Met de trein altijd beetje reizen...
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Het is al lang geen onderscheid meer tussen fiets en auto gebruik, zoals wij oude rotjes gewoon zijn.
Nu, 5000 euro is voor mij wel de max om eventueel uit te geven, al dan niet met leasing, aan een trapding.
Ik heb tot 5 jaar terug met een gewone elektrische fiets naar het werk gereden. Het betrof een Koga Myata extender, thans de E-extender, bouwjaar 2009.
Heel leuk, tot die 28 km/uur eraan kwam en dan was het gedaan met de lol.
Uiteindelijk ben ik terug naar mijn cross hybride overgestapt, waar ik sneller en fysieker mijn bestemming mee haal. Toegegeven, ik doe het niet elke dag. Ongeveer 1/3 doe ik met de fiets en 2/3 carpool. Totale afstand met de fiets : 25 km enkel dus. Afstand met de auto enkel 30 km. Ik rij dus zelf ongeveer 1/3 van de totale maandelijkse verplaatsing met de auto.
Nu, 5000 euro is voor mij wel de max om eventueel uit te geven, al dan niet met leasing, aan een trapding.
Ik heb tot 5 jaar terug met een gewone elektrische fiets naar het werk gereden. Het betrof een Koga Myata extender, thans de E-extender, bouwjaar 2009.
Heel leuk, tot die 28 km/uur eraan kwam en dan was het gedaan met de lol.
Uiteindelijk ben ik terug naar mijn cross hybride overgestapt, waar ik sneller en fysieker mijn bestemming mee haal. Toegegeven, ik doe het niet elke dag. Ongeveer 1/3 doe ik met de fiets en 2/3 carpool. Totale afstand met de fiets : 25 km enkel dus. Afstand met de auto enkel 30 km. Ik rij dus zelf ongeveer 1/3 van de totale maandelijkse verplaatsing met de auto.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
In zo een dure stromer zit een GPS en GSM data module.Gray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
Je kan de fiets tracken via de smartphone app en de motor locken zodat er niet mee te rijden valt.
Data module werkt wereldwijd en kan je er niet uit halen zonder de fiets compleet useless te maken ...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Ondertussen 'oud' model.
Of je veel marge hebt hangt van tal van factoren af : buitentemperatuur, tegenwind, ondersteuningsniveau, batterijcapaciteit en uiteraard de snelheid.
Stromer eigenaars of liefhebbers kunnen dan ook eens hier kijken : http://www.stromerforum.nl/
Of je veel marge hebt hangt van tal van factoren af : buitentemperatuur, tegenwind, ondersteuningsniveau, batterijcapaciteit en uiteraard de snelheid.
Stromer eigenaars of liefhebbers kunnen dan ook eens hier kijken : http://www.stromerforum.nl/
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Ik heb een full omnium met diefstalverzekering op mijn Larry vs Harry eBullittGray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.r2504 schreef:Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
De ST1 kan heus wel verder dan 30km, ik ken iemand die daarmee net geen 90km (heen en terug) kon doen aan 45km/u, want te veel kans op een lege batterij indien het weer niet mee zat qua windsnelheid en -richting.krisken schreef:Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.
Soit, zoals gezegd hangt veel af van de omstandigheden, maar twee keer 15 kilometer lijkt mij echt binnen de zekerheidsmarge van de ST1 te liggen, zeker weten.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Uit zo'n speedbike haal je heus wel meer dan 30km op 1 lading .krisken schreef:Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.r2504 schreef:Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?JamesEarlGray schreef:Jaja, de Stromer ST1 kost rond de €3k à €4k en heeft al een bereik van 40 tot 120km afhankelijk van hoe zwaar de assistentie staat ingesteld en hoeveel tegenwind er is.
Als je 150kg weegt, en met tegenwind van 8 beaufort een constante helling van 20% naar boven moet, misschien haal je dan net 30km.
In normale omstandigheden kom je ruimschoots boven de 60-70km.
Ik strijd niet af dat je niet kan opladen, maar bij heel wat ebikes kan je de batterij afkoppelen.
Geen idee of dat bij speedbikes ook zo is?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Denk dat bij allemaal de batterij verwijderd kan worden. Tijdens koude wintermaanden raden ze ook aan de batterij op een warme plek te bewaren indien je niet aan het rijden bent, thuis/werk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Met een afstand van 15km enkele rit (ongeveer) is dit voor mij dus geen optie. Ik kan niet opladen op het werk, dus moet nog met diezelfde batterijlading naar huis ook geraken.[/quote]krisken schreef: Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
Na 15 km met volle ondersteuning staat de batterij op 70%.
