en security tijden vast zijn.
Enkel naar de UK is het wel handig, want chunnel/eurostar/ferry is nu ook niet alles en neemt ook tijd in beslag.

Vliegen zal nog niet zo snel ontmoedigd worden, want er zit een hele toerisme economie achter.
Er zal gewoon nog meer gewerkt moeten worden om het groener te maken.

Trouwens, ik vind de vergelijking die daar geciteerd werd intellectueel oneerlijk.
Duizend auto's idle laten draaien in een garage is idioot, want die wagens worden op dat moment niet gebruikt; dat vliegtuig wordt wel gebruikt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

ITnetadmin schreef:En dat eventuele vertragingen en dus gemiste connectie hun probleem geworden is; een vertraging bij de trein is jouw probleem.
Nee, want de Thalys heeft ook een KL nummer en boarding pass en is een geheel met de intercontinentale vlucht. Het stuk trein naar de Midi is idd ons probleem, net als de trein naar Zaventem mochten we daar vertrekken.
Nu is het wel zo dat we de meerprijs van de trein vs. Cityhopper het waard vinden wegens betere uren. Baggage is niet echt een probleem om die in te checken in AMS ipv. BRU
Voor vluchten vanuit Parijs heeft de TGV trouwens ook een AF nummer en daar mocht je 1st class reizen naar CDG.

Het systeem dat de trein over deze korte afstanden kan gekozen worden is in elk geval al een goed idee.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Oh, dat van die treinnummers wist ik niet.
Maar blijft dat je wel met de bagage moet sleuren, terwijl je er anders vanaf bent bij de check-in in Brussel.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik wil houtstoven niet uit de discussie laten, hout is namelijk hetzelfde als olie, een opslagplaats voor co2.
Verbrand je het, dan komt co2 vrij.

En de rook is ook nog eens giftig en dat in het midden van woonwijken, dat is pas een killer in slow motion.
Iets waarvan we het normaal en gezellig vinden, maar tegelijk is niet het "verdoemde" verkeer de hoofdoorzaak van fijn stof maar wèl die huishoudelijke verbranding. :nono:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het zal niet helpen om de stookolieketels te verbieden en de gasaansluitingen te beperken, en in ruil mensen naar elektrisch verwarmen te pushen (in de vorm van slecht-rendement warmtepompens of dure elektrische elementen).
Mensen die het geld niet hebben om de dure overgang te doen, laat staan de extra isolaties die nodig zijn om die verwarming efficient genoeg te doen werken, gaan teruggrijpen naar de goeie ouwe open haard.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petrol242 schreef:is zelfs economisch verantwoord
Moest het dat zijn dan was het probleem al lang opgelost !

En het moet vanaf dag één economisch verantwoord zijn... niet over 10 of 15 jaar als je bedrijf niet meer bestaat.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Waarom duwen de milieu mannen hun auto niet direct in de press als ze een nieuwe kopen? Een zeer goede oplossing want dan kan die nergens meer gaan vervuilen op een ander continent...

Je kan jezelf zo nuttig maken als je wil.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

q-tec schreef:Waarom duwen de milieu mannen hun auto niet direct in de press als ze een nieuwe kopen? Een zeer goede oplossing want dan kan die nergens meer gaan vervuilen op een ander continent.
Zou dat ecologischer zijn? Een auto maken vervuilt ook.
Dit soort 2de handswagens zorgt er natuurlijk wel voor dat er in 3de wereldlanden gemakkelijker auto's kunnen gekocht worden.
Moeilijk verhaal allemaal...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk, eerlijk gezegd, dat de toenemende electronica in de wagens een groter probleem is naar derdewereldlanden toe.
Ze gaan die autos nooit fatsoenlijk kunnen repareren op veel plaatsen, waardoor er oudere auto's in leven gaan gehouden worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vervoer is in het algemeen te goedkoop, we vervoeren goederen over de ganse aardbol terwijl die goederen soms hier ook te krijgen zijn :bang:
Als je appels uit Nieuw Zeeland hier goedkoper kan verkopen dan Belgische dan is er wat aan de hand. Het zelfde inderdaad voor de extreem lage vliegtarieven. Een Ryanair kan enkel deze stunts leveren op kap van de natuur EN zijn eigen werknemers zoals onlangs nog bleek. De reden is het economisch principe dat je goederen produceert waar dat het goedkoopst kan. Helaas kan dat soms enkel zo goedkoop door de vervoerstarieven/taxen. Ook de mythe van de oneindige groei is een heilige koe die ooit eens tegen de werkelijkheid zal botsen.

