samen zaak opstarten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

iemand een idee om een zaak op te starten..
beginkapitaal...meerdere personen..
liefst iets in de voeding...eten moeten mensen altijd doen

x
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zoek op tweedehands.be een foodtruck, leer koken, zorg dat je met de hygieneregels in orde bent en gaan met de banaan.
Je hebt dan wel veel, heel veel concurenten maar zorg dat je uniek bent in wat je doet.

Of bak wafeltjes en verkoop ze deur aan deur


Of: je geeft wel errug weinig info. Ik denk dat jij op een berg met geld zit en dat je iemand zoekt om die op te maken ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

En afhankelijk van wat je wil doen moet je een diploma van restaurant uitbater behalen. Kan via Syntra en duurt drie jaar. Inclusief eindwerk en praktisch examen. En jaren geleden kon je je zaak al opstarten terwijl je die cursus volgde maar dat is al een tijd gedaan. Eerst diploma en dan starten. Ook nog zelfstandig statuut aanvragen, boekhouder, registratie bij FAVV, materieel aanschaffen... Ik heb die weg ook afgelegd alleen heb ik het niet in de praktijk omgezet en werk als bediende maar heb wel nog mijn zelfstandig statuut.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Jack Daniels schreef:En afhankelijk van wat je wil doen moet je een diploma van restaurant uitbater behalen. Kan via Syntra en duurt drie jaar. Inclusief eindwerk en praktisch examen. En jaren geleden kon je je zaak al opstarten terwijl je die cursus volgde maar dat is al een tijd gedaan. Eerst diploma en dan starten. Ook nog zelfstandig statuut aanvragen, boekhouder, registratie bij FAVV, materieel aanschaffen... Ik heb die weg ook afgelegd alleen heb ik het niet in de praktijk omgezet en werk als bediende maar heb wel nog mijn zelfstandig statuut.
Is dat niet afgeschaft? Ik dacht dat je sinds 1 januari 2018 enkel nog beroepskennis nodig had voor bepaalde beroepen in de bouw.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

dragonflo schreef:Is dat niet afgeschaft? Ik dacht dat je sinds 1 januari 2018 enkel nog beroepskennis nodig had voor bepaalde beroepen in de bouw.
Hoe verzin je het? Sinds dit jaar ben je niet meer verplicht om een opleiding bedrijfsbeheer gevolgd te hebben. Ik heb dat ook niet gevolgd om de doodeenvoudige reden dat bedrijfsbeheer onderdeel was van mijn studies hoger onderwijs. Maar je moet verplicht een koksdiploma hebben om een zaak in de voeding op te starten. Niet voor alles. Er zijn zaken die vrijgesteld zijn maar het enige wat je dan mag of kan doen is het opwarmen van voorverpakte gerechten, dus zelf geen bereidingen maken. Er zijn lijsten te vinden op het net van wat je mag serveren zonder diploma. Een boekhouder kan je dat overzicht ook bezorgen. Het zou wat zijn mocht iedereen zomaar restaurantje beginnen spelen en de gezondheid van de klanten op het spel zetten zonder enige kennis of opleiding ter zake. En in mijn ogen: als starters zelfs geen bedrijfsbeheer meer moeten kennen, m.a.w. de grootste domoor die er rondloopt kan een eigen zaak starten, je gaat eens zien hoeveel meer faillissementen er zitten aan te komen. Ik heb trouwens in keukens van restaurants gewerkt omdat de zaakvoerder zelf dat diploma niet op zak had en dus verplicht een gediplomeerd kok in dienst moest nemen om maaltijden te kunnen bereiden.
In bijlage een pdf met een overzicht.
Bijlagen
Restaurateur.pdf
(35.41 KiB) 97 keer gedownload
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik meen me inderdaad te herinneren dat je een koksdiploma moet hebben zodra je aardappelgerechten (bv frieten, aardappelsalade,...) serveert. Met uitzondering van frituren, welteverstaan.

