Mijn internet formules zijn:
Telenet Woppa + speedboost (Modem Only)
EDPNET VDSL XL (bbox3 via pppoe)
Bij beiden formules zit geen optie tot vast IPv4/v6.
Veel mensen die ik gesproken hebben spreken over NAT66 of NPTv6 en dan hoor je veel mensen discussiëren dat NAT niet nodig is.
Maar ik merk op als je een van die uitzonderingen bent die toch een dual WAN (failover) nood heeft dat IPv6 niet echt een deftige oplossing ter beschikking heeft en dan vraag ik mij af in godsnaam waarom? Het brengt waarschijnlijk niet genoeg geld op

Nu ik kan mis zijn dus aan jullie om het tegendeel te bewijzen

Momenteel ben ik de tests aan het doen op men nieuwe hardware die dat momenteel opnsense draait maar ben er nog niet volledig uit of het opnsense of toch bij pfsense blijf.
Analyse van IPv6 configuraties:
TELENET:
WAN IPv6 heeft hier een /128 prefix !? Men heeft mij verteld dat men /128 meestal zou gebruiken voor routeringen?
LAN IPv6 (Track interface configuratie) geeft mij een /56 indien ik op de wan kant een /64 prefix vraag wanneer ik daar /56 aanvraag krijg ik op LAN
dus een /64 te zien.
Wat mij ook opmerkt is dat ik telkens de zelfde IPv6 adressen terug krijg!? Vorm van statisch ip maar dan uitgedeeld door Telenet of louter toeval of misschien veranderd dit pas nadat ik de modem reset?
EDPNET:
WAN IPv6 is hier een /64 prefix
LAN IPv6 hier krijg ik een reeks met /56 prefix
Ik weet dat je op een interface met IPv6 meerdere adressen kan koppelen en dat er global/local-link/ula adressen zijn.
Wat ik mij nu afvraag is er iemand in geslaagd om Dual WAN opgezet te krijgen met thuis internet lijnen zonder statisch IPv6?
Indien ja, met NPTv6? Kan je mij hiervan een voorbeeld configuratie geven?
Ik heb NPTv6 geconfigureerd maar met /56 werkte het niet, wanneer ik /128 gebruikt dan lukte het mij wel maar dan kon opnsense zelf geen ipv6 netwerk meer bereiken voor firmware updates.
Het voorbeeld mag van opnsense of pfsense zijn, deze zijn nagenoeg hetzelfde.
Ook graag voorbeeld van IPv6 configuratie van edpnet, ik heb dit ooit werkende gekregen een tijd geleden maar ben die juiste config kwijt.

Moest je de vraag hebben waarom in godsnaam ik dit nodig heb, ik ben een thuis werker die veel remote werkt en soms op de gekste momenten remote moet kunnen verbinden. Ik heb dit en vorig jaar al meerdere keren ondervonden dat Telenet mij in de steek liet op bepaalde momenten.
Dus mijn 2de lijn is al goed van pas gekomen! Alleen wil ik eenvoudig kunnen overschakelen en dit met IPv6.
Indien er geen deftige oplossing uit de bus komt ga ik waarschijnlijk het netwerk opsplitsen in meerdere internet VLAN's en manueel VLAN overschakelen als de ene down gaat.
Alvast bedankt!