Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goztow schreef:Kleine tip gebruik altijd waze op je trajecten, dat kan wel eens een boete vermijden.
Je hebt natuurlijk geen Waze nodig om te weten dat je op een Belgische autoweg maar 120 mag doen en geen 168 km/u :-D
Geen compassie met zo'n onverantwoord rijgedrag :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

krisken schreef:Google weet altijd waar je zit, daar moet je geen Waze voor hebben, noch je GPS hebben aan staan...
Als je geen Google Play Services op je Android hebt draaien of tout court geen Android hebt draaien, dan weet Google dat niet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Philippe je hebt uiteraard gelijk, ik probeer altijd de maxima te respecteren en ook daar helpt waze goed bij want vaak is het niet duidelijk of ik nu 30,50,70,90 mag.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

philippe_d schreef:Geen compassie met zo'n onverantwoord rijgedrag.
Afhankelijk van de drukte of tijdstip geef ik je gelijk, maar 's nachts op een leeg autostrade dan durf ik ook wel iets "sneller" gaan. Maar ik ben wel van principe... Gepakt = betalen. Of je nu 1 dag hebt of 14...

Goztow schreef:ik probeer altijd de maxima te respecteren en ook daar helpt waze goed bij want vaak is het niet duidelijk of ik nu 30,50,70,90 mag.
Zelfs daar moet je mee oppassen. Het systeem is niet waterdicht, op de borden letten blijft nog steeds het beste... Vind het nog steeds belachelijk dat Vlaanderen andere snelheidsregels op na houdt dan Walonië
boulder schreef:Maar als je plots van 70 naar 50 moet, vind ik dat overdreven om direct erna al te staan flitsen, dat is gewoon puur om het geld te laten binnenstromen, en heeft niets met verkeersveiligheid te maken.
Feit, het is zelfs zuiniger en ecologisch om uw auto te laten uitbollen. Vanaf ik het bord bebouwde kom of 50 zie laat ik deze uitbollen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Idem hier: geflitst op trajectcontrole (3km/h te veel) - ja, I know, meestal let ik daar heel goed op maar die dag zat ik blijkbaar met m'n gedachten god knows where. Boete toegekregen in de week dat ik in het buitenland zat (7 mei), te betalen tegen eind april. Op de brief zelf stond niks van info, vond het maar verdacht...

Oh well, gewoon betaald, we zien wel. Niet de moeite om u direct druk in te maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

JamesEarlGray schreef:
krisken schreef:Google weet altijd waar je zit, daar moet je geen Waze voor hebben, noch je GPS hebben aan staan...
Als je geen Google Play Services op je Android hebt draaien of tout court geen Android hebt draaien, dan weet Google dat niet.
Ik denk wel dat het overduidelijk is dat ik doelde op een phone met Android. Al zal Apple ook wel iets achter de hand hebben vermoed ik.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

devilkin schreef:Idem hier: geflitst op trajectcontrole (3km/h te veel) - ja, I know, meestal let ik daar heel goed op maar die dag zat ik blijkbaar met m'n gedachten god knows where. Boete toegekregen in de week dat ik in het buitenland zat (7 mei), te betalen tegen eind april. Op de brief zelf stond niks van info, vond het maar verdacht...
Een mens moet bijna een machine zijn, nietwaar?
Als je heel de tijd naar je kilometerteller moet kijken, dan is dat ook niet veilig meer.
Bovendien, wat ik ook vaak tegenkom, als ik veilig rijd, dat anderen ongeduldig worden en heel agressief worden, en kort inhalen.
Ik denk dan bijv. aan de tunnel in Wevelgem, daar zijn werken aan de gang.
Als je vanuit de ene richting komt, mag je al een tijdje op voorhand maar 70 meer, maar er zijn heel wat automobilisten die daar nog snel willen voorbijsteken, en dan de afrit nemen.
Dan vlammen die voorbij, en gaan dan heel kort naar rechts.
Of in de tunnel zelf, daar mag je momenteel maar 50, maar word je op minder drukke uren gewoon voorbijgestoken door agressieve chauffeurs.

