EDPnet & TR69
Ik kon opeens niet meer via de MyFritz! app inloggen op de fritzbox. Wachtwoord niet correct.
In de event log kon ik mijn eigen gefaalde logins zien. Maar ook een boel andere gefaalde pogingen vanaf diverse IP's om als admin in te loggen. En 2 keer een geslaagde login naar een TR069-XXXX user vanaf een IP vanuit de EDPnet range.
In het Fritz!box users overzicht was mijn eigen remote user gewist en zag ik enkel die TR069 user. De reden dus waarom ik niet meer op afstand kon inloggen.
Ik lees dat TR069 te maken heeft met remote beheer door de provider. Maar is het bovenstaande nu normaal te noemen of is dit toch een hack? Als dit EDPnet is, waarom zitten die achter mijn rug mijn user te wissen?
En kan ik die TR069 user verwijderen zonder negatieve gevolgen?
In de event log kon ik mijn eigen gefaalde logins zien. Maar ook een boel andere gefaalde pogingen vanaf diverse IP's om als admin in te loggen. En 2 keer een geslaagde login naar een TR069-XXXX user vanaf een IP vanuit de EDPnet range.
In het Fritz!box users overzicht was mijn eigen remote user gewist en zag ik enkel die TR069 user. De reden dus waarom ik niet meer op afstand kon inloggen.
Ik lees dat TR069 te maken heeft met remote beheer door de provider. Maar is het bovenstaande nu normaal te noemen of is dit toch een hack? Als dit EDPnet is, waarom zitten die achter mijn rug mijn user te wissen?
En kan ik die TR069 user verwijderen zonder negatieve gevolgen?
-
- Premium Member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Je zal altijd wel login pogingen hebben, maar als het alleen de 2 zijn van edpnet die geslaagd ingelogd zijn zou ik mij toch ook vragen stellen (zijn het static EDPnet IP's?).
Contacteer EDPnet maandag eens, die zullen je waarschijnlijk meer kunnen vertellen of het door hun is of niet.
Contacteer EDPnet maandag eens, die zullen je waarschijnlijk meer kunnen vertellen of het door hun is of niet.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Orange Go Extreme:
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
EDPnet heeft ook op mijn FB ingelogd toen VOIP plots niet meer werkte. Ik was wel op dat ogenblik ingelogd op de FB en met hen DM's aan het wisselen via Twitter. Ze hebben toen ook een user gewist (VPN user account van mij tablet). Ik heb dat hier gepost.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
Bij mij net hetzelfde - VPN user verwijderd na inloggen van TR069.
Onlangs werkte de telefonie niet meer, dan hebben ze ook de settings gepusht maar nadien was de VPN user niet verwijderd.
Ik vind ook nergens waar je dit kan uitschakelen (normaal gezien bij Internet - account - provider settings, maar dat zie ik niet staan).
Onlangs werkte de telefonie niet meer, dan hebben ze ook de settings gepusht maar nadien was de VPN user niet verwijderd.
Ik vind ook nergens waar je dit kan uitschakelen (normaal gezien bij Internet - account - provider settings, maar dat zie ik niet staan).
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Niet "EDPnet" kiezen als provider maar je settings manueel doen voor provider "other".matenet schreef: Ik vind ook nergens waar je dit kan uitschakelen (normaal gezien bij Internet - account - provider settings, maar dat zie ik niet staan).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik heb jaren de optie "Other Provider" gebruikt omwille van TR069. Tot niet zo lang geleden de Radius server van Edpnet down ging en ik de pech had net in die tijd een reconnect te hebben gehad. Sindsdien kan ik enkel nog een pppoe verbinding krijgen als ik Edpnet als provider selecteer.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als ik dit hier zo lees, heb ik de indruk dat we het hier over 2 verschillende dingen hebben, namelijk:
1) TR-069 zelf werkt via poort 8089, en is een beveiligde manier om een ISP toegang te geven tot de settings:
In principe kan je hier zelf:
Mensen die ervoor gekozen hebben om hun FritzBox niet bereikbaar te maken van buitenaf, en dus remote https toegang bewust uitgezet hebben, komen hierdoor in een (onveilige) situatie dat de management poort door EDPNet geopend wordt.
