mikrotik nat vraagje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik heb volgende situatie:

- een router die niet vervangen mag worden, maar wel fixed ingesteld is met de dns van de huidige provider
- ze willen nu van provider wisselen, maar de router zelf moet blijven (want het is een time capsule en blablabla(merk op dat ik geen apple fan ben :P))
-... en natuurlijk geen kat die in de time capsule kan om dat even deftig in te stellen

mijn idee nu was dit te doen op een mikrotik, die ik voor de time capsule hang:

/ip firewall nat
add chain=dstnat dst-address=<PROVIDER DNS IP> action=dst-nat to-address=8.8.8.8

kan iemand me bevestigen dat dit idd een goede (ahem, werkende en complete) oplossing is?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Waarom zeg je niet gewoon NEE tegen zo'n klant ?

Waarom wil je gaan prullen en extra hardware gaan installeren voor iets wat een eenvoudige setting is ?

Hoe weet je trouwens dat het fixed staat als je er niet in kan ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Waarom zeg je niet gewoon NEE tegen zo'n klant ?

Waarom wil je gaan prullen en extra hardware gaan installeren voor iets wat een eenvoudige setting is ?

Hoe weet je trouwens dat het fixed staat als je er niet in kan ?
als het aan mij lag zei ik nee tegen alles en ging ik met de euromillions winst ergens in een warm land aan het strand zitten,
maarja, ik zit nog in belgie en die euromillions is ook nog niet op mijn bankrekening terecht gesukkeld, dus...

en een "eenvoudige setting" mss wel... als je erin kan, en prullen met dat ding ga ik ook niet doen want dat ding doet ook hun data blijkbaar.
alleen zijn ze daar geen helden in het onthouden van paswoorden (om het zacht uit te drukken)
trouwens, de extra hardware... de kost van een mikrotik is verwaarloosbaar en je kan er gelijk remote beheer mee toevoegen.
die was trouwens ook voorzien, dus op zich kan je het zelfs geen extra hardware noemen denk ik.

de vraag is ook gewoon of iemand er ervaring mee heeft met dit te doen, je kon dus ook gewoon -als je zonodig dient te reageren- ook gewoon zeggen dat je geen f*ing clue hebt.

en wat betreft dat het fixed staat, heel simpel: de dns doet geen resolving meer als het achter de nieuwe setup komt te staan (andere provider),
terwijl er wel nog gepingd kan worden naar ip en bij instellen van de dns op toestellen zelf werkt alles ook naar behoren.
(en nee, de dns van elk toestel achter die time capsule prul veranderen is ook geen optie want dan kunnen ze wss weer niet meer aan die data)

EDIT: ik heb het ondertussen overigens zelf kunnen uittesten en dit doet perfect wat ik ervan verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”