Security & anti pick pocket tips voor de Brusselse metro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik moet weldra voor een tijdje 2 dagen per week naar Brussel. Vanuit O-Vlaanderen op een plaats waar je met de auto niet vlot geraakt, dus dan maar trein + metro.
Met security bedoel ik pick pockets en ander low life crapuul dat het op uw bezittingen heeft gemunt.
Voor de portefeuille heb ik een oplossing die al in "lastige" regio's is field tested, namelijk iets wat op dit trekt, en tussen je buik en je jeans past:
http://packinglighttravel.com/wp-conten ... -pouch.jpg
In Egypte heeft eens een volledig dorp achter mij & mijn toenmalige vriendin gehold toen we daar met mountain bikes doorreden om ons te proberen beroven, dus ik denk wel dat de oplosing field tested is
Maar voor de laptop en GSM heb ik geen oplossing. Het probleem is vermoedelijk ook dat mijn klant verwacht om hun laptop mee te nemen tussen de twee vestigingen (Antwerpen en Brussel).
Een tas zoals de XD Design Bobby Anti-Diefstal Rugtas Black lost dit op. Maar wat doe je met de GSM? Als je geld & bankkaarten safe zitten, en je houdt je GSM gewoon stevig vast ipv in je broek te laten zitten, is er dan een risico?
Met dit weer doe ik geen vest aan, zelfs geen zomervest. Wil niet bezweet toekomen. Maar ik heb genoeg "technische" vesten gekocht in outdoor winkels waar plaats is voor je GSM en zelfs je portefeuille, dus vanzodra de temp wat minder extreem is, is de oplossing er al.
Met security bedoel ik pick pockets en ander low life crapuul dat het op uw bezittingen heeft gemunt.
Voor de portefeuille heb ik een oplossing die al in "lastige" regio's is field tested, namelijk iets wat op dit trekt, en tussen je buik en je jeans past:
http://packinglighttravel.com/wp-conten ... -pouch.jpg
In Egypte heeft eens een volledig dorp achter mij & mijn toenmalige vriendin gehold toen we daar met mountain bikes doorreden om ons te proberen beroven, dus ik denk wel dat de oplosing field tested is
Maar voor de laptop en GSM heb ik geen oplossing. Het probleem is vermoedelijk ook dat mijn klant verwacht om hun laptop mee te nemen tussen de twee vestigingen (Antwerpen en Brussel).
Een tas zoals de XD Design Bobby Anti-Diefstal Rugtas Black lost dit op. Maar wat doe je met de GSM? Als je geld & bankkaarten safe zitten, en je houdt je GSM gewoon stevig vast ipv in je broek te laten zitten, is er dan een risico?
Met dit weer doe ik geen vest aan, zelfs geen zomervest. Wil niet bezweet toekomen. Maar ik heb genoeg "technische" vesten gekocht in outdoor winkels waar plaats is voor je GSM en zelfs je portefeuille, dus vanzodra de temp wat minder extreem is, is de oplossing er al.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Hoi,
Het is misschien niet een onmiddelijk antwoord op uw vraag, maar...
Volstaat het bijvoorbeeld om een eenvoudig GSM toestel mee te nemen?
Een "Dumb Phone" (2G). Misschien is een oude telefoon minder in trek?
Nu toegegeven: de keren dat ik met de Brusselse Metro reed, was dat altijd piekfijn in orde.
Goede bordjes. Duidelijk. Best propere haltes. Niet lang moeten wachten/goede frequentie.
Geen raar volk gezien of last van gehad.
Probeer het eens: misschien dat de Brusselse metro je aangenaam kan bekoren?
In vergelijking met de Antwerpse premetro is dat een heel verschil
Soms nog oude netplannen, oude infotram overplakt. Lampjes kapot/Wel/Niet werkend. (...)
Maargoed: da's een ander onderwerp
Het is misschien niet een onmiddelijk antwoord op uw vraag, maar...
Volstaat het bijvoorbeeld om een eenvoudig GSM toestel mee te nemen?
Een "Dumb Phone" (2G). Misschien is een oude telefoon minder in trek?
Nu toegegeven: de keren dat ik met de Brusselse Metro reed, was dat altijd piekfijn in orde.
Goede bordjes. Duidelijk. Best propere haltes. Niet lang moeten wachten/goede frequentie.
Geen raar volk gezien of last van gehad.
Probeer het eens: misschien dat de Brusselse metro je aangenaam kan bekoren?
In vergelijking met de Antwerpse premetro is dat een heel verschil
Soms nog oude netplannen, oude infotram overplakt. Lampjes kapot/Wel/Niet werkend. (...)
Maargoed: da's een ander onderwerp
Laatst gewijzigd door vasonline 03 aug 2018, 12:21, in totaal 6 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Wie gewoon wat oplet zal weinig risico lopen. Zoals in elke grootstad kijk je uit je ogen, kies je op openbaar vervoer "strategisch" een plaats en dan loop het wel los. De tienduizenden forenzen die dagelijks OV nemen in Brussel (of elders) worden ook niet continue bestolen, hé.
Daarbij, het loopt er naar't schijnt vol militairen
Daarbij, het loopt er naar't schijnt vol militairen
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik zit wekelijks ook twee dagen in Brussel maar heb tot op heden nog geen nare ervaringen gehad.
Draag gewoon je spullen vooraan op je (dus geen rugzakken op je rug) en vermijd drukke plaatsen.
Zelf moet ik echter geen metro nemen (opletten als je op elkaar gepakt staat), louter de trein en daar is steeds ruimte genoeg.
Draag gewoon je spullen vooraan op je (dus geen rugzakken op je rug) en vermijd drukke plaatsen.
Zelf moet ik echter geen metro nemen (opletten als je op elkaar gepakt staat), louter de trein en daar is steeds ruimte genoeg.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Tijdens het stappen (bv overstap in Brussel-Centraal naar de metro stap ik snel genoeg, niet uit schrik, maar wel omdat het een te snel tempo is om niet op te vallen dat er iemand hetzelfde tempo volgt om zo uw rugzak te openen.