Misschien moeten we EDPnet vragen om hier eens klaarheid te scheppen wat de bedoeling is, en hoe de gebruiker zich hiertegen kan beveiligen.
Wat kan een gebruiker doen?
- - een supplier die settings "pusht" via TR-069.
- een supplier die als remote user inlogt op de FritzBox.
1) TR-069 zelf werkt via poort 8089, en is een beveiligde manier om een ISP toegang te geven tot de settings:
- De provider contacteert de FritzBox via poort 8089. Tijdens deze fase wordt er niets van data doorgegeven, noch door de provider, noch door de FritzBox, en kunnen er dus geen data opgevraagd/uitgelezen worden. Er wordt gewoon "aangeklopt".
- De FritzBox controleert de integriteit van dit request (aan de hand van een vooraf toegekende uri).
- Na een geslaagde controle op integriteit maak de FritzBox zelf een nieuwe, versleutelde verbinding met de acs server van de provider.
- De FritzBox is bij de provider gekend met zijn CWMP account nummer (0040E-xxxx).
- De acs server kan nu een aantal zaken updaten, zoals: PPPoE login, Voip gegevens, nieuwe firmware pushen. Er wordt hier dus niets manueel gewijzigd door een remote user, maar een file met settings gepusht.
- De FritzBox zal ook geen nieuwe Firmware accepteren die niet digitaal ondertekend is door AVM.
In principe kan je hier zelf:
- - de ondersteuning voor TR-069 volledig uitzetten.
- of weigeren dat de provider Firmware updates pusht.
- Blijkbaar maakt EDPNet op de FritzBox een nieuwe user aan (TR069-XXXX), en geeft deze user alle rechten om settings te wijzigen. Heel waarschijnlijk gebeurt het aanmaken van deze nieuwe user via een gepushte setting via TR-069 .
- Op die manier kan een ISP medewerker gewoon "meekijken" in de management interface en manueel instellingen wijzigen.
- Blijkbaar gaat dit in sommige gevallen gepaard met het verlies van een zelf aangemaakte VPN user .
- Om remote access te kunnen krijgen op die manier moet EDPNet ook een https poort openzetten (443?)
Mensen die ervoor gekozen hebben om hun FritzBox niet bereikbaar te maken van buitenaf, en dus remote https toegang bewust uitgezet hebben, komen hierdoor in een (onveilige) situatie dat de management poort door EDPNet geopend wordt.
Misschien moeten we EDPnet vragen om hier eens klaarheid te scheppen wat de bedoeling is, en hoe de gebruiker zich hiertegen kan beveiligen.
Wat kan een gebruiker doen?
- TR-069 kan in principe door de gebruiker uitgezet worden (in het venster "Provider Services"). Maar blijkbaar heeft de ISP de mogelijkheid om dit venster te verbergen ...
- Remote management kan door de gebruiker uitgezet worden (Internet > Permit Access > FritzBox Services >Internet access to the FRITZ!Box via HTTPS enabled uitvinken).
- Remote management poort kan door de gebruiker gewijzigd worden (ten zeerste aan te raden): Internet > Permit Access > FritzBox Services >TCP port for HTTPS (use port range 1 to 65535).
- Ongewenste user "TR69-XXXX" kan door de gebruiker probleemloos verwijderd worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Enkele dagen geleden stelde ook ik vast dat een door mij aangemaakte gebruiker was verdwenen; die gebruikte ik enkel voor aanmeldingen van buitenaf op de NAS. Of verdwijnt die vanzelf zodra de NAS er een poos niet meer aanhangt?
De aanwezige TR069-gebruiker komt geregeld iets uitspoken vanaf een EDPnet-adres in het bereik 212.71.0.*.
Mocht ik plots onder mijn eigen gebruikersnaam niet meer kunnen aanmelden op de Fritzbox, dan kan het nog steeds met de TR069-gebruikersnaam en het bijpassende wachtwoord dat kan worden achterhaald.
