Blijkbaar moeten alle camera's geregistreerd worden, op straffe van een boete van tot wel 20.000 euro (voor zover dit HLN artikel weer eens geen nepnieuws is):
https://www.hln.be/de-krant/politie-kan ... ~a28d84c3/
Vragen:
1. in een zone waar camera's hangen (bvb op straat), moet het bord duidelijk zichtbaar zijn alvorens ik de zone inrijdt of betreedt?
Bvb in Wichelen staan camera's op de brug, en het typische camerabord staat op een plaats waar je al door de camera gefilmd bent.
2. stel dat ik camera's op mijn tuin richt, maar niet op de openbare weg, is een aangifte dan nodig? Ik film geen openbare plaats.
En wat met nepcamera's en camera's die niet opnemen?
3. zijn beelden die de politie maakt vrij opvraagbaar mbt wet openbaarheid bestuur en GPDR? In Gent zag ik recent zo'n pakezel camera die registreert of je op de vrijdagsmarkt rijdt, wie geen vergunning heeft krijgt een boete. Net voor de camera stond een groot bord waar o.a. staat dat de gegevens opvraagbaar zijn mits een gemotiveerd schrijven.
De nieuwe camerawet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik dacht dat dit vooral over camera's ging op publieke plaatsen.
Winkels, restaurants, ...
Winkels, restaurants, ...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Camera’s op openbaar domein of gericht op openbaar domein moeten al jaren verplicht geregistreerd worden. Idem voor dashcams....
Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
- TiTanium
- Moderator
kak...axs schreef: Idem voor dashcams....
Huh? Dat is toch niet logisch. Achteraf nog een extra belasting op uitvinden zeker. Privacytax!
Aah ja uw dashcam staat geregistreerd...
edit: kost nog eens 25€ ook!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Zolang je ze privé gebruikt is er geen verplichting, maar van het moment dat je e ook juridisch wil gebruiken (bv bij een ongeval) of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/dashcams
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/dashcams
- TiTanium
- Moderator
Of de tegenpartij duidelijk maken dat er videobeelden van het ongeval zijn. Al kan je het nog komen uitleggen bij de privacycommissie. Alleen ligt hun site plat. Ik krijg altijd "forbidden".
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- MaT
- Elite Poster
Locaties zijn veranderd maar niet aangepast op die pagina.TiTanium schreef:Ik krijg altijd "forbidden".
De nieuwe locatie voor een aangifte is http://www.aangiftecamera.be.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???MaT schreef:Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Het internet staat vol dashcam filmpjes en ik betwijfel sterk dat deze allemaal geregistreerd zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Dat kunnen ze toch niet verplichten ? Het is je eigen camera.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Inderdaad, maar dat betekend dat je deze niet voor andere doeleinden dan recreatie. Dus als er een ongeval gebeurd of je filmt er iets mee die je dan later als bewijs wil voordragen op een rechtbank, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk verworpen worden door de benadeelde partij en dus ook de rechtbank.fvhbrugge schreef:Mijn dashcam gebruik ik niet voor bewaking van goederen of personen maar voor toeristische filmpjes of zo. Dan valt deze toch niet onder de camerawet???MaT schreef:Waarom is dit nuttig en hoe kan men dit controleren?axs schreef:...of beelden publiceert op internet dien je verplicht te registreren.
Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...r2504 schreef:Straks gaan ze ook nog een bewaartermijn opleggen... wat als iemand enkel de laatste 24u of minder opslaat ?axs schreef:Niks nieuws dus buiten dat de politie nu de beelden eenvoudiger kan opvragen.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Deel van't meubilair
Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.
- Ken
- Elite Poster
Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken? Op openbaar domein is het toch maar normaal...r2504 schreef:Dat de politie de beelden van iedere camera zou kunnen inzien zou men vijf jaar geleden misschien ook als "onmogelijk" hebben gezien.Ken schreef:Neen, ieder systeem is verschillend, onmogelijk toe te passen...
We gaan met rasse schreden naar een politiestaat die alles constant wil controleren en daarvoor terrorisme inroept (maar ondertussen staat er toch maar op iedere hoek van de straat een camera... alsof daar de terroristen rondlopen). Ik zie dus heus nog wat veranderen en nieuwe wetten komen... "onmogelijk" of niet.
En ahja, dan zetten we gewoon geen camera's meer éh als het te lastig wordt om er te hebben, of we geven het simpelweg niet aan met de kans op een boete dan...
Particulieren tenzij dan VME's hebben geen aangifteplicht voor filmen op privé terrein, dus dan moet je als slachtoffer rekenen op de goodwil van bv. een inspecteur die het nuttig vind van de beelden van je voorgevel bv. te bekijken...
Ik denk wel dat ik blij zou zijn als m'n auto bv. wordt aangereden dat de dader bv. op de camera's van een bedrijf of een buur verderop, op de gevoelige plaat staat dan helemaal niks... Dat de politie daarvoor dan de beelden gaat en mag opvragen bij die mensen vind ik net goed.
Ze gaan heus geen beelden komen vragen van zonder geldige redenen...
Kortom, er veranderd dus weinig...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
-
- Deel van't meubilair
Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?
- Ken
- Elite Poster
Ze mogen of kunnen dit live niet bekijken hé... Of ga jij uw Internet gratis ter beschikking stellen aan de Politie?r2504 schreef:Dat is nochtans de nieuwe wet... voor privé camera's die openbaar terrein filmen.Ken schreef:Sinds wanneer mag de politie alle camera's en dus ook bij u thuis zomaar bekijken?
Dit was voorheen ook al zo, de politie kwam dan langs bij u thuis als ze de camera zagen die gericht stond naar het openbaar domein en vroegen om de beelden te bekijken waarin ze interesse hadden voor een bepaalde opzoeking/zaak, natuurlijk kon je dat toen weigeren maar weinig mensen deden dat, of die camera nu aangegeven was of niet, dat maakte hen niet uit... Als je weigerde dienden ze met een huiszoekingsbevel van een rechter voor die camerabeelden terug te komen (indien het echt nodig was natuurlijk).
Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...
TV = FTA IPTV + Netflix
- MaT
- Elite Poster
Ik heb me nog niet in de nieuwe wet verdiept.Ken schreef:Met de nieuwe wetgeving valt dat huiszoekingsbevel/dwangbevel of hoe het ook mag heten weg...
Als ik het krantenartikel lees lijkt het me louter te gaan om het politiewerk gemakkelijker te maken doordat ze automatisch weten welke camera iets opgevangen zou kunnen hebben. Ik heb nog nergens gelezen dat je nu wel verplicht zou zijn om beelden te overhandigen zonder meer. Ook zie ik geen (verplichte) bewaringstermijn.