Mag de overheid met GDPR in het achterhoofd wel de gegevens opvragen?Vlaanderen vraagt de adressen van panden op Airbnb, maar het onlineplatform zegt dat het daarmee de privacy van gebruikers schendt.
AirBnb en GDPR
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180508_03504861
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
GDPR overruled de bestaande wetgeving niet hé, wel integendeel.
Je kan uw boekhouding niet weggooien met als argument GDPR .
AirBnB heeft zich aan de regels te houden, de overheid moet zorgen dat iedereen de regels naleeft.
Als A en B het oneens zijn, is het aan de rechtbank te oordelen wie er wat moet doen. Daar zal het in deze zaak vermoedelijk ook op uitdraaien.
AirBnB gebruikt een nu hippe term - privacy van de gebruiker - om de Belgische wetgeving naast zich neer te leggen.
Je kan uw boekhouding niet weggooien met als argument GDPR .
AirBnB heeft zich aan de regels te houden, de overheid moet zorgen dat iedereen de regels naleeft.
Als A en B het oneens zijn, is het aan de rechtbank te oordelen wie er wat moet doen. Daar zal het in deze zaak vermoedelijk ook op uitdraaien.
AirBnB gebruikt een nu hippe term - privacy van de gebruiker - om de Belgische wetgeving naast zich neer te leggen.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Die panden zijn privé-bezit waarbij AirBnB als platform optreedt. Ik verwacht niet dat AirBnB die gegevens zal moeten delen. Als de overheid dat wil weten, zal ze m.i. de burger rechtstreeks moeten benaderen.
De GDPR is een verordening, geen regelgeving, en is hierdoor meteen binnen de volledige EER van toepassing. Het is aan de individuele lidstaten om de bestaande wetgeving in regel te brengen met de GDPR.
De GDPR is een verordening, geen regelgeving, en is hierdoor meteen binnen de volledige EER van toepassing. Het is aan de individuele lidstaten om de bestaande wetgeving in regel te brengen met de GDPR.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Die panden zijn privé, maar door te verhuren worden ze niet zo gebruikt. Ik verwacht dus wel dat ze die gegevens zullen moeten delen. En ik verwacht dan ook dat wie zijn inkomsten ervan niet heeft aangegeven een factuurtje zal krijgen.
- heist_175
- Elite Poster
Als je iets verhuurt, moet je in orde zijn met de huurwetgeving.
Als je iets verhuurt aan toeristen, moet je in orde zijn met de toeristenwetgeving.
Of je nu verhuurt als hotel, camping or AirBnB maakt geen bal uit.
De wetgeving telt voor iedereen.
Als je iets verhuurt aan toeristen, moet je in orde zijn met de toeristenwetgeving.
Of je nu verhuurt als hotel, camping or AirBnB maakt geen bal uit.
De wetgeving telt voor iedereen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik ben het hier niet mee eens.heist_175 schreef:AirBnB gebruikt een nu hippe term - privacy van de gebruiker - om de Belgische wetgeving naast zich neer te leggen.
Als de overheid regels maakt (voorbeeld in verband met private woningverhuur), dan moet de overheid ervoor zorgen dat ze de naleving van de regels kan controleren...
Zo'n systeem zou kunnen zijn dat je een vergunning moet aanvragen, en dat klanten zonder vergunning geen objecten mogen plaatsen op zo'n portals.
Maar voor mij gaat dat véél te ver, als iedere overheidsdienst nu plotseling een blanco recht krijgt zou krijgen, om bij gelijk wie die persoonsgegevens bijhoudt complete lijsten te gaan opvragen . En op basis van welke wet zou een buitenlands bedrijf verplicht worden hieraan mee te werken?
Dan mag volgens jou:
- mag de Douane dan aan ALI Express een complete lijst opvragen van alle artikelen (met facturen) die ze vorig jaar vanuit China opgestuurd hebben naar Belgsiche klanten (zodat ze overal nog een factuur kunnen sturen voor (door de mazen geglipte) invoerrechten en BTW
- mag de fiscus dan aan alle parkeerbedrijven de complete lijst van alle nummerplaten opvragen die vorig jaar ergens in België hebben geparkeerd (sms parkeren, parkeerretributies), zodat ze kunnen zien wie privaat rijdt met zijn company car ?
- Moeten e-bay en 2de-hands.be zich dan ook verwachten dat ze een lijst moeten leveren met alle objecten (en prijzen) die een Belgsiche burger verkocht/gekocht heeft op hun portals?
Maar complete lijsten gaan opvragen, om welke reden dan ook, dat gaat méér dan één brug te ver.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Zulk een lijsten opvragen is nu al in gebruik, dus ja: ik denk dat de overheid eindelijk modern aan het worden is
Ik heb ooit mijn hele uitgaande facturen mogen (lees:moeten) doorgeven voor een bepaald product. Daaruit ging men dan bij die klanten kijken of deze de facturen inboekte...
Toen bleken er enkele klanten te zijn die de factuur ‘weggooide’ en de producten in het zwart verder verkochten...
Bij een standaard controle valt zo iets niet op, maar als ze de keten controleren dan hang je natuurlijk.
Ik heb ooit mijn hele uitgaande facturen mogen (lees:moeten) doorgeven voor een bepaald product. Daaruit ging men dan bij die klanten kijken of deze de facturen inboekte...
Toen bleken er enkele klanten te zijn die de factuur ‘weggooide’ en de producten in het zwart verder verkochten...
