argenta onbeschikbaar
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als je €100K verlies maakt als je down bent, neem je ook geen gratis service, maar een betalende met SLA's.
Of redundant bij verschillende providers.
Bv: als uw zaak plat gaat zonder internet, host je uw website alvast elders en neem je een DSL én een kabel abo.
In dit geval (Argenta): zorg dat je rekeningen hebt bij meerdere banken?
Argenta is heus niet de enige "gratis" bank:
- ING Lion account
- Belfius Pulse
- BNPPF Hello
- Keytrade, Deutsche, ...
Of redundant bij verschillende providers.
Bv: als uw zaak plat gaat zonder internet, host je uw website alvast elders en neem je een DSL én een kabel abo.
In dit geval (Argenta): zorg dat je rekeningen hebt bij meerdere banken?
Argenta is heus niet de enige "gratis" bank:
- ING Lion account
- Belfius Pulse
- BNPPF Hello
- Keytrade, Deutsche, ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
begrijpend lezen aub. Ik heb het over ons klanten, en inderdaad, als er daar een downtime gebeurt worden de advokaten als eerste gebeld.
-
- Member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
- Locatie: Luxembourg
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 6 keer
Ga even naar kantoor als je een overschrijving wilt uitvoeren zeggen ze dan.
Zeer handig als je je in het buitenland bevindt.
Zo zit ik momenteel in de Filipijnen en kon ik geen cash geld afhalen (Argenta rekent geen kosten aan hiervoor buiten de EU).
Wat een kolossale f*ckup...
Zeer handig als je je in het buitenland bevindt.
Zo zit ik momenteel in de Filipijnen en kon ik geen cash geld afhalen (Argenta rekent geen kosten aan hiervoor buiten de EU).
Wat een kolossale f*ckup...
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je zal wel "onze klanten" bedoel, maar dan nog.boran_blok schreef:begrijpend lezen aub. Ik heb het over ons klanten, en inderdaad, als er daar een downtime gebeurt worden de advokaten als eerste gebeld.
Argenta werkt "gratis". Als jij gratis werkt voor uw klanten, dan betwijfel ik dat er sprake zou zijn van forse boetes of vergoedingen.
Als iets cruciaal is, zorg je dat je een SLA hebt of een backupplan. Als betalingen uitvoeren voor u (privé of voor de zaak) cruciaal zijn, zorg dan voor een backup plan als er een bank plat gaat (priority banking, backup bank, ...).
Heel wat KMO's vermelden op hun facturen 2 of 3 banken. Ik begrijp dat het niet voor iedereen is weggelegd, maar "put your money where your mouth is". Als iets heel belangrijk is, handel er dan naar?
Voor mij persoonlijk is zowel internet als een computer heel belangrijk. Ik heb meerdere pc's en kan binnen enkele minuten beschikken over andere internetlijnen (buren, vrienden, familie in de directe omgeving + 4G hotspot). Een collega heeft enkel een smartphone "die alles kan". Tja...
Neemt niet weg dat dit niet zo'n goede reclame is voor Argenta.
Ik kan me geen andere BE bank voor de geest halen die zo lang volledig niet bereikbaar was. Er zijn wel vaker kleine/re probleempjes, maar zo'n totale outage?! Ik heb ook het gevoel dat de communicatie niet echt strak geregisseerd wordt.
-
- Member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
- Locatie: Luxembourg
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 6 keer
Niet alles bij Argenta is gratis.heist_175 schreef:Argenta werkt "gratis".
Denk maar aan Schuldsaldoverzekering, administratieve kosten voor een hypotheek, RIB attest en nog meer dingen die betalend zijn die dan weer bij andere banken gratis zijn.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Merk op dat ik gratis tussen " gezet had.
Idem voor de andere banken die ik opgelijst had. Als je wat uitkijkt zijn ze gratis voor bepaalde zaken, maar niet voor alles natuurlijk.
Argenta heeft ook geen gratis personeel, gebouwen, hardware of licenties hé (net zomin als andere banken).
