Dag forumleden & specialisten
Ik ben een beginneling en heel wat ouder dan de meesten onder u daarom reken ik op enig begrip voor mijn vraag. Ik heb al vele jaren een Scarlet One abb. en dat werkte altijd zeer goed, ... tot nu. Sinds enkele dagen is de vaste lijn onbruikbaar, ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon en ik kan niet gebeld worden want de beller hoort me niet (getest met gsm). Ik heb de Sagem modem terug naar fabrieksinstellingen gebracht maar dat hielp niet. Internet en Proximus TV blijven goed werken. Ik heb Scarlet (via een mailtje) hierover ingelicht en moet dus afwachten.
VRAAG: Ik heb, van een kennis, een goed werkende Sagem modem gekregen. Kan ik mijn eigen Sagem modem zonder meer vervangen door het gekregen toestel?
Bedankt voor een mogelijk antwoord
Scarlet One_telefonie
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Tenzij iemand anders me tegenspreekt: Ja
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik denk dat je beter eerst eens via de webinterface kijkt of je telefoonlijn verbonden is voor je eigen gemak.
Typ in je adresbalk 192.168.1.1 en met wat zoeken geraak je hopelijk wel ergens aan de status "connected".
Modem wisselen is niks, maar dan begint het, gebruikersnamen, wachtwoorden, ... instellen.
't gebeurt niet steeds automatisch.
Typ in je adresbalk 192.168.1.1 en met wat zoeken geraak je hopelijk wel ergens aan de status "connected".
Modem wisselen is niks, maar dan begint het, gebruikersnamen, wachtwoorden, ... instellen.
't gebeurt niet steeds automatisch.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik vermoed dat hij z'n wachtwoord enzo heeft... toen kon men die nog gewoon bekomen; Dat is in mijn geval toch zo(heb ook nog een scarlet one abbo)honda4life schreef:Modem wisselen is niks, maar dan begint het, gebruikersnamen, wachtwoorden, ... instellen.
't gebeurt niet steeds automatisch.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Misschien ongerelateerd maar woensdagnacht heeft onze ScarletOne enkele uren platgelegen (wel sync maar geen connectie).
Een hele tijd geleden was er een verandering van de telefooninstellingen die nu bij "line 0" staan in plaats van de oorspronkelijke "line 2", en je kan enkel nog de fysieke "poort 1" gebruiken op de router, geloof ik (en dus ook in de instellingen associëren met poort 1). Dat zou automatisch juist moeten staan, denk ik, maar er kan altijd iets fout lopen.
Een hele tijd geleden was er een verandering van de telefooninstellingen die nu bij "line 0" staan in plaats van de oorspronkelijke "line 2", en je kan enkel nog de fysieke "poort 1" gebruiken op de router, geloof ik (en dus ook in de instellingen associëren met poort 1). Dat zou automatisch juist moeten staan, denk ik, maar er kan altijd iets fout lopen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Net zoals Proximus, werkt Scarlet ook met gepushte settings (TR069).Alver2 schreef: VRAAG: Ik heb, van een kennis, een goed werkende Sagem modem gekregen. Kan ik mijn eigen Sagem modem zonder meer vervangen door het gekregen toesel?
Als je dus de nieuwe Sagem modem (aka Bbox) een Factory reset geeft, en dan op jouw telefoonlijn hangt, dan zouden jouw correcte settings (incl. Telephony) naar de Sagem gestuurd moeten worden.
Indien dat niet lukt (je moet wel wat geduld hebben), kan je de Scarlet Helpdesk bellen, die kunnen dat volgens mij manueel starten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
't Was het moment: heb eens die obox3 die ik hier staan had naar de fabrieksinstellingen teruggezet en m'n bbox2 vervangen.
Na minder dan 15 minuten had ik terug internet/tv. Verder heb ik niets moeten doen... Heb Scarlet Trio.
Na minder dan 15 minuten had ik terug internet/tv. Verder heb ik niets moeten doen... Heb Scarlet Trio.
