geen commentaar nodig maar tips gescammed in real life
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Dag Mensen,
voor je mij beoordeeld ik weet dat ik volledig zelf in de fout ben gegaan door erin te geloven maar ik denk niet dat ik de enigste ben.
Iemand die ik ken haar Facebook werd gehackt. Nu ik voeg ze toe want ken haar. Blijkt een vals profiel te zijn.
Gesprek gehad en die vroeg voor mijn gsm nummer.
Ik geef me gsm nummer.
Daarna liet ze codes naar men gsm sturen via boku pay mobile.
Ik heb die codes doorgegeven in totaal 4 keer.
Nu ik heb al 4 berichten ontvangen dat er in elk bericht 24,61 euro werd uitgegeven. In totaal 98,44 euro.
Direct nadien vond ik het verdacht maar dan was het te laat.
Ik heb de originele persoon achter het account gecontacteerd. Ik heb Orange al gecontacteerd en heb een PV laten opstellen bij de politie.
Blijkbaar zijn er anderen ook ingetrapt.
Zijn er nog andere wegen dat ik bewandelen?
Het is mijn eigen fout maar het is wel een heus bedrag.
voor je mij beoordeeld ik weet dat ik volledig zelf in de fout ben gegaan door erin te geloven maar ik denk niet dat ik de enigste ben.
Iemand die ik ken haar Facebook werd gehackt. Nu ik voeg ze toe want ken haar. Blijkt een vals profiel te zijn.
Gesprek gehad en die vroeg voor mijn gsm nummer.
Ik geef me gsm nummer.
Daarna liet ze codes naar men gsm sturen via boku pay mobile.
Ik heb die codes doorgegeven in totaal 4 keer.
Nu ik heb al 4 berichten ontvangen dat er in elk bericht 24,61 euro werd uitgegeven. In totaal 98,44 euro.
Direct nadien vond ik het verdacht maar dan was het te laat.
Ik heb de originele persoon achter het account gecontacteerd. Ik heb Orange al gecontacteerd en heb een PV laten opstellen bij de politie.
Blijkbaar zijn er anderen ook ingetrapt.
Zijn er nog andere wegen dat ik bewandelen?
Het is mijn eigen fout maar het is wel een heus bedrag.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik denk dat je alle wegen die je kan bewandelen reeds hebt bewandeld.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik ken boku niet. Maar als ik het goed begrijp is het betalen via SMS berichten ? Zij stuurt u een code? En dan?
Misschien nuttig om uit te leggen voor degenen die dit nog niet meegemaakt hebben...
Misschien nuttig om uit te leggen voor degenen die dit nog niet meegemaakt hebben...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik weet dat je tips zoekt, maar ik zou eigenlijk ook wel wat beter willen begrijpen hoe de scam exact gebeurd is. Ik neem immers aan dat een actieve Userbaser ook niet in zomaar de eerste de beste scam trapt, en de scammer er dus toch wel goed in geslaagd is je vertrouwen te winnen. Kan dus ook nuttig zijn voor anderen die denken dat het hen nooit zal overkomen, en ze weten dat ze niet 2x maar 3x of 4x moeten nadenken of ze niet met een scammer te maken hebben.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Zij stuur berichten via 8776 op een site dont know welke.
Die codes(aankoopcodes) gaf ik door op fb en dan werd dat bedrag afgeschreven van men mobiel abbo.
Dat is 4 keer gebeurd tegen dat ik het echt door had omdat ik smsen van orange kreeg dat ik zoveel had uitgegeven.
Die codes(aankoopcodes) gaf ik door op fb en dan werd dat bedrag afgeschreven van men mobiel abbo.
Dat is 4 keer gebeurd tegen dat ik het echt door had omdat ik smsen van orange kreeg dat ik zoveel had uitgegeven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Toch nog wat meer details. Vergelijk het met de transfer van een domeinnaam dat ook ongeveer zo werkt.
Boku is een dienst waarmee je betalingen kan verzenden/ontvangen die via de GSM-factuur afgerekend worden.