Idem voor de andere banken die ik opgelijst had. Als je wat uitkijkt zijn ze gratis voor bepaalde zaken, maar niet voor alles natuurlijk.
Argenta heeft ook geen gratis personeel, gebouwen, hardware of licenties hé (net zomin als andere banken).
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
mijn ervaring met Argenta is dat ze altijd heel erg conservatief met IT zijn omgesprongen, wat resulteerde in een zeer stabiele maar soms oubollige bank (zie maar naar de evolutie van hun internetbankieren applicatie). Ik denk dat ze nu inderdaad zich wat verslikt hebben in iets wat bijna onvermijdelijk was. Een big bang migratie naar een compleet nieuw platform. Ondertussen zijn ze ook groot geworden en realiseren ze zich de impact niet vrees ik.
Trouwens hun "nieuwe" backend kan de load gewoon niet aan wat duidt op serieuze performance issues die ze gewoonweg niet getest gaan hebben (en dus niet verwachtten). Die dingen kunnen gebeuren maar in hun situatie is dat toch zeer pijnlijk. Maar om dan alles volledig plat te leggen vind ik toch ook vreemd dus wat ik vermoed is dat ze nog een operationeel issue er bij hebben (ik ruik sh*t als ik die dingen lees dat mensen rekening van overleden of ex partners konden zien - om u een voorbeeld te geven, mijn partner kon ook mijn rekeningen zien waarop ze geen volmacht had!!)
Trouwens hun "nieuwe" backend kan de load gewoon niet aan wat duidt op serieuze performance issues die ze gewoonweg niet getest gaan hebben (en dus niet verwachtten). Die dingen kunnen gebeuren maar in hun situatie is dat toch zeer pijnlijk. Maar om dan alles volledig plat te leggen vind ik toch ook vreemd dus wat ik vermoed is dat ze nog een operationeel issue er bij hebben (ik ruik sh*t als ik die dingen lees dat mensen rekening van overleden of ex partners konden zien - om u een voorbeeld te geven, mijn partner kon ook mijn rekeningen zien waarop ze geen volmacht had!!)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het is de combinatie die het toxisch maakt en dus dat het in de pers verschijnt.
Issues met mandaten, volmachten, saldi, ... komen wel vaker voor bij een release - en heus niet enkel bij Argenta.
Issues met mandaten, volmachten, saldi, ... komen wel vaker voor bij een release - en heus niet enkel bij Argenta.
-
- Plus Member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180404_03445185
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/a ... 98707.html
IT-panne deukt imago Argenta in
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/I ... in/9998521
opgelost?
IT-panne deukt imago Argenta in De Tijd, 04 april 2018
De klanten van Argenta kunnen al dagen de internetdiensten van de bank niet gebruiken. Eerst door een geplande upgrade, daarna door een ‘overbelasting’ van het netwerk en problemen met datacenters.
Argenta, met 1,1 miljoen rekeningen een van de grootste ‘kleinere banken’ in ons land, kampt met zware IT-problemen na een grote update van zijn centrale IT-netwerk Metro. Vooraf was aangekondigd dat de app en het internetbankieren niet beschikbaar zouden zijn van donderdag- tot zondagavond. Maar maandag waren er nog problemen en gisteren crashte alles.
Wat er precies mis is, is nog niet helemaal duidelijk. 'Functioneel is er geen probleem. De software doet wat hij moet doen. Er is alleen een probleem met de verbinding tussen de datacenters', zegt Argenta-CEO Marc Lauwers. De Antwerpse spaarbank maakt gebruik van twee datacenters, die de gegevens van alle transacties continu repliceren om een back-up te hebben. Doordat er op die verbinding tussen de datacenters een enorme vertraging zit, kunnen sommige transacties niet gevalideerd worden en draait het systeem in de soep.
Hulp ingeroepen
'Het euvel zou makkelijk te verhelpen zijn door de replicatie uit te schakelen, maar als er dan iets fout loopt, kunnen we alle transacties verliezen. Dat is voor ons geen optie', zegt Lauwers.
