satellitetv schreef:Weinig toekomst!: Te weinig zenders en geen HD!
Wel toekomst: Schotelantenne met Tv Vlaanderen en Canal Digitaal en 400+ gratis zenders: HD en 4K
Beste 'digiboy40',
Als er iets geen toekomst meer heeft, dan is het de schotelantenne in Vlaanderen.
M7 Group gelooft zo hard in satelliet-tv in Vlaanderen, dat nieuwe Vlaamse zenders toevoegen in HD allang gestaakt is via satelliet.
Dit jaar heb ik bijvoorbeeld al Travel Channel HD, Food Network HD en Fine Living HD weten verdwijnen uit het TV Vlaanderen-aanbod op satelliet.
Op satelliet zijn er 2 SD-zenders in de plaats gekomen: Docubox en C-Music, omdat die in meerdere landen inzetbaar zijn. Zenders die enkel op de Nederlandstalige markt gericht zijn komen er quasi enkel nog bij via IPTV, wat verplicht hun decoder vereist...
Hun decoder, die geen UHD ondersteunt. Dus adieu 4k-zenders, adieu vrije hardwarekeuze, ook de interne dubbele DVB-S2 tuner met H.265 en HDR-ondersteuning in mijn tv wordt opnieuw werkloos als ik in de toekomst nog van nieuwe Vlaamse zenders wil profiteren.
Zeer recent is Baby TV en de uit Nederland afkomstige Schlager TV toegevoegd in hun zenderaanbod ... via IPTV.
FOX, TLC, TV Oost, ATV, TV Limburg idem.
Eleven Sports: Enkel 1 en 2 beschikbaar in miezerige SD via satelliet, 1, 2 en 3 in HD via IPTV.
En niet vergeten dat het dataverkeer ondertussen rustig verder tikt als je via deze manier tv kijkt, als je al de mogelijkheid hebt.
Momenteel is het bij TV Vlaanderen 'vis noch vlees' qua technologie. De decoder kan geen volledig zenderaanbod meer doorgeven enkel via satelliet, noch via IPTV.
Ik zou ondertussen beginnen denken dat ze beter hun volledige zenderaanbod via IP zouden beginnen doorgeven, maar dan zoals het hoort: Alles van VRT, Medialaan en SBS in HD en aan een concurrentiële prijs en dat je bij de eerste ingebruikname van de decoder de keuze krijgt tussen SAT only, SAT/IP-combo en IP-only. Dan is de plaatsing van een schotelantenne niet meer vereist en misschien kan je hiermee terug een bepaald publiek aanspreken.
Maar goed, dit zou over DVB-T moeten gaan.
Ik vind het ongehoord dat een openbare omroep, dat rekent op uw en mijn belastinggeld, niet meer gratis beschikbaar zal zijn, wellicht als een van de enige in Europa. Geen teletekst meer, geen opvolger ervan, geen HbbTV (een open standaard, provider-onafhankelijk, wat logisch zou zijn bij een openbare omroep), geen Dolby Digital,... op zoveel in het buitenland logische dingen wordt totaal niet geïnvesteerd.
Je merkt ook in de DVB-T FAQ op hun website dat ze "VRT NU-only" niet echt kunnen goedpraten. Vooral de uitspraak "Een internetaansluiting is nodig maar ook DVB-T kijken vraagt een investering, namelijk een nieuwe decoder." is niet te vatten.
1. Als alles zou blijven zoals het is, moet er geen nieuwe decoder gekocht worden, want die is er al.
2. Indien men zou overstappen op H.264/H.265/DVB-T2 zou er wel een nieuwe nodig zijn, maar dit is een eenmalige kleine kost, in vergelijking voor mensen die speciaal voor VRT maandelijks voor onbeperkte tijd een internetabonnement zouden moeten afnemen. Na enkele maanden is die decoder al terugverdiend.
3. DVB-T wordt niet zelden gebruikt daar waar er geen alternatieven voorhanden zijn. Los van scheepvaart, truckers, campings,... zijn er ook bebouwde gebieden waar geen kabel is of je het nog steeds moet doen met een ADSL-lijntje van een paar Mbps. In een gezin met kinderen die online zitten zie ik dit niet vlekkeloos verlopen.