Omdat ik redelijk vaak sync loss problemen heb met mijn lijn, ben ik sinds januari 2018 begonnen met het bijhouden van storingen in Excel. VPN en telefonie worden stevig gebruikt maar door de onstabiele lijn is dat niet echt betrouwbaar te noemen. Hierdoor overweeg ik om over te stappen naar een kabel provider oplossing.
Ik denk dat ik zowat alles gedaan heb om mijn binnen installatie te optimaliseren maar zonder resultaat:
- Zo heb ik de VVT kabel tussen de TF doos en de modem vervangen
- VVT vervangen door CAT6
- De TF2007 doos werd destijds al een keer vervangen door een Scarlet technieker
- De filter zit er niet meer op (Edp telefonie)
- Aders opnieuw gestript/gepoetst door Scarlet technieker
- De CAT6 kabel loopt rechtstreeks naar de modem (+/- 8meter), wanddoos/inbouwdoos zit er niet meer tussen
- Fritzbox 7490 RMA'ed
- Firmware 6.52 / Annex A / Maximum Stability voor alle sliders
Volgens EDPNET is er niks mis met de lijn. Hun meting is natuurlijk een momentopname.
De sync valt weg zonder reden, maw er zijn geen errors (ES/CRC) te zien in de Fritzbox voor dat de lijn uitvalt.
Als terminate cause op de EPDnet webpagina zie ik "Port Error" staan wanneer er zich een sync loss heeft voorgedaan.
copper analysis
CABLELENGTH = 75 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 6 nF
BE_Capacitance = 7 nF
AB_CAPACITANCE = 552 nF
Copper test type = AGW
De statistics pagina in de Fritzbox toont geen schommelingen of errors (bij geen enkele uitval)
Spectrum
Dsl
Log sinds januari (Datum / Uur).
01/01/2018 17:19:00 syncloss zonder reden?
01/03/2018 / syncloss zonder reden?
11/03/2018 00:34:18 syncloss zonder reden?
11/03/2018 12:21:00 syncloss zonder reden?
02/04/2018 08:21:00 syncloss zonder reden?
29/05/2018 09:40:23 syncloss zonder reden?
18/06/2018 23:17:00 syncloss zonder reden?
06/07/2018 12:22:39 syncloss zonder reden?
11/07/2018 13:17:13 syncloss zonder reden?
16/07/2018 19:09:56 syncloss zonder reden?
Ik heb geprobeerd om een patroon te vinden in de uitval log. Bijvoorbeeld door een technieker die een nieuwe klant aansluit in de ROP ofzo.
Graag tips wat ik zelf nog kan doen om dit optelossen.
Bedankt.
Sync loss
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
-> vdsl is annex B, al werkt het op annex A ook door de multi-annex maar toch het proberen waard.
-> zeker zijn dat je bij de RMA van je fritz ook de voedingsadapter mee gewisseld hebt
-> een bbox testen
moest het nu 10x / dag zijn was het een andere zaak maar 10x uitvallen op 7 maanden is (als dat maar een paar seconden is) nog bwoah.
ik zou iig de bovenstaande zaken zeker eerst even testen.
-> zeker zijn dat je bij de RMA van je fritz ook de voedingsadapter mee gewisseld hebt
-> een bbox testen
moest het nu 10x / dag zijn was het een andere zaak maar 10x uitvallen op 7 maanden is (als dat maar een paar seconden is) nog bwoah.
ik zou iig de bovenstaande zaken zeker eerst even testen.
-
- Premium Member
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik denk dat ik ongeveer even vaak een onverwachte syncloss heb. Daarnaast nog eens even vaak een PPPoE error waardoor ik enkele seconden geen verbinding heb. Lijkt me niet echt een probleem te zijn, stoort mij ook niet bepaald. Heb je die onderbrekingen ook allemaal echt opgemerkt of vind je ze louter in de logs?