Wat in de communicatie tussen de datacenters precies misloopt, hoopte Lauwers afgelopen nacht uit te vissen: 'We hebben tot op het hoogste niveau hulp ingeroepen. We hebben alle grote datacenterspecialisten van Oracle en HP om de tafel, maar het is zoeken naar een naald in een hooiberg.'
Lauwers durft niet te voorspellen wanneer de problemen zijn opgelost. 'Onze grootste bekommernis is het systeem stabiel te houden. De kantoren konden we gisterennamiddag heropstarten en alle in- en uitgaande betalingen zijn verwerkt. Op dat vlak is alles onder controle.'
Vooral de combinatie van de drie kanalen (kantoren, website en mobiele app) veroorzaakt problemen. Zondagavond leek de IT-openhartoperatie met succes afgerond. Lauwers meldde toen op het sociale netwerk LinkedIn: 'Met militaire precisie hebben onze IT- en businessteams de IT-migratie naar het nieuwe platform uitgevoerd.'
Problemen
Maandag doken al wat problemen op met de website en de app, maar die kleinere euvels werden snel opgelost, vertelt Lauwers. Maar dinsdagochtend, toen de kantoren werden opgestart en klanten massaal via de website en de app begonnen in te loggen, bezweken de systemen, ook in de kantoren.
Bankkaarten konden wel gebruikt worden, al kregen sommige klanten bij betalingen de boodschap 'saldo ontoereikend', onder meer omdat er vertraging zat op de verwerking van de storting van het loon. Maar alle verrichtingen zijn in de loop van de namiddag bijgewerkt, verzekert Lauwers. Klanten konden ook geen online beursorders doorgeven, maar dat gebeurt bij Argenta erg beperkt.
Daarnaast waren er problemen met de benaming van 850 rekeningen. Daar stond plots de naam van de vorige of een overleden partner. ‘Erg vervelend’, gaf Argenta toe, maar de bank benadrukte dat de voormalige partners nooit toegang hadden tot de rekeningen.
Terwijl de IT-specialisten op zoek gingen naar de oorzaak van de problemen werd het online bankieren gisteravond weer opgestart. Vanochtend krijgen de kantoren alle prioriteit. Of de website en de app vandaag zullen werken, was gisteravond nog niet duidelijk. 'We nemen geen risico’s. Als het probleem niet is opgelost, zal de combinatie van de verschillende kanalen tot hetzelfde effect leiden. Dan lopen we opnieuw vast.'
Compensatie
Plannen voor een algemene compensatie voor de klanten zijn er nu niet. 'Als een klant door onze fout schade heeft geleden, zullen we dat erkennen, maar dat wordt geval per geval bekeken', zegt Lauwers. 'Onze eerste bekommernis is onze klanten voort te helpen. Via de kantoren en het contactcenter kunnen dringende betalingen worden doorgegeven.' De rest, inclusief de financiële impact van de panne voor de bank, wordt later bekeken.
Klanten waren soms in het ongewisse over wat er precies aan de hand was. De website van Argenta verwees naar een andere website sorryarg.be, waarop geen concrete informatie stond. 'De wet van Murphy', zucht Lauwers. 'Dat is een verouderde website, die helaas slechts één keer per 24 uur kan worden geüpdatet. Die wordt binnenkort aangepast. We proberen zo snel mogelijk een link met veelgestelde vragen en antwoorden online te zetten.'
David Adriaen, Redacteur Ondernemen
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/a ... 98707.html
IT-panne deukt imago Argenta in
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/I ... in/9998521
opgelost?
IT-panne deukt imago Argenta in De Tijd, 04 april 2018
De klanten van Argenta kunnen al dagen de internetdiensten van de bank niet gebruiken. Eerst door een geplande upgrade, daarna door een ‘overbelasting’ van het netwerk en problemen met datacenters.