De aanwezige TR069-gebruiker komt geregeld iets uitspoken vanaf een EDPnet-adres in het bereik 212.71.0.*.
Mocht ik plots onder mijn eigen gebruikersnaam niet meer kunnen aanmelden op de Fritzbox, dan kan het nog steeds met de TR069-gebruikersnaam en het bijpassende wachtwoord dat kan worden achterhaald.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen, een FritzBox user kan niet "zomaar" verdwijnenseriewoordenaar007 schreef: Of verdwijnt die vanzelf zodra de NAS er een poos niet meer aanhangt?
Geen idee hoe jij het paswoord zou kunnen achterhalen van een gebruiker?seriewoordenaar007 schreef:Mocht ik plots onder mijn eigen gebruikersnaam niet meer kunnen aanmelden op de Fritzbox, dan kan het nog steeds met de TR069-gebruikersnaam en het bijpassende wachtwoord dat kan worden achterhaald.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Zowaarphilippe_d schreef:Geen idee hoe jij het paswoord zou kunnen achterhalen van een gebruiker?
Zo klaarde ik die klus (met een Fritz!Box 7430) :
- System, Backup
Password: [eigen_wachtwoord]
Save
Dit bewaart alle instellingen en configuratiebestanden van de Fritzbox als een export-bestand - een tekstbestand waarin de gevoelige gegevens (deze voorafgegaan door $$$$) versluierd worden met het opgegeven, louter willekeurig te kiezen eigen wachtwoord.
- Ga naar: http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxJSTool
Sleep het export-tekstbestand naar het lege JS-venster.
Geef naast de Uncrypt-knop dat eigen wachtwoord op, en klik Uncrypt.
Daarmee worden die versluierde regels ontsluierd.
Bewaar het als nieuw tekstbestand met de knop Download.
- Zoek in het ontsluierde bestand naar die TR069-gebruiker (de naam begint met TR069); het daarbijbehorende wachtwoord staat open en bloot twee regels eronder...
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
Na deze logins was het wachtwoord van mijn Fritz!Box gebruiker ook niet meer geldig:
Ik dacht direct aan een hack, dus Fritz!Box gereset en opnieuw manueel ingesteld .
Amateuristisch geklungel daar bij EDPNet om wachtwoorden van gebruikers ongeldig te maken.
Code: Selecteer alles
20.06.18 17:39:00 Login of user admin to the FRITZ!Box user interface from the IP address 212.71.0.148 failed (incorrect password). [2 messages since 20.06.18 16:14:29]
20.06.18 13:58:23 Login of user TR069-c36a3344 to the FRITZ!Box user interface from the IP address 212.71.0.148. [6 messages since 20.06.18 11:50:42]
Amateuristisch geklungel daar bij EDPNet om wachtwoorden van gebruikers ongeldig te maken.
- EotT
- Premium Member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 188 keer
Bij mij is de account information (username & password om connectie met internet te maken) eens aangepast geweest naar de login van de vorige gebruiker! (Mijn fritzbox is overgekocht van een voormalig EDPNet klant).
De fritzbox was gerest toen ik die kreeg, waardoor die username en password van de vorige eigenaar niet meer op de fritzbox stond. Worden die dan ergens bij EDPNet (ongevraagd) opgeslagen? Of was er misschien toch nog iets van de gegevens op de fritzbox achtergebleven na de reset?
De fritzbox was gerest toen ik die kreeg, waardoor die username en password van de vorige eigenaar niet meer op de fritzbox stond. Worden die dan ergens bij EDPNet (ongevraagd) opgeslagen? Of was er misschien toch nog iets van de gegevens op de fritzbox achtergebleven na de reset?
Laatst gewijzigd door EotT 24 jun 2018, 17:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hmm, lijkt me toch een kwalijke zaak, die modem is je eigendom, daar heeft EDP dan toch niks in te zoeken of aan te passen? Al zeker niet als er geen support reden is.
