Hoi,
Wij hebben een oud huis afgebroken. Telenet / water / electriciteit gecontacteerd om dat allemaal netjes af te sluiten. Tijdens de werken ontdekt dat er blijkbaar ook nog een oude telefoonkabel onder de grond zit. Opt eerste zicht geen klachten in de straat dus ik hoop/gok dat er niks aan de hand is.
Echter is mijn vraag: wat is de propere manier om die kabel weg te krijgen? Die komt nu op een meter of 5 van de straat uit de grond op ons perceel. Graven en de kabel zo ver mogelijk volgen. En dan....? Of is de enige/correcte manier gewoon contact opnemen met proximus?
Vriendelijke groeten,
Thomas
Telefoonkabel gevonden bij afbraak huis
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Alles op je eigen grond, is voor jezelf.
Dus inderdaad: kabel volgen en volledig uitbreken.
Vanaf je op het openbaar domein komt, kabel mooi laten liggen op de perceelgrens, en de rest door Proximus laten afhandelen.
Dus inderdaad: kabel volgen en volledig uitbreken.
Vanaf je op het openbaar domein komt, kabel mooi laten liggen op de perceelgrens, en de rest door Proximus laten afhandelen.
-
- Starter
Bedankt! Een beetje wat ik vreesde. Ik had dit al gevonden: https://www.proximus.be/nl/id_cb_buildi ... bouwt.html Maar daar zijn ze ook lekker vaag. Het scenario: de kabel wil ik uit de weg zonder de buurt zonder telefoon te zetten en ik ga toch telenet pakken staat daar niet bij
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
En je gaat een nieuw huis bouwen?tvuylsteke schreef:Wij hebben een oud huis afgebroken.
Als je gaat (ver)bouwen dan dien je de kabel te beschermen tijdens de werken:tvuylsteke schreef:Echter is mijn vraag: wat is de propere manier om die kabel weg te krijgen?
- uiteinden van de koperparen isoleren met tape
- met plastic folie en tape waterdicht maken
- kabel mag je volledig uitgraven op je privéterrein
- kabel oprollen vlak voor de rooilijn en ingraven in een put van 60 centimeter diep en 1 meter diameter
- put opvullen met zand en paaltje in de grond steken om te weten waar de kabel ligt
Je kan ook al eens nakijken wat er nodig is om tijdens de ruwbouwfase een nieuwe aansluiting te voorzien:
https://proximus.be/bouwen
-
- Starter
Jip wij gaan inderdaad iets nieuws bouwen. Nu de kabel zit langs geen kanten waar de energiebocht gaat uitkomen. Maar ik snap het idee: proper aftapen en aan de grens van het perceel ingraven.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je nieuwbouwt, zou ik je toch ten sterkste aanraden om een Proximus smarttube te voorzien.tvuylsteke schreef: Het scenario: de kabel wil ik uit de weg zonder de buurt zonder telefoon te zetten en ik ga toch telenet pakken staat daar niet bij
Hoewel je vandaag de keuze hebt gemaakt voor Telenet (coax), zou je achteraf kunnen spijt hebben dat je toch niet meer kan kiezen voor Proximus (VSDL2, fiber) of een andere provider die het PX netwerk gebruikt.
En als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de eventuele volgende eigenaars van de woning
Een Proximus aansluiting kost voor nieuwbow kost maar 90 EUR, en er is geen enkele verplichting om een abonnement af te sluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- raf1
- Elite Poster
Dat staat daar niet bij omdat de aansluiting op het Proximus-netwerk tijdens de ruwbouwfase niets te maken heeft met het abonnement dat je eventueel op een later moment zou nemen. Dit gaat louter om het fysiek aansluiten van de Proximus-kabel.tvuylsteke schreef:Het scenario: de kabel wil ik uit de weg zonder de buurt zonder telefoon te zetten en ik ga toch telenet pakken staat daar niet bij
Voorzie dus zeker ook een aansluiting op het Proximus-netwerk tijdens de ruwbouwfase volgens de voorschriften van Proximus.
Stel dat je door onvoorziene omstandigheden (nieuwe relatie, overlijden, etc...) de woning binnen 10 jaar zou moeten verkopen of verhuren, dan is het alleen maar een voordeel dat de oprit of voortuin niet moet omgeploegd worden omdat een huurder of koper voor Scarlet, EDPnet of Proximus kiest.
Laatst gewijzigd door raf1 21 jul 2018, 17:22, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Starter
Klinkt inderdaad allemaal goed advies en ik neem het zeker mee. Ik was al zeker van plan de nodige wachtbuizen tot aan de rooilijn te plaatsen. Maar als je inderdaad voor 90 euro ook gewoon alles kant en klaar kan hebben terwijl het openligt dan nemen we dat beter mee. Wie weet wat de toekomst brengt.
Uit één van de eerder gedeelde links lees ik meer over die "smarttube". Proximus komt die dan lassen, maar dan gaan ze toch nog een kabel moeten leggen tot aan de put op de rooilijn. De huidige kabel die ik ontdekt heb ligt daar een dikke 5 meter verder... Maar dan vernemen we dan wel als het zover is.