Dus meer dan genoeg overschot om terug te geraken.
De ST1 wordt trouwens niet meer gemaakt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik lees in dit artikel dat hij na 30 km nog 40% batterij heeft met een batterij van 630 Wh.r2504 schreef:Als ik de commentaar lees op https://www.egear.be/stromer-st1-test/ dan heeft de persoon niet echt veel marge meer na amper 30 km ?
De nieuwe Stromers hebben een batterij van 800 Wh dus hiermee kun je zeker nog 15% verder fietsen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En met nog 4 (van de 10) streepjes overschot in de batterij.
Ik heb de mogelijkheid om de batterij een hele dag in het stopcontact te laten zitten maar na drie uurtjes ga ik weer eens kijken en hij is volledig opgeladen.
Op minder dan een uur leg ik mijn traject van deur tot deur af. Stadsverkeer en stoplichten meegerekend haal ik een gemiddelde van 30 per uur
Een streepje is dus 10%... hij had dus nog 20% overschot na een enkele rit van het werk naar huis (afstand vermoedelijk iets meer dan 30km) met een volle batterij. Het was gewoon een eenvoudige conclusie... en zelfs met een grotere batterij lijkt het me voor de persoon toch wel riskant om niet tijdens de dag op te laden.Met nog 2 streepjes batterij op overschot rijd ik m’n garage binnen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Wat kost dat als ik vragen mag? Zou ook graag in de toekomst onze cabby vervangen door een eBullitt. Alleen twijfel ik wat omdat er binnenkort ook wel kinderen aankomen en een Bullitt is iets minder handig met kinderen (wegens vrij smal te zijn).ditCh schreef:Ik heb een full omnium met diefstalverzekering op mijn Larry vs Harry eBullittGray schreef:Iemand zijn elektrische fiets al gestolen?
Dat is eigenlijk de hoofdreden dat ik nog geen heb.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik zie hier toch veel mensen met zo'n bullit rondrijden met kinderen in.
Je kan er een bak op maken/kopen waar de kinderen achter elkaar of tegenover elkaar zitten. Ik vind die fietsen aan de dure kant, maar als je er het budget voor over hebt denk ik dat er oplossingen zijn.
Je kan er een bak op maken/kopen waar de kinderen achter elkaar of tegenover elkaar zitten. Ik vind die fietsen aan de dure kant, maar als je er het budget voor over hebt denk ik dat er oplossingen zijn.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Mag je kinderen in een bak vervoeren?
Wil je kinderen in een bak vervoeren? Wat bij een aanrijding?
Wij hebben nu een Thule Cruzer, een vorig model van deze:
Bij een aanrijding fungeert de fietskar als "rolkooi", de kinderen zitten ook ingegordeld, dus ze hebben enige kans van overleven zonder hersenletsels.
Maar (al dan niet ingegordeld) in een bak?
We zoeken ook een oplossing voor kinderen die wat ouder zijn (6+), maar ik vind nergens fietskarren die dat kunnen (gewicht en/of lengte van de kinderen). Hoewel het technisch gezien perfect moet kunnen.
Wil je kinderen in een bak vervoeren? Wat bij een aanrijding?
Wij hebben nu een Thule Cruzer, een vorig model van deze:
Bij een aanrijding fungeert de fietskar als "rolkooi", de kinderen zitten ook ingegordeld, dus ze hebben enige kans van overleven zonder hersenletsels.
Maar (al dan niet ingegordeld) in een bak?
We zoeken ook een oplossing voor kinderen die wat ouder zijn (6+), maar ik vind nergens fietskarren die dat kunnen (gewicht en/of lengte van de kinderen). Hoewel het technisch gezien perfect moet kunnen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Kans dat een fietskar die achter je aan bengelt wordt aangereden lijkt toch groter dan dat er iemand tegen je "voorsteven" rijdt. Zolang er een zitplaats voorzien is mag je op eender welk stuk van je fiets personen vervoeren.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik vind het in ieder geval totaal onverantwoord !heist_175 schreef:Mag je kinderen in een bak vervoeren?
Wil je kinderen in een bak vervoeren? Wat bij een aanrijding?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Nou, er worden anders genoeg fietsers aangereden per dag. Dus of dat nu het verschil gaat maken?