Straks gaan ze nog de Proximus toer op, alles dicht getimmerd dat er niks meer met (je eigen!) modem aan te vangen is.
Straks gaan ze nog de Proximus toer op, alles dicht getimmerd dat er niks meer met (je eigen!) modem aan te vangen is.
In mijn geval ongeveer hetzelfde tijdstip en vanaf hetzelfde IP. Moet iets geautomatiseerd zijn dus.SenH schreef:Na deze logins was het wachtwoord van mijn Fritz!Box gebruiker ook niet meer geldig:
20.06.18 13:58:23 Login of user TR069-c36a3344 to the FRITZ!Box user interface from the IP address 212.71.0.148. [6 messages since 20.06.18 11:50:42][/code]
Waarom zou EDPnet overal Fritzbox users gaan wissen?
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
MIjn excuses voor de late reply, maar de uitleg is nu hier te vinden: http://issues.edpnet.be/?p=1754
We zijn spijtig genoeg genoodzaakt geweest om er met de 'grove borstel' doorheen te gaan
We zijn spijtig genoeg genoodzaakt geweest om er met de 'grove borstel' doorheen te gaan
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat we toch nog een klein beetje meer uitleg verschuldigd zijn van EDPNetJoachim schreef:MIjn excuses voor de late reply, maar de uitleg is nu hier te vinden: http://issues.edpnet.be/?p=1754
Kwamen de hack^pogingen dan vanuit het EDPNet netwerk?
Eigenlijk wel, maar hier heeft EDPnet blijkbaar het zekere voor het onzekere genomen, en preventief de klanten, waarbij remote access open stond, proberen te beschermen voor verder kwaad, door user accounts te wissen?MClaeys schreef:Is een sterk wachtwoord voor remote access niet eerder verantwoordelijkheid van de eindgebruiker?
Zoals ik in een vorig bericht schreef, is er een groot verschil tussen "TR069" en remote access via https!
Ik begreep ook de noodzaak niet van EDPNet op "TR69-xxxx" users aan te maken, gezien ze via TR-069 al toegang hebben.
Of waren die nieuwe user accounts het werk van de hacker ???
Ik zou de gebruikers nu aanraden:
- de ongewenst FritzBox user(s) TR069-xxxx te verwijderen.
- remote access via https volledig uit te schakelen. Uw modem open zetten voor de buitenwereld heeft altijd een veiligheidsrisico.
- indien je toch vanop afstand op je FritzBox wilt, kan je beter de ingebouwde VPN mogelijkheid gebruiken, dat is een stuk veiliger. De eerste keer is het wat werk op in te stellen op de client (IOS of android), maar eens ingesteld maak je een verbinding met één klik.
- Indien je toch absoluut de remote access via https wil gebruiken, dan zou ik 2 zaken aanraden:
- zoals EDPNet aangeeft op de website: een echt strong paswoord, iets zoals "1N%<{0-?-7p}*5M" (mag zelfs langer zijn).
- verander de https poort naar iets willekeurigs (vb 62983) in plaats van standard 443.
Een handleiding om de ShrewSoft VPN Manager in te stellen vind je hier
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Er klopt iets niet in de uitleg van Joachim.
Remote access staat hier sinds ik een FB heb uit.
Ik heb enkele users die gebruik maken van de ingebouwde VPN van de FB. Eens geconnecteerd zitten die natuurlijk op het interne netwerk. en kan er, mits gebruik te maken van het juiste paswoord wel ingelogd worden op de webinterface van de FB.
EDPnet had een tijd terug VOIP problemen en toen ze meldden dat die opgelost waren zag ik dat van de 3 VOIP providers alleen EDPnet niet registreerde. Ik heb dat gemeld (twitter) en even later logde support in op mijn FB, daarbij werd een VOIP account gewist en mijn voornaamste VPN user (ikzelf vanop mijn tablet) ook.
