Vandaag nog maar eens vastgesteld dat nummeroverdracht in België zeer slecht werkt.
Deze ochtend werd een nummeroverdracht opgestart van Orange Tempo naar Jim Mobile.
Het telefoonnummer werd actief op de Jim Mobile-simkaart, maar nu blijkt dat het telefoonnummer onbereikbaar is(oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken en volgens http://www.crdc.be nog steeds bij Orange Mobile zit.
Ik ben eens benieuwd wanneer dat telefoonnummer terug bereikbaar zal zijn.
Als je op vrijdag een simkaart activeert heeft een operator wettelijk gezien tot maandagavond 16u59 de tijd om de nummeroverdracht te voltooien.
Daarna heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging.
Volgende week nog eens een bedankje sturen naar het BIPT ([email protected]) voor het opstellen van zulke lakse regels. Eens vragen of ze het normaal vinden dat je bij verandering van operator vier dagen onbereikbaar bent.
Nummeroverdracht van Orange naar JIM Mobile: oproepnummer onbereikbaar
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Regels zijn regels, en er is niks laks aan, ze zijn al veel te soepel voor de administratieve overhead die al die overdrachten creeren..
Het probleem van 4 dagen onbereikbaar zijn zelf gaan opzoeken door op vrijdag een overdracht van een nummer te starten daarentegen....
Maarja - het maakt natuurlijk een leuk klaagverhaal - en je legt de schuld niet bij Telenet of Belgacom deze keer.
Het probleem van 4 dagen onbereikbaar zijn zelf gaan opzoeken door op vrijdag een overdracht van een nummer te starten daarentegen....
Maarja - het maakt natuurlijk een leuk klaagverhaal - en je legt de schuld niet bij Telenet of Belgacom deze keer.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ja, in de maand mei een nummeroverdracht opstarten is het zelf gaan zoeken, met al dat mooi weer en die wettelijke feestdagen aangevuld met brugdagen.FlashBlue schreef:Het probleem van 4 dagen onbereikbaar zijn zelf gaan opzoeken door op vrijdag een overdracht van een nummer te starten daarentegen....
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Als het nummer volgens crdc (1299/1399) nog bij Orange zit is Jim Mobile waarschijnlijk iets te snel geweest...
Toelichting:
De donor-operator dient binnen de 48 uur (2 werkdagen zaterdag inbegrepen) de aanvraag van de receptor-operator te aanvaarden of te verwerpen
Pas vervolgens kan/mag de receptor een aanvraag voor effectieve uitvoering doorvoeren (en deze wordt onmiddellijk operationeel= broadcast naar alle operatoren)
Wat een receptor wel kan doen in afwachting van het akkoord van de donor is reeds in zijn eigen netwerk (wat een MVNO in principe niet heeft) een herroutering voor oproepen naar dat nummer doorvoeren
If something can go wrong it will go wrong = dus best te starten begin van de week en liefst ééntje zonder feestdagen
Toelichting:
De donor-operator dient binnen de 48 uur (2 werkdagen zaterdag inbegrepen) de aanvraag van de receptor-operator te aanvaarden of te verwerpen
Pas vervolgens kan/mag de receptor een aanvraag voor effectieve uitvoering doorvoeren (en deze wordt onmiddellijk operationeel= broadcast naar alle operatoren)
Wat een receptor wel kan doen in afwachting van het akkoord van de donor is reeds in zijn eigen netwerk (wat een MVNO in principe niet heeft) een herroutering voor oproepen naar dat nummer doorvoeren
If something can go wrong it will go wrong = dus best te starten begin van de week en liefst ééntje zonder feestdagen

-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Niet zo lang geleden een Orange overdracht gedaan naar Jim. Overdracht was binnen het uur gedaan na het verzenden van de activatie sms. Alles zal blijkbaar afhangen van de ijver van de operatoren (werknemers).
Was wel een soep om de sms en internet settings goed te krijgen. Alle info die op de JIM site stond daaromtrent was namelijk verkeerd. Was wel na hun overschakeling naar hun nieuwe platform.
Was wel een soep om de sms en internet settings goed te krijgen. Alle info die op de JIM site stond daaromtrent was namelijk verkeerd. Was wel na hun overschakeling naar hun nieuwe platform.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Toch ongelofelijk dat dit überhaupt mogelijk is. Wat een prutssysteem!M_016 schreef:Als het nummer volgens crdc (1299/1399) nog bij Orange zit is Jim Mobile waarschijnlijk iets te snel geweest...
Deze ochtend nog eens een check gedaan via https://www.crdc.be/ en nu zit het telefoonnummer bij Unleashed(moederbedrijf JIM Mobile/Mobile Vikings).
Maar het telefoonnummer is nog steeds onbereikbaar (oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken. Dus van een broadcast naar alle operatoren is geen sprake.
Conclusie: nummeroverdracht in België werkt niet zoals het hoort!