Dan heb ik het gevoel : houd ik mij aan de snelheid, met het risico dat er iemand tegen mij knalt, of ga ik ook te snel rijden, met het risico dat ik geflitst word en een boete in de bus krijg?
Dan voel ik mij toch van 2 kanten onder druk gezet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hmm, om ze te bellen om uw buurman van uw oprit te halen zijn het uw vrienden maar als je 168 rijd en ze ze maken een fotoke dan zijn het afzetters :think:

Voor te laat betalen doen ze niet moeilijk, als ze het geld maar krijgen. Pas bij zwaar achterstallig en dan nog is de kans klein.
Het komt toch ook jaarlijks in het nieuws dat mensen hun boetes niet betalen omdat ze er toch niet achteraan gaan? Niet zo lang geleden nog in de krant: 678 miljoen euro boetes niet betaald op totaal van 1,2 miljard. Ik heb slechts 2 boetes gehad in totaal, mijn ene boete was in men achterstallige mails geraakt (leasing stuurde ze via mail), anderhalve maand te laat betaald, nooit wat van gehoord (was wel maar voor 52 waar 50 mocht).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

krisken schreef:Ik denk wel dat het overduidelijk is dat ik doelde op een phone met Android.
Dat was niet mijn punt, ik bedoelde namelijk dat er genoeg Android slimfoons bestaan die zonder de befaamde Google Play Services werken.

Bv: CopperheadOS, LineageOS of eender welke ROM waarvan de Google Play Services (GmsCore) eraf is gegooid maar dat door de gebruiker is vervangen door iets als F-Droid en daarnaast MicroG+YalpStore.

OPGELET, LineageOS + GAPPS installeren is nog steeds de proprietary code van Google gebruiken! Dit helpt niks aan het feit dat Google aan de haal gaat met je gegevens. MicroG is al een veel grotere stap in de goeie richting, maar uiteraard is het volledig mijden van alle diensten van Google het meest aan te raden.

EDIT: maar euh, ik wijk af van de kern van de zaak, denk ik. :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:Wetten en regels moeten voor iedereen gelden, ook voor de Overheid, ook voor de politie.
(...)
Maar als er dan regeltjes zijn waar zij (de Staat, de Politie, ...) zich moeten aan houden, dan is dat plots niet meer nodig.
Ik merk trouwens dat het antidateren van brieven steeds vaker gebeurt, en doordat er geen poststempels meer opstaan, sta je als 'klant' zeer zwak, waardoor je bijkomende boetes riskeert zonder dat je daar ook maar iets kon aan doen.
Ik ben het volmondig met u eens dat iedereen zich aan de regels moet houden, inclusief politie/overheid.
Helaas is het afdwingen van regels een kostelijke zaak (advocaat@ €150/u), dus niet voor iedereen of voor elk akkefietje :(. Ga er maar vanuit dat de overheid dat gegeven (rechtbank is kostelijk) overal gebruikt om burgers te intimideren geen zaak aan te spannen. Alleen als je ofwel veel schade denkt te lopen (bv wegen- of infrastructuurwerken die invloed hebben op de waarde van uw huis) of als ze per ongeluk op iemand met diepe zakken en principes stuiten, zie je processen tegen de overheid.

Wie gaat er procederen tegen een boete van €200 die te laat verstuurd is? Wat is de zekere kost (advocaat) tegen een onzekere "winst" (boete ongeldig). Bovendien: willen we als maatschappij dat het niet volgen van de regels-voor-verzending een annulatie van de boete betekent? Wil je wel dat hardrijders vrijuit gaan door een procedurefout?
Ja: iedereen moet de regels volgen
Nee: je hebt te hard gereden, dus je moet gestraft worden

Voor de calimero's: ik rij ook al eens (per ongeluk) te snel. Meestal geraak je er mee weg, maar soms niet. Als je gepakt wordt, val dan niet de politie lastig met toogpraat. Je kent de regels van het spel :).
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:Bovendien: willen we als maatschappij dat het niet volgen van de regels-voor-verzending een annulatie van de boete betekent? Wil je wel dat hardrijders vrijuit gaan door een procedurefout?
Ik heb nu wel geen boete gekregen, maar ja. Hoe hypocriet is het om te verwachten dat iemand regels volgt wanneer de persoon/instantie ze zelf niet volgt? Er wordt meteen gezegd dat de bijzondere bewijslast vervalt: de rechter zal zich daar niets van aantrekken en de boete alsnog geldig verklaren. Wil je een correct systeem dan moet het van beide kanten correct zijn.