Argenta, met 1,1 miljoen rekeningen een van de grootste ‘kleinere banken’ in ons land, kampt met zware IT-problemen na een grote update van zijn centrale IT-netwerk Metro. Vooraf was aangekondigd dat de app en het internetbankieren niet beschikbaar zouden zijn van donderdag- tot zondagavond. Maar maandag waren er nog problemen en gisteren crashte alles.
Wat er precies mis is, is nog niet helemaal duidelijk. 'Functioneel is er geen probleem. De software doet wat hij moet doen. Er is alleen een probleem met de verbinding tussen de datacenters', zegt Argenta-CEO Marc Lauwers. De Antwerpse spaarbank maakt gebruik van twee datacenters, die de gegevens van alle transacties continu repliceren om een back-up te hebben. Doordat er op die verbinding tussen de datacenters een enorme vertraging zit, kunnen sommige transacties niet gevalideerd worden en draait het systeem in de soep.
Hulp ingeroepen
'Het euvel zou makkelijk te verhelpen zijn door de replicatie uit te schakelen, maar als er dan iets fout loopt, kunnen we alle transacties verliezen. Dat is voor ons geen optie', zegt Lauwers.
Wat in de communicatie tussen de datacenters precies misloopt, hoopte Lauwers afgelopen nacht uit te vissen: 'We hebben tot op het hoogste niveau hulp ingeroepen. We hebben alle grote datacenterspecialisten van Oracle en HP om de tafel, maar het is zoeken naar een naald in een hooiberg.'
Lauwers durft niet te voorspellen wanneer de problemen zijn opgelost. 'Onze grootste bekommernis is het systeem stabiel te houden. De kantoren konden we gisterennamiddag heropstarten en alle in- en uitgaande betalingen zijn verwerkt. Op dat vlak is alles onder controle.'
Vooral de combinatie van de drie kanalen (kantoren, website en mobiele app) veroorzaakt problemen. Zondagavond leek de IT-openhartoperatie met succes afgerond. Lauwers meldde toen op het sociale netwerk LinkedIn: 'Met militaire precisie hebben onze IT- en businessteams de IT-migratie naar het nieuwe platform uitgevoerd.'
Problemen
Maandag doken al wat problemen op met de website en de app, maar die kleinere euvels werden snel opgelost, vertelt Lauwers. Maar dinsdagochtend, toen de kantoren werden opgestart en klanten massaal via de website en de app begonnen in te loggen, bezweken de systemen, ook in de kantoren.
Bankkaarten konden wel gebruikt worden, al kregen sommige klanten bij betalingen de boodschap 'saldo ontoereikend', onder meer omdat er vertraging zat op de verwerking van de storting van het loon. Maar alle verrichtingen zijn in de loop van de namiddag bijgewerkt, verzekert Lauwers. Klanten konden ook geen online beursorders doorgeven, maar dat gebeurt bij Argenta erg beperkt.
Daarnaast waren er problemen met de benaming van 850 rekeningen. Daar stond plots de naam van de vorige of een overleden partner. ‘Erg vervelend’, gaf Argenta toe, maar de bank benadrukte dat de voormalige partners nooit toegang hadden tot de rekeningen.
Terwijl de IT-specialisten op zoek gingen naar de oorzaak van de problemen werd het online bankieren gisteravond weer opgestart. Vanochtend krijgen de kantoren alle prioriteit. Of de website en de app vandaag zullen werken, was gisteravond nog niet duidelijk. 'We nemen geen risico’s. Als het probleem niet is opgelost, zal de combinatie van de verschillende kanalen tot hetzelfde effect leiden. Dan lopen we opnieuw vast.'
Compensatie
Plannen voor een algemene compensatie voor de klanten zijn er nu niet. 'Als een klant door onze fout schade heeft geleden, zullen we dat erkennen, maar dat wordt geval per geval bekeken', zegt Lauwers. 'Onze eerste bekommernis is onze klanten voort te helpen. Via de kantoren en het contactcenter kunnen dringende betalingen worden doorgegeven.' De rest, inclusief de financiële impact van de panne voor de bank, wordt later bekeken.