Ik val ook niemand aan, ik stel een vraag, eigenlijk 2.
- is het veilig om kinderen in een bak te vervoeren (op foto's online zitten de kinderen in een fietsbak altijd met een helm op, aan de schoolpoort heb ik dat nog niet veel gezien)
- zijn er of kent er iemand oplossingen voor kinderen 6+, los van de "aanhangfiets"?
of
Ik val ook niemand aan, ik stel een vraag, eigenlijk 2.
- is het veilig om kinderen in een bak te vervoeren (op foto's online zitten de kinderen in een fietsbak altijd met een helm op, aan de schoolpoort heb ik dat nog niet veel gezien)
- zijn er of kent er iemand oplossingen voor kinderen 6+, los van de "aanhangfiets"?
of
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk, maar in 't stad reed ik daar niet graag mee. Dan lijkt een bak me toch een pak beter.
Eenmaal ze 5/6 jaar waren gebruikten we een FollowMe. Vrij duur systeem, maar ik ben fan.
https://followme-tandem.nl
Inklikken als ze moe zijn of bij gevaarlijke stukken, loskoppelen op mooie stukken.
Eenmaal ze 5/6 jaar waren gebruikten we een FollowMe. Vrij duur systeem, maar ik ben fan.
https://followme-tandem.nl
Inklikken als ze moe zijn of bij gevaarlijke stukken, loskoppelen op mooie stukken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Ik heb deze: http://www.bicicapace.com/bikes/justlong/, maar mijn kinderen zijn nog niet zo oud en zitten dus nog vast in een fietsstoeltje.
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Vanaf ze 5-6 waren, moesten ze zelf rijden
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
"als ze moe zijn" -> in de fietskar vallen ze dan in slaap
Als je op zo'n fietsbeugel in slaap valt, heb je wel een probleem .
De fietskar is ook ideaal als het koud is of hard regent. Ik doe een warme jas of regenjas aan en klaar.
Als ze aan zo'n fietsbeugel hangen, worden ze nog altijd mee nat of rijden ze in de kou. Onze kinderen hoeven niet onder een stolp groot worden, maar de gear om in alle soorten weersomstandigheden te rijden is niet altijd beschikbaar voor kinderen (nog even los van het feit dat je hun gerief dan elk jaar opniew moet kopen, want ze zijn eruit gegroeid...).
Als je op zo'n fietsbeugel in slaap valt, heb je wel een probleem .
De fietskar is ook ideaal als het koud is of hard regent. Ik doe een warme jas of regenjas aan en klaar.
Als ze aan zo'n fietsbeugel hangen, worden ze nog altijd mee nat of rijden ze in de kou. Onze kinderen hoeven niet onder een stolp groot worden, maar de gear om in alle soorten weersomstandigheden te rijden is niet altijd beschikbaar voor kinderen (nog even los van het feit dat je hun gerief dan elk jaar opniew moet kopen, want ze zijn eruit gegroeid...).
Niet alle afstanden, weersomstandigheden of situaties (vermoeid, ...) lenen zich ertoe dat ze zelf rijden.Doktor Avalanche schreef:Vanaf ze 5-6 waren, moesten ze zelf rijden
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk"cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
Nu ja, als het ooit fout gaat dan zal het wel weer de fout van de automobilist zijn zeker ?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Maak wel even het onderscheid tussen:r2504 schreef:"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk"cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
- fietskar: hangt als een aanhangwagen achter de fiets, de koppeling is meestal op de achteras
- fietsstoel: staat op de bagagedrager (achter) of het stuur
- bakfiets: fiets met een bak waar je goederen of kinderen in kan vervoeren, al dan niet met gordels, de bak is bijna altijd vooraan
@fout
Dat is toch niet anders dan met een andere fietser of meer in het algemeen weggebruiker?
De verzekering van beide partijen of de rechter oordeelt over al dan niet in fout.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Weet je nog wat je zegt? Ik zeg dat ik ze in een KAR vervoer en jij verwijt me dat ik ze in een bak steek.r2504 schreef:"Leuk"... wat een bizarre omschrijving, als je moet uitwijken/slecht wegdek hebt is het als fietser soms al niet eenvoudig om je evenwicht te behouden... het idee dat je dan nog kinderen in een bak hebt zitten die niet de reflex hebben van hun gewicht te corrigeren blijft voor mij dus eerder totaal onverantwoord ipv. "leuk"cadsite schreef:Wij hebben onze kinderen in een fietskar vervoerd. Ik vond dat heel leuk
Stop met veroordelen... Zal ik anders naar de bakker gaan met een tank ipv de onverantwoorde fiets? Veel beter é. Hoe vervoer jij je kinderen?