Hoe moeilijk kan zoiets overigens zijn? Zet flitspalen die volledig digitaal zijn met ANPR en laat boetes automatisch verwerkt worden. Dat zal kostenbesparend werken wanneer we al dat personeel, die zich er nu moet mee bezighouden, kunnen inzetten voor andere zaken.

Dat er trouwens foute brieven worden afgedrukt bij bpost, zal dat nog iemand verbazen? Dat is een het mooiste voorbeeld van een organisatie die voor geen meter werkt: postbodes die niet aanbellen, hun systeem om pakketjes te laten afleveren bij buren dat niet werkt, de helft van de keer hun ticketsysteem in het kantoor dat niet werkt, ... Dat ze maar zeer snel de markt van de postbezorging volledig openbreken: binnen de kortste keren is die boel failliet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Mijn zoon had onlangs ook een snelheidsboete in de gemeente opgelopen. Tussen de overtreding en het opstellen van het PV zat net geen 14 dagen. Tussen de verzenddatum op de bijgevoegde brief en de dag dat het uiteindelijk in de bus viel zat een week.
We waren al drie weken verder dus, en hij had tot dezelfde dag dat de boete in de bus viel de kans om op de minnelijke schikking in te gaan en te betalen, of in verweer te gaan. Dat is toch niet zo netjes vind ik.

Een boete moet je betalen, als je de overtreding effectief hebt gedaan. Dat is je burgerplicht. Laat ons daar duidelijk in zijn.
Maar als de overheid een tekort heeft aan middelen en bemanning om alles tijdig te verwerken, zouden ze ook zo geen foefkes moeten uitvinden door gefoefel met die verzenddata om uiteindelijk een regel te omzeilen die de burger enigszins beschermt en de kans op verweer mogelijk maakt. In feite is dat een inbreuk op je burgerrecht.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

@petrol242: helemaal akkoord! Ik ga mijn boete ook helemaal niet betwisten. Maar wij moeten ons aan de regels houden, en de politie verhindert ons om op tijd met alles in order te zijn. Maakt mij eigenlijk niet uit of het nu aan de Politie of aan BPost ligt.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je moet wel een beetje pragmatisch zijn. Ze dwingen die uiterste datum niet onmiddellijk af. Dus zitten we hier gezamenlijk te klagen over iets dat geen nadelig effect heeft
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zo'n brief al eens gelezen? Meestal iets in deze trend : "Indien U voor datum x niet ingaat op deze minnelijke schikking, vervalt deze en wordt het dossier overgemaakt aan parket y..." Als dat niet dwingend is... akkoord je hebt tijd om in verweer te gaan, maar de minnelijke schikking is dan vervallen. Je krijgt op deze manier niet de wettelijke bedenktijd meer en vervolging gaat onmiddellijk in, als je niet direct de boete betaalt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Ga er maar vanuit dat de overheid dat gegeven (rechtbank is kostelijk) overal gebruikt om burgers te intimideren geen zaak aan te spannen.
Het gaat verder dan dat, ik heb het al gehad dat ik een misdrijf aangaf bij de politie, en ze de zaak stiekem klasseerden (ze brachten mij niet eens op de hoogte dat het geklasseerd was).
Het zal waarschijnlijk "teveel" gekost hebben om het verder uit te zoeken.
Uiteindelijk heb ik zelf een rechtszaak aangespannen, en de zaak gewonnen.
Maar alle kosten waren voor mij natuurlijk.
Nadien werd de dader ongemoeid gelaten.
Tot zover gerechtigheid in België...
heist_175 schreef:Nee: je hebt te hard gereden, dus je moet gestraft worden
Er is wel een verschil tussen een overgang tussen 70 naar 50, en vlak na het bord mensen staan flitsen die nog op 60 zitten, dan iemand flitsen die aan 168 op de autostrade voorbij raast.
Dat eerste is puur zakkenvullen van de overheid met als drogreden de verkeersveiligheid.
Die gasten die aan 168 voorbij vlammen brengen wel degelijk anderen in gevaar.
goztow schreef:Je moet wel een beetje pragmatisch zijn. Ze dwingen die uiterste datum niet onmiddellijk af. Dus zitten we hier gezamenlijk te klagen over iets dat geen nadelig effect heeft
Dat vind ik een gevaarlijke houding.
Denk aan de Telemeter, toen Telenet helemaal in het begin startte, stond er op hun contracten een datalimiet van (als ik mij niet vergis) 10 Gb.
"Maar je moet daar niet mee inzitten, dat wordt niet afgedwongen."
Het duurde een paar jaar, maar daarna werd het wel afgedwongen, maar ondertussen had iedereen het wel aanvaard.
Ander voorbeeld zijn die camera's die overal staan.
In het begin werd gezegd dat dat enkel zou gebruikt worden voor zware misdadigers op te sporen, en wie kan daar nu tegen zijn?
Tegenwoordig worden die gewoon voor ALLES gebruikt wat de Overheid maar kan helpen.
Als iedereen aanvaardt dat brieven geantidateerd worden, met als argument "ze passen het toch niet toe", dan moet je niet verschieten als je binnen een paar jaar in een dergelijk geval WEL voor de rechter moet komen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Ander voorbeeld zijn die camera's die overal staan.
In het begin werd gezegd dat dat enkel zou gebruikt worden voor zware misdadigers op te sporen, en wie kan daar nu tegen zijn?
Tegenwoordig worden die gewoon voor ALLES gebruikt wat de Overheid maar kan helpen.
Wacht maar... we hebben het einde van die dingen nog niet gezien... en ondertussen blijven ze als paddestoelen uit te grond schieten.

