Ofloo schreef:En dat bevestigd dus wat ik zeg ! Een gordel is goed tot een 65 km/h daarna is de kans groot dat die dodelijk is. Als je dan niet vast hangt heb je nog bewegingsvrijheid en kan de kracht nog afnemen.
Uiteraard wordt een gordel minder effectief bij hogere snelheden en brengt die schade toe. Dat is met elke actieve en passieve beveiliging zo. Als je tegen 200 km/u tegen een vangrail knalt, is je kans op overleven heel klein, ongeacht de beveiligingen. Dan is het belachelijk om te zeggen : "Zie je wel. De gordel werkt niet". Het gaat er echter om om de totale schade zoveel mogelijk te beperken waardoor je overlevingskansen kunnen toenemen.
In plaats van te focussen op de afname van effectiviteit van de gordel bij toenemende snelheid, moet je een vergelijking maken tussen de gevolgen bij een impact van het dragen of niet-dragen van de gordel.
De gordel brengt schade toe bij een botsing. De meeste auto's beschikken ondertussen wel over gordelspanners, waarbij een springlading de gordel tegen het lichaam drukt, een fractie voor de impact de passagierskooi bereikt, wat de gevolgen van de gordel al een stuk opvangen. Meestal triggert dat op dezelfde sensoren als die van de airbag. Je wordt als het ware in je zetel getrokken.
Maar misschien wil je liever uit de wagen geslingerd worden, je nek breken door de airbag of frontaal met je smoelwerk op het dashboard of stuur knallen. Het zou het eerste schedeltje niet zijn die als een noot open gekraakt word.
Ondanks je "bewegingsvrijheid" die je echt niet hebt, want de immense krachten bepalen wat er met je gebeurt, ga je op een ongecontroleerde manier de energie mogen absorberen...
Ofloo schreef:Anders absorbeer jij net zoals het voertuig de hele kracht van de impact.
Misschien moet je nog eens je boeken fysica raadplegen...