Maar goed, voor de serieuze mensen hier:
Onze kinderen vielen ook in 't slaap in de kar, maar op die FollowMe gelukkig niet.
Bij ons was het trouwens geen 'of' maar een 'en' verhaal. Afhankelijk van het weer, de goesting, de nood,... kozen we voor de kar of voor de follow me.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En waar denk je dat jou KAR naartoe gaat in dezelfde omstandigheden... of denk je dat ze netjes achter je fiets blijft staan als jij zou vallen ?cadsite schreef:Ik zeg dat ik ze in een KAR vervoer en jij verwijt me dat ik ze in een bak steek.
Kinderen rijden wat mij betreft zelfstandig of anders niet... ik zie niet in waarom kinderen van 6 jaar nog met welke constructie dan ook vervoerd moeten worden (op die leeftijd reeds ik alléén naar school met m'n fietsje).
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Overduidelijk een kenner die spreekt.
Een fietskar hangt met een kogelverbinding aan de as van een fiets. Als ik val val ik. Die kar blijft gewoon op zijn twee wielen staan. Onze kar was eentje van het type waar 2 kinderen in een isomo schelp naast elkaar kunnen zitten, dus een behoorlijk brede wielbasis.
Op mijn 6 reed ik ook alleen naar overal waar ik wilde. Dat is ondertussen wel al 34 jaar geleden. Dingen veranderen weet je wel?
Hoe vervoer jij trouwens je kinderen? Enkel op de achterbank?
Een fietskar hangt met een kogelverbinding aan de as van een fiets. Als ik val val ik. Die kar blijft gewoon op zijn twee wielen staan. Onze kar was eentje van het type waar 2 kinderen in een isomo schelp naast elkaar kunnen zitten, dus een behoorlijk brede wielbasis.
Op mijn 6 reed ik ook alleen naar overal waar ik wilde. Dat is ondertussen wel al 34 jaar geleden. Dingen veranderen weet je wel?
Hoe vervoer jij trouwens je kinderen? Enkel op de achterbank?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Misschien heb je de discussie hierboven gemist waarin ik stelde dat een fietskar fungeert als een rolkooi?r2504 schreef:[Kinderen rijden wat mij betreft zelfstandig of anders niet... ik zie niet in waarom kinderen van 6 jaar nog met welke constructie dan ook vervoerd moeten worden (op die leeftijd reeds ik alléén naar school met m'n fietsje).
Als ik met mijn fiets wordt aangereden, val ik en blijft de kar staan.
Als de fietskar wordt aangereden, rolt die om, maar blijven de kinderen - in hun gordels - zitten/hangen/zweven.
Het alternatief is nog meer NOx, CO2 en files.
@6jaar en alleen naar school
Als volwassene is het in een schoolomgeving al moeilijk, laat staan als kind.
Iedereen wil per sé met zijn tank of heilige koe niet voor maar als het kan IN de schoolpoort gaan staan en wil om dat te bereiken ook de meest bizarre en geschifte manoeuvres uithalen. Als volwassene kan je zo'n apenstreken al beter inschatten, kan je beter en sneller reageren en houden mensen ook gewoon meer rekening met u.
Voor de volledigheid: de school is in onze straat op iets minder dan 1km, wat ik op die kilometer heen en terug al meegemaakt heb, geloof je niet .
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik geloof je wel.
Wij hebben op weg naar de school (1km) 2 andere lagere scholen en we wonen naast een beenhouwer.
Mij zal je niet snel kunnen verbazen met arrogantie, luiheid en zottigheid van vele automobilisten.
Hoe je het ook draait of keert. Als je als fietser een ongeval hebt met een wagen ben je de pineut. Of dat nu in een stoeltje, kar of bak is.
Moet je je daardoor laten tegenhouden?
De oplossing: gewoon allemaal altijd en overal met de auto. Dan pas ben je verantwoord bezig.
Wij hebben op weg naar de school (1km) 2 andere lagere scholen en we wonen naast een beenhouwer.
Mij zal je niet snel kunnen verbazen met arrogantie, luiheid en zottigheid van vele automobilisten.