Toen EDPnet VOIP weer werkte heeft support mij opgebeld met meer uitleg maar er werd niets gezegd over hackpogingen of remote access, enkel dat er conflicten zouden zijn met de VOIP accounts en dat ze daarom die ene verwijderd hadden. Ik heb gevraagd of ik mijn backup (die was minuten voor de interventie gemaakt) mocht terugzetten en daarop werd bevestigend geantwoord (raar als er conflicten zouden geweest zijn).
De backup werkt hier trouwens probleemloos, ook VOIP).
Remote access staat hier sinds ik een FB heb uit.
Ik heb enkele users die gebruik maken van de ingebouwde VPN van de FB. Eens geconnecteerd zitten die natuurlijk op het interne netwerk. en kan er, mits gebruik te maken van het juiste paswoord wel ingelogd worden op de webinterface van de FB.
EDPnet had een tijd terug VOIP problemen en toen ze meldden dat die opgelost waren zag ik dat van de 3 VOIP providers alleen EDPnet niet registreerde. Ik heb dat gemeld (twitter) en even later logde support in op mijn FB, daarbij werd een VOIP account gewist en mijn voornaamste VPN user (ikzelf vanop mijn tablet) ook.
Toen EDPnet VOIP weer werkte heeft support mij opgebeld met meer uitleg maar er werd niets gezegd over hackpogingen of remote access, enkel dat er conflicten zouden zijn met de VOIP accounts en dat ze daarom die ene verwijderd hadden. Ik heb gevraagd of ik mijn backup (die was minuten voor de interventie gemaakt) mocht terugzetten en daarop werd bevestigend geantwoord (raar als er conflicten zouden geweest zijn).
De backup werkt hier trouwens probleemloos, ook VOIP).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Voor een remote acces blijft VPN inderdaad de beste optie. Dat is hier al genoeg herhaald denk ik.philippe_d schreef:Windows en Linix gebruikers die VPN toegang willen tot de FritzBox kunnen best de ShrewSoft VPN Client gebruiken, werkt hier perfect!
Een handleiding om de ShrewSoft VPN Manager in te stellen vind je hier
Voor Linux Mint gebruikers (en alle ubuntu alikes) is de Shrewsoft VPN client te vinden in de standaard repo onder de pakketnaam Ike en voor de gui Ike-qtgui.
@on4bam : daar klopt inderdaad iets niet. Ik vermoed dat het VOIP systeem van Edpnet (al een paar keer) plat is gegaan door hacks via slecht beveiligde Fritzdozen. Tot daar kan ik hun verhaal wel volgen. Het enige dat ze dan zouden mogen doen is de remote acces sluiten en de gebruiker op de hoogte stellen, op zijn minst en aanraden om de doos beter te beveiligen. Maar ze moeten voor de rest van de configuratie van de doos afblijven, en al zeker geen users gaan wissen zonder enige uitleg ter dege.
De vele mogelijkheden van de Fritzbox is uiteindelijk ook zijn zwakke punt. Voor "leken" blijft het uitkijken.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
philippe_d schreef:...hier heeft EDPnet blijkbaar het zekere voor het onzekere genomen, en preventief de klanten, waarbij remote access open stond, proberen te beschermen voor verder kwaad, door user accounts te wissen?
Zodra zo'n inbraakscript er bij Modesten-met-Modems-en-Maria's-met-Muizen in slaagt om een export-bestand met al de instellingen te bewaren, kunnen alle daarin vermelde 'versluierde' wachtwoorden worden achterhaald (zie mijn eerder bericht) - ook dat van de TR069-gebruiker, waarmee men OOK steeds toegang krijgt...philippe_d schreef:Ik begreep ook de noodzaak niet van EDPNet op "TR69-xxxx" users aan te maken, gezien ze via TR-069 al toegang hebben.
Wat is de weerslag van gebruikers die hun modemrouter laten hacken door triviale wachtwoorden te gebruiken, op gebruikers die dat niet doen ?
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
We hebben de check niet kunnen doen of remote access nu aan stond of niet.on4bam schreef:Er klopt iets niet in de uitleg van Joachim.
Remote access staat hier sinds ik een FB heb uit.
