Als ex-zelfstandige heb ik hier bitter weinig ervaring mee
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omdat de werknemers daar slechtere vakbonden hebben en dus gemakkelijker uit te buiten zijn?laroyj schreef:waarom trekken veel bedrijven naar het buitenland
Het is natuurlijk net de bedoeling om de werkgevers (die het beleid mee sturen) te treffen waar het hen het hardst raakt, anders heeft een staking weinig zin, lijkt mij. En als u betere manieren weet om onze beleidsmakers tot inkeer te brengen, zullen de vakbonden dat graag van u horen. Voor die 1000en verloren jobs gaat u toch beter ten rade bij multinationals die terwijl ze goed winst maken om een procentje dividend of winstpremie voor de CEO meer naar andere oorden trekken.laroyj schreef:om de economie kapot te helpen, daar heb ik ze ook niet voor nodig, de nodeloze stakingen hebben me al veel tijd gekost en de maatschappij, dus jij en ik, ook veel geld [...] ik ben ook niet akkoord wat de beleidsmakers doen, maar het land lam leggen, en sectoren kapot maken met 1000den jobs verlies is toch ook de oplossing niet
Dat is helemaal niet zo kort door de bocht: het is onder druk van het 'middenveld' dat de sociale zekerheid ontstaan is, door de creatie van mutualiteiten voor wat ziekte en invaliditeit betreft en door het soms met zeer grote druk en spanningen aan beide kanten van de tafel en het stakerspiket gevoerde samenspel van vakbonden en werkgevers(verenigingen). Om te beseffen welke rol de vakbonden ook vandaag nog te spelen hebben, hoef je maar even naar de Ryanairs, Amazons, Deliveroos en Ubers van deze wereld te kijken: werknemers worden uitgebuit, elementaire sociale rechten worden hen ontzegt en werknemers worden tegen elkaar uitgespeeld met als enig doel: aandeelhouders méér winst te kunnen uitbetalen.eensteven schreef: Kort door de bocht: zonder vakbonden en stakingen hadden we geen sociale zekerheid meer en mocht je blijven werken tot je er bij neer viel.
ik weet neit of het zinvol is er een principiële discussie van te makenheist_175 schreef:Je kan het ook omdraaien..
Je krijgt niet van de werkgever een vakbondspremie (of anders zijn we over iets anders bezig dan wat ik versta onder 'vakbondspremie').bitbite schreef:Blijkbaar krijg ik van mijn werkgever een vakbondspremie.
Omdat een monopolie meestal niet goed is voor de eindgebruiker (werknemer in dit geval). Wie richt die sectoriële vakbond dan in? De werkgevers is geen goed idee. De overheid ook niet. Werknemers die zichzelf organiseren? Dat is exact waar de vakbonden vandaan komen. (even héél simpistisch geredeneerd)1207 schreef:de vakbonden hebben vele goeds gedaan maar anno 2018 is kritiek vaak wel terecht.
ik heb bv nooit begrepen waar de opsplitsing ideologisch moet zijn terwijl sectoriële vakbonden veel logischer zou zijn.
Heb je gemist hoe EDS, HP en nu DXC met hun personeel omgaan?vverbeke schreef:De gemiddelde IT'er heeft dat misschien niet nodig, zijnde hoog opgeleid, goed betaald, veel vraag naar dus werkgever moet goeie voorwaarden bieden enzoverder. In veel sectoren is het echt wel broodnodig willen we niet afglijden richting moderne werkslaven à la Amazon magazijnpersoneel.
Zeker in de IT/telecomsector (waar Userbase toch nog altijd rond draait) zien we dat een bedrijf dat het vandaag goed doet door verkeerde keuzes op een paar jaar volledig van de kaart geveegd kan worden.heist_175 schreef:Heb je gemist hoe EDS, HP en nu DXC met hun personeel omgaan?
de vakbond verkoopt geen producten hévverbeke schreef: Omdat een monopolie meestal niet goed is voor de eindgebruiker (werknemer in dit geval).
