Leuk voorbeeldje.petrol242 schreef:Mensen gedragen zich als idioten. Dit is misschien een drastische uitspraak maar het is gewoon zo. Volgens het vision zero principe 20 jaar geleden uit Zweden moet je het systeem dus aanpassen, want mensen aanpassen blijkt niet te lukken. We zijn niet perfect en handelen meestal maar op goeddunken (bewijze dit forum) en denken dat we goed bezig zijn, terwijl dat dit net ons onveilig en anti-sociaal gedrag voedt. En ik betrap me daar zelf uiteraard ook op, maar ik durf dat toegeven in plaats van het goed te praten.
http://www.visionzeroinitiative.com
Maar soms is het gedrag dat het beste is voor het individu daarom niet het gedrag dat het beste is voor het ganse verkeersnet.
Vandaar dat men realistisch en *dynamisch* moet bijsturen, ipv zone 30s statisch te zetten langs scholen waar geen kat passeert om 2u op ne zondag.
Mooi voorbeeldje van bij ons:
Lange steenweg waar men 70 mag (nog, want heel die steenweg is langzaam 50 aant worden *zonder ook maar enige infrastructuuraanpassing*).
Opeens een probleem met de baan, waar bij grote hitte vorig jaar een tussenstukje (tussen de betonplaten) wat omhoog is gekomen, niet gevaarlijk maar wel genoeg om te voelen als je erover rijdt.
Wat doet men: plakkaat zetten "beschadigd wegdek" en max 30 over een afstand van 100-200 meter.
Dat staat daar dus al een jaar.
Geen echte reden voor (de schade is niet zo erg en je gaat je auto er niet op kapot rijden) en verder doet men er niks aan.
Wel, dat zijn nu van die idiote borden waar ik me niks van aantrek; als het nu nog 50 was.
Ik heb overigens nog nooit een auto op die baan tegengekomen die zich daar wel iets van aantrok.
Tja, met dat soort misbruik van borden kweek je chauffeurs die zich verplicht voelen de borden te gaan "interpreteren".