Alle 4 een ander SSID, zodat ik clients (smartphone en tablet) zelf kan "instrueren" om op het "juiste" netwerk te verbinden.
De WRT54GL toestellen ondersteunen max wifi-G (54Mbps). Niet echt fantastisch dus.
Reden: ik heb een TP-link WR841N, die potentieel 300Mbps levert, het niet kan waarmaken. De snelheid is bijlange geen 300Mbps en ik heb redelijk vaak allerhande problemen mee: verbinding, snelheid, ... Het is niet gelinkt aan de firmware, want ik heb die gebruikt met TP-link firmaware, OpenWRT en DDWRT.
Die problemen had ik met de WRT54GL's nooit, vandaar de stap terug.
Momenteel gebruik ik de TP-link voor Adblock/openWRT.
Laatst las ik een post op Tweakers.net, waarin iemand poneerde dat Tplink, Netgear, ... (en veel anderen) overpriced plastiek is (
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb 3 Gbit switches van TPlink en ik haal altijd Gbit snelheid naar mijn NAS, dus daar stelt zich geen probleem.
Het probleem zit eerder bij wireless: lage snelheden en 3 toestellen om mijn huis te "dekken" (en 1tje om het terras te dekken).
Nu was ik aan het kijken bij Unifi en vond dit, met volgende prijzen (van Amazon):
![Afbeelding](https://s32.postimg.org/74xt4vnqd/2017_02_26_090320.jpg)
Ik zou precies voor AC-modellen gaan, zodat ik toch een aantal jaren gerust zit.
UAP-AC-Lite: €90
UAP-AC-LR: €110
UAP-AC-Pro: €150
UAP-AC-Outdoor: €212
Nu wil ik gerust geloven dat UF beter is dan (bv) Tplink, maar enige marketing is hen natuurlijk evenmin vreemd.
In het ideale scenario vervang ik 4 toestellen door 2: een LR in de living en een LR in de garage (om het terras en de tuin te dekken). Maar hoe "long range" is die LR in een realistische setting?
Daarenboven, ub4b zal het graag horen, levert dat LR model meer straling (2,4Ghz: 24dBm -- 5Ghz: 22dBm) dan de "gewone" modellen (Lite: 2,4Ghz/5Ghz: 20dBm -- Pro: 2,4Ghz/5Ghz: 22dBm). Dus op 2,4Ghz heeft de LR meer dan dubbel zoveel straling.
Paniek? Niet echt denk ik: ik zou 3 toestellen (in huis) vervangen door 1 toestel (WRT54GL: 18dBm -- FB7360: 20dBm -- FB7490: 2,4Ghz/20dBm - 5Ghz/27dBm).
Vragen
> kan de LR zomaar 3 bestaande (wifi G) AP's vervangen, of is LR in een huis-tuin-en-keuken omgeving overkill en ga ik beter voor de PRO (hogere AC snelheid + 3x3 MIMO ipv 2x2 MIMO op 5Ghz)?
> interpreteer ik die stralingswaarden juist?
> wat doet de 2de poort bij de PRO?
> andere suggesties
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)