Als we de overheid moeten geloven hebben we ondertussen nog nul criminaliteit met al die camera's :bang:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

r2504 schreef:Wacht maar... we hebben het einde van die dingen nog niet gezien...
Het worden nog interessante tijden inderdaad.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is gewoon een zaak van consequent zijn, met zichzelf. Het enige dat telt is of men al dan niet te snel reed, is het antwoord ja dan is de boete terecht en is daarmee de kous af.

Het valt me op dat sommigen het verkeer hier als een spelletje bekijken waarin ze zich met hun speelgoed bewegen en zich als een klein kind gedragen als ze de regels van het spel breken en daarop de consequenties gepresenteerd krijgen. Uiteraard worden al de keren dat ze de regels braken en niet gecontroleerd werden (zeer lage pakkans) door de vingers gezien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Het is gewoon een zaak van consequent zijn, met zichzelf.
Moest men ook eens consequent zijn met de borden en de beperkingen zou het veel helpen.
Dizzy schreef:Het valt me op dat sommigen het verkeer hier als een spelletje bekijken
Het valt me op hoe slaafs jij achter de verkeerswetgeving achterloopt alsof ze 200% perfect is en totaal logisch en terecht :bang:

Laten we eerlijk zijn... in veel gevallen is het gewoon een jackpot voor vadertje staat en is alle logica gewoon zoek :!:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Logica bij te snel rijden is dat bij een groter verschil tussen minimum en maximum snelheid de gevolgen van een ongeluk groter zijn. Als je minimum 70 rijdt op een autostrade wat mag, maar op die bewuste plaats mss trager omdat vrachtwagens of 1000 CCtjes niet vlot de berg Op-ge-raken. Dan heeft de TS een groot risico genomen. Je kan dan nog aanhalen dat hij zijn bolide onder controle heeft, of dat de auto zelf corrigerend is, het is gewoon een gevaar voor andere iets tragere weggebruikers.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

mailracer schreef:Je kan dan nog aanhalen dat hij zijn bolide onder controle heeft, of dat de auto zelf corrigerend is, het is gewoon een gevaar voor andere iets tragere weggebruikers.
In Namur waar ik gepakt ben: het was daar een plat rechtdoor stuk met weinig verkeer. Maar ja, de regels zijn er voor iedereen, en gebaseerd op gemiddelde trage auto's op basis van wat in de jaren 70 mogelijk was. Totaal achterhaald en niet geactualiseerd aan de huidige stand van de techniek.