Klanten waren soms in het ongewisse over wat er precies aan de hand was. De website van Argenta verwees naar een andere website sorryarg.be, waarop geen concrete informatie stond. 'De wet van Murphy', zucht Lauwers. 'Dat is een verouderde website, die helaas slechts één keer per 24 uur kan worden geüpdatet. Die wordt binnenkort aangepast. We proberen zo snel mogelijk een link met veelgestelde vragen en antwoorden online te zetten.'
David Adriaen, Redacteur Ondernemen
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nochtans ken ik geen enkele bank in Belgie (al ken ik ze ook niet allemaal) die beschikt over drie sites (alle gewoon een main en backup-site).satsurfer schreef:'Het euvel zou makkelijk te verhelpen zijn door de replicatie uit te schakelen, maar als er dan iets fout loopt, kunnen we alle transacties verliezen. Dat is voor ons geen optie', zegt Lauwers.
Dit scenario zou dus bij iedereen spelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
normaliter heb je nog een "witness" server op een 3de site die kijkt of beide sites in orde zijn...
zoniet start die de disaster recovery naar de versie die hij wel kan bereiken
Dus Cegeka heeft HP (servers) & Oracle (database) ingeroepen voor 2 van hun 3 datacenters (Hasselt/Geleen)...
geen discussie over de verbinding tussen de datacenters? ergens nog een route verkeerd?
zoniet start die de disaster recovery naar de versie die hij wel kan bereiken
Dus Cegeka heeft HP (servers) & Oracle (database) ingeroepen voor 2 van hun 3 datacenters (Hasselt/Geleen)...
geen discussie over de verbinding tussen de datacenters? ergens nog een route verkeerd?
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Argenta internetbankieren lijkt terug te werken nu. App nog niet. Een aantal betalingen zijn van de rekening gegaan gisteren via domiciliëring. Heb een externe overschrijving kunnen ingeven. Website werkte correct zonder fouten.
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
De app is nu, snachts, traag maar bruikbaar.
Ik denk dat er een paar mensen welverdiend in bed gaan kruipen vandaag...Heb je problemen bij het aanmelden? Registreer je dan opnieuw via 'nieuwe gebruiker registrereren' onder de 3 punjes rechts onderaan op het aanmeldscherm.
-
- Plus Member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 20 keer
Weet niet of je in de sector werkt, maar ik kan alvast zeggen dat die uitspraak niet correct is.r2504 schreef:Nochtans ken ik geen enkele bank in Belgie (al ken ik ze ook niet allemaal) die beschikt over drie sites (alle gewoon een main en backup-site).satsurfer schreef:'Het euvel zou makkelijk te verhelpen zijn door de replicatie uit te schakelen, maar als er dan iets fout loopt, kunnen we alle transacties verliezen. Dat is voor ons geen optie', zegt Lauwers.
Dit scenario zou dus bij iedereen spelen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- fryelectro
- Elite Poster
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
- Locatie: 03BOO0
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Ondertussen alles terug down.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik dacht dat dat geweten was (en ergens ook te lezen valt) ?
ze laten alles snachts terug up (rond middernacht heb ik de indruk) en smorgens leggen ze het weer plat,
zodat de kantoren "geen hinder ondervinden"
kon er eergisteren ook al foutloos aan en overschrijvingen ingeven snachts.
lijkt alsof degene die de servers mocht bestellen keek naar hoe mooi dat ding was en opgescheept zit met een celeron ofzo
ben wel benieuwd naar de oorzaak van die zogenaamde problemen met replicatie.
ze laten alles snachts terug up (rond middernacht heb ik de indruk) en smorgens leggen ze het weer plat,
zodat de kantoren "geen hinder ondervinden"
kon er eergisteren ook al foutloos aan en overschrijvingen ingeven snachts.