Het klopt echter wel dat toerisme een enorme economische factor is die nog altijd sterk groeit. Het aantal mensen dat reist neemt enorm toe en dus ook de vliegreizen. Het reizen op zich is ook niet het echte probleem al bestaan er ook limieten aan wat een toeristische pleister aankan. Brugge vind ik bijvoorbeeld al een te ver gevorderde vorm van toerisme. Het centrum lijkt een openluchtmuseum, een decor waar mensen geld komen opdoen/verdienen maar zelf niet meer wonen. Schrap enkel maar de Japanners en Brugge krijgt een klap die de aanslagen ver overtreffen. Welke politicus durft dat? Anderzijds zien mensen reizen als een beloning van hard werk. Veel mensen die nu nog niet kunnen reizen zullen dat in de toekomst wel doen, dat is de realiteit. Anderzijds zijn er minder mensen die echt reizen maar eerder hun leven verplaatsen naar een andere omgeving. Of je hier op het strand in de zon ligt of 1000 km verder is eigenlijk geen verschil. Het verhaal klinkt minder mooi voor de buren/vrienden, dat wel.

Het artikel mist de belangrijkste reden van vervuiling en de basis er van nl de mens. We zijn gewoon met teveel en de overbevolking neemt nog toe. Net zoals bij de problemen met het verkeer is het punt dat er gewoon teveel wagens zijn en dat los je enkel op door voor minder wagens te gaan. Dat vraagt inderdaad meer dan simpele oplossingen en soms een complete omverwerping van bestaande opvattingen en geweldig veel moed. Als je ziet welke tegenstand maar een kleine ingreep als het circulatieplan in Gent oplevert, dan weet je hoe moeilijk de uitdaging is. Mensen kiezen voor het eigen gemak en dat geldt voor hun wagen, hun consumptie en dus ook voor hun reizen. Après nous, le déluge.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:is zelfs economisch verantwoord
Moest het dat zijn dan was het probleem al lang opgelost !

En het moet vanaf dag één economisch verantwoord zijn... niet over 10 of 15 jaar als je bedrijf niet meer bestaat.
Laat ons dan dat economisch element elimineren, maar dan kom je op mijn politieke agenda en dat ga je ook niet goed vinden denk ik :banana:
Alle gekheid op een stokje, maar je hebt zeker gelijk dat als het niet om de centen zou draaien dat het al lang opgelost zou zijn. Dat toont nog maar eens aan hoe vuil geld kan zijn.

Maar als het niet via een revolutie kan, kan het zeker ook met een trager proces, maar dan zal er toch heel snel een extra bewustwording moeten komen, anders hebben we binnen een paar decennia geen planeet en geen economie meer. En ik denk dat sommige kapitalisten dat ook stilaan beginnen te beseffen. Er is momenteel heel veel aan het bewegen, zowel door bedrijven als door openbare onderzoeksinstellingen.

