WRT54GL vs Ubiquiti AP-AC

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb momenteel een Fritzbox7360 in de slaapkamer (waar de VDSL lijn binnenkomt), via Gigabit doorgelusd naar een WRT54GL in de living en een WRT54GL in de garage. Op het 1ste verdiep heb ik nog een RT54GL staan, die verbonden is met een PLC (600Mbps). In totaal 4 verschillende toestellen die een wifisignaal uitzenden, omdat ik met 1 toestel niet heel het huis afdek, inclusief ons terras.
Alle 4 een ander SSID, zodat ik clients (smartphone en tablet) zelf kan "instrueren" om op het "juiste" netwerk te verbinden.

De WRT54GL toestellen ondersteunen max wifi-G (54Mbps). Niet echt fantastisch dus.
Reden: ik heb een TP-link WR841N, die potentieel 300Mbps levert, het niet kan waarmaken. De snelheid is bijlange geen 300Mbps en ik heb redelijk vaak allerhande problemen mee: verbinding, snelheid, ... Het is niet gelinkt aan de firmware, want ik heb die gebruikt met TP-link firmaware, OpenWRT en DDWRT.
Die problemen had ik met de WRT54GL's nooit, vandaar de stap terug.
Momenteel gebruik ik de TP-link voor Adblock/openWRT.

Laatst las ik een post op Tweakers.net, waarin iemand poneerde dat Tplink, Netgear, ... (en veel anderen) overpriced plastiek is ( :) ) met inferieure technologie en vooral veel bling-bling (stoer antennes, liefst elfendertig). Die persoon stelde als alternatief voor het overpriced nieuwste model een andere setup voor met Unifi AP's en microtik routers/switches.
Ik heb 3 Gbit switches van TPlink en ik haal altijd Gbit snelheid naar mijn NAS, dus daar stelt zich geen probleem.
Het probleem zit eerder bij wireless: lage snelheden en 3 toestellen om mijn huis te "dekken" (en 1tje om het terras te dekken).

Nu was ik aan het kijken bij Unifi en vond dit, met volgende prijzen (van Amazon):
Afbeelding
Ik zou precies voor AC-modellen gaan, zodat ik toch een aantal jaren gerust zit.
UAP-AC-Lite: €90
UAP-AC-LR: €110
UAP-AC-Pro: €150
UAP-AC-Outdoor: €212

Nu wil ik gerust geloven dat UF beter is dan (bv) Tplink, maar enige marketing is hen natuurlijk evenmin vreemd.
In het ideale scenario vervang ik 4 toestellen door 2: een LR in de living en een LR in de garage (om het terras en de tuin te dekken). Maar hoe "long range" is die LR in een realistische setting?

Daarenboven, ub4b zal het graag horen, levert dat LR model meer straling (2,4Ghz: 24dBm -- 5Ghz: 22dBm) dan de "gewone" modellen (Lite: 2,4Ghz/5Ghz: 20dBm -- Pro: 2,4Ghz/5Ghz: 22dBm). Dus op 2,4Ghz heeft de LR meer dan dubbel zoveel straling.
Paniek? Niet echt denk ik: ik zou 3 toestellen (in huis) vervangen door 1 toestel (WRT54GL: 18dBm -- FB7360: 20dBm -- FB7490: 2,4Ghz/20dBm - 5Ghz/27dBm).

Vragen
> kan de LR zomaar 3 bestaande (wifi G) AP's vervangen, of is LR in een huis-tuin-en-keuken omgeving overkill en ga ik beter voor de PRO (hogere AC snelheid + 3x3 MIMO ipv 2x2 MIMO op 5Ghz)?
> interpreteer ik die stralingswaarden juist?
> wat doet de 2de poort bij de PRO?
> andere suggesties :) (zowel hardware, winkel, setup, ...)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:> wat doet de 2de poort bij de PRO?
gewoon een switch, zodat je van hieruit je (bedraad) netwerk kan uitbreiden, bijvoorbeeld naar het volgende AP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 25 keer

Ik heb de UAP-AC-LR. Werkt zeer stabiel. Met 1 AP cover ik heel mijn huis. Op het gelijkvloers connecteren alle apparaten via de 5ghz band, vanaf de eerste verdieping schakelen ze wel over op 2.4ghz. Op 5ghz haal ik met gemak mijn max internetsnelheid (200mbit). Op de ste verdieping is dat nog 80mbit via de 2.4ghz band en op zolder vervolgens nog 50-60mbit.

Mijn huis is nogal geïsoleerd (nieuwbouw) dus WiFi signalen raken amper buiten. Maar als ik het schuifraam open zet en ga tot vanachter in de tuin ben ik ong 40m verwijderd van het AP, en haal ik nog 30-40mbit.