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Beste forumleden, ik heb de "gekregen" Sagem modem geïnstalleerd en na ca. 20 minuten had ik terug internet en TV. De wifi instellingen moest ik zelf aanpassen maar dat is geen probleem. De vaste lijn bleef helaas even dood als met de "oude" Sagem modem, t.t.z. ik heb wel een telefoonsignaaltoon maar dat is dan alles. Wel viel me op dat, als ik probeerde te telefoneren via de vaste lijn (bij wijze van test) de internetverbinding wegvalt (groene led DSL knippert). Na enkele minuten herstelt deze verbinding zich spontaan en brandt de groene DSL led doorlopend.
Nog andere ideeën??
Bedankt voor het meedenken!
Nog andere ideeën??
Bedankt voor het meedenken!
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Alver2 schreef:Nog andere ideeën??
Neem contact met de Scarlet klantendienst. Zij zullen, als het probleem niet van op afstand opgelost kan worden, gratis een technieker langssturen en die zal indien nodig, gratis uw modem vervangen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Pro Member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Vermits Scarlet met een gewoon (analoog) telefoontoestel werkt, zou ik dat toch eerst eens proberen: gewoon een (oud) telefoontoestel aansluiten. Een simpel Belgacommodel met druktoetsen die tonen produceren (dtmf) volstaat.
Wie weet is het je huidige telefoontoestel (of ontvanger) dat defect is en zo een storing veroorzaakt in je modem elke keer als je het gebruikt.
Wie weet is het je huidige telefoontoestel (of ontvanger) dat defect is en zo een storing veroorzaakt in je modem elke keer als je het gebruikt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
omdat er niks bekend is over jouw interne telefoonbekabeling, er is toch recent niets veranderd waardoor de telefoon per ongeluk rechtstreeks op de VDSL lijn is beland??Alver2 schreef: ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon
Zou ook verklaren waarom DSL er uit dondert telkens je de telefoon gebruikt...- sluit een analoog toestel aan, rechtstreeks op je VDSL2 lijn (of via de RJ11 bus op de NTP).
- je hoort nu een soort bezettoon, die na een tijdje (30 sec of zo) overgaat in een soort kiestoon.
- bel nu 1924. Je zal een computerstem horen die jouw lijn nummer uitspreekt.
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Bedankt voor de suggesties
@sdecoster
Als ik een ander (klassiek) telefoontoestel aansluit zoals u voorstelt krijg ik geen verandering, de lijn blijft dood.
@DIBO
Ik heb een analoog toestel aangesloten op de telefoonpoort van de NTP, ik krijg dan inderdaad mijn lijnnummer voorgelezen. Kan ik dat verder gebruiken om de diagnose van mijn vaste lijn probleem te verbeteren?
Alver2
@sdecoster
Als ik een ander (klassiek) telefoontoestel aansluit zoals u voorstelt krijg ik geen verandering, de lijn blijft dood.
@DIBO
Ik heb een analoog toestel aangesloten op de telefoonpoort van de NTP, ik krijg dan inderdaad mijn lijnnummer voorgelezen. Kan ik dat verder gebruiken om de diagnose van mijn vaste lijn probleem te verbeteren?
Alver2
-
- Premium Member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Met het lijnnummer ben je weinig om je VoIP te debuggen.
Heb geen ervaring met die Belgacom boxen ( Fritz box hier) maar wat zeggen de logs van en de status van de VoIP? Is de modem goed verbonden met VoIP server ? Wat zijn de ( gepushte) instellingen zodat we deze kunnen vergelijken met een werkende setup
Heb geen ervaring met die Belgacom boxen ( Fritz box hier) maar wat zeggen de logs van en de status van de VoIP? Is de modem goed verbonden met VoIP server ? Wat zijn de ( gepushte) instellingen zodat we deze kunnen vergelijken met een werkende setup
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Dag Forumleden,
-Na de installatie van de "gekregen" Sagem modem is het log blad volkomen leeg. Ik kan de andere instellingen wel bekijken maar mijn kennis schiet hier hopeloos te kort. Mocht kunnen worden aangegeven waar ik specifiek moet naar kijken dan kan ik wel proberen iets te rapporteren.