Bij een standaard controle valt zo iets niet op, maar als ze de keten controleren dan hang je natuurlijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
1) Dat ging duidelijk over handelaars, niet over natuurlijke personen. GDPR is dus niet van toepassing.
2) Zoals je zelf aangeeft: de facturen van een bepaald product. Ze hebben dus niet alle facturen opgevraagd, maar slechts dat wat proportioneel was aan hun doel.
2) Zoals je zelf aangeeft: de facturen van een bepaald product. Ze hebben dus niet alle facturen opgevraagd, maar slechts dat wat proportioneel was aan hun doel.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Vraag is of die AirBnB-verhuurders als handelaars gezien mogen worden, ttz. welke juridische vorm zij aannemen. De GDPR is van toepassing voor natuurlijke (levende) personen.
Computer(k)nul
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Maak u geen illusies... de controleurs zijn niet achterlijk.
Ik had gezamelijke belasting en btw controle aangevuld met een douanier
Op het einde hebben ze dan besloten dat ze duplicaten nodig hadden voor bepaalde facturen... en daar zaten ook mensen zonder btwnummer bij...
Daar heeft privacy niets mee te maken...
Enige verschil is dat airbnb waarschijnlijk geen belgische zetel heeft waar ze controle kunnen doen.
Ik had gezamelijke belasting en btw controle aangevuld met een douanier
Op het einde hebben ze dan besloten dat ze duplicaten nodig hadden voor bepaalde facturen... en daar zaten ook mensen zonder btwnummer bij...
Daar heeft privacy niets mee te maken...
Enige verschil is dat airbnb waarschijnlijk geen belgische zetel heeft waar ze controle kunnen doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Vlaamse overheid heeft zelf een kader geschapen waarbinnen je als particulier je woning via Airbnb mag verhuren. Tot bewijs van het tegendeel zal Airbnb zelf uiteraard volhouden dat het allemaal natuurlijke personen zijn.Sinna schreef:Vraag is of die AirBnB-verhuurders als handelaars gezien mogen worden, ttz. welke juridische vorm zij aannemen. De GDPR is van toepassing voor natuurlijke (levende) personen.
Laatst gewijzigd door Didymus 11 mei 2018, 18:59, in totaal 2 gewijzigd.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het grote probleem is dat zaken zoals AirBnB gemaakt zijn zonder belastingen en andere regeltjes in het achterhoofd. Dan is het natuurlijk allemaal leuk en fijn, maar als je aan alle regeltjes moet voldoen, is het sop de kool misschien niet meer waard.
J.
PS:
J.
PS:
Er bestaan twee werkwoorden scheppen: een met een zwakke vervoeging (scheppen - schepte - geschept) en een met een sterke vervoeging (scheppen - schiep - geschapen). Scheppen - schepte - geschept heeft de betekenissen 'putten, ergens uit halen' of 'zich verwerven, opdoen'.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Conceptueel heb je wel een punt.philippe_d schreef:Ik ben het hier niet mee eens.heist_175 schreef:AirBnB gebruikt een nu hippe term - privacy van de gebruiker - om de Belgische wetgeving naast zich neer te leggen.
Als de overheid regels maakt (voorbeeld in verband met private woningverhuur), dan moet de overheid ervoor zorgen dat ze de naleving van de regels kan controleren...
Zo'n systeem zou kunnen zijn dat je een vergunning moet aanvragen, en dat klanten zonder vergunning geen objecten mogen plaatsen op zo'n portals.
Maar voor mij gaat dat véél te ver, als iedere overheidsdienst nu plotseling een blanco recht krijgt zou krijgen, om bij gelijk wie die persoonsgegevens bijhoudt complete lijsten te gaan opvragen . En op basis van welke wet zou een buitenlands bedrijf verplicht worden hieraan mee te werken?
Dan mag volgens jou:Dat de overheid in geval van rechterlijk onderzoeksdaden bepaalde gegevens mag opvragen, daar heb ik geen probleem mee.
- mag de Douane dan aan ALI Express een complete lijst opvragen van alle artikelen (met facturen) die ze vorig jaar vanuit China opgestuurd hebben naar Belgsiche klanten (zodat ze overal nog een factuur kunnen sturen voor (door de mazen geglipte) invoerrechten en BTW
- mag de fiscus dan aan alle parkeerbedrijven de complete lijst van alle nummerplaten opvragen die vorig jaar ergens in België hebben geparkeerd (sms parkeren, parkeerretributies), zodat ze kunnen zien wie privaat rijdt met zijn company car ?
- Moeten e-bay en 2de-hands.be zich dan ook verwachten dat ze een lijst moeten leveren met alle objecten (en prijzen) die een Belgsiche burger verkocht/gekocht heeft op hun portals?
Maar complete lijsten gaan opvragen, om welke reden dan ook, dat gaat méér dan één brug te ver.
Maar belastinggegevens worden al heel lang uitgewisseld tussen landen, wat een versnelling hoger gegaan is met FATCA en CRS.
Uw vergelijking met AliExpress is een beetje mank.
Beste AirBnB, we hebben reden om aan te nemen dat er massaal belastingen en regelgeving (brandmelders, ...) omzeild wordt via jullie platform.
Maar als morgen iedereen Lego via AliExpress koopt (een tip die hier op userbase eens voorbijkwam), ga er dan maar vanuit dat de douna wat actiever gaat zoeken naar AliEx pakjes met Lego. Tot een totale ban om AliEx pakjes.
Dat kan met AirBnB ook nog hé: alle activiteiten illegaal verklaren.
Je voelt het zo: dit is voer voor een rechtbank .