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@Raf1 misschien toch eens snel Jim Mobile contacteren hieromtrent
@jimghw misschien best ook eens Px contacteren (0800 22800 of 6000 vanaf mobiel)
Ter info:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/telef ... overdracht
http://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt/klachten
suggestie: gewoon doen is de slogan
@jimghw misschien best ook eens Px contacteren (0800 22800 of 6000 vanaf mobiel)
Ter info:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/telef ... overdracht
http://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt/klachten
suggestie: gewoon doen is de slogan
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Dat heb ik natuurlijk reeds vrijdagmiddag gedaan. Sinds 17u vrijdagavond zijn ze gesloten.M_016 schreef:@Raf1 misschien toch eens snel Jim Mobile contacteren hieromtrent
Wettelijk gezien hebben ze tot maandagavond 16u59 de tijd om het in orde te brengen. Daarna vraag ik de wettelijke compensatie van 3 euro per dag.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Ter info
http://www.bipt.be/public/files/en/810/ ... NP_PT3.pdf
= p.11 & 22 zijn in 1e instantie van belang
Concreet:
voor een eenvoudige overdracht (1 nr bv.) geldt dat de vraag door de donor moet aanvaard of verworpen worden binnen 1 werkdag
de recipient beschikt vervolgens over 8 werkdagen voor een effectieve uitvoering (execution)
Execution en broadcast update mogen samen in het totaal geen uur in beslag nemen
Indien u geen netwerk meer hebt bij Orange en volgens CRDC bij Jim Mobile zit dient uw nummer dus zeker vandaag reeds actief te zijn (zaterdag tussen 8 en 20h is ook een werkdag voor eenvoudige overdrachten)
Probleem is inderdaad de niet bereikbaarheid Jim Mobile op zaterdag (en de schadevergoeding is spijtig genoeg nog altijd peanuts misschien commerciëel proberen iets meer in de wacht te slepen)
http://www.bipt.be/public/files/en/810/ ... NP_PT3.pdf
= p.11 & 22 zijn in 1e instantie van belang
Concreet:
voor een eenvoudige overdracht (1 nr bv.) geldt dat de vraag door de donor moet aanvaard of verworpen worden binnen 1 werkdag
de recipient beschikt vervolgens over 8 werkdagen voor een effectieve uitvoering (execution)
Execution en broadcast update mogen samen in het totaal geen uur in beslag nemen
Indien u geen netwerk meer hebt bij Orange en volgens CRDC bij Jim Mobile zit dient uw nummer dus zeker vandaag reeds actief te zijn (zaterdag tussen 8 en 20h is ook een werkdag voor eenvoudige overdrachten)
Probleem is inderdaad de niet bereikbaarheid Jim Mobile op zaterdag (en de schadevergoeding is spijtig genoeg nog altijd peanuts misschien commerciëel proberen iets meer in de wacht te slepen)
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Update: het telefoonnummer is nog steeds onbereikbaar (oproepnummer buiten gebruik) vanaf alle netwerken.
Er is dus duidelijk geen broadcast geweest naar alle operatoren dat de nummerlocatie is gewijzigd.
Er is dus duidelijk geen broadcast geweest naar alle operatoren dat de nummerlocatie is gewijzigd.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
De 5de dag onbereikbaarheid gaat vandaag in. De klantendienst van JIM Mobile meldt me gisterenmiddag doodleuk dat de nummeroverdracht perfect verlopen is, op de vraag waarom bellers de boodschap "oproepnummer buiten gebruik" te horen krijgen, kunnen ze na 2 werkdagen nog geen antwoord verzinnen.
Wordt vervolgd...
Wordt vervolgd...
- timmermc
- Elite Poster
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Daar ben ik van overtuigd!Conclusie: nummeroverdracht in België werkt niet zoals het hoort!
Heb afgelopen jaar ook eens een overzetting geprobeerd naar Scarlet te doen. Na het vlotjes per post ontvangen van de nieuwe Scarletkaart leek dus alles verder vloeiend te gaan verlopen.
Niets was minder waar! Scarlet kreeg gewoon de nummeroverdracht niet voor elkaar van de oude operator naar hen toe.
Bijna tot vervelens toe waren er diverse contactnames en een hoop heen en weer mailverkeer tussen de service desk van Scarlet en mezelf over het verloop van !! één week.
Waarbij ik dan op vraag van Scarlet diverse extra info meedeelde over:
- Mijn verbintenis bij de te vertrekken operator. Enz...
Na het zelf contacteren van de oude operator, waarbij me doodleuk werd meegedeeld dat ze geen enkele aanvraag voor nummeroverdracht van Scarlet hadden ontvangen en daarna de Scarlet service desk die dit telefonisch aan mij ontkende, me vertelde dat ze meerder malen een aanvraag voor nummeroverdracht hadden gedaan bij mijn oude operator...
Kortom, uiteindelijk werd ik dit alles beu en heb ik maar een mail gestuurd naar Scarlet dat ze geen verdere pogingen meer hoefden te ondernemen, dat ik afzag van nummeroverdracht en maar bij de oude operator zou blijven. Scarlet kon mij eventueel wel een nieuw nummer geven, maar dat was sowieso nooit de bedoeling...
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
In geval van problemen misschien best aankloppen mij ombudsdienst telecommunicatie. In de CRDC loggegevens is het in principe perfect mogelijk na te gaan wie wat wanneer gedaan heeft (en niet)
http://www.crdc.be/CRDCNLI/BrowserDefau ... ?tabid=280
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
De website van het BIPT is (zoals gebruikelijk uiteraard) niet direct "up to date" (2015!)
http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... pa-contact
http://www.crdc.be/CRDCNLI/BrowserDefau ... ?tabid=280
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
De website van het BIPT is (zoals gebruikelijk uiteraard) niet direct "up to date" (2015!)
http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... pa-contact
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Probleem is vanmiddag gelukkig opgelost na een e-mail naar de MVNO manager van Unleashed.
En bovendien een heel mooie compensatie gekregen.
Blij dat het opgelost is zonder een procedure te moeten starten bij de Ombudsman.
En bovendien een heel mooie compensatie gekregen.

Blij dat het opgelost is zonder een procedure te moeten starten bij de Ombudsman.