Ik denk niet dat de kabel het veel beter zal doen. Daar zal je bovendien met monitoringstools moeten werken om zo'n onderbreking op te merken. Als EDPnet een dichtgetimmerde modem zou gebruiken (waarin je niet bij de logs kan) zou je vermoedelijk in een deel van de gevallen niets van deze onderbrekingen merken.![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik denk niet dat de kabel het veel beter zal doen. Daar zal je bovendien met monitoringstools moeten werken om zo'n onderbreking op te merken. Als EDPnet een dichtgetimmerde modem zou gebruiken (waarin je niet bij de logs kan) zou je vermoedelijk in een deel van de gevallen niets van deze onderbrekingen merken.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Voedingsadapter werd ook vervangen, het was een compleet nieuwe Fritzbox. Een PPPoe reconnect merk je inderdaad zelden. Bij een sync loss duurt het ongeveer 2a3 minuten voor alles weer up is. Dit is voldoende om timeouts te krijgen. Gelukkig heb ik geen tv maar er wordt wel gestreamed via Stievie/Netflix.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat in jouw geval deze instelling geen effect. Jouw SNR is goed, er is geen reden om dit te proberen "op dit krikken" via de sliders.joriz schreef:- Firmware 6.52 / Annex A / Maximum Stability voor alle sliders.
Eigenlijk heeft deze instelling totaal geen zin in België, waar de download/upload reeds beperkt wordt door profielen.
In landen waar zo'n profielen niet bestaan, synct de FritzBox altijd op de volle snelheid van de lijn (dus "Current troughput" = "Attainable troughput"), met een target SNR van 6dB.
Klanten waar de lijn onstabiel is (= dagelijks frequente resyncs), kunnen hiermee de stabiliteit verhogen door de snelheid te laten zakken (= target SNR verhogen).
Ik denk dat deze storingen van buiten komen, met andere woorden je kan dit zelf niet oplossen (EDPNet? Proximus?)joriz schreef:Graag tips wat ik zelf nog kan doen om dit op te lossen.
Misschien is de eerste oplossing om 10 resyncs in 7 maanden niet als een "probleem" te zien
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zelfs als je 3 uur per dag Netflixt, is de kans dat je 1 resync hebt tijdens het kijken zeer klein (< 0.04% of zo?)
Of als je dagelijks 10 gesprekken hebt van 5 minuten is de kans dat dit tijdens een gesprek gebeurt uiterst klein.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Je mag me zeker jouw gegevens PM'en, elke 2 dagen sync loss is niet normaal.lithion schreef:Mijn modem houdt zelfs geen 2 dagen sync (zelfs na verlagen snelheid door DLM). Allemaal echter normaal volgens EDPNET. (Signal-to-noise ratio dB 20 12 met 30/6 profiel)
-
- Starter Plus
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 15 feb 2017, 07:58
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb zelf ook af en toe sync loss en dit is toch wel storend. Sommige merk je niet omdat het 's nachts voorvalt.
Gemiddeld gebeurt dit een paar keer per maand, maar de afgelopen 5 dagen heb ik al 6 keer sync verloren..
Mag ik jou ook eens pm'en Joachim?
Gemiddeld gebeurt dit een paar keer per maand, maar de afgelopen 5 dagen heb ik al 6 keer sync verloren..
Mag ik jou ook eens pm'en Joachim?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Mijn sync loss lijkt in ieder geval opgelost met een andere modem. De SNR is terug een vlakke lijn momenteel. Thx Joachim. Ik heb ook eens de test gedaan met Annex A en Annex B (zit op vector enabled ROP) en de upload SNR op Annex A ging met 2db omhoog. Hierdoor ging ook de attainable upload omhoog van 9.5 naar 11mbps. Download SNR zag ik geen verschil.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Vandaag nog een keer sync loss gehad, 4de op vrij korte vind ik zelf. Terug zonder voorgaande errors.
06/07/2018 12:22:39
11/07/2018 13:17:13
16/07/2018 19:09:56
03/08/2018 13:00 (exact om 1 uur)
De line settings in de Fritzbox heb ik maar terug op max performance gezet en Annex B aangezet. Dit geeft SNR 17/9 - LINE ATT 4/6 (bij Annex A = LINE ATT 4/3).