Hoe je het ook draait of keert. Als je als fietser een ongeval hebt met een wagen ben je de pineut. Of dat nu in een stoeltje, kar of bak is.
Moet je je daardoor laten tegenhouden?
De oplossing: gewoon allemaal altijd en overal met de auto. Dan pas ben je verantwoord bezig.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Wij hebben sinds kort een eBullitt na lang met een fietskar rond te rijden. Wat een verademing. Ook interessanter voor de kinderencadsite schreef:Ik zie hier toch veel mensen met zo'n bullit rondrijden met kinderen in.
Je kan er een bak op maken/kopen waar de kinderen achter elkaar of tegenover elkaar zitten. Ik vind die fietsen aan de dure kant, maar als je er het budget voor over hebt denk ik dat er oplossingen zijn.
Dat kost +- €5500, afhankelijk welke opties je neemt. Wij hebben er gewoon side panels op staan en stoeltje (ipv die Canopy). Ik vervoer daar 3 kinderen mee van 4, 5 en 7 jaar. Ik krijg ze eigenlijk alledrie in die bak ook, maar de oudste kan ook op een zitje op de bovenbuis tussen mij en het stuur.
Voor kleine kinderen zou ik zeker de canopy aanraden. Dat is eigenlijk gewoon een fietskar op je bakfiets. Ze zitten beschermd van de elementen. De stoel is dezelfde als die voor de sidepanels (voorzien van 2 gordels).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als je kinderen van 6 of zelfs 7 jaar nog steeds zelf moet vervoeren met een bak, kar, ... hoe gaan ze dan ooit vertrouwen krijgen in het verkeer ?cadsite schreef:Op mijn 6 reed ik ook alleen naar overal waar ik wilde. Dat is ondertussen wel al 34 jaar geleden. Dingen veranderen weet je wel?
Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Mijn oudste van 7 rijdt in principe altijd zelf met de fiets. We moeten soms echter op plaatsen zijn waar de infrastructuur dermate slecht en onveilig is voor kinderen dat ik hem mee op de bakfiets steek. Bijkomend gaat met het met de bakfiets trouwens ook sneller, want tis ne treuzelaar.r2504 schreef: Als je kinderen van 6 of zelfs 7 jaar nog steeds zelf moet vervoeren met een bak, kar, ... hoe gaan ze dan ooit vertrouwen krijgen in het verkeer ?
Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
Kinderen zijn misschien wel matuur genoeg, maar als fietser stel ik vast dat dat de infrastructuur dat niet is (en bij uitbreiding lijken veel mede weggebruikers ook niet matuur genoeg te zijn ...)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De vraag is niet of de kinderen matuur genoeg zijn, maar of de andere weggebruikers een kind de kans willen geven om te leren.
Leren doe je - oa - door fouten te maken, om maar te beginnen met inschattingsfouten.
Als ik met mijn dochter een rondpunt wil "oversteken", met een gescheiden fietspad dus, heb ik
70% kans dat er een auto stopt en haar ruimschoots de gelegenheid geeft om terug te vertrekken
30% kans dat er een auto nog snel-snel voorschiet, om zeker geen 15seconden tijd te verliezen met te wachten op een snotjong dat begot nog niet kan fietsen
Idem met een "L" op auto's. Aan kruispunten beginnen stotteren enzo. Hoe leer je het? Door het te doen.
Met wel die bedenking: als een 6-jarige wordt aangereden door een auto zijn de gevolgen ietske desastreuzer dan wanneer een L blikschade heeft.
Dus ja, dingen veranderen, maar niet altijd in de positieve richting.
Vandaar dat je politici nodig hebt die beslissingen nemen die effect hebben binnen hun bevoegdheden.
Een burgemeester kan niets doen aan egoïstische bestuurders, zelfs als je overal "blauw op de straat" zet, die werken geen 24/7 en zien ook niet alles.
Een burgemeester kan wel zorgen voor veilige en ruime fietspaden, voor verkeersvrije of -arme zones rond scholen etc.
Dat soort maatregelen kan je op elk niveau nemen natuurlijk. De gemeente voor gemeentewegen, het gewest, etc.
Leren doe je - oa - door fouten te maken, om maar te beginnen met inschattingsfouten.
Als ik met mijn dochter een rondpunt wil "oversteken", met een gescheiden fietspad dus, heb ik
70% kans dat er een auto stopt en haar ruimschoots de gelegenheid geeft om terug te vertrekken
30% kans dat er een auto nog snel-snel voorschiet, om zeker geen 15seconden tijd te verliezen met te wachten op een snotjong dat begot nog niet kan fietsen
Idem met een "L" op auto's. Aan kruispunten beginnen stotteren enzo. Hoe leer je het? Door het te doen.