Voor kader kan dat wel, voor bedienden niet. Ook zoiets absurds eigenlijk. Waar ik werk is het grootste deel van het personeel kader, én zijn de meeste leden van de ondernemingsraad niet gesyndiceerd.Joe de Mannen schreef:Waarom kan ik niet onafhankelijk zetelen in de ondernemingsraad ?
eigenlijk ook enorm laf vd vakbondCCatalyst schreef: Zoiets kan niet en staats haaks op een rechtsstaat.
Er is bij ontslag geen ontslagpremie. Toch niet op basis van de arbeidswetgeving. Er is naargelang uw anciënniteit een opzegperiode, dat wel. En die kan (heel) lang zijn. En die moet je in beginsel gewoon presteren. Men kan natuurlijk iets anders overeenkomen (wel opgepast dat het geen 'ontslag in onderlinge overeenkomst' is, dan heb je zelf ontslag genomen, geen werkloosheidsvergoeding. Je kunt dan wel sollicitatieverlof opnemen.SpecialK schreef:heist_175 schreef: Veel werknemers met wat anciënniteit durven owv de "sociale bescherming" niet van bedrijf veranderen, want dan verliezen ze hun ontslagpremie (...).
Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Hoeveel mensen hebben er bij de vorige verkiezingen voor werken tot 67 gestemd? Het stond zelf in geen enkel partijprogramma. Hebben we ooit al de keuze gekregen tussen nieuwe gevechtsvliegtuigen of investeren in scholen? Uiteraard niet. En ja, in theorie kan je dan volgende keer op een ander stemmen, maar ondertussen is het kwaad geschied en in wetten gebeiteld, en van die anderen weten we onderwijl ook dat ze eens aan de macht evenmin luisteren zullen.CCatalyst schreef:Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Het primaat van de politiek dusCCatalyst schreef:Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Het is nog altijd een democratie. De regering wordt gevormd uit volksvertegenwoordigers die - in theorie - de meerderheid van de Belgen vertegenwoordigen, maar niet alleen de vakbondsleden. Het land platleggen omdat je niet akkoord gaat met wat de democratisch verkozen meerderheid doet, betekent dat je niet akkoord gaat met democratie in het algemeen. Dat betekent eigenlijk dat je wilt dat ze altijd doen wat jij zegt, anders zal er iets zwaaien. Zoiets heet ook wel chantage.
Ga gerust eens kijken in Nederland, een goed voorbeeld van een alternatief (en van hoe het wel kan).
Exactly, vandaar die (...) . Ik zie heel veel mensen in mijn omgeving die een opzegperiode die ze niet moeten presteren maar wel betaald krijgen bijna als een verworven recht beschouwen. En daarom blijven ze dan maar dik tegen hun zin zitten waar ze zitten, en schreeuwen ze moord en brand als er iets in hun nadeel verandert.WalterB1 schreef:Er is bij ontslag geen ontslagpremie.
De realiteit is nu eenmaal dat mensen langer leven dan vroeger. Langer leven betekent langer pensioen genieten en langer gebruik maken van de ziekteverzekering. Die dingen betalen zich niet uit zichzelf, het is de actieve bevolking die dit betaalt. Als je alles bij het status quo houdt, dan zijn er 2 gevolgen. Op korte termijn: nog meer schuld die door toekomstige generaties afbetaald zullen moeten worden. Op lange termijn: het faillissement van de verzorgingsstaat. Daarom dus dat ik de vakbonden kwalijk neem een asociaal discours te volgen: ze zetten volop in op het behoud van verworven rechten, ten koste van het sociaal comfort van onze toekomstige generaties. Hun motto lijkt wel: "après nous le déluge".eensteven schreef:Hoeveel mensen hebben er bij de vorige verkiezingen voor werken tot 67 gestemd? Het stond zelf in geen enkel partijprogramma.CCatalyst schreef:Anders stemmen. Dat is het alternatief.heist_175 schreef:Maar wat is het alternatief?