Om de max zendsterkte te kunnen gebruiken moet je wel het land in de AP aanpassen. Een tip: Canada ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb een UAP-AC-Lite en dat is toch een teleurstelling wat betreft bereik... zelfs al vergelijk ik enkel de 2.4 GHz met m'n andere UAP-LR.

Ik zou dus zeker gaan voor LR modellen... maar vragen als kan een LR AP drie andere AP's vervangen is eigenlijk een "domme" vraag.

Niemand, maar ook niemand kan die vraag beantwoorden... iedere situatie bij wireless (zeker op 5 GHz) is gewoon anders.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

UAP-AC-HD is nu ook uit.

Ikzelf heb UAP-AC-PRO's.

Zoals r2504 al zei, zinnige antwoorden over welke config nodig is zijn niet echt mogelijk hier, hangt af van uw woning, uw RF environment, etc.

Ik zou beginnen met die 2 AP's en indien nodig kan je er nog ene bijhangen op dead spots. Voordeel is dat dat met de Unifi controller allemaal gemakkelijk te configureren is, een nieuwe AP kan hij direct provisioneren zonder veel gedoe.

Probeer ze indien mogelijk aan het plafond te hangen, daar zijn ze voor gemaakt (de indoor modellen toch), zal u ook het beste bereik geven.

Met de LR's opletten dat ook de clients de AP moeten kunnen bereiken. Als ze de AP wel kunnen "zien" maar ze raken er zelf niet bij dan zal het niet werken.

Met PoE opletten met de -LITE en -LR, die hebben nog de proprietary 24V Ubiquiti "Passive" PoE. UBNT is daarvan (eindelijk) aan het weggaan en sinds enkele maanden zijn alle nieuwe producten die UBNT lanceert compatibel met 802.3 maar de -LITE en -LR dateren nog van daarvoor. UBNT heeft nu wel een adapterke op de markt gebracht die 802.3 kan omzetten in de 24V proprietary PoE. Los daarvan werkt die 24V PoE wel probleemloos.

Als je geen Unifi switch+gateway hebt zal een deel functionaliteit van de controller niet werken (deep packet inspection bv). Dat is op zich geen probleem, maar ik zeg het maar. Alles wat Wi-Fi betreft kan je uiteraard wel configureren. Het is soms ook beter om een andere router te gebruiken want met die Unifi switch/gateway kan je niet erg geavanceerd gaan.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

We hebben nu nog steeds een TP Link C7 of C8 in gebruik.

Ik was aan het zoeken wat ik nodig had en kwam deze 2 tegen
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/807078/708659
€20 verschil, maar exact dezelfde specs?
Idem bij Amazon

Ik lees rare dingen over de Cloudkey (corrupte DB bij powercut),
ik zou precies voor een RPI3+ gaan met Unifipi erop?
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

De AP-AC-PRO-E is zonder PoE adapter meegeleverd.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb m'n vorige setup bestaande uit 3 aparte routers/AP's buitengesmeten en vervangen door 1 enkele AP-AC-Pro.
Geen omkijken meer naar, controller draait op een VM op m'n NAS. Die heb je trouwens ook alleen maar nodig om wijzigingen te doen

Deze ene AP-AC-Pro dekt m'n volledig huis, incl tuin, en staat nog niet eens op vol vermogen te blazen. Echt wel tevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nu 3 AP's:
- 1 Fritzbox in de slaapkamer, waar de NTP staat
- 1 TPLink C_ in de living
- 1 WRT54GL in de (uitpandige) garage om het terras, de serre en de tuin te dekken

Ik zou enkel de TPLink vervangen en zien wat het geeft tot in de slaapkamers, tuin, ...
Ik heb geen ervaring met VM's op een NAS, maar wel "ervaring" met RPI's (OpenElec) en ik heb wel interesse in deze features van de controller:
- stats :bdaysmile:
- guest login met tijdelijke login (access voor 1u ofzo)

PRO <> PRO-E
Dus bij de PRO-E moet je een POE switch hebben, terwijl bij de PRO je nog een adapter meekrijgt.
Dan zal het toch de PRO worden (recent €20 duurder geworden :()
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier heb ik 2 UAP-AC-PRO's draaiende, en dit werkt prima.

1. Of dit de 3 bestaande AP's gaat vervangen is van veel factoren afhankelijk, hier kan ik dus niet op antwoorden
2. De 2de poort bij de PRO is om een device door te lussen, bvb een ander AP
3. Ik koop ze bij https://www.ip-sa.com.pl/unifi-enterpri ... 00038.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Crazy prijzen :eek: (IP-SA: €126 <> Amazon €153

Ik zou het fishy vinden...
Wat bij garantie?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Fishy is het niet... heb ook al verschillende dingen gekocht bij IP.