In principe dient het om zelf betalingen te doen, waarbij je dan ipv kredietkaart voor Boku als betaalmethode kiest. Je geeft dan je GSM-nr in, je krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer je die code dan ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur. Gewoon blind replyen op het berichtje van Boku kan dus niet, waardoor transacties met willekeurige GSM-nrs starten zinloos is.
Hier in kwestie ontfutselt een scammer dan ook een GSM-nr via social engineering. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nr dan het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem/haar de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie.
De limiet is 25 EUR per transactie en daarnaast 100 EUR in bepaalde periodes, dus daarvan dat er niet meer aan 100 EUR gescammed kan worden.
Boku is een dienst waarmee je betalingen kan verzenden/ontvangen die via de GSM-factuur afgerekend worden.
In principe dient het om zelf betalingen te doen, waarbij je dan ipv kredietkaart voor Boku als betaalmethode kiest. Je geeft dan je GSM-nr in, je krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer je die code dan ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur. Gewoon blind replyen op het berichtje van Boku kan dus niet, waardoor transacties met willekeurige GSM-nrs starten zinloos is.
Hier in kwestie ontfutselt een scammer dan ook een GSM-nr via social engineering. Boku stuurt vervolgens naar het betreffende GSM-nr dan het berichtje met het bedrag dat aangerekend zal worden en een unieke pincode. De scammer verzoekt vervolgens om hem/haar de pincode door te geven. Indien de pincode effectief naar de scammer doorgestuurd wordt, kan hij die weer ingeven op Boku en dat geldt dan als autorisatie.
De limiet is 25 EUR per transactie en daarnaast 100 EUR in bepaalde periodes, dus daarvan dat er niet meer aan 100 EUR gescammed kan worden.
-
- Member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 21:04
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Als ik het goed begrijp ligt de fout dus niet bij boku, maar aan iemand die een account heeft gehack en misbruikte.
Deze valse persoon deed zich dan met behulp van die account voor als een vrouwelijke kennis die tijdelijk wat geld wou lenen?
En het slachtoffer is behulpzaam en leent het geld (via een digitaal kanaal)
En zo beland het geld niet bij de kennis maar bij de valse persoon
Deze valse persoon deed zich dan met behulp van die account voor als een vrouwelijke kennis die tijdelijk wat geld wou lenen?
En het slachtoffer is behulpzaam en leent het geld (via een digitaal kanaal)
En zo beland het geld niet bij de kennis maar bij de valse persoon
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
@ winnie ja.
Dat is mijn goedgelovigheid...
Die persoon ken ik al meer dan 10 jaar.
Probleem is dat ik eerst tegen de lamp moet lopen tegen dat ik weet wat ik moet doen. Dus dat is nu gebeurd.
Dat is mijn goedgelovigheid...
Die persoon ken ik al meer dan 10 jaar.
Probleem is dat ik eerst tegen de lamp moet lopen tegen dat ik weet wat ik moet doen. Dus dat is nu gebeurd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
De security van die boku trekt dus op niks:
https://www.scamalert.sg/types-of-scams ... n-facebook
Dus de scammer laat boku SMS'jes naar het slachtoffer sturen, en op basis van de codes die daar instaan ie het slachtoffer terugstuurt of deelt met de scammer, kan er geld gejat worden?
https://www.scamalert.sg/types-of-scams ... n-facebook
Dus de scammer laat boku SMS'jes naar het slachtoffer sturen, en op basis van de codes die daar instaan ie het slachtoffer terugstuurt of deelt met de scammer, kan er geld gejat worden?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een heus bedrag?boonpwnz schreef:Het is mijn eigen fout maar het is wel een heus bedrag.
Met dit systeem kan je maximaal 100 EUR kwijtgeraken, dat valt dus nog mee


Laat het een les zijn (leren kost geld).
Het immorele vind ik hier de telefonie provider.CCatalyst schreef:Boku is een dienst waarmee je betalingen kan verzenden/ontvangen die via de GSM-factuur afgerekend worden.
Dat een organisatie (hier boku) zomaar geld kan nemen van je belkrediet, zonder enige controle van de provider (buien een sms-je die naar dat GSM nummer gestuurd werd), vind ik niet kunnen. Waar gaan we naartoe als de GSM provider nu de taak van bankier overneemt?