Wat is jouw definitie van "het volk" precies"? Op verkiezingsdagen gaat "het volk" gaan stemmen, wegens stemplicht. De mensen in een betoging zijn geen vertegenwoordiging van "het volk", maar wel van dat deel van het volk dat achter hun betoogreden staat. Of dat de meerderheid is, kan je daaruit niet uitmaken. De mensen die er niet achter staan zie je immers niet.heist_175 schreef:Geen rekening houden met wat het volk echt wil
Dreigen is op zich voldoende voor de definitie van chantage. Verder veroorzaken stakingen onmiskenbaar economische schade die bedrijven voelen.heist_175 schreef:Je kan ook niet echt van chantage spreken, want er is geen enkel bedrijf geblokkeerd geweest tot de eisen ingewilligd werden.
Zoals ik al zei, voor de vakbonden is er een nuttige rol, maar het moderne Nederlands vakbondsmodel van "iedereen moet water in de wijn doen" lijkt me veel effectiever dan het oude vakbondsmodel van "doen wat we zeggen of algemene staking!" dat uit de periode van Daens dateert. Zeker omdat uiteindelijk iedereen hier ook water in de wijn doet, maar tegen dan is de economische schade wel al een feit.heist_175 schreef:...
Als je gaat kijken naar het vakbondswerk in de praktijk is het "water bij de wijn" en niet "doen wat we zeggen of de blok erop", op enkele uitzonderingen na die in het nieuws komen.CCatalyst schreef:Zoals ik al zei, voor de vakbonden is er een nuttige rol, maar het Nederlands vakbondsmodel van "iedereen moet water in de wijn doen" lijkt me veel effectiever dan het Franse vakbondsmodel van "doen wat we zeggen of algemene staking!". Zeker omdat uiteindelijk iedereen hier ook water in de wijn doet, maar tegen dan is de economische schade wel al een feit.heist_175 schreef:...
Buiten bij de NMBS vind ik het qua algemene stakingen best wel meevallen hoor. En zelfs bij de NMBS is het alweer even geleden. Die algemene stakingen "tegen het regeringsbeleid" vallen al bij al best mee qua misérie en komen meestal vanuit één vakbond. Maar verder wordt er al bij al weinig gestaakt in ons land.CCatalyst schreef:Zoals ik al zei, voor de vakbonden is er een nuttige rol, maar het moderne Nederlands vakbondsmodel van "iedereen moet water in de wijn doen" lijkt me veel effectiever dan het oude vakbondsmodel van "doen wat we zeggen of algemene staking!" dat uit de periode van Daens dateert. Zeker omdat uiteindelijk iedereen hier ook water in de wijn doet, maar tegen dan is de economische schade wel al een feit.
Hun jaarlijkse staakperiode van oktober tot eind december gaat elke keer over veiligheid en werkomstandigheden. Mochten ze er zo geen sport van maken en zich niet gedragen als beroepsstakers. Ze zouden veel meer begrip krijgen.heist_175 schreef:Die stakingen bij de NMBS zijn gruwelijk ambetant.
Er zijn "frats"-stakingen geweest, over prullen.
Maar de laatste keer ging het eigenlijk over veiligheid en werkomstandigheden. Helaas kregen ze die boodschap nauwelijks in de pers, omdat ze vroeger voor akkefietjes gestaakt hebben.
Daarenboven lijdt de NMBS vooral aan de ziekte "politiek": iedereen wil zich moeien en er zijn teveel bazen.
Ja, stel je voor zeg dat nog anderen zo zouden redeneren ... Realiseer jij je dan niet dat (grote) bedrijven (banken, internetbedrijven etc) net hetzelfde willen handelen ? Vervang het woord vakbond bv door google of facebook in je tekst hierboven. Geen van deze bedrijven wil zich schikken naar Belgische rechtspraak ...CCatalyst schreef:Tenslotte vind ik het gebrek aan rechtspersoonlijkheid ook erg problematisch. Vakbonden willen eenrichtingsverkeer: ze willen iets of iemand kunnen vervolgen, maar willen niet dat diezelfde persoon hen zou vervolgen. Zoiets kan niet en staats haaks op een rechtsstaat. Stel je voor dat iedereen zo zou redeneren...
Natuurlijk "willen" ze niet. Maar ze moeten wel:fredo66 schreef:Vervang het woord vakbond bv door google of facebook in je tekst hierboven. Geen van deze bedrijven wil zich schikken naar Belgische rechtspraak ...