lijkt alsof degene die de servers mocht bestellen keek naar hoe mooi dat ding was en opgescheept zit met een celeron ofzo
ben wel benieuwd naar de oorzaak van die zogenaamde problemen met replicatie.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Ik heb het probleem gevonden
(Note - Dit is een grap, ik weet dat Oracle database niet slecht is... )
***-Bedrijf, waar er meer advocaten dan techneuten werken...Oracle
(Note - Dit is een grap, ik weet dat Oracle database niet slecht is... )
-
- Premium Member
- Berichten: 692
- Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
- Locatie: Oostmalle
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
Splitter schreef: lijkt alsof degene die de servers mocht bestellen keek naar hoe mooi dat ding was en opgescheept zit met een celeron ofzo
Ooit zo ook een technische presentatie van Italtel gekregen, en het eerste uur ging er ook over hoe mooi de servers wel niet waren. Italianen en hun design. De rest werkte voor geen meter
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
In het begin van mijn carriere kwam de hoofdingenieur eens kijken, hij trok de kast open en zei: "Da's toch een schoon installatie hé".
Het is me altijd bijgebleven, het uitzicht is belangrijk, soms belangrijker dan de werking en de functie.
J.
Het is me altijd bijgebleven, het uitzicht is belangrijk, soms belangrijker dan de werking en de functie.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb al diverse projecten gedaan op dat niveau bij verschillende banken.KerberosX schreef:Weet niet of je in de sector werkt, maar ik kan alvast zeggen dat die uitspraak niet correct is.
Ik schreef er dan ook bij... die ik ken (en dat zijn nochtans grote).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Overschrijvingen kan je nu via mail doorgeven
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dit probleem is veel te complex om zomaar wilde gokken over te doen lijkt me... anders was het al lang opgelost.tb0ne schreef:Een interessant latency probleem dus?
- TheCeet
- Pro Member
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 50 keer
Laatste update van vandaag 17:45:
Argenta blijft dag en nacht werken aan de structurele oplossing voor de aanhoudende hinder
die onze klanten ervaren.
Vorige nacht zijn wij gestart met de vervanging van het mechanisme voor de uitwisseling van
gegevens tussen de 2 data centra, dit mechanisme ligt aan de basis van de huidige
infrastructuurproblemen:
Alle transacties worden steeds opgeslagen in 2 data centra om te verzekeren dat indien
er bv. een brand is in data centrum 1, data centrum 2 over alle data beschikt.
De uitwisseling van gegevens tussen beide data centra (doorgeven van informatie van
datacentrum 1 aan datacentrum 2) gebeurt om veiligheidsredenen permanent, maar vergt
sinds de implementatie van het nieuwe bankplatform meer tijd per transactie dan normaal.
Hierdoor ligt de capaciteit van het systeem veel lager en kunnen wij momenteel niet alle
kanalen tegelijk openzetten: het betalingsverkeer, de kantoren, internet- én
mobielbankieren.
Daarom werden rond half negen deze ochtend internet- én mobielbankieren afgesloten om
voorrang te geven aan het betalingsverkeer en de opstart van de kantoren.
Andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) kunnen pas opgestart worden
wanneer de capaciteit het toelaat. Veiligheid en nauwkeurigheid primeren op de snelheid van
de implementatie.
Het is de bedoeling om deze avond vanaf 17u mobiel bankieren geleidelijk aan ter
beschikking te stellen aan onze klanten en dit tot 21u.
In tegenstelling tot onze eerdere berichtgeving stellen we deze avond internetbankieren niet
open. Wij begrijpen dat wij hierdoor verkeerde verwachtingen hebben gecreëerd en
verontschuldigen ons hiervoor.
De reden is dat we nu voorrang geven aan de effectieve implementatie van de structurele
oplossing door onze IT experten.
Onze kantoren en het contactcenter vangen intussen klanten met hun vragen op. Alle
dringende overschrijvingen werden mede door hun toedoen tijdig verwerkt.