Maar ja, providers doen er alles voor om een graantje mee te pikken op kosten van hun klanten.
Idem voor de betalende sms'sen
Geld aanrekenen (via telefoonrekening) voor ontvangen sms'sen vind ik ook niet kunnen.
Het enige waar ik geen probleem mee heb is:
- - betalende sms'sen naar premium nummers
- dure telefoongesprekken naar premium nummers (090x).
Het positieve van deze topic is dat er nu duidelijkheid is over een nieuwe manier van scammen (die door de meesten van ons nog niet gekend was).CCatalyst schreef:In principe dient het om zelf betalingen te doen, waarbij je dan ipv kredietkaart voor Boku als betaalmethode kiest. Je geeft dan je GSM-nr in, je krijgt een SMS met het te betalen bedrag en een unieke pincode, en wanneer je die code dan ingeeft op Boku wordt de betaling bevestigd en afgerekend via de GSM-factuur.
Het doel van de TS

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Om toch nog wat meer inzicht te krijgen in hoe dit is fout gelopen...
Sprak "zij" dan ook Nederlands in haar berichtjes op Facebook met jou ?boonpwnz schreef:Zij stuur berichten via 8776 op een site dont know welke.
Besefte je op dat moment dat het aankoopcodes waren... of met welk smoesje gaf je haar die codes dan ?boonpwnz schreef:Die codes(aankoopcodes) gaf ik door op fb en dan werd dat bedrag afgeschreven van men mobiel abbo.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik merk dat er de laatste maanden heel veel hotmail accounts gehackt worden. (Allemaal met zwak wachtwoord welliswaar)
Ze forwarden de mails en contacts naar een ander email adres met de zelfde naam en sturen vandaaruit phishing mails ala , ik zit in croatie en mijn visa is geblokkeerd.
Wat ik nu ook regelmatig zie is dat ze op zoek gaan naar namen van werkgever-secretaresse op kmo websites en phising mails gaan sturen in naam van de werkgever ala, kan je vandaag nog wat geld overschrijven ?
Tegenwoordig raad ik iedereen aan om geen namen meer te gebruiken bij contact op de website.
Ze forwarden de mails en contacts naar een ander email adres met de zelfde naam en sturen vandaaruit phishing mails ala , ik zit in croatie en mijn visa is geblokkeerd.
Wat ik nu ook regelmatig zie is dat ze op zoek gaan naar namen van werkgever-secretaresse op kmo websites en phising mails gaan sturen in naam van de werkgever ala, kan je vandaag nog wat geld overschrijven ?
Tegenwoordig raad ik iedereen aan om geen namen meer te gebruiken bij contact op de website.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik vraag me wel af hoe die SMS eruit zag.
Ik gebruik zelf blijkbaar Boku voor het opladen van mijn PlayStation wallet met belwaarde. Net weer eens gedaan, en dit is de SMS die ik kreeg:
"Orange-info: 123456 is je Orange beveiligingscode om je aankoop van de dienst Sonny Wallet te bevestigen". Dus de SMS bevatte wel heel duidelijk informatie dat het een code voor een aankoop is. Maar het is dus blijkbaar ook wel iets provider afhankelijk.
Die 123456 is dan dus gewoon de code die je bij de dienst waar je je aankoop doet dan ingeeft om de aankoop af te ronden, en die er op dat moment voor zorgt dat je belwaarde gedebiteerd wordt.
Ik gebruik zelf blijkbaar Boku voor het opladen van mijn PlayStation wallet met belwaarde. Net weer eens gedaan, en dit is de SMS die ik kreeg:
"Orange-info: 123456 is je Orange beveiligingscode om je aankoop van de dienst Sonny Wallet te bevestigen". Dus de SMS bevatte wel heel duidelijk informatie dat het een code voor een aankoop is. Maar het is dus blijkbaar ook wel iets provider afhankelijk.
