Wifi advies gevraagd

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Ik gebruik een Fritzbox achter een BBox 3 en de Fritzbox is ingesteld om een eigen internet verbinding te maken en heeft dus zijn eigen iprange. Om gebruik te kunnen maken van de “prioritization” om bv. steaming en telefonie voorrang te geven, gebruik ik enkel de wifi van de fritzbox en staat de wifi van de BBox3 uit. Grootste nadeel van die setup is dat ik daardoor geen toegang krijg tot de Proximus Fon spots, want daarvoor moet de wifi van de BBox 3 opstaan.

Zou het mogelijk zijn om in plaats van wifi van de Fritzbox te gebruiken, de wifi van de BBox 3 te gebruiken, zonder dat ik de Fritzbox moet instellen als IP client van de BBox, dus met eigen internetconnectie? Want door die als ip client in te stellen verlies ik functionaliteiten zoals vpn die ik wel gebruik.

Is het mogelijk om het ip adres van de bbox3 in te stellen op bv. 192.168.1.1 en dat van de Fritzbox op 192.168.1.2 in op 1 van de twee dhcp activeren, en te deactiveren op de andere? Het klinkt in elk geval onlogisch, maar kan het?

Mocht dat niet mogelijk zijn, is het dan verstandig om op de bbox3 de 2,4 ghz wifi te activeren en op de Fritz enkel de 5 ghz? En krijgen de toestellen die aangemeld zijn op de bbox3 dan voorrang op het verkeer dat via de fritzbox verloopt of maakt dat niet uit? Uiteraard begrijp ik dat dit twee totaal verschillende netwerken zijn, en dat enkel de toestellen verbonden met de fritzbox gebruik kunnen maken van de daarop aangesloten netwerkopslag.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je liever de FB gebruikt... gebruik die dan ook en niet de BBOX (daarom hoef je z'n WIFI niet uit te zetten).
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Als je echt nood hebt aan fon activeer de wifi op bbox en zend geen ssid uit.
Als je schrik hebt voor verzadiging van bepaalde kanalen kan je deze kiezen zodat de FB en de bbox andere kanalen gebruiken.
Desnoods een metalen kooi rond de bbox...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Zet gewoon alles aan en haal het pci-express kaartje uit de bbox, ,dan denkt de bbox dat de wifi online is en is die er in werkelijkheid niet. En gebruikt ook geen stroom, enkele jaren zo gedaan. Zelfs nog gewoon een 2de PPoE achter de bbox gedaan zodat de bbox standaard instellingen had.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 09 aug 2018, 02:27, 1 keer totaal gewijzigd.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

wat is stock settings ??
Ben niet zo en leek in pc wereld maar dit is voor mij een raadsel ?
Is te maken met stockcard racing misschien ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”