-Omdat ik toch niets anders te doen had heb ik de Belgacom NPT doos uit haar muurkastje gehaald (het bekende grijze inbouwpotje) en de verbindingen bekeken. Die zijn door een Scarlettechnieker, vele jaren geleden, met zogen. Scotch Lock verbindingen gemaakt. Alles zag er nog intact uit maar dat is natuurlijk maar een visuele beoordeling door een leek.
Alver2
-Na de installatie van de "gekregen" Sagem modem is het log blad volkomen leeg. Ik kan de andere instellingen wel bekijken maar mijn kennis schiet hier hopeloos te kort. Mocht kunnen worden aangegeven waar ik specifiek moet naar kijken dan kan ik wel proberen iets te rapporteren.
-Omdat ik toch niets anders te doen had heb ik de Belgacom NPT doos uit haar muurkastje gehaald (het bekende grijze inbouwpotje) en de verbindingen bekeken. Die zijn door een Scarlettechnieker, vele jaren geleden, met zogen. Scotch Lock verbindingen gemaakt. Alles zag er nog intact uit maar dat is natuurlijk maar een visuele beoordeling door een leek.
Alver2
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
nee, die procedure helpt op zich niets, behalve dan om uit te sluiten datAlver2 schreef:... ik krijg dan inderdaad mijn lijnnummer voorgelezen. Kan ik dat verder gebruiken om de diagnose van mijn vaste lijn probleem te verbeteren?Alver2
deze bezettoon toch niet dezelfde is dan wanneer je de telefoon rechtstreeks op de lijn aansluit.Alver2 schreef:ik kan niet uitbellen want dan krijg ik een bezettoon
Vandaar ook mijn vorige vraag
Het gedrag van jouw telefoon komt op eerste gezicht overeen met een direct op de lijn aangesloten telefoon, maar indien je verschillende soort bezettoon hoort of deze piste totaal niet kan wegens de telefoon 100% zeker rechtstreeks op de Sagem aangesloten is, dan kan je deze piste en de opgegeven procedure, volledig vergeten.DIBO schreef:omdat er niks bekend is over jouw interne telefoonbekabeling, er is toch recent niets veranderd waardoor de telefoon per ongeluk rechtstreeks op de VDSL lijn is beland??
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Er is geen enkele reden om hier zelf trouble shooting te gaan doen.Alver2 schreef:-Na de installatie van de "gekregen" Sagem modem is het log blad volkomen leeg. Ik kan de andere instellingen wel bekijken maar mijn kennis schiet hier hopeloos te kort. Mocht kunnen worden aangegeven waar ik specifiek moet naar kijken dan kan ik wel proberen iets te rapporteren.
- Je hebt niet de nodige kennis.
- het is duidelijk een Scarlet probleem (gezien je met een andere modem onmiddellijk een werkende internet + TV hebt).
Gezien jouw internet en TV perfect werken, is er geen enkel probleem met de aansluiting. Het heeft dus geen zin om aan de Proximus NPT doos te gaan prutsen ...Alver2 schreef:-Omdat ik toch niets anders te doen had heb ik de Belgacom NPT doos uit haar muurkastje gehaald (het bekende grijze inbouwpotje) en de verbindingen bekeken. Die zijn door een Scarlettechnieker, vele jaren geleden, met zogen. Scotch Lock verbindingen gemaakt. Alles zag er nog intact uit maar dat is natuurlijk maar een visuele beoordeling door een leek.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Ik heb ook zelf Scarlet en heb hetzelde meegemaakt, zo lijkt het toch als ik zo uw post lees. Ik heb Scarlet gecontacteerd en die vertelden mij dat de voeding kapot zou zijn. Ik kon dit moeilijk geloven daar internet en TV wel perfect werkten.
Na het vervangen van de voeding was het probleem bij mij opgelost...
Dus bij deze, zat er ook een voeding bij de Sagem die je mag lenen van uw kennis? Anders eens proberen met voeding?
Na het vervangen van de voeding was het probleem bij mij opgelost...
Dus bij deze, zat er ook een voeding bij de Sagem die je mag lenen van uw kennis? Anders eens proberen met voeding?