Op de metro/trein zet je uw rugzak op uw schoot, dus eerder niet naast u. Als je moet rechtstaat, zoals hierboven al gemeld, hou je uw rugzak voor u.
Ik beweer niet dat je in Anderlecht om 23u al fluitend met een laptop over straat moet gaan, maar al die forenzen worden heus niet elke dag overvallen hé .
Nog een tip: slapen is een slecht idee, als je schrik hebt om overvallen te worden
Op de metro/trein zet je uw rugzak op uw schoot, dus eerder niet naast u. Als je moet rechtstaat, zoals hierboven al gemeld, hou je uw rugzak voor u.
Ik beweer niet dat je in Anderlecht om 23u al fluitend met een laptop over straat moet gaan, maar al die forenzen worden heus niet elke dag overvallen hé .
Nog een tip: slapen is een slecht idee, als je schrik hebt om overvallen te worden
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik neem, in de winter('s zomers met de Brompton), dagelijks de metro. Met iPhone en laptop van het werk in een rugzak( portefuille is een secrid die je in een zijzak kan steken ipv. achterzak).
Ik ben welgeteld al 0 keer bestolen geweest. Het zal uiteraard plaatsvinden, maar zolang je je niet compleet wereldvreemd gedraagt, zal de kans laag blijven. En uiteraard hangt het ook af van buurt tot buurt(maar tijdens kantooruren zijn de problemen vrij beperkt, in sommige buurten is het inderdaad niet verstandig om over te werken tot na 8h.
Anyway, zoals er reeds opgemerkt werd, je bent een beetje te paranoïde.
Ik ben welgeteld al 0 keer bestolen geweest. Het zal uiteraard plaatsvinden, maar zolang je je niet compleet wereldvreemd gedraagt, zal de kans laag blijven. En uiteraard hangt het ook af van buurt tot buurt(maar tijdens kantooruren zijn de problemen vrij beperkt, in sommige buurten is het inderdaad niet verstandig om over te werken tot na 8h.
Anyway, zoals er reeds opgemerkt werd, je bent een beetje te paranoïde.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik was eergisteren in Brussel-Zuid aan de Quick, en mijn rugzak werd opengedaan.
Nog voor ik kon reageren was de persoon al weg.
Er zat wel niets in, maar toch, was wel even verschieten.
Nog voor ik kon reageren was de persoon al weg.
Er zat wel niets in, maar toch, was wel even verschieten.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Rugzak vermijden en voor de rest gewoon doen.
Anders niet gaan.
J.
Anders niet gaan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Brussel-Noord heeft zijn hoerenbuurt en een nogal gure bussenstopplaats
Brussel-Centraal heeft de metrotunnels waar soms nogal wat raar volk uithangt
Maar Brussel-Zuid spant de kroon, denk ik, qua geweld en overvallen. Als je daar niet ECHT moet zijn, neem dan een ander station. De politie van die zone zijn ook al meermaals veroordeeld overigens, dus er moet daar iets in het water zitten
Brussel-Centraal heeft de metrotunnels waar soms nogal wat raar volk uithangt
Maar Brussel-Zuid spant de kroon, denk ik, qua geweld en overvallen. Als je daar niet ECHT moet zijn, neem dan een ander station. De politie van die zone zijn ook al meermaals veroordeeld overigens, dus er moet daar iets in het water zitten
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 3 keer
Ben alle dagen in bxl zuid.
gewoon opletten dat wanneer mensen je aanspreken je de handtas nog wat vaster tegen je aanknijpt en doorlopen. (en altijd een met rits en flap).
laptop rugzak niks kostbaar boven aan (meestal een golfke of trui boven op) of in de kleine vakjes.
En altijd de borstband ook vastklikken.
De zijstraps zo aantrekken (waar je waterflesje insteekt bv)
dat de laptop er zo stevig in zit dat die er uithalen tijdens het dragen gewoon niet lukt.
Bij het wachten op de trein afzonderen op het perron.
gewoon opletten dat wanneer mensen je aanspreken je de handtas nog wat vaster tegen je aanknijpt en doorlopen. (en altijd een met rits en flap).
laptop rugzak niks kostbaar boven aan (meestal een golfke of trui boven op) of in de kleine vakjes.
En altijd de borstband ook vastklikken.
De zijstraps zo aantrekken (waar je waterflesje insteekt bv)
dat de laptop er zo stevig in zit dat die er uithalen tijdens het dragen gewoon niet lukt.
Bij het wachten op de trein afzonderen op het perron.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik neem dagelijks (5 op 7) minstens 2x daags de metro Brussel.
Nog nooit bestolen geweest, en ik loop regelmatig zelfs met een rugzak op mijn rug.
Ook nog nooit meegemaakt dat iemand een poging deed tot.
De Brusselse metro-lijn is op dat vlak relatief secuur te noemen, zou ik durven zeggen.
Nog nooit bestolen geweest, en ik loop regelmatig zelfs met een rugzak op mijn rug.
Ook nog nooit meegemaakt dat iemand een poging deed tot.
De Brusselse metro-lijn is op dat vlak relatief secuur te noemen, zou ik durven zeggen.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik kom al 20 jaar regelmatig in de Brusselse metro. Nog nooit bestolen. Gebruik je gezond boerenverstand.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Ik zou voor de zekerheid ook investeren in een Smith-Wesson M&P Military & Police Pen 2 (Black) en een Kogelwerende T-shirt witte Spectra-Coolmax NIJ-3A Lange mouwen VBR-Belgium. Duizend feiten per jaar in dat hellhole waar een goed beveiligd en vervangbaar gadget meer waard is dan een mensenleven.ub4b schreef: Een tas zoals de XD Design Bobby Anti-Diefstal Rugtas Black lost dit op.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik werk al 25 jaar in Brussel centrum. In al die tijd op de tram en de metro nooit bestolen geweest, maar ik heb het wel al zien gebeuren en collega's gehad bij wie het is gebeurd. Carjackings, laptoptas van schouder trekken, raampjes inslaan... allemaal al gehoord. Gewoon gezond verstand gebruiken, niet opzichtig met gsm/geld rondlopen en alles goed wegsteken in diepe broekzakken vooraan. Als ze je echt moeten hebben gaat dat echter weinig uitmaken. Maar dat kan overal gebeuren... niet alleen in Brussel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Als iemand je aanspreekt of zich tegen je aandrukt (in een wachtrij of zo), kan dat een afleidingsmaneuver zijn.