Een dikke mercie voor al de goeie raad!
Uit één van de eerder gedeelde links lees ik meer over die "smarttube". Proximus komt die dan lassen, maar dan gaan ze toch nog een kabel moeten leggen tot aan de put op de rooilijn. De huidige kabel die ik ontdekt heb ligt daar een dikke 5 meter verder... Maar dan vernemen we dan wel als het zover is.
Een dikke mercie voor al de goeie raad!
- raf1
- Elite Poster
Wat Proximus op openbaar domein moet doen, moet je je niets van aantrekken. Dat is voor hun rekening.
Als je zorgt dat op jouw privéterrein de wachtbuis aangelegd is zoals beschreven in de brochure "Aansluitingen van eengezinswoningen" op http://proximus.be/bouwen dan is alles in orde om voor 90 euro aangesloten te worden.
Als je zorgt dat op jouw privéterrein de wachtbuis aangelegd is zoals beschreven in de brochure "Aansluitingen van eengezinswoningen" op http://proximus.be/bouwen dan is alles in orde om voor 90 euro aangesloten te worden.
-
- Starter
Even mijn eigen oude topic oprakelen. Binnenkort gaat de electricien aan de slag om de nodige kabels te trekken in de nieuwe woning. Iets wat ik hem zeker ga vragen, maar ik wou het hier ook al eens vragen: hoe zouden we er voor kunnen zorgen dat proxmius de aansluiting doet in de berging en niet in de wasplaats?
Om het eenvoudig uit de leggen: de energiebocht komt uit in onze wasplaats, en aanpalend, neem ongeveer 3m verder, de volgende "kamer", is onze berging waar alle technieken behoren te komen. De electriciteitsmeter komt natuurlijk aan de energiebocht, maar proxmius, telenet en de zekersingkast enzo komen in de berging.
Hoe zou ik er voor kunnen zorgen als proximus langskomt dat ze hun kabel kunnen aansluiten in de bering? Eventueel een wachtbuisje leggen van wasplaats naar berging zodat ze de kabel uit de energiebocht in die buis door kunnen trekken tot in de berging?
Bedankt!
Om het eenvoudig uit de leggen: de energiebocht komt uit in onze wasplaats, en aanpalend, neem ongeveer 3m verder, de volgende "kamer", is onze berging waar alle technieken behoren te komen. De electriciteitsmeter komt natuurlijk aan de energiebocht, maar proxmius, telenet en de zekersingkast enzo komen in de berging.
Hoe zou ik er voor kunnen zorgen als proximus langskomt dat ze hun kabel kunnen aansluiten in de bering? Eventueel een wachtbuisje leggen van wasplaats naar berging zodat ze de kabel uit de energiebocht in die buis door kunnen trekken tot in de berging?
Bedankt!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
De oranje kabel van proximus die uit de energiebocht komt gewoon zelf al doortrekken tot in de berging. Opgelost.
-
- Starter
Bedankt voor de suggestie, maar die kabel brengt Proximus toch zelf mee? Of ik moet nog holder de bolder een aansluiting proberen regelen voor ze komen chapen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Bij mij heeft de Proximustechnieker die de binneninstallatie heeft gedaan de telefoonlijn vanaf de NTP aan mijn energiebocht met een UTP-kabel doorgetrokken naar de naastgelegen technische ruimte.
-
- ISP Staff
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 66 keer
Zorg gewoon voor een wachtbuis tot aan de rooilijn. Eventueel met een trekkabel erin.
De rest doet Proximus wel. Maak u geen zorgen.
De rest doet Proximus wel. Maak u geen zorgen.
-
- Starter
ik zou liever niet hebben dat de technieker een gat moet boren door de muur om de kabel door te trekken naar de andere ruimte
Het stuk rooilijn -> energiebocht is idd in orde. Trekkoord/harde PVC buis.
Het stuk rooilijn -> energiebocht is idd in orde. Trekkoord/harde PVC buis.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Bij onze nieuwbouw heb ik zelf eigenhandig de smarttube binnengetrokken. Die kabel ook zelf gekocht. Dan maak je hem zo lang je wil he.
-
- Starter
ah! dat is idd een optie.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Wij hadden hier ook nooit de bedoeling om dit te doen, maar toch gedaan.
De kosten in het begin wegen niet op tegen de kosten nadien.
Kwestie inderdaad dat ze niet de ganse nest moeten opengooien.
Hoe het binnen 20 jaar met de glasvezelaansluiting is natuurlijk maar de vraag...
Want bij ons zitten de kabels en zo deels in de grond ivm een extra buis.
Want glasvezel is wel wat gevoeliger aan trekwerk.
De kosten in het begin wegen niet op tegen de kosten nadien.
Kwestie inderdaad dat ze niet de ganse nest moeten opengooien.
Hoe het binnen 20 jaar met de glasvezelaansluiting is natuurlijk maar de vraag...
Want bij ons zitten de kabels en zo deels in de grond ivm een extra buis.
Want glasvezel is wel wat gevoeliger aan trekwerk.