Maar inderdaad als je garantie nodig hebt begint de ellende vermoedelijk... kan je het gaan opsturen naar Polen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Is een europees bedrijf (Polen) waar ik al een keer of 10 heb gekocht. Andere bedrijven kopen daar zowat wekelijks voor een paar duizend euro per jaar.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Pixmania is ook een Europees bedrijf, maar wat een miserie om daar iets mee geregeld te krijgen.
Leve Coolblue en Amazon: goeie prijzen maar vooral prima klantenservice.
Alternate heeft het ook voor €129, maar daar koop ik alleen als het niet anders kan, ook daar enkel maar miserie vanaf dat je iets gekocht hebt.

kweetetzoni :?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

krisken schreef:2. De 2de poort bij de PRO is om een device door te lussen, bvb een ander AP
Kan je de main van het AP aansluiten op je POE switch en van de secondary van je AP naar een andere switch (geen POE) gaan, om zo dus eigenlijk een kabel tussen je eerste en 2de siwtch uit te sparen. De 2de switch is dus aangesloten op de eerste switch via het AP.

Kan dat AP dus dienen als switch?

Edit: gevonden dat je op die 2de poort effectief wel iets kan aansluiten, maar dat de totale snelheid bepaalt wordt door de eventuele lagere snelheid van het device aan de 2de poort.

Een gigabit switch op de 2de poort aansluiten zou dat dus moeten oplossen.

Vraag is dan, is zo een setup aan te raden of toch beter een utp tussen switch 1 en 2 ipv via AP te gaan?
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb mijn Ubiquiti spullen bij http://www.dectdirect.nl aangekocht, daar kost de AC-Pro op dit moment 140,99€.

Wat je ook kiest (Lite, LR of Pro) ik zou altijd voor minimaal 2 stuks gaan. Het klopt misschien wel dat zeker zo'n Pro vaak in staak is om doorheen het hele huis een zekere dekking te verzorgen, maar met 2 stuks kan je van "een zekere" naar "heel goede" dekking gaan. Ik vind het zelf ook een groot pluspunt dat ik weet dat het uitvallen van één AP niet meteen het hele huis zonder Wifi zet (net wanneer je zelf in het buitenland zit en de kinderen een netflix marathon gepland hebben met vrienden).

Mijn initiële setup was 2 LITE's en dat werkte perfekt. Daarna één van de Lite's uitgeleend aan een vriend en tijdelijk vervangen door een AC-Pro en dat werkt merkelijk beter. Speedtest op een slaapkamer is van 38Mbps naar 69Mbps gestegen en op de andere van 21Mbs naar 37Mbs.
Maar... behalve dat cijfertje op de speedtest kan ik niet zeggen dat er "iets" is dat nu merkelijk beter werkt dan daarvoor omdat het gebruik vooral richting internet is en zodra Spotify en Youtube het goed doen maakt de rest niet zoveel meer uit.

Wat ik wel gemerkt heb is dat de drie belangrijkste factoren bij het ophangen van die AP's location, location en location zijn. De Pro 4 meter verder weg hangen (met nog steeds "line of sight") = van een speedtest tegen de max download speed van Telenet (200Mbps) naar zo'n 95Mps.
Maar... behalve dat cijfertje op de speedtest kan ik niet zeggen dat er "iets" is dat merkelijk beter werkt aan die 200Mbps vs de 95Mbps omdat het gebruik hier vooral richting Internet is. Als je BluRays gaat kopieëren naar je NAS via dat Wifi netwerk zal die 200Mbps wel wat sneller doorwegen.

Dus... koop een paar van die toestellen (en hou er rekening mee dat die PRO's volledig kunnen meshen én outdoor rated zijn) en hang ze vooral eerst aan lange kabels zodat je voluit kan experimenteren met de plaatsing want dat gaat écht wel een groot verschil maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sky schreef:Vraag is dan, is zo een setup aan te raden of toch beter een utp tussen switch 1 en 2 ipv via AP te gaan?
Ik zou het alvast niet aanraden... zeker niet als je ooit nog plannen hebt met VLAN's.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

CCatalyst schreef:Met PoE opletten met de -LITE en -LR, die hebben nog de proprietary 24V Ubiquiti "Passive" PoE. UBNT is daarvan (eindelijk) aan het weggaan en sinds enkele maanden zijn alle nieuwe producten die UBNT lanceert compatibel met 802.3 maar de -LITE en -LR dateren nog van daarvoor.
De recente lite en LR's ondersteunen ook PoE 802.3af.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles ... %20devices

Het is achteraf toegevoegd en op de doos is een extra sticker aangebracht. Je moet dus wel opletten dat je zo'n model te pakken hebt natuurlijk.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”