Die 123456 is dan dus gewoon de code die je bij de dienst waar je je aankoop doet dan ingeeft om de aankoop af te ronden, en die er op dat moment voor zorgt dat je belwaarde gedebiteerd wordt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
philippe_d schreef: Het immorele vind ik hier de telefonie provider.

Er is niets immoreel aan gans deze constructie, ik betwijfel zelf of het systeem zich leent tot misbruik.
Dat er nog mensen hun bankkaart en pincode uitlenen aan Sinterklaas omdat hij een tijdelijk financieringsprobleem heeft is een gegeven, en je kan dan nog honderd keren om een bevestiging vragen er zullen altijd wel helden zijn die op een moment van zwakte er inslagen om ja te klikken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Er staat wel niet bij dat de aanrekening via je belkrediet/abo gebeurt. Ik krijg wel vaker een sms ter bevestiging van een aankoop, maar die aankoop gebeurt niet via men belkrediet. Een simpele "mijn gsm is kapot maar ik wil mijn abo verlengen van Playstation, mag de bevestiging naar u komen?" volstaat dan inderdaad om iemand goedgelovig/behulpzaam van inborst er in te laten lopen.Tomby schreef:"Orange-info: 123456 is je Orange beveiligingscode om je aankoop van de dienst Sonny Wallet te bevestigen"
Als ik bovenstaande berichten las dan dacht ik dat er een sms kwam van "hey, boko hier, je bevestigingscode is xxxxx, het bedrag van xx,xx zal op je telefoon abonnement komen". Maar zo is het dus duidelijk niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Was nochtans wel het geval op de voorbeelden die ik gezien heb. Enfin, ze zeggen bedrag en code en dat het ingeven/doorgeven van de code tot een betaling zal leiden (weliswaar staat er niet direct in dat het via de telefoonrekening gebeurt). Maar ik weet uiteraard niet welke tekst ze precies naar de OP gestuurd hebben.MClaeys schreef: Als ik bovenstaande berichten las dan dacht ik dat er een sms kwam van "hey, boko hier, je bevestigingscode is xxxxx, het bedrag van xx,xx zal op je telefoon abonnement komen". Maar zo is het dus duidelijk niet.

-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als de OP berichten gekregen heeft zoals in bovenstaande voorbeelden (code + bedrag) .... dan is hij toch duidelijk onoplettend geweest
.

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nee Nee,
Bedrag stond er niet bij.
Dit is wat ik kreeg, de smsen met de bedragen kreeg ik pas achterna van Orange. Ondertussen zie ik op men app 119,11 euro buiten bundel.
Orange-info : 778448 is your Orange security code to confirm your purchase of the service Boku Pay by Mobile.
De persoon die het account heeft gehackt komt blijkbaar uit Oostkamp dus die kan wel perfect Nederland spreken.
Feit is dat ik eigenlijk niet wist warover het ging en dat ik er gewoon teveel in getrapt ben. Het is mijn fout maar ik wist ook niet voor wat het was.
Bedrag stond er niet bij.
Dit is wat ik kreeg, de smsen met de bedragen kreeg ik pas achterna van Orange. Ondertussen zie ik op men app 119,11 euro buiten bundel.
Orange-info : 778448 is your Orange security code to confirm your purchase of the service Boku Pay by Mobile.
De persoon die het account heeft gehackt komt blijkbaar uit Oostkamp dus die kan wel perfect Nederland spreken.
Feit is dat ik eigenlijk niet wist warover het ging en dat ik er gewoon teveel in getrapt ben. Het is mijn fout maar ik wist ook niet voor wat het was.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zo'n bericht - zonder enige vermelding van het bedrag - behoort volgens mij niet tot de zogenoemde "code of conduct" ...boonpwnz schreef:Orange-info : 778448 is your Orange security code to confirm your purchase of the service Boku Pay by Mobile.
- - formeel klacht indien bij Orange en je geld terugvragen ?
- klacht bij ombudsdienst om Orange op de vingers te tikken ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Sorry Boonpwnz,
Maar we zitten hier op een forum, en dan kan je niet op voorhand in je titel zeggen om geen commentaar te geven.
En ik doe het dus wel.
Tot 4 keer ? Ik ga geen superlatieven oproepen...