06/07/2018 12:22:39
11/07/2018 13:17:13
16/07/2018 19:09:56
03/08/2018 13:00 (exact om 1 uur)
De line settings in de Fritzbox heb ik maar terug op max performance gezet en Annex B aangezet. Dit geeft SNR 17/9 - LINE ATT 4/6 (bij Annex A = LINE ATT 4/3).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Een weekje later 11/03/2018 @ 11:59:27.
Geen errors te bespeuren. Rocksolid grafiekjes.
Is er een mogelijkheid om een lijntest uit te voeren over een langere periode ? Nu heb je enkel een moment opname...
Geen errors te bespeuren. Rocksolid grafiekjes.
Is er een mogelijkheid om een lijntest uit te voeren over een langere periode ? Nu heb je enkel een moment opname...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De grafiek is niet echt een momentopname, maar het verloop gedurende 24 uur (snr, resync, fouten).
Je kan ook kiezen voor een weergave over één week (vanaf FW 06.52 dacht ik).
Je kan ook kiezen voor een weergave over één week (vanaf FW 06.52 dacht ik).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Als de random disconnects blijven duren, vraag dan om op een andere poort in de ROP gezet te worden.
Ik heb er ook jaren mee gesukkeld (met telkens irritante onderbreking van tv/opnames) hoewel meerdere tests van Proximus een perfecte lijn toonden; ook tweemaal vervanging van router, en een schuurbeurt van de aders in de contactdoos. Niets hielp totdat ik een poortwissel in de ROP aanvroeg. De technieker zei toen dat hij een viertal slechte poorten had moeten uitproberen vooraleer er eentje werkte dus er moet iets foutgelopen zijn in de ROP.
Ik heb er ook jaren mee gesukkeld (met telkens irritante onderbreking van tv/opnames) hoewel meerdere tests van Proximus een perfecte lijn toonden; ook tweemaal vervanging van router, en een schuurbeurt van de aders in de contactdoos. Niets hielp totdat ik een poortwissel in de ROP aanvroeg. De technieker zei toen dat hij een viertal slechte poorten had moeten uitproberen vooraleer er eentje werkte dus er moet iets foutgelopen zijn in de ROP.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Een port change willen ze niet uitvoeren omdat het niet problematisch genoeg is.
Ik heb vandaag dan maar terug een ticket geopend bij Edpnet, volgens hun lopen de sessies stabiel en stellen voor:
- Om de dagelijkse reboot van de Fritzbox in te schakelen. (heeft volgens mij weten geen enkel nut).
- Ze gaan de VLAN capaciteit nakijken op mogelijke overbelasting die mogelijk sync loss kan veroorzaken. (wat heeft de VLAN capaciteit te maken met sync loss?)
Zucht
Sync Loss log van afgelopen maanden:
17/10/2018 21:47:27 0/00/0000 0:00:00 48 minuts, 11 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10
10/10/2018 21:30:20 17/10/2018 21:46:37 7 days, 16 minuts, 17 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
10/10/2018 18:50:48 10/10/2018 21:28:33 2 hours, 37 minuts, 45 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
29/09/2018 7:00:52 9/10/2018 8:08:08 10 days, 1 hours, 7 minuts, 16 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
28/09/2018 8:17:05 29/09/2018 6:59:55 22 hours, 42 minuts, 50 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
24/09/2018 12:15:06 28/09/2018 8:15:15 3 days, 20 hours, 9 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
17/09/2018 8:55:34 24/09/2018 11:53:38 7 days, 2 hours, 58 minuts, 4 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
13/09/2018 3:56:23 17/09/2018 8:21:20 4 days, 4 hours, 24 minuts, 57 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
12/09/2018 2:20:18 13/09/2018 3:55:35 1 days, 1 hours, 35 minuts, 17 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
Ik heb vandaag dan maar terug een ticket geopend bij Edpnet, volgens hun lopen de sessies stabiel en stellen voor:
- Om de dagelijkse reboot van de Fritzbox in te schakelen. (heeft volgens mij weten geen enkel nut).
- Ze gaan de VLAN capaciteit nakijken op mogelijke overbelasting die mogelijk sync loss kan veroorzaken. (wat heeft de VLAN capaciteit te maken met sync loss?)
