Ik zoek een relatief eenvoudige oplossing om mijn netwerk child proof te maken.
Ik heb kinderen van 5 en 9. Elk hebben een tablet met een child safe app waardoor ze enkel in hun apps kunnen. Maar de oudste zou wel al eens iets willen opzoeken op Google wat nu dus niet kan.
Ik zou graag een oplossing hebben voor mijn netwerk zodat ik de nodige filters kan erop zetten.
Ik heb hier momenteel enkel een bbox3 staan. Ik dacht misschien hiervoor een raspberry pi in te zetten? Maar heb geen idee hoe eraan te beginnen. Vroeger hield ik me bezig met zulke experimenten maar tegenwoordig niet echt meer.
Als ik tegelijkertijd ook een back-up oplossing zou kunnen hebben (momenteel gebeurt de backup online) dan kan dat meegenomen zijn. Maar ik vermoed dat de investering dan hoger is. Ik heb geen terabytes aan data...
Dank voor jullie hulp!
Firewall filter voor kinderen
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het eerste waar ik aan denk : opendns? https://www.opendns.com/home-internet-security/
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 33 keer
Opendns familyshield als je het eenvoudig wilt houden, een meer configureerbare versie is kan je hebben met een Opendns account. Lees meer hier: https://support.opendns.com/hc/en-us/ar ... d-Security
Daarnaast zou ik inderdaad ook Google Parental Control aanzetten want Opendns (familyshield) kan uiteraard niet alle queries van Google blokkeren (enkel als je doorklikt naar een url).
Om dit "waterproof" te hebben voor je hele netwerk, zou je een router moeten hebben waar je op poort 53 kan aangeven dat je enkel dns-aanvragen via de Opendns servers toelaat. Anders kan je op een lokale PC gewoon andere dns-servers (vb die van google: 8.8.8. instellen... Ik heb dit zelf opgelost met enkele firewall regels in een Cisco RV320 router (eenvoudigere modellen kunnen dit ook) maar dat kan uiteraard ook met een Microtik. Met een Raspberry pi kan je ook pfsense gebruiken voor nog meer individuele controle (al dan niet in combinatie met Opendns).
Daarnaast zou ik inderdaad ook Google Parental Control aanzetten want Opendns (familyshield) kan uiteraard niet alle queries van Google blokkeren (enkel als je doorklikt naar een url).
Om dit "waterproof" te hebben voor je hele netwerk, zou je een router moeten hebben waar je op poort 53 kan aangeven dat je enkel dns-aanvragen via de Opendns servers toelaat. Anders kan je op een lokale PC gewoon andere dns-servers (vb die van google: 8.8.8. instellen... Ik heb dit zelf opgelost met enkele firewall regels in een Cisco RV320 router (eenvoudigere modellen kunnen dit ook) maar dat kan uiteraard ook met een Microtik. Met een Raspberry pi kan je ook pfsense gebruiken voor nog meer individuele controle (al dan niet in combinatie met Opendns).
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
OK, ik heb op de tablets:
* DNS opendns familyshield ingesteld
* play store pegi7 ingesteld (settings -> parental control)
* youtube filter ingesteld (account -> general settings)
* google account settings safesearch aangezet
* DNS opendns familyshield ingesteld
* play store pegi7 ingesteld (settings -> parental control)
* youtube filter ingesteld (account -> general settings)
* google account settings safesearch aangezet
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Ik heb tot nutoe 2 platformen gebruikt:
- Screentime: enkel voor mobiel OS (iOS/Android), was ik eigenlijk wel erg tevreden van, werkte goed (tot grote spijt van dochterlief )
- Qustodio: ook voor Windows/macOS, de logische opvolger nu ze ook een eigen desktop heeft en op papier ook handiger, alleen werkt het wat minder goed. Ingestelde tijden worden vaak overschreden en filter is wat te agressief. YMMV.
Mocht ge zelf iets vinden wat cross-platform heel goed werkt, let me know...
PS: voor de discussie over "vertrouwen" losbarst: zelf nooit jong geweest? Ik doe het echt zeer transparant en louter om te beschermen...
- Screentime: enkel voor mobiel OS (iOS/Android), was ik eigenlijk wel erg tevreden van, werkte goed (tot grote spijt van dochterlief )
- Qustodio: ook voor Windows/macOS, de logische opvolger nu ze ook een eigen desktop heeft en op papier ook handiger, alleen werkt het wat minder goed. Ingestelde tijden worden vaak overschreden en filter is wat te agressief. YMMV.
Mocht ge zelf iets vinden wat cross-platform heel goed werkt, let me know...
PS: voor de discussie over "vertrouwen" losbarst: zelf nooit jong geweest? Ik doe het echt zeer transparant en louter om te beschermen...
ooh. shiny.