Daarnaast blijven wij onze klanten zo goed mogelijk informeren via onze kantoren, via het
Contact Center en via een FAQ-pagina (https://faq.argenta.be/updates/) die we permanent
bijwerken.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
ISP: Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
-
- Elite Poster
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
zelf meegemaakt binnen een top 50 bedrijf uit "Forbes World’s Biggest Public Companies" lijst, waar corporate 'specialisten' (weliswaar applicatie 'specialisten') waren afgezakt om WAN traagheidsproblemen te onderzoeken, met op een (spiek)briefje ping & tracert commando's . I kid you NOT!!alle grote datacenterspecialisten van
Hopelijk zijn de opgeroepen specialisten bij Argenta van iets beter caliber....
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Tijd voor een 'isargentaupornot.com' site?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Niet noodzakelijk netwerk, voor zover ik heb gehoord worden transacties niet snel genoeg gecommit.r2504 schreef:Dit probleem is veel te complex om zomaar wilde gokken over te doen lijkt me... anders was het al lang opgelost.tb0ne schreef:Een interessant latency probleem dus?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik las ergens dat er 120 specialisten aan het werken waren... dat heb ik dus ook al m'n bedenkingen.DIBO schreef:Hopelijk zijn de opgeroepen specialisten bij Argenta van iets beter caliber....
Met meer dan 5 personen loop je elkaar gewoon in de weg op zo'n moment lijkt me.
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik was exact hetzelfde aan 't denken... Je hebt toch geen 120 man nodig om de verbinding tussen 2 datacenters te verbeteren?r2504 schreef:Ik las ergens dat er 120 specialisten aan het werken waren... dat heb ik dus ook al m'n bedenkingen.DIBO schreef:Hopelijk zijn de opgeroepen specialisten bij Argenta van iets beter caliber....
Met meer dan 5 personen loop je elkaar gewoon in de weg op zo'n moment lijkt me.
Edit: de app werkt wel weer vlot bij mij sinds gisteren avond. Dus dat is toch een stap in de goeie richting!
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Die verbinding tussen de datacenters zal volgens mij heus wel in orde zijn... daar is in princiepe ook niets aan aangepast door de update van de applicatie. De vraag is echter of men enkel een applicatie update heeft gedaan of veel meer (OS, database, replicatie, ...).BMaster schreef:Ik was exact hetzelfde aan 't denken... Je hebt toch geen 120 man nodig om de verbinding tussen 2 datacenters te verbeteren?
Zonder al deze details is het gewoon gokken en worden er simplistische veronderstellingen gemaakt en straffe uitspraken gedaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb in een van de persberichten gelezen dat de transacties blijkbaar groter geworden zijn en dat de lijnen tussen de datacenters daardoor te traag waren. Klinkt simplistisch maar ook zich niet onmogelijk... Nieuwe software, grotere datapackets, meer bandbreedte nodig.. de exacte technische uitleg zullen we nooit krijgen, en dat moet ook niet natuurlijk.r2504 schreef: Die verbinding tussen de datacenters zal volgens mij heus wel in orde zijn... daar is in princiepe ook niets aan aangepast door de update van de applicatie. De vraag is echter of men enkel een applicatie update heeft gedaan of veel meer (OS, database, replicatie, ...).
Het bankplatform is gebouwd door Sopra, gebruikt IT infrastructuur van Cegeka en men werkt met HP en Oracle voor de hardware en database. Met verschillende partijen is het nooit simpel om een complex probleem op te lossen, omdat ze waarschijnlijk allemaal geneigd zijn om de zwarte piet door te schuiven.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 6 keer
+1r2504 schreef:Ik las ergens dat er 120 specialisten aan het werken waren... dat heb ik dus ook al m'n bedenkingen.DIBO schreef:Hopelijk zijn de opgeroepen specialisten bij Argenta van iets beter caliber....