Maar het vergt inderdaad wat politieke moed, een gevecht tegen een aantal zeer sterke lobby's, maar ik geloof dat dat overwonnen kan worden als we er met genoeg achter staan.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Doordat er meer vluchten zijn (oa door stimulans van toerisme) is er een groot aanbod van cargovolume beschikbaar op die vluchten.... die dan gebruikt kan worden voor (goedkoop) transport van die spotgoedkope producten uit het buitenland.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:En het moet vanaf dag één economisch verantwoord zijn... niet over 10 of 15 jaar als je bedrijf niet meer bestaat.
Ja, want investeringen moeten vanaf dag 1 opbrengen :roll: .
Strategische plannen lopen inderdaad over meerdere jaren. Kijk naar Umicore, Unilever, maar even goed RDS, Exxon, ... Die laatste lobbyen zo hard als kan en profiteren nog zo lang het kan, maar hebben wel scenario's voor transities achter de hand. Niet van horen zeggen, maar gewoon uit hun jaarrapport.

Groen, duurzaam, circulaire economie, recyclage of rekening houden met het milieu is al wel langer de geitenwollensok ontgroeit en gaat nu net zo goed over harde cash, businessmodellen, verdienmodellen, ...etc.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Inderdaad. De oliestaten zijn volop in zonneenergie (geen pv) aan het investeren om de energieleverancier van het westen te blijven.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Dizzy schreef:Vervoer is in het algemeen te goedkoop, we vervoeren goederen over de ganse aardbol terwijl die goederen soms hier ook te krijgen zijn :bang:
Als je appels uit Nieuw Zeeland hier goedkoper kan verkopen dan Belgische dan is er wat aan de hand. Het zelfde inderdaad voor de extreem lage vliegtarieven.
Pink Lady bedoel je...
Die komt er niet hier niet meer in.
De meeste mensen die ik vertel dat die de halve wereld rondgevlogen zijn kijken ook vreemd op
Winnie
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

En toch is die pink lady milieuvriendelijker dan belgische appels die hier maanden in een energievretende ULO cel staan te wachten...

Of eet je enkel appels vers van de boom?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Ja, want investeringen moeten vanaf dag 1 opbrengen :roll: .
Niet opbrengen... wel economisch verantwoord zijn of bedrijven beginnen er niet aan.

In dit geval zal de productie er niet goedkoper op worden... het kan dus enkel economisch verantwoord worden als men globaal moet voldoen aan dezelfde normen (en daarvoor zal er nog veel water naar de zee stromen).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Winnie schreef:En toch is die pink lady milieuvriendelijker dan belgische appels die hier maanden in een energievretende ULO cel staan te wachten...

Of eet je enkel appels vers van de boom?
Dat is ook mijn bedenking, misschien is het wel ecologischer om tomaten te kweken in Spanje, waar het klimaat het toelaat, en ze naar hier te brengen dan ze hier te kweken in verwarmde serres...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Ja, want investeringen moeten vanaf dag 1 opbrengen :roll: .
Niet opbrengen... wel economisch verantwoord zijn of bedrijven beginnen er niet aan.

In dit geval zal de productie er niet goedkoper op worden... het kan dus enkel economisch verantwoord worden als men globaal moet voldoen aan dezelfde normen (en daarvoor zal er nog veel water naar de zee stromen).
Wees maar zeker dat dat nu al gebeurt. Niet altijd met veel bombarie, maar soms ook gewoon in stilte.
Als je morgen relevant wil zijn, moet je vandaag soms zware investeringsbeslissingen nemen die op KT niemand snapt. Kijk maar naar Unilever.

TheEconomist 31/08/2017 - The parable of St Paul - Unilever is the world’s biggest experiment in corporate do-gooding
En een breder perspectief.

Koersvergelijking Unilever en P&G: Google Finance
Dus ja, economisch verantwoord.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

De Standaard, de krant die kritische stemmen niet aan bod laat komen. Telkens gaat het om wat anders waarvoor we ons schuldig moeten voelen. De klimaatreligie is zo een van hun stokpaardjes.