Ik heb enkele users die gebruik maken van de ingebouwde VPN van de FB. Eens geconnecteerd zitten die natuurlijk op het interne netwerk. en kan er, mits gebruik te maken van het juiste paswoord wel ingelogd worden op de webinterface van de FB.
Verder hebben deze hack-problemen niks te maken met de stabiliteit van het voip platform in het verleden. Dit zijn gewoon individuele hacks van de FB die remote overgenomen wordt, en waarbij een VOIP telefoon gecreërd wordt die van buitenaf misbruikt wordt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Er was dus ook geen reden om 1. een user te verwijderen en 2. één van mijn VOIP providers te wissen.Joachim schreef: We hebben de check niet kunnen doen of remote access nu aan stond of niet.
TGFB (Thank god for backups).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dan moet het toch al om een significant aantal gaan denk ik, ik ga er niet vanuit dat ze zulke maatregelen genomen hebben na 5 gevallen van hacking. Alle, da mag ik toch hopen .
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
VoIP telefoons, ATA's en dus ook FritzBoxen worden massaal gehackt, om misbruik te kunnen maken van telefonie, en op die manier de klant op kosten te jagen.
Er zijn een aantal maatregelen die de FritzBox gebruiker kan instellen om de risico's te beperken:
Er zijn een aantal maatregelen die de FritzBox gebruiker kan instellen om de risico's te beperken:
- eerst en vooral de FritzBox beveiligen (remote access blokkeren, enz) zoals hierboven beschreven.
- mensen die NOOIT naar het buitenland bellen, kunnen best toegang tot buitenland (00) volledig blokkeren (Telephony > Call Handling > Call Blocks)
- als je toch af en toe naar het Europees buitenland of naar US/Canada, kan je de andere bestemmingen blokkeren, zoals 002 (Afrika), 005 (Zuid-Amerika), 006 (SE Asia), 007 (Rusland), 008 (Far east), 009 (Middle East).
- Je kan ook instellen dat SIP calls vanuit je eigen netwerk geblokkeerd worden (Telephony > Line Settings > Prevent use of internet telephony from the home network). Hiermee voorkom je dat bijvoorbeeld schadelijke software vanuit jouw PC een SIP verbinding maakt.
Toestellen die je zelf ingesteld hebt als "Telephony Devices" worden natuurlijk niet geblokkeerd. - Tenslotte kan je ook instellen dat de FritzBox toegang tot buitenlandse bestemmingen blokkeert, van zodra een "abnormaal" aantal buitenlandse gesprekken vastgesteld worden (Telephony > Line Settings > Limit the number of calls to foreign numbers).
Je krijgt hiervan een mail vanuit de FritzBox, waarna je de blokkering manueel terug moet annuleren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Dat proberen in te stellen leidt tot: "This outgoing telephone number has already been blocked in the configuration."philippe_d schreef:...mensen die NOOIT naar het buitenland bellen, kunnen best toegang tot buitenland (00) volledig blokkeren (Telephony > Call Handling > Call Blocks)
Blijkbaar blokkeert EDPnet zulke nummers reeds (zoals de speciale nummers 090X), en moet hen gevraagd worden om de blokkering aan hun kant op te heffen indien men toch internationaal wenst te bellen?
Terloops, EDPnet stelt nog meer in dat niet altijd gewenst is, zoals ik onlangs moest vaststellen, en die instelling is zelfs niet zelf te maken via My EDPnet/Mijn configuratie/Mijn telefonie/Wijzigen...
Idem als hierboven...philippe_d schreef:...als je toch af en toe naar het Europees buitenland of naar US/Canada, kan je de andere bestemmingen blokkeren, zoals 002 (Afrika), 005 (Zuid-Amerika), 006 (SE Asia), 007 (Rusland), 008 (Far east), 009 (Middle East).
