driesp schreef:na enkele testen komen ze tot de conclusie dat het aan de binnenbekabeling ligt.
Alleen, er is geen binnenbekabeling, de modem hangt rechtstreeks in de kelder aan het bgc punt. (dat heb ik hen ook 2x gezegd)
Als ik jouw lijnwaarden zie (vroeger en nu) zou ik ook eerst denken aan binnenbekabeling
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
- Jouw maximale snelheid (38/8) is lager dan het profiel die je van Proxumus krijgt (50/10). Dat is zeer uitzonderlijk, want bij zo'n "slechte lijn" zou DLM jouw normaal al op een lager profiel gezet hebben. Blijkbaar is jouw lijn zeer stabiel.
- De fritzBox doet perfect zijn job: hoewel de modem de "toelating" krijgt van Proximus om aan 50/10 te syncen, geeft hij jou het maximum wat de lijn aankan, met een stabiele sync, en houdt hierbij netjes een target SNR aan van 6dB (up- en down).
De oorzaak van dit alles lijkt een te hoge line attenuation (gestegen van 16dB naar 25dB)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
- binnenbekabeling?
- modem?
- storing bij Proximus?
1) Wat betreft binnenbekabeling:
Jouw beschrijving "modem hangt rechtstreeks in de kelder aan het bgc punt" is nogal summier.
Wat bedoel je met "rechstreeks": welke kabel gebruik je, hoe aangesloten?
Wat bedoel je met het "belgacom punt": een NTP? de proximus intro? oude 5-polige contactdoos?
Ik zou hier toch nog eens goed naar kijken, alle contacten opblinken (ontroesten), goed aanspannen, nieuwe kabel testen ...
2) Modem
Kan je niet van iemand een modem (vb B-box3) lenen en testen? Dan weet je het toch direct?
3) Storing bij Proximus?
Een typisch probleem dat soms voorkomt is dat je synct op één draad.
Bij een klassieke lijn zou je dat vlug bemerken: geen telefoon meer.
Maar bij een "all IP" lijn (internet zonder vaste telefoon) merk je dat niet
- Sluit eens een gewone analoge telefoon aan op de het "belgacom punt". Hoor je geen kiestoon, dan scheelt er iets aan de lijn.
- Of meet eens met een gewone multimeter de spanning tussen de 2 inkomende draden: je zou hier min. 48 Volt (gelijkspanning) moeten meten.
Indien dit negatief: laat (via UT) een Proximus interventie komen.
driesp schreef:Als de modem stuk is, zouden jullie opnieuw een fritz aanraden? Bestaat er niets beter?
Jouw keuze is redelijk beperkt:
- - ofwel een Proximus B-box3 (Sagem of Technicolor).
- ofwel een FritzBox (7360, 7490, 7430, 3490) met approved Firmware (driver 1.100.133.44).