Bssoft schreef:Wat bijkomende info @Alexfl:
Er zijn twee soorten NT ==> NT1 en NT2;
Hier heb je het nu over de oude Belgacom hardware (de 2 soorten "bakjes").
In dit verhaal komen deze bakjes er niet aan te pas.
De Telenet OneAcess (net als de Proximus IAD) is een ISDN emulatie (met NT uitgangen), waarop je dan je (oude) ISDN hardware (centrales, telefoons) kan aansluiten.
Eigenlijk zijn deze emulaties de naam ISDN niet waardig

.
De echte "oude" ISDN was een end-to-end 64k data verbinding (circuit-switching) tussen de ISDN terminals van de 2 gesprekspartners (vandaar de perfect kwaliteit, ook zat je gesprekpartner in Zuid-Amerika of het verre Oosten).
De IAD's gebruiken SIP, zijn dus geen real-time end-to-end data connecties (packet-switching) maar gebruiken internet, en de kwaliteit van het gesprek is net zoals VoIP zeer afhankelijk van de internet verbinding en QoS.
Buiten spraak - ondersteunen deze "pseudo-ISDN" oplossingen ook niet de typische kenmerken van ISDN. Bijvoorbeeld: bij ISDN kon je op je display zien welk nummer de oproep beantwoordde (ongeacht het nummer dat je zelf belde), enz ...
Kwalitatief zijn we er eigenlijk op achteruit gegaan.
De enige bestaansreden van deze pseudo-ISDN is eigenlijk voor klanten die nog willen vasthouden aan hun oude ISDN centrales
Bssoft schreef:Ik heb thuis voor mij te amuseren een ISDN centrale, het enige probleem ==> ik heb geen ISDN lijn om inkomend of uitgaand te testen.
Gebruik een afgedankt FritzBoxje om met ISDN te xperimenteren
Hiermee kan je een analoge telefoonlijn omzetten naar een ISDN lijn (een Proximus lijn, een Telenet lijn, enz). Als deze lijn ook nog analoge CLIP ondersteunt komt het nummer op je ISDN terminal ...