-
- Deel van't meubilair
Trouwens als je op een perron staat te wachten... zet je dan met je rug tegen de muur en zorg ook steeds dat ritsen vooraan sluiten (niet achteraan want dan kunnen ze sneller open zonder dat je iets weet).
En plaats ook nooit je tas of laptop tussen je benen op de grond... even onoplettend en hij is langs achteren weg genomen (daarom ook dus steeds tegen een muur gaan staan).
En plaats ook nooit je tas of laptop tussen je benen op de grond... even onoplettend en hij is langs achteren weg genomen (daarom ook dus steeds tegen een muur gaan staan).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Helaas laat de overheid het niet toe om dat legaal bij je te hebben. Dus ik begrijp de vraagsteller ergens wel om tips te krijgen als je dat niet gewoon bent en kijk... Veel mensen zeggen: super veilig maar... Dan volgt de maar.9livesuni schreef:Ik zou voor de zekerheid ook investeren in een Smith-Wesson M&P Military & Police Pen 2 (Black) en een Kogelwerende T-shirt witte Spectra-Coolmax NIJ-3A Lange mouwen VBR-Belgium.
-
- Deel van't meubilair
Uiteindelijk zijn er al doden gevallen, terroristische bomaanslagen (op 10 min na gemist), ... in de Brusselse stations geweest maar ik moest toch wel even in het vuistje lachen toen ik de openingspost las. We zijn geen Zuid-Amerikaans land en met de veiligheid is het redelijk in orde als je enkele dingen in acht neemt die hierboven geschreven zijn.
Combat kleding, kogelwerende vesten, wapens, ... zijn dus heus niet nodig... gewoon normaal doen is prima !
Combat kleding, kogelwerende vesten, wapens, ... zijn dus heus niet nodig... gewoon normaal doen is prima !
-
- Elite Poster
Er zijn er die er (politiek) voordeel denken uit te halen door bepaalde steden of buurten af te schilderen als "war zones". Wie gezond verstand gebruikt zal meestal geen problemen hebben.r2504 schreef: We zijn geen Zuid-Amerikaans land en met de veiligheid is het redelijk in orde als je enkele dingen in acht neemt die hierboven geschreven zijn.
OT: misschien is de straling in Brussel wel gevaarlijker dan met de metro rijden
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Bedankt: 397 keer
Shocker in handvat van laptop tas
Met een remote in genre van zo'n dog shock collar.
Met een remote in genre van zo'n dog shock collar.
- NuKeM
- Content Editor
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Het zit hem allemaal in de kans en die hangt o.a. af van de uren, plaats, hoe veel je opvalt en of er toevallig criminelen op pad zijn.
In de standaard zones waar veel 'normale'/woon-werk mensen zijn en je met een kudde kan meelopen, is de kans klein dat je met harde criminaliteit te maken krijgt, maar eventueel wel met de geniepigere (pickpockets).
Daarbuiten kan je gerust ook jaren en jaren pendelen zonder problemen, maar de kans dat je op een dag directe getuige of slachtoffer wordt is wel groter.
Ik heb zo'n 15 jaar een bus genomen die door Anderlecht en andere laag aangeschreven zones (Zuid...) reed (van mijn 12 tot 28 jaar ofzo, de laatste jaren ook met een laptopzak). Daarbij ook nog jaren met een boemeltrein en tram door Brussel getrokken en regelmatig/wekelijks eens een korte wandeling om iets te gaan eten in de buurt rond bv. het Zuid of om met de vrienden eens naar de winkelstraten te gaan.
Ik leef nog, ben nooit bestolen*, maar het heeft soms niet veel gescheeld. Ik ga dan ook steeds uit van het slechte van de mensen en ging elke confrontatie uit de weg (m.a.w. bv. veel oversteken om een aankomend/hangend groepje jongeren niet te moeten kruisen).
* Eigenlijk niet juist, ooit is de ruit van mijn wagen ingeslagen, maar er lag niets waardevol in, dus niet bestolen
Echter wel straffe verhalen genoeg van collega's en vrienden die minder fortuinlijk waren (tot ziekenhuisopnames toe). Mijn werkgever toen kaartte de problemen en onveiligheid steeds aan bij de Brusselse politiek, maar daar zag men nooit problemen. Een 'leuk' voorbeeld was een wurger die mensen die een korter (meer afgezonderd) pad naar het werk namen langs achter besloop, ze de adem benam tot ze flauwvielen en ze dan bestal... allemaal normaal.
Nog een kleintje: Op een Userbase crew meeting lang lang geleden (als ik mij niet vergis) waren we ook buiten het Zuid aan het wachten om over te steken. Plots (misschien 10-20m van ons) zien we iemand een ruit inslaan, in de auto grabbelen en weglopen met een radio... We stonden er op te kijken, beetje verslagen/verbaasd, toen we eigenlijk vonden dat dit niet kon en we er misschien best achter zouden gaan, wat de vogel al lang ver weg...
Het is ook zeer verwonderlijk wat er allemaal doodgezwegen wordt, de 'faits divers'. Wat ik allemaal te horen krijg van kennissen bij de (Brusselse) politie... er zouden veel meer HLN-journalisten nodig zijn, enkel al voor Brussel.
Samengevat: Mij zien ze niet meer in Brussel, nooit meer. Het is een verloren zaak op alle vlakken (diversiteit, criminaliteit, leefbaarheid, mobiliteit, politiek, etc.). Een werkgever die mij vraagt/verplicht naar Brussel te trekken krijgt mijn ontslag, zo diep zit het.
In de standaard zones waar veel 'normale'/woon-werk mensen zijn en je met een kudde kan meelopen, is de kans klein dat je met harde criminaliteit te maken krijgt, maar eventueel wel met de geniepigere (pickpockets).