Een diploma bedrijfsbeheer lijkt me niet echt een must, maar dan ga je wel een fortuin aan boekhouders uitgeven want voor zowat alle administratie moet je daar op consultatie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:En in mijn ogen: als starters zelfs geen bedrijfsbeheer meer moeten kennen, m.a.w. de grootste domoor die er rondloopt kan een eigen zaak starten, je gaat eens zien hoeveel meer faillissementen er zitten aan te komen.
Dat is zever in pakskes.
Toen ik gestart ben was dat wel nog nodig, en ik had dat attest niet.
Ik ben dan een zaakje gestart samen met mijn vrouw omdat zij iets gelijkgesteld heeft. Zijnde "gegradueerd in de orthopedagogie". Moet jij mij eens vertellen wat dat er in de verste verte mee te maken heeft.
Enkele jaren later is mijn vrouw eruit gestapt. Bij nazicht door de boekhouder bleek dat ik ook iets gelijkgesteld heb: diploma secundair onderwijs Industriële Wetenschappen met 0,0 uren boekhouding.
Er is dus in weze niets veranderd door de eis van dat attest af te schaffen.
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dragonflo schreef:Is dat niet afgeschaft? Ik dacht dat je sinds 1 januari 2018 enkel nog beroepskennis nodig had voor bepaalde beroepen in de bouw.
Volledig correct!

Enkel een attest (of vrijstelling) Basiskennis Bedrijfsbeheer is nog verplicht.

De wetgever heeft eindelijk ingezien dat 3 jaar uw broek verslijten op een kokschool geen garantie is voor kwaliteit,
idem voor andere beroepen (met uitzondering van de bouwsector)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Modbreak:
discussie voeren kan ook op een nette manier
Beppie, als je er geen verstand van hebt, zwijg dan.

bedrijfsbeheer is niet meer verplicht vanaf 1 september 2018.
https://www.unizo.be/advies/trefwoord/bedrijfsbeheer
Diploma kok blijft WEL verplicht. Sommigen zuigen alles uit hun duim.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Jack Daniels schreef:
Modbreak:
discussie voeren kan ook op een nette manier
Beppie, als je er geen verstand van hebt, zwijg dan.

bedrijfsbeheer is niet meer verplicht vanaf 1 september 2018.
https://www.unizo.be/advies/trefwoord/bedrijfsbeheer
Diploma kok blijft WEL verplicht. Sommigen zuigen alles uit hun duim.
Dat staat nochtans ook op de site van Xerius en van de vlaemsche overheid.

https://www.xerius.be/zelfstandigen/sta ... epskennis/

https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... e-beroepen

Trouwens vroeger had je geen attest bedrijfsbeheer nodig als je een diploma van het hoger onderwijs had. @cadsite daarom had je dat attest niet nodig.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zoals ik zei, blijkbaar volstaat mijn diploma TSO IW ook. Geen idee waarom, maar het was voldoende.
Het feit dat eender welk diploma hoger onderwijs voldoende was vond ik gewoon belachelijk. Precies dat je dan voldoende 'slim' bent om economisch mee te zijn. :roll:
De helft van die 'slimmerikken' kan niet eens schrijven...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

dragonflo schreef:Trouwens vroeger had je geen attest bedrijfsbeheer nodig als je een diploma van het hoger onderwijs had. @cadsite daarom had je dat attest niet nodig.
Ik weet niet echt of je deze stelling kan veralgemenen. In mijn geval was het zo dat bedrijfsbeheer onderdeel was van de cursus in het hoger onderwijs. Ik heb vertaler/tolk gevolgd. Ik weet niet of bedrijfsbeheer bij elke richting hoger onderwijs deel uitmaakte van het lessenpakket. Maar inderdaad, ik heb die opleiding niet moeten volgen. In tegenstelling tot sommige collega's studenten bij Syntra. Bij gebrek aan attest bedrijfsbeheer moesten die bij Syntra verplicht een cursus "bedrijfsbeheer" volgen om hun diploma te kunnen behalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Jack Daniels schreef:Beppie, als je er geen verstand van hebt, zwijg dan.
bedrijfsbeheer is niet meer verplicht vanaf 1 september 2018.
https://www.unizo.be/advies/trefwoord/bedrijfsbeheer
Beppi schreef:Enkel een attest (of vrijstelling) Basiskennis Bedrijfsbeheer is nog verplicht
Zoals je zelf aanhaalt is het pas vanaf 1 september niet meer verplicht, heden des dagen dus wel nog verplicht.