Drie belangrijke zaken worden zelden benoemd. Dat de meest zogezegd milieuvriendelijke maatregelen helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn, dat ze bovendien pakken geld zullen kosten en dat de ongebreidelde bevolkingsaangroei (die zich vooral in Afrika situeert) veel meer impact heeft dan de mogelijk ecologische positieve gevolgen die al die extra taksen en heffingen genereren waarmee men ons de laatste jaren om de oren slaat.

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Steven7 schreef:De Standaard, de krant die kritische stemmen niet aan bod laat komen.
Lees jij DeStandaard wel?
In de opiniebijdragen komt zowat iedereen aan bod: politici, academici, gewone burgers, belangengroepen, links, rechts, middenveld, ...
Steven7 schreef:1. Dat de meest zogezegd milieuvriendelijke maatregelen helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn,
2. dat ze bovendien pakken geld zullen kosten en
3. dat de ongebreidelde bevolkingsaangroei (die zich vooral in Afrika situeert) veel meer impact heeft dan de mogelijk ecologische positieve gevolgen die al die extra taksen en heffingen genereren waarmee men ons de laatste jaren om de oren slaat.
1/ Lees jij DS wel, of zelfs breder dan enkel DS?
Herinner je u de discussie over de spaarlampen, toen (heel wat) gloeilampen verboden werden? Enerzijds heb je de discussie dat het wel degelijk minder energie kost om uw woning dan te verlichten, anderzijds de bedenking wat er met dat "uitgespaarde" geld dan wel gaat gebeuren. Als het uitgespaarde geld gebruikt wordt om op reis te gaan, is het niet zo duurzaam natuurlijk.
2/ Dat milieumaatregelen geld kosten, is geen verrassing. Als je het enkel financieel bekijkt, moet je ook niet naar de kost kijken, maar naar de business case en de TCO.
3/ De milieu-impact van een Belg ligt "ietske" hoger dan die van een Congolees. Dus wat is uw punt eigenlijk? Waarmee ik niet pleit om ook in hutjes te gaan wonen of met z'n allen onder het gras te gaan liggen :).

Ik ben het evenmin eens met de stelling:
Maar strijden tegen klimaatopwarming is geen pretje en al zeker geen reden tot zingen. Het is een kwestie van zelfopoffering en aanvaarding van verlies. Het vergt de bereidheid een beetje te sterven, in de hoop dat anderen volgen en zo het leven te vrijwaren van wie we het liefst zien.
Je kan uw transport ook met minder impact realiseren dan met de auto. Of je kan wenen dat er nog altijd geen alternatieven zijn.
Strijden tegen klimaatopwarming is wel degelijk interessant en leuk. Met concrete maatregelen zie je ook vrij snel concrete gevolgen (bv luchtkwaliteit na het nieuwe verkeersplan in Gent, maar ook watermeters in California en ZAfrika).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Winnie schreef:En toch is die pink lady milieuvriendelijker dan belgische appels die hier maanden in een energievretende ULO cel staan te wachten...

Of eet je enkel appels vers van de boom?
De appels van hier zouden niet zo lang moeten wachten in een koelcel als men ze direct kon consumeren omdat er geen NZ-appels zijn of veel duurder door correcte vervoerskosten.

Trouwens in NZ wordt je erg gepushed om eigen producten te kopen. Het staat bij elk product aangegeven waar het vandaan komt en aan de kassa krijg je extra korting als al uw producten NZ zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:De appels van hier zouden niet zo lang moeten wachten in een koelcel als men ze direct kon consumeren omdat er geen NZ-appels zijn of veel duurder door correcte vervoerskosten.
Je moet het anders zien.
Er worden tonnen appels geoogst die nooit "meteen" geconsumeerd kunnen worden.
De reden dat je nu NZ appels vindt, is omdat de aanvoer van BE appels nog niet op gang is gekomen.
De koelcellen heb je dus nodig om de BE appels die nu geoogst worden in consumptie-staat te houden tot maart-april-mei of zelfs nog langer.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”