Dat laatste, is dat ook een argument? Of zegt het iets meer over jou ?
In een discussie is het nu éénmaal zo dat er argumenten en tegen-argumenten aan bod komen. Meningsverschillen zie ik dan ook eerder een verrijking.
Geen enkele "pipo" "Tante Kaat" of "Ecowarrior" hier zit te janken en te tieren of te beledigen. Die eer valt eerder jou te beurt zo te zien. Op die manier ga je de discussie niet naar je kant trekken hoor.
Je lokt reacties uit door met argumenten af te komen die helemaal niet onderbouwd zijn. Dat leidt al eens tot ironie en op dat moment kan je best je tenen eens intrekken op Userbase. Het zijn hier inderdaad geen watjes. Stel jezelf eens wat harder op en je zal zien dat het met die "pipo's" nog heel goed mee kan vallen, maar je moet al eens tegen een bots kunnen.
Tomsworld schreef:Maar soit ik vraag me wel af dat glas zoveel beter is, ik had is gehoord dat de milieu impact van glas groter is dan wegwerp flessen. Omwille van transport co2 en vooral het vele water om af te wassen en de veel duurdere recyclagekost van glas > glas.
Het hangt ervan welke recyclagestroom van glas je volgt. Bij hergebruik (statiegeld!) is het de impact beperkt tot transport en reiniging. Bij recyclage (glasbol) komt daar wassing, eventuele sortering, afsmelting en productie bij en dan is de impact al heel wat groter. Het grote voordeel van glas is de duurzaamheid en de neutraliteit tegenover het voedingsproduct dat in de fles zit.
PET kan niet hergebruikt worden (behalve LDPE en HDPE, maar dan nog beperkt) en zal bijna altijd als recyclaat behandeld worden. Dat betekent ook wassen, afsmelten en granuleren waar ook veel water en energie voor nodig is. Het grootste nadeel is de initiële productie van PET(P) dat een enorme impact heeft qua energie en uitstoot. Wetende de primaire destillatie van aardolie, de naftaontzwaveling (waterstof nodig...) fractionering en dan komt de kraking. Vandaar moet het dan nog gesynthetiseerd worden (verestering tot een polyester dus). Recyclage is dus een stap vooruit.
mailracer schreef:Nu of je plastiek flessen in een blauwe zak steekt, of je brengt het naar een winkel maakt niets uit in een sorteerproces.
Toch wel, want bij gebruik van statiegeld, wordt de PET bijna volledig ingezet om terug flessen van te maken. In de PMD zak wordt PET in een secundaire recyclage gestoken, waardoor het uiteindelijk toch in een latere fase op de afvalhoop of de verbranding terecht komt. De PET in de PMD zak wordt nauwelijks gebruikt voor de productie van nieuwe flessen.