Daarbuiten kan je gerust ook jaren en jaren pendelen zonder problemen, maar de kans dat je op een dag directe getuige of slachtoffer wordt is wel groter.
Ik heb zo'n 15 jaar een bus genomen die door Anderlecht en andere laag aangeschreven zones (Zuid...) reed (van mijn 12 tot 28 jaar ofzo, de laatste jaren ook met een laptopzak). Daarbij ook nog jaren met een boemeltrein en tram door Brussel getrokken en regelmatig/wekelijks eens een korte wandeling om iets te gaan eten in de buurt rond bv. het Zuid of om met de vrienden eens naar de winkelstraten te gaan.
Ik leef nog, ben nooit bestolen*, maar het heeft soms niet veel gescheeld. Ik ga dan ook steeds uit van het slechte van de mensen en ging elke confrontatie uit de weg (m.a.w. bv. veel oversteken om een aankomend/hangend groepje jongeren niet te moeten kruisen).
* Eigenlijk niet juist, ooit is de ruit van mijn wagen ingeslagen, maar er lag niets waardevol in, dus niet bestolen
Echter wel straffe verhalen genoeg van collega's en vrienden die minder fortuinlijk waren (tot ziekenhuisopnames toe). Mijn werkgever toen kaartte de problemen en onveiligheid steeds aan bij de Brusselse politiek, maar daar zag men nooit problemen. Een 'leuk' voorbeeld was een wurger die mensen die een korter (meer afgezonderd) pad naar het werk namen langs achter besloop, ze de adem benam tot ze flauwvielen en ze dan bestal... allemaal normaal.
Nog een kleintje: Op een Userbase crew meeting lang lang geleden (als ik mij niet vergis) waren we ook buiten het Zuid aan het wachten om over te steken. Plots (misschien 10-20m van ons) zien we iemand een ruit inslaan, in de auto grabbelen en weglopen met een radio... We stonden er op te kijken, beetje verslagen/verbaasd, toen we eigenlijk vonden dat dit niet kon en we er misschien best achter zouden gaan, wat de vogel al lang ver weg...
Het is ook zeer verwonderlijk wat er allemaal doodgezwegen wordt, de 'faits divers'. Wat ik allemaal te horen krijg van kennissen bij de (Brusselse) politie... er zouden veel meer HLN-journalisten nodig zijn, enkel al voor Brussel.
Samengevat: Mij zien ze niet meer in Brussel, nooit meer. Het is een verloren zaak op alle vlakken (diversiteit, criminaliteit, leefbaarheid, mobiliteit, politiek, etc.). Een werkgever die mij vraagt/verplicht naar Brussel te trekken krijgt mijn ontslag, zo diep zit het.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Een hoop paniekzaaierij is er hier te lezen. Werk al meer dan 20 jaar in Brussel en kom dagelijks in de stations. Nog NOOIT het minste probleem gehad. Ja, er zijn pickpockets en er wordt wel eens wat gestolen maar dan toch eerst bij mensen die totaal niet opletten. De laptops die gestolen werden bij collega's was door eigen onoplettendheid en vaak gewoon zelf vergeten in de trein. Zelf heb ik nog nooit enig probleem gehad. Dagelijks zie ik mensen lopen met open tassen waarbij hun portefeuille zichtbaar is.
Ik ben al in alle buurten geweest en ik mijd ook de zogenaamde probleemwijken niet. Matonge, Schaarbeek, Brussel-N of Zuid, ik doe ze allemaal. Ook laat na de werkuren en alleen.
Brussel is een prachtige stad met enorm veel dingen te doen maar uiteraard ook met de problemen van een grote stad. Laat u echter niet afschrikken door doemberichten en andere paniekzaaierij. Je kan perfect in Brussel rondlopen met een GSM zonder dat je problemen krijgt. Ik loop steeds met iphone in de hand, een laptop in de tas en een ipad erbij. Let op uw spullen zoals je overal zou doen en er is geen probleem.
Ben ook al in buitenlandse steden geweest en ook daar zelden problemen. Zelfs in Quito niet. Poging tot diefstal in Lissabon op de metro maar zonder succes (voor hen) omdat ik oplet. In Buenos Aires wel diverse pogingen maar geen enkele gelukt.
De enige poging in Brussel Zuid was een poging tot oplichting. Iemand die beweert dat hijzelf bestolen is en om geld voor en ticket vraagt. Je komt die dan 3 dagen na mekaar tegen Die personen meld ik dan wel bij de veiligheidsdiensten. Er patrouilleren trouwens nog altijd militairen.
Ik ben al in alle buurten geweest en ik mijd ook de zogenaamde probleemwijken niet. Matonge, Schaarbeek, Brussel-N of Zuid, ik doe ze allemaal. Ook laat na de werkuren en alleen.
Brussel is een prachtige stad met enorm veel dingen te doen maar uiteraard ook met de problemen van een grote stad. Laat u echter niet afschrikken door doemberichten en andere paniekzaaierij. Je kan perfect in Brussel rondlopen met een GSM zonder dat je problemen krijgt. Ik loop steeds met iphone in de hand, een laptop in de tas en een ipad erbij. Let op uw spullen zoals je overal zou doen en er is geen probleem.
Ben ook al in buitenlandse steden geweest en ook daar zelden problemen. Zelfs in Quito niet. Poging tot diefstal in Lissabon op de metro maar zonder succes (voor hen) omdat ik oplet. In Buenos Aires wel diverse pogingen maar geen enkele gelukt.
De enige poging in Brussel Zuid was een poging tot oplichting. Iemand die beweert dat hijzelf bestolen is en om geld voor en ticket vraagt. Je komt die dan 3 dagen na mekaar tegen Die personen meld ik dan wel bij de veiligheidsdiensten. Er patrouilleren trouwens nog altijd militairen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 67 keer
Toch wel benieuwd of TS intussen de Brusselse metro overleefd heeft.
Want als ook maar een fractie van de opeengestapelde vooroordelen in deze draad waar zou zijn, dan ziet het er niet goed uit voor hem. Als Vlaming zomaar door de Brusselse metro gestuurd worden, met enkel de kennis vergaard op HLN en Userbase, dat moet een dappere man zijn.