Dat ze de snelheid niet verhogen naar 130 op de autostrade en in Vlaanderen alles op 70 zetten ipv 90 is om de staatskas van de overheid te vullen.
Op het stuk tussen Namur en Lux rijdt bijna niemand 120. Maar het stuk tussen Brussel en Namur daar staat de pakezel wel vaker, en hier zijn ook platte saaie rechte stukken waar 120 met dit soort wagen zeer traag lijkt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Die pakezel staat daar dan ook alleen maar omdat niemand daar 120 rijd. De pakezel staat waar de pakezel opbrengt.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ub4b schreef: In Namur waar ik gepakt ben: het was daar een plat rechtdoor stuk met weinig verkeer. Maar ja, de regels zijn er voor iedereen, en gebaseerd op gemiddelde trage auto's op basis van wat in de jaren 70 mogelijk was. Totaal achterhaald en niet geactualiseerd aan de huidige stand van de techniek.
De stand van de techniek vereist nog altijd dat de mens aanwezig is, bij de pinken, en zijn aandacht op de weg gaat houden. En ik ben er zeker van dat de merendeel van de mensen niet rap genoeg kunnen reageren in bepaalde situaties. Iedereen denkt van wel, maar jammergnoeg zijn er nog veel ongevallen die bewijzen dat dat *niet* het geval is.

Je hebt te rap gereden, dus nu moet je maar op de blaren zitten. Als je een moderne wagen hebt heb je zelfs cruise control, makkelijk zat, niet?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

ub4b schreef:.... Maar ja, de regels zijn er voor iedereen, en gebaseerd op gemiddelde trage auto's op basis van wat in de jaren 70 mogelijk was. Totaal achterhaald en niet geactualiseerd aan de huidige stand van de techniek....
Net wel, met de huidige stand van techniek(veiligheid, remmen, comfort, allerlei hulpsystemen) en de 'oude' wetgeving kan je stellen dat het een pak veiliger zou zijn en de gevolgen minder dan vroeger.

ub4b schreef: ... Maar het stuk tussen Brussel en Namur daar staat de pakezel wel vaker, en hier zijn ook platte saaie rechte stukken waar 120 met dit soort wagen zeer traag lijkt.
Met de nadruk op 'lijkt', 120 is 120, of dat je dat nu doet in een aftandse fiat panda of in een dikke Rolls. De belevenis is anders. Tijdsbesef is iets heels raar, op de gemiddelde ritten win je zo goed als niets tussen 120 en 130. Net zo goed als je ergens 30 moet rijden ipv 50 voor 100m.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

ub4b schreef: In Namur waar ik gepakt ben: het was daar een plat rechtdoor stuk met weinig verkeer. Maar ja, de regels zijn er voor iedereen, en gebaseerd op gemiddelde trage auto's op basis van wat in de jaren 70 mogelijk was. Totaal achterhaald en niet geactualiseerd aan de huidige stand van de techniek.
Maar de weginfrastructuur niet, evenals de meeste bestuurders...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ub4b schreef:
mailracer schreef:Je kan dan nog aanhalen dat hij zijn bolide onder controle heeft, of dat de auto zelf corrigerend is, het is gewoon een gevaar voor andere iets tragere weggebruikers.
In Namur waar ik gepakt ben: het was daar een plat rechtdoor stuk met weinig verkeer. Maar ja, de regels zijn er voor iedereen, en gebaseerd op gemiddelde trage auto's op basis van wat in de jaren 70 mogelijk was. Totaal achterhaald en niet geactualiseerd aan de huidige stand van de techniek.

Dat ze de snelheid niet verhogen naar 130 op de autostrade en in Vlaanderen alles op 70 zetten ipv 90 is om de staatskas van de overheid te vullen.
Op het stuk tussen Namur en Lux rijdt bijna niemand 120. Maar het stuk tussen Brussel en Namur daar staat de pakezel wel vaker, en hier zijn ook platte saaie rechte stukken waar 120 met dit soort wagen zeer traag lijkt.
En wat moet voor jouw dan de norm zijn als er geen wagens op de weg zijn, of wanneer er maar twee zijn ? moet je dan ook rekening houden met het merk, het type, of er een vrachtwagen tussenzit ? Om te bepalen hoeveel harder je mag. :lol2:

Als de snelheid 130 was, dan nog reed je te snel en had de overheid verdient aan jouw. Waarom dan deze discussie ? :troosten:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Moest men ook eens consequent zijn met de borden en de beperkingen zou het veel helpen.

