krisken schreef:Goh in het begin heb ik ook gedacht om me een elektrische fiets aan te schaffen hiervoor. Maar dat bleek nog serieus tegen te vallen.
Wat betreft de kostprijs: Die is idd niet min. De mijne kostte > 3000 €. Ik krijg wel een fietsvergoeding. Als ik alles samenreken (uitgespaarde autokilometers plus fietsvergoeding) heb ik de mijne na een tweetal jaar terugverdiend. Verder, een auto of openbaar vervoer kost ook (veel meer) geld.
Wat betreft de batterij: Dit hangt af van het model. Vrijwel alle modellen met middenmotor (aan te raden) hebben een uitneembare batterij. Enkel de goedkopere modellen, meestal die met voorwielmotor, hebben een vaste batterij. Opladen in bvb. vrieskou is sowieso niet aan te raden voor de levensduur van de batterij. Als je die batterij goed behandelt gaat die best wel lang mee (d.w.z. opladen op kamertemperatuur en pas vol laden voordat je hem effectief gebruikt, lading zo veel mogelijk tussen de 30 à 70% houden). Ik merk na 2,5 jaar amper achteruitgang in capaciteit.
Zweten op een elektrische fiets is al minder een issue, de fiets neemt een stuk van het werk over. Ik heb sowieso een aparte t-shirt mee zodat ik niet in mijn fietskleren zit te werken.
Ik heb een afneembare fietstas die ook dienst doet als schoudertas waar mijn laptop en eten e.d. in zit en een "vastere" fietstas die altijd blijft hangen, in die laatste zit regenkledij voor mocht het nodig zijn (jas, regenbroek met overschoenen) en wat materiaal voor noodgevallen (inbussleuteltjes, bandenlichters, reserveband, reservelichtjes). Omdat ik niet elke dag met de fiets ga kan ik wat plannen rond de echte regendagen. Mocht ik kunnen douchen op het werk zou die regen wat minder een issue zijn.