Maar we zitten hier op een forum, en dan kan je niet op voorhand in je titel zeggen om geen commentaar te geven.
En ik doe het dus wel.
Tot 4 keer ? Ik ga geen superlatieven oproepen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Ik deel uw houding niet philipe d. Dat ze onze vriend weten zitten is net omdat de dienst als de operator volgens de regels spelen.
Ik ben wel eens benieuwd naar de chatlogs en de smoes die mensen beweegt om bevestigingscodes te zenden naar vermeende vrienden.
Ik ben wel eens benieuwd naar de chatlogs en de smoes die mensen beweegt om bevestigingscodes te zenden naar vermeende vrienden.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Laten we het "verzachtende omstandigheden" noemen. Hoe weet je trouwens waar hij/zij vandaan komt ?boonpwnz schreef:De persoon die het account heeft gehackt komt blijkbaar uit Oostkamp dus die kan wel perfect Nederland spreken.
En dat zijn dan "verzwarende omstandigheden"... zoals 9livesuni ben ik ook wel eens benieuwd naar hoe men je zover heeft gekregen (voor hetzelfde had je de codes van je bankrekening gegeven).boonpwnz schreef:Feit is dat ik eigenlijk niet wist warover het ging
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Dag mensen,
Dat hoorde ik van de eigenaar van het gehackte account. Die vermoed dat daar de hacker zit aangezien het iemand moet zijn in de buurt die haar kent.
Wel naar wat ik hoor kijken ze blijkbaar eerst na of je een abbonement hebt op je eigen naam of niet. Ofwel is het puur toeval maar degene die een vraag kregen voor gsm nummer en codes die hebben allemaal abbonement op eigen naam. Degene waar enkel gsm nummer aan werd gevraagd hebben geen abbonement op eigen naam of een prepaid.
Om verder te gaan. Ik kreeg de vraag om mijn gsm nummer door te geven. Dat heb ik dan ook gedaan. Nadien vroeg die als ik een code krijg op men gsm van die gewoon door te geven. Dat heb ik dus uiteindelijk 4x gedaan na iedere keer de vraag te krijgen wat de code was. ik heb er niet bij stilgestaan voor wat het nodig was.
@philippe het bedrag heb ik niet gezien maar ben dan nog steeds in fout en daar kan Orange niets aan doen. Als ik de codes niet had gegeven konden ze het crediteren.
Dat hoorde ik van de eigenaar van het gehackte account. Die vermoed dat daar de hacker zit aangezien het iemand moet zijn in de buurt die haar kent.
Wel naar wat ik hoor kijken ze blijkbaar eerst na of je een abbonement hebt op je eigen naam of niet. Ofwel is het puur toeval maar degene die een vraag kregen voor gsm nummer en codes die hebben allemaal abbonement op eigen naam. Degene waar enkel gsm nummer aan werd gevraagd hebben geen abbonement op eigen naam of een prepaid.
Om verder te gaan. Ik kreeg de vraag om mijn gsm nummer door te geven. Dat heb ik dan ook gedaan. Nadien vroeg die als ik een code krijg op men gsm van die gewoon door te geven. Dat heb ik dus uiteindelijk 4x gedaan na iedere keer de vraag te krijgen wat de code was. ik heb er niet bij stilgestaan voor wat het nodig was.
@philippe het bedrag heb ik niet gezien maar ben dan nog steeds in fout en daar kan Orange niets aan doen. Als ik de codes niet had gegeven konden ze het crediteren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Als er inderdaad sterke aanwijzingen zijn over de identiteit van de dader hoop ik dat het in uw verklaring het initieel pv staat? Anders navolgend pv laten opstellen.
Als je moet wachten tot een onbekende dader wordt geïdentificeerd a.d.h.v. ip's of rekeningnummers die bij een buitenlandse partij moeten worden opgevraagd, dan is de kans groot dat er gewoon niks gebeurt zolang er geen dozijn aangiftes zijn.
Als je moet wachten tot een onbekende dader wordt geïdentificeerd a.d.h.v. ip's of rekeningnummers die bij een buitenlandse partij moeten worden opgevraagd, dan is de kans groot dat er gewoon niks gebeurt zolang er geen dozijn aangiftes zijn.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
boonpwnz schreef:@philippe het bedrag heb ik niet gezien maar ben dan nog steeds in fout en daar kan Orange niets aan doen. Als ik de codes niet had gegeven konden ze het crediteren.
Vind je het dan normaal dat op de sms die de code geeft, géén bedrag staat?9livesuni schreef:Ik deel uw houding niet philipe d. Dat ze onze vriend weten zitten is net omdat de dienst als de operator volgens de regels spelen.
Als ik in de winkel mijn code intik op een betaalterminal staat daar ook een bedrag bij?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik heb ondertussen wel zonder echt in details aan te gaan wel een klacht ingediend bij Orange betreffende de sms.philippe_d schreef: Vind je het dan normaal dat op de sms die de code geeft, géén bedrag staat?
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik zou dat ook doen mocht hij het nog niet zelf beseffen. Hij heeft al genoeg duidelijk gemaakt dat hij weet dat hij niet bepaald voorzichtig is geweest. Wat heeft het dan nog voor nut om wat na te trappen?petrol242 schreef:Sorry Boonpwnz,
Maar we zitten hier op een forum, en dan kan je niet op voorhand in je titel zeggen om geen commentaar te geven.
En ik doe het dus wel.
Tot 4 keer ? Ik ga geen superlatieven oproepen...
Wees blij dat hij zo eerlijk is om toch zijn verhaal te doen. Zo kunnen anderen er maar van leren.
-
- Member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 61 keer
Laat een PV opstellen voor identiteitsfraude en stuur deze door naar Boku
Hun gegevens vind je op de volgende site
https://www.orange.be/nl/hulp/facturen- ... m-partners
Ik wijs ook tevens op de GOF-richtlijnen betreft DOB
https://www.orange.be/sites/b2c/files/2 ... ten_nl.pdf
En voornamelijk het gedeelte over klachtafhandeling waarin duidelijk staat aangegeven dat de eindgebruiker ten eerste moet contact opnemen met de Contractant/Dienstenaanbieder (in casu Boku)
2. Klachtenafhandeling door de Operator
a. Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of opmerkingen,
deelt de operator de contactgegevens van de Contractant en/of Dienstenaanbieder mee aan
de eindgebruiker. De klant moet vervolgens zelf contact opnemen met de Contractant en/of
Dienstenaanbieder. Indien deze klacht van de eindgebruiker niet werd opgelost door de
Contractant en/of Dienstenaanbieder, dient de klant een schriftelijke klacht, vraag of
opmerking via het officieel kanaal (customer care email adres, web form of brief) van de
Operator te richten. Vervolgens vraagt de Operator de benodigde gegevens op bij de
Contractant en/of Dienstenaanbieder. Op eenvoudig verzoek van de Operator tot aanlevering
van de volledige berichtengeschiedenis en/of de benodigde gegevens, dient deze Contractant
en/of Dienstenaanbieder de gevraagde informatie binnen de 3 (drie) Belgische werkdagen na
ontvangst van dit verzoek te worden aangeleverd.
Indien uit de ontvangen informatie blijkt dat de dienst niet conform is met de geldende
regelgeving of het verzoek tot aanlevering van informatie niet tijdig wordt behandeld door
de Contractant en/of Dienstenaanbieder, zal de Eindgebruiker door de Operator schadeloos
gesteld worden voor het betwiste bedrag in naam van de Contractant en/of
Dienstenaanbieder, en zal het bedrag door de Contractant en/of Dienstenaanbieder aan de
Operator worden terugbetaald.
Hun gegevens vind je op de volgende site
https://www.orange.be/nl/hulp/facturen- ... m-partners
Ik wijs ook tevens op de GOF-richtlijnen betreft DOB
https://www.orange.be/sites/b2c/files/2 ... ten_nl.pdf
En voornamelijk het gedeelte over klachtafhandeling waarin duidelijk staat aangegeven dat de eindgebruiker ten eerste moet contact opnemen met de Contractant/Dienstenaanbieder (in casu Boku)
2. Klachtenafhandeling door de Operator
a. Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of opmerkingen,
deelt de operator de contactgegevens van de Contractant en/of Dienstenaanbieder mee aan
de eindgebruiker. De klant moet vervolgens zelf contact opnemen met de Contractant en/of
Dienstenaanbieder. Indien deze klacht van de eindgebruiker niet werd opgelost door de
Contractant en/of Dienstenaanbieder, dient de klant een schriftelijke klacht, vraag of
opmerking via het officieel kanaal (customer care email adres, web form of brief) van de
Operator te richten. Vervolgens vraagt de Operator de benodigde gegevens op bij de
Contractant en/of Dienstenaanbieder. Op eenvoudig verzoek van de Operator tot aanlevering
van de volledige berichtengeschiedenis en/of de benodigde gegevens, dient deze Contractant
en/of Dienstenaanbieder de gevraagde informatie binnen de 3 (drie) Belgische werkdagen na
ontvangst van dit verzoek te worden aangeleverd.
Indien uit de ontvangen informatie blijkt dat de dienst niet conform is met de geldende
regelgeving of het verzoek tot aanlevering van informatie niet tijdig wordt behandeld door
de Contractant en/of Dienstenaanbieder, zal de Eindgebruiker door de Operator schadeloos
gesteld worden voor het betwiste bedrag in naam van de Contractant en/of
Dienstenaanbieder, en zal het bedrag door de Contractant en/of Dienstenaanbieder aan de
Operator worden terugbetaald.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Volgens mij kan hij dat niet want zijn identiteit is niet misbruikt... dat moet de gehackte persoon doen.Quid pro quo schreef:Laat een PV opstellen voor identiteitsfraude en stuur deze door naar Boku
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Nee,
De eigenares heeft die identiteitsfraude dat ze vandaag zal aankaarten bij de politie.
Om even verder te gaan ik heb ondertussen BOKU gecontacteerd en die hebben me doorverwezen met codes naar G2A om te zien welke betaling precies werd uitgevoerd.
Ik hoop dat ik dat deze week nog weet.
De eigenares heeft die identiteitsfraude dat ze vandaag zal aankaarten bij de politie.
Om even verder te gaan ik heb ondertussen BOKU gecontacteerd en die hebben me doorverwezen met codes naar G2A om te zien welke betaling precies werd uitgevoerd.
Ik hoop dat ik dat deze week nog weet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Inderdaad, OP zal eerder richting "oplichting" en/of eventueel "misbruik van vertrouwen" moeten gaan voor het PV, naargelang hoe alles precies gebeurd is. Identiteitsfrade is voor de persoon wiens identiteit gebruikt werd.
-
- Plus Member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 4 keer
Als ik mijn GSM (geen smarpthone) onbewaakt achterlaat of kwijt speel, kan iemand gewoon diensten beginnen kopen via SMS als ik het goed begrijp?9livesuni schreef:philippe_d schreef:Er is niets immoreel aan gans deze constructie, ik betwijfel zelf of het systeem zich leent tot misbruik
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Het is een 2-factor authenticatie.eensteven schreef:Als ik mijn GSM (geen smarpthone) onbewaakt achterlaat of kwijt speel, kan iemand gewoon diensten beginnen kopen via SMS als ik het goed begrijp?
Factor 1, kennis: GSM-nr (en niet zomaar elk GSM-nr natuurlijk)
Factor 2, bezit: Toestel dat aan dat specifiek nummer verbonden is
Als iemand beide factoren kan bemachtigen - direct of op afstand - kan hij inderdaad aankopen verrichten via jouw GSM (en nog heel wat andere zaken doen).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 mei 2018, 14:04, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ja alleen was hier het bezit bij mij op afstand aangezien ik meewerkte.
Als je gewoon die persoon zijn gsm nummer weet dan kan je dus voor max 100 euro aan aankopen doen zonder dat je enige moeite moet doen heb ik dus ondervonden.
Als je gewoon die persoon zijn gsm nummer weet dan kan je dus voor max 100 euro aan aankopen doen zonder dat je enige moeite moet doen heb ik dus ondervonden.