Het valt me op hoe slaafs jij achter de verkeerswetgeving achterloopt alsof ze 200% perfect is en totaal logisch en terecht :bang:

Laten we eerlijk zijn... in veel gevallen is het gewoon een jackpot voor vadertje staat en is alle logica gewoon zoek :!:
Uiteraard zijn het weer anderen die consequent moeten zijn zodat we het zelf niet hoeven te wezen :roll: Als de overheid echt consequent zou zijn dan waren wagens die veel meer dan de wettelijke snelheid gaan niet in het verkeer. Ik denk niet dat je daar voorstander van bent?

Als je niet zaagt over boetes, die gewoon verdient zijn, ben je slaafs :roll:

Nergens beweer ik dat de wetgeving perfect is of zelfs 100% logisch. Ik weet wel, net als u en iedereen, dat als je meer rijdt dan toegelaten dat je pakbaar bent (zeer lage kans). Als men wat meer op de regels zou letten en minder gokt op de lage pakkans en men zal minder boetes hebben en minder moeten klagen.

De mentaliteit in het verkeer is hier bedroevend en dat ondanks de lage pakkans. Sommigen zien het verkeer daarom als een spel waarin regels enkel voor anderen gelden en het verbreken van regels wordt als (tijd)winst gezien. Als ze dan toch eens gepakt worden is het huilen als kleine kinderen. :nono:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Dizzy schreef:
De mentaliteit in het verkeer is hier bedroevend en dat ondanks de lage pakkans. Sommigen zien het verkeer daarom als een spel waarin regels enkel voor anderen gelden en het verbreken van regels wordt als (tijd)winst gezien. Als ze dan toch eens gepakt worden is het huilen als kleine kinderen. :nono:
Klopt. Degene die de meeste kans lopen omdat ze bijv als vertegenwoordiger duizenden kilometers per maand doen, en ook steeds wel ergens op tijd moeten zijn vinden het boetesysteem een opdoffer op wat ze verdienen. Als ze dan die dag goed verdient hebben, dan vinden ze de boete van 150 Euro niet zo erg. Als ze die dag niets verdient hebben, dan komen ze meestal wel klagen, of doen ze alsof het niet hun schuld was.
Ik denk niet dat de boete hier betwist word, of dat de inbreuk niet gebeurd is, het gaat hem om het feit dat er snel betaald dient te worden. Eigenlijk mag ub4b blij zijn dat hij geen buitenlander was, hij had anders direct mogen betalen of zijn auto bleef aan de kant staan.

Het klein kind syndroom merk ik ook op bij mensen die gepakt worden bij een alcoholcontrole. Achteraf vertellen ze ook dat het toch geen kwaad kon omdat er niemand meer op de baan is om 5 uur ‘s ochtends. Of dat ze nuchter genoeg waren om te rijden. Te snel rijden of eens zat achter het stuur. De meeste denken dat het geen kwaad kan omdat het wel vaker goed afgelopen is. tot de moment er is dat ze zelf of een naaste met deze twee soorten accidenten het leven laat of ernstig gekwetst raakt. Het is dus net zoals bij de (r)overheid of justitie dat er pas iets veranderd als er iets ernstig is gebeurd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Behalve als het om absurditeiten gaat, moet je niet komen klagen, eens vloeken mag wel :)

Gaat er mij vooral om dat men nogal dreigend laat uitschijnen dat je binnen x-dagen moet betalen of dat de boete verhoogd wordt. Als men de boete tijdig verstuurt dan kan ik daar inkomen, of als dit een redelijke termijn betreft. Maar niet als de boete pas in je bus zit terwijl je al had moeten betalen. Neem dan nog eens de paar dagen die de bank nodig heeft om uw gegijzelde geld vrij te geven ...

Ook al passen ze het niet heel strikt toe, wat als we dit met zijn allen zomaar blijven aanvaarden dat men langs de kant vd overheid zo laks is terwijl het voor ons niet mag... op een dag passen ze het wel toe, maar dan is het hek van de dam...
Met een Franse boete is die termijn bv 45 dagen, dan mag de post het nog eens verkl dan heb je nog tijd ;)


En om een stok in’t kiekenkot te smijten, dat ze bij de overheid eerst eens beginnen met de eigen facturen tijdig te betalen ;)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef: De mentaliteit in het verkeer is hier bedroevend en dat ondanks de lage pakkans.
Moet het niet "dankzij" zijn?