...tot je dat probeert in te stellen en dan moet vaststellen dat verderop nog meer cryptische instellingen gewijzigd moeten worden alvorens dat toegepast kan worden. Daar blijf ik dan liever af.philippe_d schreef:Je kan ook instellen dat SIP calls vanuit je eigen netwerk geblokkeerd worden (Telephony > Line Settings > Prevent use of internet telephony from the home network). Hiermee voorkom je dat bijvoorbeeld schadelijke software vanuit jouw PC een SIP verbinding maakt.
Toestellen die je zelf ingesteld hebt als "Telephony Devices" worden natuurlijk niet geblokkeerd.
Best instellingen zelf eerst proberen alvorens aanbevelingen te doen die mogelijk tot andere problemen kunnen leiden.
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 26 jun 2018, 13:17, in totaal 3 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Je kan in my edpnet zelf instellen welke gesprekken mogelijk en niet mogelijk zijn, in my edpnet > Mijn configuratie > Mijn telefonie > wijzigen (sleuteltje)
Hier heb je de mogelijkheid om oproepen naar betalende, mobiele of internationale nummers te blokkeren.
Op de FB zelf stellen we enkel de basic settings en credentials in via TR-069.
Hier heb je de mogelijkheid om oproepen naar betalende, mobiele of internationale nummers te blokkeren.
Op de FB zelf stellen we enkel de basic settings en credentials in via TR-069.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Volgens My EDPnet zijn internationale verbindingen WEL mogelijk... maar de Fritzbox blijft beweren dat ze reeds geblokkeerd zijn?! Wat een chaotisch zootje.Joachim schreef:Je kan in my edpnet zelf instellen welke gesprekken mogelijk en niet mogelijk zijn, in my edpnet > Mijn configuratie > Mijn telefonie > wijzigen (sleuteltje)
Hier heb je de mogelijkheid om oproepen naar betalende, mobiele of internationale nummers te blokkeren.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Welk zootje? Bij EDPnet kan je internationale gesprekken blokkeren of net niet, je kan dat ook in de Fritzbox.
Blokkeer je in de FB dan kan je niet internationaal bellen zelfs als dat bij EDPnet niet geblokkeerd staat. Omgekeerd kan je in de FB internationaal bellen toelaten en bij EDPnet blokkeren, je kan dan ook niet bellen omdat EDPnet het niet toelaat.
M.a.w. Je kan kiezen waar je blokkeert. Doe je het bij EDPnet dan kan je nog steeds internationaal bellen via een andere VOIP provider als je dat maar toelaat in de FB.
Blokkeer je in de FB dan kan je niet internationaal bellen zelfs als dat bij EDPnet niet geblokkeerd staat. Omgekeerd kan je in de FB internationaal bellen toelaten en bij EDPnet blokkeren, je kan dan ook niet bellen omdat EDPnet het niet toelaat.
M.a.w. Je kan kiezen waar je blokkeert. Doe je het bij EDPnet dan kan je nog steeds internationaal bellen via een andere VOIP provider als je dat maar toelaat in de FB.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Zoals u het formuleert is zoals ook ik verwacht dat het zou moeten werken. Niet dus.on4bam schreef:Welk zootje?
Welke ook de instelling is bij My EDPnet - uitgaande internationale gesprekken blokkeren of niet - die Fritzbox beweert steevast "This outgoing telephone number has already been blocked in the configuration.", m.a.w. die instelling is met geen mogelijkheid in te stellen in mijn Fritzbox 7430.
Laatst gewijzigd door seriewoordenaar007 26 jun 2018, 16:13, in totaal 1 gewijzigd.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Eigenlijk, hier bellen we nooit uit, gezien het met de vaste lijn enkel op bepaalde uren gratis is en met gsm 24/24 gratis (beiden niet EDPnet weliswaar). Kan ik eigenlijk alle uitgaande calls blokkeren door (0) te blokkeren? Buitenland was al blocked. Dan hoef ik enkel maar de lokale brandweer, politie en noodnummers te whitelisten . Vaste lijn is puur voor als de schoonma belt, die belt enkel gratis met de vaste .philippe_d schreef:mensen die NOOIT naar het buitenland bellen, kunnen best toegang tot buitenland (00) volledig blokkeren (Telephony > Call Handling > Call Blocks)
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@seriewoordenaar007 : Ik denk dat je eens grondig je SIP instellingen moet nakijken. Heb je per toeval ook meerdere nummers lopen? Van andere SIP providers bijvoorbeeld? Misschien ook eens de block list overlopen?