Want als ook maar een fractie van de opeengestapelde vooroordelen in deze draad waar zou zijn, dan ziet het er niet goed uit voor hem. Als Vlaming zomaar door de Brusselse metro gestuurd worden, met enkel de kennis vergaard op HLN en Userbase, dat moet een dappere man zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Eigenlijk wel straf dat veel mensen die voorzorgsmaatregelen en avondklok precies als normaal beschouwen?
Joe Van Holsbeeck had zijn mp3 speler in zijn zak moeten steken ofzo?
Of een hele straat slopen als je voetbalploeg niet gewonnen heeft? De politie die niet mag ingrijpen want het zou wel eens kunnen escaleren?
En die gevallen van georganiseerde Flixbus overvallen dit jaar?
Faits divers waarschijnlijk?
En ja, statistisch gezien is de kans klein maar het is toch duidelijk dat er al lang een probleem is, niet alleen in Brussel trouwens.
Of een hele straat slopen als je voetbalploeg niet gewonnen heeft? De politie die niet mag ingrijpen want het zou wel eens kunnen escaleren?
En ja, statistisch gezien is de kans klein maar het is toch duidelijk dat er al lang een probleem is, niet alleen in Brussel trouwens.
-
- Elite Poster
Dat is zo in zowat elke grootstad waar ook ter wereld. Een paar maanden terug waren we in Lissabon en op voorhand waren we gewaarschuwd voor gauwdieven in de metro. Niks gezien. Kennissen zijn een paar weken later geweest en waren na een paar uur in de stad hun GSM e.d. al kwijt. Je hoeft het niet normaal te vinden maar rekening houden met mogelijke problemen is toch aangewezen.tb0ne schreef:En ja, statistisch gezien is de kans klein maar het is toch duidelijk dat er al lang een probleem is, niet alleen in Brussel trouwens.
Toen we in 1987 de eerste keer in New York waren werden we ook al voor gek verklaard dat we te voet van aan ons hotel (in de buurt van 50th St) naar de Empire State Building gingen wandelen rond zonsondergang, met reflex camera en S8 camera in de aanslag. Niks gezien, wel een taxi terug genomen.
Geluk gehad? Misschien, maar voorlopig nog nergens problemen ondervonden, zelfs niet toen, 2 uur na dat we terug in ons hotel in Durban waren, er iemand werd beroofd en neergestoken op luttele meters van de ingang van het hotel.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
+1tb0ne schreef:Eigenlijk wel straf dat veel mensen die voorzorgsmaatregelen en avondklok precies als normaal beschouwen?
Als ik dingen lees als dit:
dan moet ik soms toch even slikken. In welke wereld is het normaal dat je laptop weg is bij wat onoplettendheid (hem stomweg vergeten is idd wel je eigen schuld)? Of je portefeuille weg is als je hem kan zien? Als we dan nog erbij gaan zeggen dat het paniekzaaierij is lijkt me het beeld van sommige mensen toch wat verstoord :-sDizzy schreef:De laptops die gestolen werden bij collega's was door eigen onoplettendheid en vaak gewoon zelf vergeten in de trein. Zelf heb ik nog nooit enig probleem gehad. Dagelijks zie ik mensen lopen met open tassen waarbij hun portefeuille zichtbaar is.
Ik ben wel akkoord dat het met Brussel waarschijnlijk niet veel erger is dan in alle andere (groot)steden ter wereld.
- heist_175
- Elite Poster
Er zijn op Tomorrowland massa's GSM's gestolen.
Is dat normaal? Ik vind van niet.
Is dat opzienbarend? Niet echt.
Moeten we nu panikeren over Tomorrowland, of alleen nog als para naar Tomorrowland gaan? Beetje serieus blijven hé...
Is dat normaal? Ik vind van niet.
Is dat opzienbarend? Niet echt.
Moeten we nu panikeren over Tomorrowland, of alleen nog als para naar Tomorrowland gaan? Beetje serieus blijven hé...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Persoonlijk bij mijn 14-jarig verblijf in Brussel (studies RITS en HIVB en werk (Bordet instituut) : nooit overvallen of geambeteerd geweest, was elke werkdag (weliswaar 3 per week - nachten van 12:30) op en neer van Ganshoren (toen een heel nette buurt) naar Hallepoort.
Paar keer met de auto weest werken en zo goed als elke nacht een raam ingeslagen, ergste dat ze me ooit ontvreemd hebben was een schroevendraaier - die zal wel ergens voor gediend kunnen hebben. Papieren en radiofrontje nam ik steevast mee binnen het ziekenhuis.
Na elke inbraak in de auto telkens aangifte gedaan (moest omwille van omnium verzekering en 'gratis' herstelling bij Carglass) tot na een paar weken ik in plaats van 3 uur op het politiekantoor te moeten wachten voor aangifte, ik een standaard formuliertje meekreeg, met een aantal zelf in te vullen dingen, om het met de verzekering in orde te brengen. Geen officiële klacht meer dus, en je raadt het nooit: dat jaar DAALDEN de 'officiële' criminaliteitscijfers' van Brussel ineens. allé, zeg!?
Nu reeds 11 jaar terug op het platteland, en behalve eens een zatterik, geen al te grote zorgen. Wonen/werken in Brussel? Ik zal ervoor bedanken!
Paar keer met de auto weest werken en zo goed als elke nacht een raam ingeslagen, ergste dat ze me ooit ontvreemd hebben was een schroevendraaier - die zal wel ergens voor gediend kunnen hebben. Papieren en radiofrontje nam ik steevast mee binnen het ziekenhuis.
Na elke inbraak in de auto telkens aangifte gedaan (moest omwille van omnium verzekering en 'gratis' herstelling bij Carglass) tot na een paar weken ik in plaats van 3 uur op het politiekantoor te moeten wachten voor aangifte, ik een standaard formuliertje meekreeg, met een aantal zelf in te vullen dingen, om het met de verzekering in orde te brengen. Geen officiële klacht meer dus, en je raadt het nooit: dat jaar DAALDEN de 'officiële' criminaliteitscijfers' van Brussel ineens. allé, zeg!?
Nu reeds 11 jaar terug op het platteland, en behalve eens een zatterik, geen al te grote zorgen. Wonen/werken in Brussel? Ik zal ervoor bedanken!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Wil toch even aanhalen dat dit forum een heel sterke mannelijke bias heeft, en als blanke man alleen ga je in Brussel inderdaad, mits wat street smarts aan de dag te leggen, over het algemeen niet snel iets meemaken. Je bent namelijk immuun voor een van de ergste vormen van criminaliteit die in Brussel zeer vaak voorkomt: seksuele agressie. Voor een vrouw daarentegen liggen de kaarten helemaal anders. Dat dat verschil anno 2018 nog steeds zo sterk is kan ik moeilijk vatten of aanvaarden, maar het is een symptoom van een stad die heel erg ziek is.
Correcter lijkt me om de criminaliteitsproblematiek in Brussel te vergelijken met andere hoofdsteden als pakweg Oslo, Kopenhagen of Tokio. Of gelijkaardige lokale steden als Antwerpen of Gent.
Allez, Brussel samen met Miami en Harare, Zimbabwe in het lijstje, terwijl Antwerpen en Gent beiden veel verder staan, toont m.i. wel aan dat er wel degelijk iets schort in Brussel. Je bewijst echt niemand een dienst met je ogen daarvoor per se dicht te willen houden.
Ik vind dat appelen en peren. Een groot evenement met massa's volk op een hele kleine oppervlakte waar er van alle kanten muziek uit de boxen komt vs een stad dat op zoveel grotere oppervlakte is... Het vereist ook een totaal andere aanpak.heist_175 schreef: Moeten we nu panikeren over Tomorrowland, of alleen nog als para naar Tomorrowland gaan? Beetje serieus blijven hé...
Correcter lijkt me om de criminaliteitsproblematiek in Brussel te vergelijken met andere hoofdsteden als pakweg Oslo, Kopenhagen of Tokio. Of gelijkaardige lokale steden als Antwerpen of Gent.
Allez, Brussel samen met Miami en Harare, Zimbabwe in het lijstje, terwijl Antwerpen en Gent beiden veel verder staan, toont m.i. wel aan dat er wel degelijk iets schort in Brussel. Je bewijst echt niemand een dienst met je ogen daarvoor per se dicht te willen houden.
Ik vrees dat er veel onderrapporting is, veelal omdat de indruk is dat rapporteren toch niets uithaalt (terecht wellicht).WalterB1 schreef: Eigenlijk verbaast mij het dat het niet erger is.
-
- Elite Poster
Correcter zou zijn Amsterdam, Parijs, Londen e.d. In Tokio (en zo goed als heel Japan) kan je bij manier van spreken een volle portefeuille op de trein laten liggen en ze de volgende dag met volledige inhoud terugkrijgen bij de dienst gevonden voorwerpen. Japan is buiten categorie als het om misdaadcijfers gaat.CCatalyst schreef: Correcter lijkt me om de criminaliteitsproblematiek in Brussel te vergelijken met andere hoofdsteden als pakweg Oslo, Kopenhagen of Tokio. Of gelijkaardige lokale steden als Antwerpen of Gent.
Bye, Maurice
-
- Deel van't meubilair
Verleden weekend was een vriendin haar smartphone verloren op Nostalgie Beach... en het toestel lag gewoon bij gevonden voorwerpen (waar men een ganse doos! smartphones had liggen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Laat ons realistisch blijven. Criminaliteit bestaat en grote steden hebben er meer last van om diverse redenen. Uw zaken laten rondslingeren zal dus vroeg of laat een probleem opleveren, dat is wereldwijd zo op enkel idyllische uitzonderingen na. Wie met toestellen van bepaalde waarde rondloopt en er niet op let, zal iemands aandacht trekken die denkt ze ook te kunnen gebruiken. Dat is echter iets anders dan je onveilig voelen, iets wat al enorm persoonlijk is. Wie langer en vaker in grote steden komt zal het al anders bekijken dan iemand die eens onder zijn lokale kerktoren uitkruipt
Die ranking van steden zegt niet veel. Ja, Brussel staat er hoger dan Gent maar Antwerpen staat ook heel wat hoger dan Gent, is het daar zo'veel onveiliger? In Antwerpen en Brussel lopen militairen rond, in Gent niet, is Gent nu super veilig of toch onveilig? Waren we onveiliger toen er geen militairen rondliepen? Persoonlijk voelde ik me onveiliger met de militairen toen ze nog massaal op straat liepen omdat ze u steeds aan een potentieel gevaar herinneren. Anderzijds hebben de militairen de aanslagen ook niet kunnen voorkomen, niemand kan dat. Toevallig ken ik ook enkele militairen en veel klagen over de moeilijke gezinssituatie die deze opdracht voor hen betekent, anderen verlieten het leger of hun vrouw verliet hen.
Onderrapportering is geen argument, dat zou voor alle steden gelden en anderzijds kan je moeilijk van onderrapportering spreken als je hoog in de ranking staat, er moet dan wel gerapporteerd worden. Vraag is wel hoe deze cijfers gemeten worden en wat allemaal meetelt in de cijfers. Ik ben er zeker van dat men in elk land anders meet. Dat verklaart misschien waarom Antwerpen (Palermo aan de schelde volgens sommigen) slechter scoort dan Islamabad
Wat wel een rol speelt is de enorme toename in aandacht voor criminaliteit omdat sensatie verkoopt. Mensen krijgen daardoor een foute indruk dat het de spuigaten uitloopt door elke dag over criminaliteit te lezen. Als ik zeg dat ik vaak in Brussel kom is steevast de vraag "is dat niet gevaarlijk?" Zelf zijn ze er amper geweest maar ze kennen veel verhalen. Net zoals Trump wist dat Brussel een hellhole is... terwijl vooral de verkeersdrukte een hel was tijdens zijn bezoek.
Het leven IS gevaarlijk, je kan namelijk sterven. Ik leef echter liever zonder me te beperken dan me te moeten wegstoppen en te sterven...van angst of verveling.
Die ranking van steden zegt niet veel. Ja, Brussel staat er hoger dan Gent maar Antwerpen staat ook heel wat hoger dan Gent, is het daar zo'veel onveiliger? In Antwerpen en Brussel lopen militairen rond, in Gent niet, is Gent nu super veilig of toch onveilig? Waren we onveiliger toen er geen militairen rondliepen? Persoonlijk voelde ik me onveiliger met de militairen toen ze nog massaal op straat liepen omdat ze u steeds aan een potentieel gevaar herinneren. Anderzijds hebben de militairen de aanslagen ook niet kunnen voorkomen, niemand kan dat. Toevallig ken ik ook enkele militairen en veel klagen over de moeilijke gezinssituatie die deze opdracht voor hen betekent, anderen verlieten het leger of hun vrouw verliet hen.
Onderrapportering is geen argument, dat zou voor alle steden gelden en anderzijds kan je moeilijk van onderrapportering spreken als je hoog in de ranking staat, er moet dan wel gerapporteerd worden. Vraag is wel hoe deze cijfers gemeten worden en wat allemaal meetelt in de cijfers. Ik ben er zeker van dat men in elk land anders meet. Dat verklaart misschien waarom Antwerpen (Palermo aan de schelde volgens sommigen) slechter scoort dan Islamabad
Wat wel een rol speelt is de enorme toename in aandacht voor criminaliteit omdat sensatie verkoopt. Mensen krijgen daardoor een foute indruk dat het de spuigaten uitloopt door elke dag over criminaliteit te lezen. Als ik zeg dat ik vaak in Brussel kom is steevast de vraag "is dat niet gevaarlijk?" Zelf zijn ze er amper geweest maar ze kennen veel verhalen. Net zoals Trump wist dat Brussel een hellhole is... terwijl vooral de verkeersdrukte een hel was tijdens zijn bezoek.
Het leven IS gevaarlijk, je kan namelijk sterven. Ik leef echter liever zonder me te beperken dan me te moeten wegstoppen en te sterven...van angst of verveling.
-
- Elite Poster
Ik vrees dat deze houding allerminst getuigt van realisme. Het lijkt vooral de ogen dichtknijpen.Dizzy schreef:Laat ons realistisch blijven.
Persoonlijk denk ik dat dit dé reden bij uitstek is waarom het probleem niet aangepakt wordt. "Laat ons realistisch blijven", ik hoor het de PS in Brussel al zeggen. "Allemaal sensatie", ik hoor het ze al zeggen. En vooral het fatalisme in "criminaliteit bestaat, het leven is gevaarlijk", wat een excuus lijkt te zijn om het dan maar zo te laten.
Die ranking die ik gelinkt heb IS de realiteit. Nee, ik vind het niet normaal dat Brussel gelijk staat met Harare en met Miami, de Mexicaanse drugscartelhoofdstad van de VS. Ik vind het niet normaal dat Brussel het zoveel slechter doet dan Antwerpen, de tweede grootste stad op slechts 50 km afstand. Het toont duidelijk aan dat er iets scheelt in Brussel, en dat het echt wel een lokaal probleem is.
En tenslotte, wat veiligheidsgevoel betreft (wat die website ook meet, naast de criminaliteitsindex), is perceptie wél veel belangrijker dan realiteit. Je mag dan nog een zeer veilige stad hebben, als die perceptie niet bestaat dan ben je daar niets mee. Mensen komen niet naar je stad omdat het er veilig is, mensen komen omdat ze denken dat het veilig is. En het feit dat Brussel dat niet kan voorleggen ligt veel meer aan haar politici, en haar bevolking die er niet tegen opkomt (wellicht totaal geen trotsgevoel), dan de media.
Nog iets: ik vind van zowel Antwerpen als Parijs dat de situatie er recent (de laatste jaren) verbeterd is. Te recent dus om al in de index gevolg te hebben, maar ze zijn goed op weg. Antwerpen lijkt echt een renaissance na een donkere periode te beleven. Brussel daarentegen lijkt vooral verder weg te glijden. Het is echt een smerige en vuile stad, het stinkt op veel plaatsen naar urine, overal ligt er afval, overal is er glas ingeslagen. Zolang Brussel deze elementaire zaken niet aanpakt, zal de broken windows theory zich blijven gelden.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 67 keer
Die perceptie ligt niet enkel aan de politici, maar veelal aan de media die zomaar wat rondbazuinen.
En dan nog net van de media waarvan je het niet zou verwachten. (zie hierna)
Wat is de realiteit : aan het zuidstation zijn enkele onverlaten (nergens wordt over een aantal gesproken, dus het kan ook een enkeling zijn) die wat centen proberen af te troggelen bij parkeerders. Dat is geen nieuws. Dat is een praktijk die daar en ook in andere steden voorkomt, waar er daklozen of andere armoezaaiers zijn die op die manier een centje proberen te verdienen.
Ikzelf heb dat al meegemaakt aan het zuidstation, maar ook in Antwerpen, in Oostende en ook al in het buitenland. Het begint met je een parkeerplaats aan te wijzen, aanwijzingen te geven bij het parkeren en dan komen bedelen omdat men op je wagen zal letten.
Dat is al genoeg om bij paranoïde bezoekers het beeld op te roepen van een bekraste heilige koe met wat vensterglas op de zetels.
Ikzelf heb nog nooit een gevoel van afpersing gehad en bedank hun vriendelijk voor hun assistentie. En die mannen zijn niet dom hé. Dit is een winstgevende praktijk, ook al zijn er mensen zoals ikzelf van wie ze niets krijgen. Ze gaan hun winstgevende stek niet in gevaar brengen door wagens te gaan beschadigen, want dan weten ze dat het niet zal blijven duren.
In het recente geval gaat het om chauffeurs die hun wagen op een illegale plaats parkeren omdat er tijdens de zuid-foor te weinig parkeerplaats is. Een gouden opportuniteit dus voor een armoezaaier die zijn diensten aanbiedt om de wagen in de gaten te houden.
Hij weet beter dan de chauffeur dat de politie toch niet optreedt tegen foutparkeerders.
En hoe komen deze feiten in de media ?
Het Nieuwsblad : Politie waarschuwt voor valse parkeerwachters aan Brusselse Zuidfoor https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180811_03659326
De Standaard spreekt over afpersers : Afpersers viseren parkeerders bij Brussels Zuidstation : http://www.standaard.be/cnt/dmf20180811_03659345
HLN : heeft het nog altijd over parkeerwachters maar stelt als dat er vaak beschadigingen zijn.
Opgelet voor valse parkeerwachters aan Zuidfoor: “Wie weigert, vindt voertuig vaak beschadigd terug”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~a54b75ac/
Maar De Morgen veralgemeent naar heel Brussel en iedereen die niet betaalt heeft prijs: Opgelet voor valse parkeerwachters in Brussel: wie weigert te betalen, vindt auto beschadigd terug.
Waarmee heel Brussel dus een no-go zone geworden is. En dat is het beeld waarmee bange Vlamingen dan naar Brussel komen.
En dan nog net van de media waarvan je het niet zou verwachten. (zie hierna)
Wat is de realiteit : aan het zuidstation zijn enkele onverlaten (nergens wordt over een aantal gesproken, dus het kan ook een enkeling zijn) die wat centen proberen af te troggelen bij parkeerders. Dat is geen nieuws. Dat is een praktijk die daar en ook in andere steden voorkomt, waar er daklozen of andere armoezaaiers zijn die op die manier een centje proberen te verdienen.
Ikzelf heb dat al meegemaakt aan het zuidstation, maar ook in Antwerpen, in Oostende en ook al in het buitenland. Het begint met je een parkeerplaats aan te wijzen, aanwijzingen te geven bij het parkeren en dan komen bedelen omdat men op je wagen zal letten.
Dat is al genoeg om bij paranoïde bezoekers het beeld op te roepen van een bekraste heilige koe met wat vensterglas op de zetels.
Ikzelf heb nog nooit een gevoel van afpersing gehad en bedank hun vriendelijk voor hun assistentie. En die mannen zijn niet dom hé. Dit is een winstgevende praktijk, ook al zijn er mensen zoals ikzelf van wie ze niets krijgen. Ze gaan hun winstgevende stek niet in gevaar brengen door wagens te gaan beschadigen, want dan weten ze dat het niet zal blijven duren.
In het recente geval gaat het om chauffeurs die hun wagen op een illegale plaats parkeren omdat er tijdens de zuid-foor te weinig parkeerplaats is. Een gouden opportuniteit dus voor een armoezaaier die zijn diensten aanbiedt om de wagen in de gaten te houden.
Hij weet beter dan de chauffeur dat de politie toch niet optreedt tegen foutparkeerders.
En hoe komen deze feiten in de media ?
Het Nieuwsblad : Politie waarschuwt voor valse parkeerwachters aan Brusselse Zuidfoor https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180811_03659326
De Standaard spreekt over afpersers : Afpersers viseren parkeerders bij Brussels Zuidstation : http://www.standaard.be/cnt/dmf20180811_03659345
HLN : heeft het nog altijd over parkeerwachters maar stelt als dat er vaak beschadigingen zijn.
Opgelet voor valse parkeerwachters aan Zuidfoor: “Wie weigert, vindt voertuig vaak beschadigd terug”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/op ... ~a54b75ac/
Maar De Morgen veralgemeent naar heel Brussel en iedereen die niet betaalt heeft prijs: Opgelet voor valse parkeerwachters in Brussel: wie weigert te betalen, vindt auto beschadigd terug.
Waarmee heel Brussel dus een no-go zone geworden is. En dat is het beeld waarmee bange Vlamingen dan naar Brussel komen.
-
- Elite Poster
Maar het is gewoon zo. Het is niet opgeblazen. Ik denk dat de media zelfs slechts het topje van de ijsberg tonen.
En je moet het echt niet in de media gaan zoeken:
In het Amerikaanse reisadvies voor Belgie wordt de Brusselse metro en Brussel-Zuid specifiek uitgelicht.
Het personeel van de NMBS (een overheidsbedrijf, niet de media) waarschuwt haar eigen reizigers voor pick-pockets in Brussel. Noem een ander station waar dat ook regelmatig gebeurt.
Volgens een parlementaire vraag van 2016: 466 geregistreerde gevallen in zone Brussel. Zone Antwerpen? 50 gevallen. Bijna 10 keer meer dus, nochtans is Brussel niet 10 keer groter dan Antwerpen, ook niet qua reizigersaantallen.
De NMBS ziet de statistieken van wat er in haar stations gebeurt ook wel... Het is de realiteit.
Het ergste wat je kan doen is het banaliseren zoals de PS doet . Daarmee help je de zaak echt geen meter vooruit. Brussel gaat pas genezen wanneer ze beleidsmakers krijgt die hun ogen niet dicht knijpen voor wat er in hun stad gebeurt. Het ergste is dus nog lang niet voorbij, ik vrees dat het nog moet komen.
En je moet het echt niet in de media gaan zoeken:
In het Amerikaanse reisadvies voor Belgie wordt de Brusselse metro en Brussel-Zuid specifiek uitgelicht.
Het personeel van de NMBS (een overheidsbedrijf, niet de media) waarschuwt haar eigen reizigers voor pick-pockets in Brussel. Noem een ander station waar dat ook regelmatig gebeurt.
Volgens een parlementaire vraag van 2016: 466 geregistreerde gevallen in zone Brussel. Zone Antwerpen? 50 gevallen. Bijna 10 keer meer dus, nochtans is Brussel niet 10 keer groter dan Antwerpen, ook niet qua reizigersaantallen.
De NMBS ziet de statistieken van wat er in haar stations gebeurt ook wel... Het is de realiteit.
Het ergste wat je kan doen is het banaliseren zoals de PS doet . Daarmee help je de zaak echt geen meter vooruit. Brussel gaat pas genezen wanneer ze beleidsmakers krijgt die hun ogen niet dicht knijpen voor wat er in hun stad gebeurt. Het ergste is dus nog lang niet voorbij, ik vrees dat het nog moet komen.