Met wel die bedenking: als een 6-jarige wordt aangereden door een auto zijn de gevolgen ietske desastreuzer dan wanneer een L blikschade heeft.
Dus ja, dingen veranderen, maar niet altijd in de positieve richting.
Vandaar dat je politici nodig hebt die beslissingen nemen die effect hebben binnen hun bevoegdheden.
Een burgemeester kan niets doen aan egoïstische bestuurders, zelfs als je overal "blauw op de straat" zet, die werken geen 24/7 en zien ook niet alles.
Een burgemeester kan wel zorgen voor veilige en ruime fietspaden, voor verkeersvrije of -arme zones rond scholen etc.
Dat soort maatregelen kan je op elk niveau nemen natuurlijk. De gemeente voor gemeentewegen, het gewest, etc.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik vind het altijd leerrijk om mensen zonder kinderen me de les te zien spellen, jij niet heist_175?
We hebben er namelijk geen klare kijk meer op blijkbaar.
We hebben er namelijk geen klare kijk meer op blijkbaar.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Mijn kinderen wel, echter heel wat bestuurders met (al jaaaaaren) een rijbewijs, niet.r2504 schreef:
Dingen veranderen... dus ik zou verwachten dat kinderen van die leeftijd vandaag de dag zeker mature genoeg zijn om zelf met de fiets te rijden.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
't is natuurlijk wel een schande dat je die niet zelf laat fietsen & opsluit in uw bakfiets/kar.
Is dat nu zo moeilijk om een auto te pakken als je meer dan 5 km moet doen ? Niks dan voordelen, je rijd niet in de weg van de andere automobilisten, de kans dat een andere automobilist u omver rijd wordt een pak kleiner, je wordt niet nat, je verbrandt niet in de zon, enz...
Is dat nu zo moeilijk om een auto te pakken als je meer dan 5 km moet doen ? Niks dan voordelen, je rijd niet in de weg van de andere automobilisten, de kans dat een andere automobilist u omver rijd wordt een pak kleiner, je wordt niet nat, je verbrandt niet in de zon, enz...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik nodig je uit om bij ons in de buurt eens aan de rotonde te komen kijken. Er komen 5 straten bij elkaar waarvan er 3 nog een vluchtheuvel hebben zodat de rijrichtingen gescheiden zijn. Aan elk rijvak staan voor de fietsers "haaientanden" en een bordje met "omgekeerde driehoek", je moet eens komen tellen hoeveel fietsers er stoppen om voorrang te verlenen... Het is natuurlijk ook een beetje de fout van de automobilisten die dikwijls stoppen om fietsers door te laten. Fiets je in Nederland dan kan je best voorrang geven want daar weten de automobilisten wel dat de fietsers moeten stoppen (en daar doen ze dat dan ook).heist_175 schreef: Als ik met mijn dochter een rondpunt wil "oversteken", met een gescheiden fietspad dus, heb ik
70% kans dat er een auto stopt en haar ruimschoots de gelegenheid geeft om terug te vertrekken
30% kans dat er een auto nog snel-snel voorschiet, om zeker geen 15seconden tijd te verliezen met te wachten op een snotjong dat begot nog niet kan fietsen
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Als je daar als fietser netjes voorrang geeft moet je wel zorgen voor een lunchpakket.
't Zijn dit soort erfenissen qua infrastructuurinrichting die eruit moeten. Waarom heeft de auto per definitie voorrang? Voor mij mogen ze dat omdraaien.
En ja, ik rij ook met de auto.
Zeggen dat fietsers in NL netjes voorrang geven vind ik zeer eigenaardig. Ik rijd vaak in Nederland, ik heb eerder de indruk dat fietsers daar (nog) agressiever/assertiever hun plaats inpakken.
't Zijn dit soort erfenissen qua infrastructuurinrichting die eruit moeten. Waarom heeft de auto per definitie voorrang? Voor mij mogen ze dat omdraaien.
En ja, ik rij ook met de auto.
Zeggen dat fietsers in NL netjes voorrang geven vind ik zeer eigenaardig. Ik rijd vaak in Nederland, ik heb eerder de indruk dat fietsers daar (nog) agressiever/assertiever hun plaats inpakken.