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Mijn systeem omvat één aanwezig telefoonnummer dat bij Telephone Devices gekoppeld is aan één vast telefoontoestel (op de FON1 aansluiting), en één IP-telefoon (MicroSIP Lite). Die werken via één VoIP-aanbieder (EDPnet) - er zijn geen anderen aanwezig. Beide telefoons doen hun ding zonder morren in beide richtingen (bellen en gebeld worden).petrol242 schreef:Ik denk dat je eens grondig je SIP instellingen moet nakijken. Heb je per toeval ook meerdere nummers lopen? Van andere SIP providers bijvoorbeeld? Misschien ook eens de block list overlopen?
De blokkeerlijst (Telephony/Call Handling/Call Blocks) is nog maagdelijk.
Het sperren van uitgaande internationale gesprekken blijkt dus om een mij onbekende reden enkel instelbaar via My EDPnet, NIET in mijn Fritzbox.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Lukt hier perfect:
Telephony > Call handling > Call Blocks > new Rule > Number Range > International
Telephony > Call handling > Call Blocks > new Rule > Number Range > International
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
...op 'n 7490. Het zou interessanter zijn mocht ik vernemen hoe het andere bezitters van 'n 7430 vergaat.philippe_d schreef:Lukt hier perfect
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Geen idee waarover je het hebtseriewoordenaar007 schreef:...tot je dat probeert in te stellen en dan moet vaststellen dat verderop nog meer cryptische instellingen gewijzigd moeten worden alvorens dat toegepast kan worden. Daar blijf ik dan liever af.philippe_d schreef:Je kan ook instellen dat SIP calls vanuit je eigen netwerk geblokkeerd worden (Telephony > Line Settings > Prevent use of internet telephony from the home network). Hiermee voorkom je dat bijvoorbeeld schadelijke software vanuit jouw PC een SIP verbinding maakt.
Toestellen die je zelf ingesteld hebt als "Telephony Devices" worden natuurlijk niet geblokkeerd.
Best instellingen zelf eerst proberen alvorens aanbevelingen te doen die mogelijk tot andere problemen kunnen leiden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 11 keer
Wanneer ik bij Security het aankruisvakje bij Prevent use of Internet telephony from the home networkphilippe_d schreef:Geen idee waarover je het hebt
aanvink, en vervolgens onderaan op Apply klik, dan zeurt de Fritzbox dat er nog meer wijzigingen vereist zijn in de laatste paragraaf Voice Packets : de Username mag niet leeg blijven. Zonder dat vinkje stond daar bij verstek niks. Die paragraaf begint met de waarschuwing : "Please change the following settings only if this was expressly recommended by your provider." Vandaar.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik ga mij niet moeien met het topic op zich maar waarom moet edpnet het absoluut noodzakelijk achten om op hun website in het Engels te communiceren met hun klanten????? Een Vlaamse provider nota Bene. Is de Nederlandse taal jullie te min misschien????Joachim schreef:MIjn excuses voor de late reply, maar de uitleg is nu hier te vinden: http://issues.edpnet.be/?p=1754
We zijn spijtig genoeg genoodzaakt geweest om er met de 'grove borstel' doorheen te gaan
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
We communiceren op issues steeds in het Engels om tijdens outages geen tijd te verliezen met vertalingen.
Issues gaat dan ook enkel over zo snel mogelijk informeren, de taal vinden we voor die zaken van minder belang.
Alle andere communicatie gebeurt steeds in het Nederlans, Frans en het Engels.
Issues gaat dan ook enkel over zo snel mogelijk informeren, de taal vinden we voor die zaken van minder belang.
Alle andere communicatie gebeurt steeds in het Nederlans, Frans en het Engels.