Met meer dan 5 personen loop je elkaar gewoon in de weg op zo'n moment lijkt me.
specialisten kunt ge dat niet echt noemen, eerder amateurs: als je met zoveel bent, dan moet dat toch geen dagen duren...
bovendien, een nieuwe release dient vooraf grondig uitgetest te worden en als er iets misgaat, dan moet je in een mum van tijd (tijdelijk) de oude situatie kunnen terugdraaien
hopelijk werpt Argenta nu wijselijk ZELF de handdoek in de ring als er nog eens moet gestemd worden voor 'de beste bank van België"...
dit artikel zal nu inmiddels wel serieus op hoongelach onthaald worden...
https://www.hln.be/geld/consument/de-be ... ~a7d6c7bd/
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als dit puur een bandbreedte issue (tussen de twee datacenters) was dan had men dit op 5 minuten gezien... ik geloof er dus niet in dat het zo eenvoudig is (want zoiets kan je ook vrij snel oplossen).BMaster schreef:Ik heb in een van de persberichten gelezen dat de transacties blijkbaar groter geworden zijn en dat de lijnen tussen de datacenters daardoor te traag waren. Klinkt simplistisch maar ook zich niet onmogelijk... Nieuwe software, grotere datapackets, meer bandbreedte nodig.. de exacte technische uitleg zullen we nooit krijgen, en dat moet ook niet natuurlijk.
Eerst en vooral kan je haast niet bij één partij terecht voor zoiets (er is software, hardware, telecom, ...) en verder geloof ik niet dat men hier zwarte piet aan het spelen is geweest. Iedere partij heeft namelijk een reputatie om in ere te houden... dan ga je gewoon voor de oplossing als er dergelijke visibiliteit speelt.verb schreef:Met verschillende partijen is het nooit simpel om een complex probleem op te lossen, omdat ze waarschijnlijk allemaal geneigd zijn om de zwarte piet door te schuiven.
Als je met PC'tjes bezig bent dan kan je misschien in dergelijke termen denken... maar bij dergelijke setups kan je niet gewoon in de PC winkel om de hoek een extra servertje van 500 euro halen om het even te testen. Het betreft hier infrastructuur die miljoenen euro's kost... wil je dit echt stress testen moet je dus nogmaals je infrastructuur dubbel hebben. Ook een live systeem terug draaien is iets wat je niet zomaar doet.yezzer schreef:bovendien, een nieuwe release dient vooraf grondig uitgetest te worden en als er iets misgaat, dan moet je in een mum van tijd (tijdelijk) de oude situatie kunnen terugdraaien
Uiteindelijk gaat Argenta een RCA moeten doen en kijken of dit vermeden had kunnen worden en tegen welke kost (want uiteindelijk komt het daar altijd op neer).
De beste stuurlui staan aan wal... ik weet in ieder geval dat veel bedrijven gelijkaardige (en grotere) risico's lopen... zelfs multinationals die totaal geen HA/DR oplossing hebben (om nog maar te zwijgen van zij die het wel hebben maar nooit grondige testen doen).yezzer schreef:hopelijk werpt Argenta nu wijselijk ZELF de handdoek in de ring als er nog eens moet gestemd worden voor 'de beste bank van België"... dit artikel zal nu inmiddels wel serieus op hoongelach onthaald worden...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ook ooit op een project gewerkt als consultant om naar de oorzaak te zoeken waarom de sync tussen 2 datacenters niet correct werkte.
Evident dat je eerst in eigen geschreven code laat duiken. Daarna tot de vaststelling gekomen dat het het software pakket was én dan begint het pas, je moet dan zwart op wit met meer dan 100% kunnen aantonen dat het het pakket is om die leverancier in beweging te brengen. Evident dat deze laatste in de tegenaanval probeert te gaan gezien hetgeen zich boven het hoofd hangt.
Na 3 maand heeft hij toch het onderspit moeten delven en zat mijn opdracht er op.
Lijkt me alsof de geschiedenis zich herhaalt.
Evident dat je eerst in eigen geschreven code laat duiken. Daarna tot de vaststelling gekomen dat het het software pakket was én dan begint het pas, je moet dan zwart op wit met meer dan 100% kunnen aantonen dat het het pakket is om die leverancier in beweging te brengen. Evident dat deze laatste in de tegenaanval probeert te gaan gezien hetgeen zich boven het hoofd hangt.
Na 3 maand heeft hij toch het onderspit moeten delven en zat mijn opdracht er op.
Lijkt me alsof de geschiedenis zich herhaalt.