Op de vrt info pagina is er bevestiging.
Wat een schande dat men zo vele mensen in de kou gaat zetten en zal dwingen om hoge uitgaves te doen om de actualiteit te kunnen volgen.
Willen de politiekers het volk dom houden?
Op de vrt info pagina is er bevestiging.
Ik snap ook niet hoe dat kan, en vooral : is het dan zo goedkoop om via internet "uit te zenden" (streamen dus)?1207 schreef:ik ben gewoon stomverbaasdboulder schreef: Die gaan niet anders kunnen, denk ik.
Stel dat ze het niet doen, wie gaat er nog Antenne TV van TV Vlaanderen nemen, zonder VRT zenders?
Nu snap ik waarom de VRT niet wil dat TV Vlaanderen veel reclame maakt met hun zenders, binnen 6,5 maand zijn die alweer weg.
VRT Nu mag dan wel gratis zijn, een internet abonnement zul je toch niet altijd hebben.
Stel dat je 2 weken aan zee bent op een appartement en daar is geen internet voorzien, en geen kabel, dan zul je geen TV meer hebben.
kost dvb-t 1 miljoen aan de vrt? ik lees iets van investeringen terwijl het huidige model al 15j totaal onveranderd bestaat. Mij lijkt dat dikke bullshit want een signaal doorsturen is maximaal op 2 knopjes duwen en een kabeltje leggen
de wet zegt toch dat iedereen de vrt gratis meot kunnen ontvangen en op dat vlak is er enkel dvb-t, elk ander model (kabel, koper, internet) vereist een abonnement
ik snap wel waarom de vrt kwaad is op tv vlaanderen.boulder schreef: Ik snap ook niet hoe dat kan, en vooral : is het dan zo goedkoop om via internet "uit te zenden" (streamen dus)?
Dat kost toch gigantisch veel bandbreedte, en stijgt gewoon evenredig met het aantal gebruikers?
Of komt dat allemaal ten koste van de internetproviders?
DVB-T zit standaard in je TV ingebakken. VRTnu heeft niet eens een app voor android TV.xayana schreef:aja, dus voor netflix wilen ze wel een internetabo nemen, maar voor vrtnu niet?
doet er niet toeRobert Ford schreef:Ik kan ergens wel begrijpen dat infrasturctuur huren of onderhouden, bakken vol geld moet kosten. !
Wat een bullshit.MJ schreef:VRT stopt eind dit jaar met uitzenden via DVB-T!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/17 ... via-dvb-t/
Als politici voldoende reactie krijgen van de bevolking zal deze beslissing zeker ter sprake komen in de Commissie Media van het Vlaams Parlement. Bij deze een oproep om de leden van deze commissie te e-mailen, e-mailadressen vind je op de website van het Vlaams Parlement.Nob schreef:Kunnen we ergens ons ongenoegen hierover uiten?
Toch is het nuttig om die klacht naar al die partijen te sturen.WalterB1 schreef:Ik heb, voor de vorm en de statistieken, een klacht gezonden naar VRT klantendienst.
En een mail naar Bart Caron, voorzitter van de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media. Meerderheid heeft geen zin, en ik ben lid van Groen, dus dat is logisch.
Voor zover logica van toepassing is;Winnie schreef:Hoe ecologisch is die afschaffing?
Nu is er één broadcast voor vele gebruikers,
maar die moet dan omgezet worden naar een P2P stream vanuit energieverslindende datacentra
Hopelijk haalt dit iets uit.fredo66 schreef:Verzoekschrift aan Vlaams Parlement verzonden. En mail naar voorzitter commissie media.
r2504 schreef:Ik heb ook geen Facebook... slechte keuze dus.
Trouwens nog enkele links;
https://radiovisie.eu/persbericht-vrt-d ... ding-niet/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03520968
Zal wel vooral te maken hebben met hoe het gebruikt wordt zeker? Als we morgen geen radio meer hebben zal ik in mijn auto via 4G moeten luisteren, en als we dat allemaal doen tikt dat toch wel aan. Idem voor het tuinhuis waar de wifi niet geraakt.Albert Peetermans schreef: Radio:
men verkiest DAB+.
TV:
men verkiest InternetTV.
Op 1 december 2018 valt de VRT uit de lucht.
Letterlijk.
Vanaf dan kunt u niet meer gratis naar de openbare zender kijken.
De VRT stopt namelijk met het uitzenden via de ether. Wacht eens, waren ze daar niet al jáááren geleden mee gestopt? Nee, dus. Tien jaar geleden verdween wel het analoge tv-signaal, maar de VRT schakelde toen over op uitzendingen in ‘digitale kwaliteit’ via DVB-T, zo klonk het toen. Je moest daarvoor een kleine antenne en een decoder kopen. Wat haast niemand deed.
Volgens de VRT is het nu mooi geweest.
Er zijn amper 45.000 kijkers. En voor de meesten van hen is er een alternatief: de website VRT.Nu. Die is toch ook gratis, zegt het persbericht.
