petrol242 schreef:powaq schreef:vergeet niet dat de meerderheid van de zelfstandigen onder de armoede grens leeft.
De zelfstandige behoort dan ook tot de arbeidersklasse wat mij betreft, net zoals de boeren en is niet het doel waar ik op mik. Die worden evenzeer uitgebuit als een loontrekkende.
powaq schreef: Er is in dit land geen enkel risico voor de arbeider.
Risico is heel wat meer dan enkel het financieel plaatje. Gezondheid, arbeidsongevallen, strafrechterlijke aanspraakelijkheid, ... zijn dingen die rechtstreeks gebonden kunnen zijn aan het uitoefenen van een job.
Ik denk dat je toch een groot onderscheid moet maken tussen de overgrote meerderheid van kmo's en die enkele mastodonten. En dan nog.
Ook bij de mastodonten zitten er firma's die behoorlijk netjes met hun personeel omgaan.
Ik heb heel sterk het gevoel dat jij ongelooflijk vast zit in de idee dat elke werknemer uitgebuit wordt zoals ten tijde van Daens. Dat is dus niet meer het geval voor mocht je het niet zeker weten.
De risico's die ik neem als personeel zijn nihil. De risico's die ik neem als zelfstandige in bijberoep zijn een stuk hoger.
Als ik als personeel een fout maak, betaalt de firma de oplossing. Als ik ergens tegenrij tijdens een werfbezoek idem. Loop ik iets omver: van 't zelfde...
Als ik een opmeting doe voor mijn zelfstandig bijberoep moet ik me hier allemaal tegen verzekeren. Dan pas kan ik (een deel van) het risico bij een ander leggen.
En dat riedeltje van "een meerderheid van de zelfstandigen leeft onder de armoedegrens". Dat geloof ju nu toch zelf niet.
Ik heb ze hier al aangehaald, die mensen die via IKG de crèche betaalden aan minder dan €2/dag/kind die hun kinderen kwamen afzetten met ofwel de porsche ofwel de BMW X5. Dat is absoluut geen alleenstaand geval. Waarom is er zo'n hetze tegen de witte kassa denk je? Dat is dan nog maar enkel in de horeca. Denk je nu echt dat het elders zoveel 'witter' is?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)