En daar zit het hem nu net in. Als we in die anonieme metalen doos kruipen, zetten we allemaal een andere pet op en verandert ons gedrag drastisch. Dat zit nu eenmaal zo in ons ingebakken, bij de één al wat meer dan bij de andere. Het is dus niet alleen die zot die tegen 160 per uur over de weg knalt. Het beperkt zich dus niet alleen tot die groep. We moeten gestuurd of bestraft worden willen we dat gedrag manipuleren. Je zegt het zelf dat het spijtig is voor diegenen die matig een kleine overtreding begaat, al dan niet bewust? Waar trek je de lijn? Welke vrijheid laat je jezelf toe om dan te gaan interpreteren en die afwijking voor je zelf aanvaardbaar te maken op levensreddende regels? Als men in de luchtvaart op dezelfde manier zou handelen zou het kot te klein zijn, maar voor onszelf maken we dan wel de uitzonderingen?mailracer schreef:Daarom dat men veel met preventie en met campagnes werkt, vooral bij bezoldigd vervoer. Het is dan met gezond verstand dat je niet met de wagen rijdt als je ...[...]
Met enkel campagnes ga je er dus niet komen. Het is hoop en al een eerste stap in een bewustmaking, maar dat wil nog geen verandering garanderen. En dat betekent in de eerste plaats dus een doorgedreven aanpassing van de infrastructuur, eerder dan een repressief optreden. Ik beperk het hier dus niet alleen tot de factor snelheid. En hou die tik op de vingers klaar mocht het toch nog verkeerd gaan. Je kan dat dan een politiestaat noemen zoals sommigen hier, maar het zij zo dan.