Onzin, natuurlijk: om naar VRT.Nu te kijken, heb je een internetabonnement nodig. En dat is in Vlaanderen niet gratis, integendeel: dat is hier peperduur. En je komt terecht bij dezelfde bedrijven die ook tv via kabel en DSL verdelen.
Dat geen hond naar DVB-T kijkt, komt voor een stuk doordat die tv-distributeurs – met name Telenet – de technologie in de kiem hebben gesmoord.
Want in 2008 was DVB-T best levensvatbaar. Maar het betekende concurrentie voor de kabel. Dus kocht Telenet de rechten om in Vlaanderen via DVB-T uit te zenden, en het deed daar vervolgens jarenlang niets mee.
Pas in december vorig jaar werd die situatie gedeblokkeerd: TV Vlaanderen lanceerde Antenne TV, een tv-abonnement via DVB-T. Voor 10 euro per maand krijg je vijftien zenders, waaronder de Vlaamse commerciële zenders VTM, Q2, Vier, Vijf en Zes. En de VRT-zenders? Die krijg je er gratis bij, beloofde TV Vlaanderen. Want die zaten nog steeds in de ether, onversleuteld.
De VRT reageerde nijdig: als TV Vlaanderen wil adverteren dat het de VRT-zenders aanbiedt, moet het de rechten op die zenders betalen. De openbare omroep diende zelfs klacht in. En hup, gisteren kondigde de VRT aan eind dit jaar de stop uit dat gratis signaal te trekken.
Dat maakt Antenne TV onverkoopbaar. Tenzij TV Vlaanderen bij de VRT aanklopt om de openbare zender op te nemen in zijn betaalpakket, tegen vergoeding. Ze hebben weinig keuze.
Je zou haast zeggen dat de VRT hen, met het schrappen van het gratis DVB-T-signaal, tot betalen wil dwingen. Daar is niks van aan, verzekert de VRT-woordvoerder ons: het contract van de VRT met Norking, de eigenaar van de DVB-T-zendmasten, loopt gewoon af. De VRT moest kiezen: 1 miljoen betalen voor die 45.000 kijkers, of de stekker eruit.
De beslissing is heel redelijk. Laten we wel wezen: DVB-T is niet de toekomst van televisie. De DVB-T-norm is inmiddels twintig jaar oud. In 1997 was het ondenkbaar dat je video zou streamen over het internet. Analoge etheruitzendingen vervangen door digitale, dat leek toen de evidente volgende stap. Maar twintig jaar later is DVB-T totaal achterhaald: teleurstellend lage beeldkwaliteit, en niets van het gebruiksgemak dat we intussen gewend zijn van digitale tv bij Telenet en Proximus.
Wie zal DVB-T missen? Ach, laten we eerlijk zijn: haast niemand.
Maar toch is het triest – en eigenlijk onnodig – dat de Vlaming voortaan de grote telecombedrijven móét betalen om naar zijn eigen openbare omroep te kijken.
En het verdwijnen van DVB-T roept bij mij de vraag op: hoe zit het dan met DAB? U weet wel, de digitale radio-uitzendingen die de ‘verouderde’ FM zouden gaan vervangen. Vlaanderen zet zijn bevolking onder druk om over te schakelen op DAB+-radio. Maar wat DVB-T is voor televisie, is DAB voor radio. DAB is zelfs nog ouder. De geluidskwaliteit is veel lager dan bij de gemiddelde internetradio – maar die bestond natuurlijk niet in de jaren 80, toen DAB werd ontwikkeld.
Nee, de situatie is niet identiek. Maar dat DVB-T stilletjes wordt afgevoerd, geeft mij weinig zin om een DAB-ontvanger te gaan kopen.
TV Vlaanderen is van plan zeer spoedig met de VRT hierover te spreken. Ze gaan met de VRT een distributieovereenkomst moeten afsluiten. Dat lijkt mij niet zo evident; http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457580 VRT lijkt iets tegen TV Vlaanderen te hebben.SpecialK schreef: Ik vermoed trouwens dat dit betekent dat TV Vlaanderen VRT via DVB-T zal moeten gaan uitzenden, willen ze de VRT-kanalen in hun DVB-T verhaal blijven aanbieden. Dus als je écht wil kan het nog steeds.
Als er valse argumenten gebruikt worden, dan mag je er zeker van zijn dat er een verborgen agenda is.Het aanbod van VRT NU is en blijft gratis. Een internetaansluiting is nodig maar ook DVB-T kijken vraagt een investering, namelijk een nieuwe decoder.
Nou niet echt. Het gaat hem over de keuze of men overschakelt naar DVB T2. Toestellen met die leeftijd ondersteunen dat gewoonweg niet.R2D2 schreef: Het is niet zo dat mensen een nieuwe decoder moeten kopen. Die decoder zit in ieder TV-toestel dat je koopt. En dat is zo al de laatste 10-15jaar zo.