is het mogelijk om een externe harde schijf (USB2 ) rechtstreeks te verbinden op een router dmv "some sort of adaptor"?
dus sonder pc eraan... gewoon harde schijf op router zodat hij vanop elke pc in het netwerk aanspreekbaar is... draadloos ook dus
just wondering, zou handig zijn...
thanx
s
There are two types of planes : Fighters and Targets
dat heet "NAS" (network attached storage).
Als je daar naar zoekt zal je wel geschikte dingen tegenkomen.
Vergeet wel niet dat een FireWire-aansluiting vele malen sneller is dan wat jij over een CAT5e-kabeltje geperst krijgt, dus voor performantie is dat niet de beste oplossing.
Uit mijn ervaring gaat het traag, ik heb al eens van zo eentje van IOmega mogen leechen, snelheid bleef maar op paar MB hangen. Dan gaat mijn firewire HD wel een heel stukje sneller.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Oude PC vanonder stof halen, vol proppen met HD's, en Linux/Samba erop zetten.
Een moeilijk weg te stoppen grijze bak die 24/24 moet aan staan, veel lawaai maakt, warmte produceert en electriciteit verbruikt... Als het maar is om wat harddrives op een netwerk aan te sluiten moet dat toch eleganter kunnen...
Ronald schreef:Een moeilijk weg te stoppen grijze bak die 24/24 moet aan staan, veel lawaai maakt, warmte produceert en electriciteit verbruikt... Als het maar is om wat harddrives op een netwerk aan te sluiten moet dat toch eleganter kunnen...
ik denk dat een Hdd ook wel die eigenschappen heeft hoor
maar een pentium 100 ofzo produceert echt niet zo veel warmte maakt niet zo veel geluid (is passief gekoeld!!) en jah dat wegstoppen... nergens een verloren plaatsje waar je die kwijt kan?
meon schreef:Ik ken niet veel Pentium 100's die overweg kunnen met harde schijven groter dan 27 GB ... (ook niet na een laatste BIOS-versie).
ik heb me nochtans laten vertellen dat, als je der linux op flanst, deze zich niets aantrekt van wat het bios zegt maar zelf de volle HD zal zien (ik heb het zelf nog niet geprobeert maar ik geloof braaf de mensen op een ander forum)
Ik ken niet veel Pentium 100's die overweg kunnen met harde schijven groter dan 27 GB ... (ook niet na een laatste BIOS-versie).
In mijn opstelling zouden het twee harde schijven van 250 GB worden, die (om mobiel te blijven) dmv USB 2.0 of FireWire op die oude computer worden aangesloten. Welke processor heb ik dan minimum nodig hiervoor?
Via Tweakers verschillende winkels gevonden die NAS-producten leveren tegen een defige prijs (bv. Sitecom LN-350 Network Storage Adapter, D-link dns-120), maar geen enkele wil leveren buiten Nederland... Vraag mij af wat daar de reden toe is, zo met die eengemaakte Europese markt en zo
Mja zo'n NAS schijfkes wil ik wel hebben als file servertjes maar dan wel nen groten, geen 80 Gb maar 250 zou voor mij voldoende zijn. Ook om te backuppen enzo.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps Fixed phone = OVH VoIP Entreprise Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21 TV = FTA IPTV + Netflix Network = 100% MikroTik powered Car = Tesla Model 3 (Team blue)