Niet elk onderdeel van een auto bevat kreukelzones hé, voornamelijk aan de voorkant, zodatOfloo schreef:en dan zie je een groot I-profiel waar zeker geen kreukzones in zitten.
De rede waarom men kreukzones is gaan inbouwen is omdat ze gemerkt hadden dat je anders zelf de kracht van een ongeluk absorbeert, .. als de kracht groter is dan de vermogen van de absorbsie dan wordt die kracht overgebracht naar jouw.
Dus laten we zeggen dat boven de 70 die kracht waarschijnlijk groter is. Als dat niet logisch is dan weet ik het ook niet. Dan denk ik dat een gordel weinig soelaas brengt, ... en daar onder denk ik dat het enkel kleine verwondingen beperkt en niet echt dodelijke ongevallen vermijd en dan denk ik dat het enkel een vals gevoel van veiligheid geeft.
- de (negatieve) versnelling kleiner wordt door de t in de a te verhogen (a = m/s², de m kan je moeilijk vergroten, maar je kan de s wel verkleinen)
- de motor naar onderen geduwd kan worden, voorheen werden er wel vaker benen geamputeerd door de motor, omdat die gewoon naar binnen geduwd werd
Ik weet niet waar de wijsheid "als de kracht groter is dan de (sic) vermogen van de absorbsie (sic) dan wordt die kracht overgebracht naar jouw(sic)" vandaan komt?
De kracht (F) die je ondergaat bij een ongeval is gewoon: F = m * a (kracht = massa * versnelling).
Om de kracht de beperken, kan je dus op 2 parameters ingrijpen:
- massa: je kies zelden de massa van het voertuig dat u aanrijdt, dus laten we maar aannemen dat je dat niet kan aanpassen
- versnelling: zie hoger hoe je dat kan beïnvloeden
Los van het feit dat het volgens de wegcode verboden is, staat het u vrij om uw gordel los te doen als je 70+ gaat rijden, maar zorg dan voor een goed testament. Je gaat bij een ongeval een zekere dood tegemoet, genre een blokje kaas over een kaasrasp, de niet ingegordelde passagier is de kaas en de rasp is het asfalt.
Opnieuw: bekijk de situatie met en zonder gordel. Zonder gordel is uw auto een katapult en jij het propje dat door de voorruit gaat vliegen. Met een gordel zal je alle actieve en passieve veiligheden ondergaan. Misschien heb je wel gekneusde of gebroken ribben, maar lig je dus niet als gemalen kaas op het asfalt, nog is uw schedel als een zacht gekookt eitje gebarsten of zijn uw tanden eruit.
Zoek op Youtube eens beelden op van in de jaren '80, lees artikels over ongevallen anno 2018 zonder gordeldracht of kijk naar minder ontwikkelde landen waar gordeldracht geen gewoonte of verplichting is.