Zucht
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Sync Loss log van afgelopen maanden:
17/10/2018 21:47:27 0/00/0000 0:00:00 48 minuts, 11 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10
10/10/2018 21:30:20 17/10/2018 21:46:37 7 days, 16 minuts, 17 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
10/10/2018 18:50:48 10/10/2018 21:28:33 2 hours, 37 minuts, 45 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
29/09/2018 7:00:52 9/10/2018 8:08:08 10 days, 1 hours, 7 minuts, 16 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
28/09/2018 8:17:05 29/09/2018 6:59:55 22 hours, 42 minuts, 50 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
24/09/2018 12:15:06 28/09/2018 8:15:15 3 days, 20 hours, 9 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
17/09/2018 8:55:34 24/09/2018 11:53:38 7 days, 2 hours, 58 minuts, 4 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
13/09/2018 3:56:23 17/09/2018 8:21:20 4 days, 4 hours, 24 minuts, 57 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
12/09/2018 2:20:18 13/09/2018 3:55:35 1 days, 1 hours, 35 minuts, 17 seconds XXXIPXXX =23H11NER00008 eth 5/3/01/34:10 Port-Error
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Er is in de FritzBox geen enkele mogelijkheid om een dagelijkse reboot in te schakelen, zelfs een dagelijkse resync is niet mogelijk. De enige instel mogelijkheid is een dagelijkse PPPoE reconnect.joriz schreef:- Om de dagelijkse reboot van de Fritzbox in te schakelen. (heeft volgens mij weten geen enkel nut).
- Ze gaan de VLAN capaciteit nakijken op mogelijke overbelasting die mogelijk sync loss kan veroorzaken. (wat heeft de VLAN capaciteit te maken met sync loss?)
Hierbij blijft de sync behouden, en zal dus geen enkele invloed hebben op de resyncs!
- de VLAN capaciteit heeft inderdaad niets te maken met een sync loss!
Er is dus duidelijk een probleem met de lijn, waar zelfs EDPNet niets kan aan doen, maar Proximus.
Het probleem is hier dat EDPnet dit weigert te escaleren naar Proximus (gezien de mogelijke kost voor de Proximus interventie)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
philippe. Akkoord dat er duidelijk een probleem met de lijn is, alleen blijft men beweren dat de lijn voor hun stabiel is. Daar sta je dan als klant...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
't Is goed mogelijk dat zij het probleem niet kunnen registreren, net als tijdens die testen op mijn lijn.
Ik had indertijd ook een dagelijkse reset van de bbox2 ingesteld (dus enkel PPPoE) en dat hielp niet. Misschien dat een reboot met een timer op de stroomtoevoer wel kan helpen maar gezien de willekeur zou ik dat toch betwijfelen.
Zet in je ticket dat de technieker zelf aangaf dat het aan de ROP moet liggen. Als de technieker iets van technische termen gebruikte, kwak die dan ook in je ticket want een beetje technische lingo doet soms wonderen om het probleem bij de juiste mensen te krijgen (al is de EDPnet helpdesk misschien wat kundiger dan die van onze Scarlet).
Ik had indertijd ook een dagelijkse reset van de bbox2 ingesteld (dus enkel PPPoE) en dat hielp niet. Misschien dat een reboot met een timer op de stroomtoevoer wel kan helpen maar gezien de willekeur zou ik dat toch betwijfelen.
Zet in je ticket dat de technieker zelf aangaf dat het aan de ROP moet liggen. Als de technieker iets van technische termen gebruikte, kwak die dan ook in je ticket want een beetje technische lingo doet soms wonderen om het probleem bij de juiste mensen te krijgen (al is de EDPnet helpdesk misschien wat kundiger dan die van onze Scarlet).
Ik wil niet de irritanterik uithangen, maar kan het zijn dat je deze optie ingesteld hebt staan (indien je een fritzbox hebt):joriz schreef:philippe. Akkoord dat er duidelijk een probleem met de lijn is, alleen blijft men beweren dat de lijn voor hun stabiel is. Daar sta je dan als klant...
![Afbeelding](https://i.imgur.com/uvt4DM0.png)
![Banana :banana:](./images/smilies/icon_banana.gif)