Op een stuk weg waar er een trajectcontrole geldt is de pakkans veel hoger, en daar zie je dat iedereen* zich aan de snelheidsbeperking houdt en men niet anderen de pas afsnijdt en dat soort toestanden (er valt toch niets bij te winnen). Hetzelfde bij een snelheidscamera.

In landen waar de pakkans even laag is, maar waar de straffen geen lachertjes zijn zoals hier (lees: lang rijverbod, enkele dagen cel of een reden waarvoor je werkgever je per direct mag ontslaan zonder werkloosheidsuitkering (ook als de overtreding tijdens de privetijd begaan werd)), zie je ook een verbetering in het gedrag op de weg, maar niet van diezelfde aard als de verhoging van de pakkans.

*behalve nummerplaten uit landen waar een Belgische boete niets betekent, maar dat is enkel maar een bevestiging van het pakkans-gedrag verband, pakkans betekent immers niets als je toch geen rekening moet houden met de gevolgen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Het is gewoon een zaak van consequent zijn, met zichzelf. Het enige dat telt is of men al dan niet te snel reed, is het antwoord ja dan is de boete terecht en is daarmee de kous af.
Dus jij bent een robot die constant die snelheidsmeter in de gaten houdt?
Ik heb het echt niet over 168/uur doen, maar 121, 122, 125.
Hoe snel zit je niet eens over die 120 op de autosnelweg?
Hoe snel zit je niet aan 55/uur in plaats van aan 50?
Als je natuurlijk hele dagen de bus neemt, is het makkelijk praten.
Maar let dan eens op hoeveel boetes buschauffeurs krijgen, dat is ook niet min.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Toch handig dat men dan spreekt van gecorrigeerde snelheid. :thumbs:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

mailracer schreef:Toch handig dat men dan spreekt van gecorrigeerde snelheid. :thumbs:
Ik kan je garanderen als je van 70 naar 50 gaat en men staat direct daarachter te flitsen dat dat een goudmijn is, en dat dat helemaal niets met verkeersveiligheid te maken heeft.
Puur geld uit je zak kloppen dat is het.
En als je dan iemand bent zoals ik die wel dagelijks zijn best doet om zich aan de verkeersregels te houden, en je dan toch nog minstens 1 keer per jaar zo'n boete krijgt, dan weet je dat het systeem gewoon rot is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Slimme auto's die een maximumsnelheid worden opgelegd via draadloze snelheidsbakens....

:cop: :cop:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik vraag me af hoeveel verder ze staan van zo’n bebouwde kom bord. Je hebt maar 20 a 30 meter nodig om af te remmen naar 50 per uur. :cop:
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ik kan je garanderen als je van 70 naar 50 gaat en men staat direct daarachter te flitsen dat dat een goudmijn is
Nog weinig zulke situaties meegemaakt dat ik niet tijdig kon afremmen voor het bord 50. Je ziet het al van ver staan en als je niet kan uitbollen dan moet je inderdaad zacht remmen.
Geen probleem.
Dus jij bent een robot die constant die snelheidsmeter in de gaten houdt?
Ik heb het echt niet over 168/uur doen, maar 121, 122, 125.
Ja inderdaad zit al 8 jaar in mijn auto en die robot heet snelheidsbegrenzer.

Op snelweg gaat die op 124 (want contrôle met GPS duidt 4 km verschil aan)
Dus plankgas is maximum 120.

Snelheid veranderen: 1 tikje en begrenzer is uit.
Nog 1 tikje aan de andere snelheid rijdend en begrenzer staat op nieuwe snelheid...

Moeilijk hé...

Is enkel in begin een beetje wennen om begrenzer snel te leren gebruiken maar als ik nu in auto zonder begrenzer zit dan vind ik het erg vervelend om steeds de km teller in de gaten te houden. Zeker als die analoge teller naar 240 kan en dus helft van wijzerplaat ongebruikt is.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 mar 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

devilkin schreef:. Boete toegekregen in de week dat ik in het buitenland zat (7 mei), te betalen tegen eind april. Op de brief zelf stond niks van info, vond het maar verdacht...