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Dag forumleden, op vrijdag 31/8 is er een Proximus technieker (dat stond in het groot op zijn T-shirt) langsgekomen. Die heeft de oude Sagem modem losgekoppeld, meegenomen en vervangen door een b-box 3V+. Die was verpakt in een naamloze kartonnen doos waarop met rode viltstift Scarlet was geschreven. Na het inbrengen van het (vaste) WiFi wachtwoord werkte alles naar behoren, ook de vaste telefonie. Alleen kan ik nu de modem niet meer benaderen (probleem dat op het forum uitvoerig is behandeld maar waar geen eenvoudige oplossing voor bestaat). Ik kan dus niet mijn WiFi wachtwoord regelmatig veranderen ( algemene veiligheidsaanbeveling ), ergerlijk.
Alver2
Alver2
-
- Starter Plus
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
- Bedankt: 7 keer
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Dag forumleden, onderaan staat geen sticker. Ik heb hem echter gevonden tussen de onderzijde van het lichaam en de voet van de modem. Alleen staat de zwarte voet lelijk in de weg zodat de sticker niet leesbaar is. Heeft iemand de voet al eens verwijderd (zonder de modem te beschadigen)?
Alver2
Alver2
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Je moet de modem een kwartslag draaien en dan komt hij los van de voet.
Op deze https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... twerk.html link staat wat info hoe de wifi instellingen van de bbox3 in te stellen. Het is wel voor Proximus, maar veel van de info is dezelfde
Op deze https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... twerk.html link staat wat info hoe de wifi instellingen van de bbox3 in te stellen. Het is wel voor Proximus, maar veel van de info is dezelfde
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 aug 2018, 11:32
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 2 keer
Dag Forumleden, ik heb, zoals aangegeven, de voet eraf gedraaid en daar staat inderdaad het noodzakelijke wachtwoord. Dit laat inderdaad toe een en ander aan te passen naar wens wat betreft WiFi. Toch enkele vraagjes:
- waarom was de Proximus_Scarlet technieker zo vastberaden om het meegeleverde wachtwoord te gebruiken? Voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde was er al een sticker bovenop het toestel gekleefd met dit wachtwoord. Bovendien heeft hij spontaan en onmiddellijk de nodige aanpassingen gedaan in mijn laptop en smartelijke foon.
- de interface van de nieuwe Sagem modem is kaler dan de oude wat betreft de mogelijke aanpassingen (eerste indruk).
Ik bedank alle forumleden voor hun commentaren en hulp
Alver2
- waarom was de Proximus_Scarlet technieker zo vastberaden om het meegeleverde wachtwoord te gebruiken? Voor ik goed en wel doorhad wat er gebeurde was er al een sticker bovenop het toestel gekleefd met dit wachtwoord. Bovendien heeft hij spontaan en onmiddellijk de nodige aanpassingen gedaan in mijn laptop en smartelijke foon.
- de interface van de nieuwe Sagem modem is kaler dan de oude wat betreft de mogelijke aanpassingen (eerste indruk).
Ik bedank alle forumleden voor hun commentaren en hulp
Alver2
- TanknaT
- Pro Member
- Berichten: 431
- Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Als ik ernaar moet raden, dan denk ik dat als uw modem door een of andere oorzaak terugezet wordt naar fabrieksinstellingen (waarbij de door u ingestelde gegevens verloren gaan), de modem alleen bereikbaar is met het oorspronkelijke wachtwoord en u dus niet meer op internet kunt. U gaat dan de helpdesk bellen hiervoor en zij moeten dan een technieker sturen om dit na te kijken en op te lossen. Dure zaak voor hen en dus zou het mij niet verbazen dat dit door de opdrachtgever verplicht wordt.Alver2 schreef: - waarom was de Proximus_Scarlet technieker zo vastberaden om het meegeleverde wachtwoord te gebruiken?
Alver2
Best kun je een foto maken (of gewoon overschrijven) wat er op de sticker van de modem staat voor toekomstig gebruik. Het zou zelf mogelijk zijn dat deze informatie ook op de kartonnen doos van de modem staat.
En dat vind ik ook,Alver2 schreef:
- de interface van de nieuwe Sagem modem is kaler dan de oude wat betreft de mogelijke aanpassingen (eerste indruk).
Alver2
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing