Vroeger was dat:
- ssw[0-9].brussels.weepee.org
- SIP URI: sip.voice.weepee.io (indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt).
SIP SERVER: sip0-a.voice.weepee.io (indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt).
Ondersteunt de Fritz!Box SIP DNS REV?
Code: Selecteer alles
ccatalyst:~ ccatalyst$ dig _sip._udp.sip.voice.weepee.io SRV
; <<>> DiG 9.10.6 <<>> _sip._udp.sip.voice.weepee.io SRV
<snip>
;; QUESTION SECTION:
;_sip._udp.sip.voice.weepee.io. IN SRV
;; ANSWER SECTION:
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN SRV 10 50 5060 sip0-a.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN SRV 10 50 5060 sip0-b.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN SRV 10 50 5060 sip0-c.voice.weepee.io.
_sip._udp.sip.voice.weepee.io. 4502 IN SRV 10 50 5060 sip0-d.voice.weepee.io.
<snip>
Philippe moet in die 2e dat ook niet weepee zijn ipv weeoee ?philippe_d schreef:Bij het raadplegen van de Klantentool zag ik onlangs dat WeePee de namen van zijn SIP servers (switchen) gewijzigd heeft.
Vroeger was dat:Nu staat er:
- ssw[0-9].brussels.weepee.org
Weet iemand wat de betekenis is van SIP DNS REV?
- SIP URI: sip.voice.weepee.io (indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt).
SIP SERVER: sip0-a.voice.weeoee.io (indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt).
Ondersteunt de Fritz!Box SIP DNS REV?
Bedankt voor de test!tdemeyer schreef:sip.voice.weepee.io lijkt in ieder geval te werken op de FB...
Ik heb het intussen aangepast op alle Fritzbox en de ik beheerMarkDM schreef:Belangrijk om te weten is of we iets moeten aanpassen in onze sip-toestellen !
Inderdaad, sorry.Tomsworld schreef: Philippe moet in die 2e dat ook niet weepee zijn ipv weeoee ?
Een KMO waarvoor ik een FreePBX configuratie heb gedaan heeft een mail ontvangen van WeePee waarin ze erop gewezen wordt dat ze nog connecteren op een SIP server die in de nabije toekomst gaat verdwijnen. Ik heb ondertussen de aanpassingen gedaan in hun FreePBX configuratie al heeft de gebruikte versie (moet ze dringend eens upgraden) geen ondersteuning voor SIP DNS SRV.Sinna schreef:Ik ben sinds mei 2009 klant (particulier) bij hen, maar voor zover ik kan achterhalen, hebben ze hier nog niet over gecommuniceerd.
A record moet altijd naar een IP resolven en dat is in dit geval niet wenselijk.r2504 schreef: Ik begrijp trouwens niet waarom men is overgestapt op DNS SRV records... men had hetzelfde toch kunnen bekomen door gewoon meerdere A-records aan te maken voor sip.mydomain.be (en dan hoef je niets aan de client aan te passen).
Uiteindelijk verwijst alles naar een IP-adres, of het nu indirect via een SRV record is of een A-record... ik zie niet echt het verschil.CCatalyst schreef:A record moet altijd naar een IP resolven en dat is in dit geval niet wenselijk.
De SRV record laat toe dat je een domein dat los staat van de SIP-provider gebruikt als SIP-adres, maar dat de uiteindelijke A-records van de SIP-service zelf wel door de SIP-provider beheerd blijven worden. De SIP-provider kan dus vrij de IP-adressen aanpassen indien nodig zonder dat er enige interventie vereist is van de persoon die de SRV records beheert, wat niet het geval zou zijn indien er meteen gebruik gemaakt werd van A-records.r2504 schreef:
Uiteindelijk verwijst alles naar een IP-adres, of het nu indirect via een SRV record is of een A-record... ik zie niet echt het verschil.
Ik heb eens bij WeePee nagevraagd, en voor zover ik het begrepen heb is de situatie als volgt:fryelectro schreef:Wat me ook opvalt is dat hun nieuwe switches een google cloud IP hebben en niet meer in de weepee DC's draaien. Iemand meer info?
Wat communicatie betreft:Sinna schreef:Ik ben sinds mei 2009 klant (particulier) bij hen, maar voor zover ik kan achterhalen, hebben ze hier nog niet over gecommuniceerd.
Jouw klant gebruikte waarschijnlijk (verkeerdelijk) een van de Antwerpen switches, die alleen als backup bedoeld waren ?r2504 schreef: Een KMO waarvoor ik een FreePBX configuratie heb gedaan heeft een mail ontvangen van WeePee waarin ze erop gewezen wordt dat ze nog connecteren op een SIP server die in de nabije toekomst gaat verdwijnen.
Zowel Antwerpen als Brussels stonden geconfigureerd in backup configuratie.philippe_d schreef:Jouw klant gebruikte waarschijnlijk (verkeerdelijk) een van de Antwerpen switches, die alleen als backup bedoeld waren ?
Deze gebruikers werden inderdaad reeds per email verwittigd van het verdwijnen van de Antwerp IP's.
Als je een ping doet naar sip.voice.weepee.io krijg ik zelfs geen antwoord?Account Type: SIPTRUNK
Suported Codecs: g729,g723,speex,ilbc,gsm,g711,g726,g722,h264,h263
SIP TRUNK Username: [ 32990900xxxx ]
SIP TRUNK Password: [ EenWachtWoord ]
SIP URI: [ sip.voice.weepee.io ] (High Availability) (Indien uw toestel SIP DNS SRV ondersteunt)
SIP SERVER: [ sip0-d.voice.weepee.io ] (Indien uw toestel geen SIP DNS SRV ondersteunt)
STUN SERVER: [ stun.l.google.com:19302 ] (enkel gebruiken indien echt noodzakelijk!)
Laatste validering: 2018-10-22 16:27:53.186031
IP Adres: 178.33.23.166 Last latency: 19ms
Provider (cached): 178.33.23.166 - OVH SAS - France
Useragent (cached): FPBX1301901111251 Useragent (lastcall):
Huidige Switch: ssw9
Omdat het ook geen server is ! sip.voice.weepee.io is een domain waarop SIP DNS SRV records zitten die verwijzen naar x-aantal effectieve servers (beetje zoals de MX records voor mail servers).krisken schreef:Als je een ping doet naar sip.voice.weepee.io krijg ik zelfs geen antwoord?
Wat een snelle responsjdooren schreef:Op onze nieuwere switches zijn er 2 verschillen met de Brussel switches: De keepalive en security. In de oude manier van werken deden wij de keepalive naar jullie device toe. Bij de .io switches dient de user agent / device de keepalive te doen. Wat security betreft zijn we strikter en is de security verder op punt gezet.
Dus één van deze:r2504 schreef:Als je VoIP software dus niet in staat is om te werken met SIP DNS SRV records dan kan je deze naam ook niet gebruiken maar moet je effectief een SIP server opgeven.
Code: Selecteer alles
host=sip0-d.voice.weepee.io
fromdomain=sip0-d.voice.weepee.io
username=32991900xxxx
fromuser=32991900xxxx
secret=WachtWoord
type=peer&friend
insecure=port,invite
trustrpid=yes
sendrpid=yes
qualify=yes
canreinvite=no
allow=ulaw&alaw
nat=yes
Hikrisken schreef:Dit staat er in mijn FreePBX bij Trunk Details:
Helaas komt er geen verbinding tot stand.Code: Selecteer alles
host=sip0-d.voice.weepee.io fromdomain=sip0-d.voice.weepee.io username=32991900xxxx fromuser=32991900xxxx secret=WachtWoord type=peer&friend insecure=port,invite trustrpid=yes sendrpid=yes qualify=yes canreinvite=no allow=ulaw&alaw nat=yes
De "qualify=yes" in krisken z'n config is normaal voor de keep-alive.philippe_d schreef:Blijkbaar gebeurde deze re-registrations vroeger op initiatief van de switch (korte expiry time?), nu gaat WeePee ervan uit dat onze SIP toestellen hiervoor moeten zorgen!