Oh well, gewoon betaald, we zien wel. Niet de moeite om u direct druk in te maken.
Hier ook pas in Mei gekregen terwijl de betaaldatum 30 april was. Het had te maken met een probleem bij B-post had ik ergens gelezen of gehoord want zij verwerken de initiële boetes.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Heel grappig om het allemaal te lezen, er zitten echt enkele parels van reacties bij haha :-)

Wat nog niet aan bod gekomen is - en wat mijn inziens veel meer gebruikt zou moeten worden in campagnes tegen te snel rijden - is dat het in België van vertrekplaats A tot aankomst B helemaal de moeite niet loont om sneller dan de maximum snelheid te rijden. Ik bedoel dan wel van vertrekplaats "jouw eigen oprit" en aankomstplaats "de parking van je bedrijf" (louter als voorbeeld hé). Die situatie is helemaal anders als je tegen hoge snelheid een lange afstand aflegt op autostrades, of bijvoorbeeld een lang traject in Duitsland. Maar het gaat hier over België, dus moeten we deze situatie in België bekijken.

Stel dat je overal te snel rijdt, en je dus niets aantrekt van de maximum snelheden, de tijd die je dan wint door vroeger op je bestemming aan te komen is TE VERWAARLOZEN. Doe zelf de test. Doe een voorafbepaald traject 2 keer: eentje aan de maximumsnelheid en de volgende keer zo snel als je wagen maar kan, en verbaas je er zelf over hoe weinig sneller je maar bent als je hard gereden hebt.

Door je hoge snelheid loop je een exponentieel groter risico door door de wetten van de fysica niet tijdig te kunnen reageren in noodsituaties (je met van je eigen reactiesnelheid nog denken wat je wil), de pakkans door flitsers is dan eigelijk nog gewoon een bijkomstigheid. Op de lokale en gewestwegen kan je toch niet "doorrijden", er zijn teveel kruisingen, rode lichten, ronde punten, voorrang van rechts etc etc...

Uit de reacties hier kan ik ook wel afleiden dat er hier nog niemand een "serieus" accident gehad heeft door te hoge snelheid. Neem het maar van iemand aan die met 160kmph+ tegen een vrachtwagen die 70kmph reed aan: zo is het meestal met alles hoor, er moet eerst eens iemand dood of half dood of bijna dood gaan voordat je "het licht ziet".
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

selder schreef: Stel dat je overal te snel rijdt, en je dus niets aantrekt van de maximum snelheden, de tijd die je dan wint door vroeger op je bestemming aan te komen is TE VERWAARLOZEN. Doe zelf de test. Doe een voorafbepaald traject 2 keer: eentje aan de maximumsnelheid en de volgende keer zo snel als je wagen maar kan, en verbaas je er zelf over hoe weinig sneller je maar bent als je hard gereden hebt.
Dag zegt Frank Deboosere ook in zijn argument om overal max 90 km/u op te leggen.

Toch enkele bedenkingen.

1) Wie sneller rijdt, is sneller op zijn bestemming. Dat is evengoed een wet van de fysica.
2) Het klopt wat je zegt: de tijdswinst voor een typisch Belgische commuter-reisweg is verwaarloosbaar. Maar je bekijkt slechts een enkel traject. Als je het op jaarbasis bekijkt, moet je je verwaarloosbare tijdswinst x200 (werkdagen) en x2 (H/T) rekenen. Dan worden die 4 minuten winst per traject - wat in mijn geval het gemiddelde verschil is* - plots 1600 minuten, of ~27 uur, of meer dan een dag van je (niet-werkende) leven uitgespaard door sneller te rijden, op jaarbasis. Simple math. Zou jij een dag op een jaar nog verwaarloosbaar noemen? Zo wordt het dus wél interessant om sneller te rijden, wat je dan ook ziet op onze wegen. Men rijdt niet sneller omdat men sneller wil rijden, men rijdt sneller omdat men de tijdswinst wel degelijk ervaart.

Versta me niet verkeerd, dit is geen pleidooi om te snel te rijden, en je hebt absoluut gelijk dat deze redenering met heel wat levensbedreigende risico's komt. Maar het argument dat sneller rijden verwaarloosbare positieve gevolgen heeft voor wie ze begaat moet vanuit de optiek van een dagelijkse commuter m.i. wel kritisch benaderd worden.

* niet zozeer het sneller rijden zelf maakt bij mij het verschil, maar eerder de gevolgen ervan: door het sneller rijden heb je een eerdere groencyclus mee aan een verkeerslicht waar je anders lang kan wachten, door het sneller rijden ben je over een overweg net voor die dichtgaat, ...
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 mei 2018, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”