De aangepaste lijst met beschermde beroepen is thans op 1 januari 2018 reeds actief geworden, dus kok is niet langer een beschermd beroep.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Beppi schreef:De aangepaste lijst met beschermde beroepen is thans op 1 januari 2018 reeds actief geworden, dus kok is niet langer een beschermd beroep.
Link? Bron?
Edit: zelf gevonden. Er is geen beroepskennis meer nodig en vanaf 1 september 2018 ook geen kennis bedrijfsbeheer. Een slag in het gezicht van al diegenen die geld en tijd hebben moeten investeren om hun diploma te behalen. Het zal de kwaliteit alles behalve ten goede komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Link? Bron?
Edit: zelf gevonden.
Dat stond hier al: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=757857#p757854

Jack Daniels schreef:Een slag in het gezicht van al diegenen die geld en tijd hebben moeten investeren om hun diploma te behalen. Het zal de kwaliteit alles behalve ten goede komen.
"We hebben mensen tot nu toe gekloot met nutteloze lessen en om die mensen zich niet bekocht te laten voelen houden we dat onnozele systeem."
zoiets?
Los daarvan zijn er nu al manieren genoeg om er onderuit te geraken. Ik heb al een aantal keer een schrijnwerker bij ons werken laten uitvoeren. Om de kosten te drukken werkte ik mee.
Die samenwerking is voor beiden telkens super mee gevallen zodat ik keek om mijn bijberoep uit te breiden met "schrijnwerk". Dat mag niet want dat is een beschermd beroep. Maar ik mag wel uitbreiden met "hulp in de bouw". Daaronder mag je wel werken met hout...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En schrijnwerk zijn ramen en deuren, geen meubels, dat is dan meubelmakerij of interieurbouw en die zijn niet beschermd...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

kan allemaal goed zijn, hetgeen ik wil zeggen is dat er verschillende beroepen beschermd zijn, maar dat vele van hun activiteiten ook kunnen uitgevoerd worden onder een andere NACE code.
Daarnaast, een diploma is ook maar een diploma. Dat is geen kwaliteitsgarantie.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Misschien een ander aspect: "samen" een zaak opstarten. Ik zou niet direct nog een zaak samen in één vennootschap oprichten, mogelijks wel een lossere samenwerking waar men aan elkaar factureerd.

Samen een vennootschap starten is een beetje als trouwen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Lijkt mij een goed idee om professioneel advies in te winnen;
https://www.vlaio.be/nl
bel gratis 0800 20 555 op werkdagen
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

en nu nog de zaak of vennoten.........
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

De wet ivm kennis bedrijfsbeheer was wat bizar: zo was zowat elk secondair diploma uit TSO genoeg, maar ASO niet. Heb ik altijd bizar gevonden...
marcvt63 schreef:en nu nog de zaak of vennoten.........
Je weet dat het meestal andersom werkt? Eerst het idee/product en daarna een zaak/vennootschap (met goed business plan) oprichten.
Zeker als je met meerdere personen eraan begint zou ik eerst erg goed nadenken en overleggen!
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Tenzij er natuurlijk een economische insteek in uw ASO opleiding zat, zoals economie - moderne talen bij mezelf.
En inderdaad, niet onbezonnen te werk gaan, failing to plan is planning to fail!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vind de vraag met wie hij eventueel een zaak kan opstarten nu wel pertinent want zoals iemand al zei dat is zoals trouwens maar dit is niet het goede forum, denk ik, om zo n vertrouwenspersoon te vinden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”