- Heb je speciale modem nodig om te kunnen bellen via VoIP en Scarlet als Internet Provider? Ik maak geen gebruik van de scarlet box. Ik heb hier op dit forum gelezen dat Scarlet werkt met VoATM (Voice over ATM)? VoIP is toch protocol op de applicatielaag (hoogste laag) en heeft toch niets te maken met je modem?
- Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn spraak voorang krijgt? Is werken met QoS een goede oplossing?
- Wat raden jullie aan? Weepee, of iets anders? Ik zou graag mijn huidig "belgacom" nummer behouden.
Ik zou het als volgt aanpakken:
Huidige modem => nieuwe router (D-link DIR-655) om met QoS te kunnen werken => Linksys PAP2T ATA
Ik wil met een aparte ATA werken omdat mijn analoge telefooncentrale niet bij mijn modem staat. Ik heb wel al een STP langs mijn telefooncentrale lopen.
Beetje randinfo:
Ik zit momenteel bij scarlet Internet (25EUR/maand) en momenteel betalen we 35EUR per 2 maand aan belgacom (huur lijn) en nog eens 25EUR per maand aan gesprekken bij M1Call. Ik persoonlijk vind dit nogal duur. (mijn vader heeft de telefoon enkele jaren geleden geregeld)
Momenteel heb ik een download van 5.2Mb/s en een upload van 600kb/s (speedtest). Sneller gaat niet.
Ik zou nu eens wat willen spelen met VoIP. Om in de toekomst misschien volledig over te schaken naar Voice over IP. Via de site http://www.webcalldirect.com kan ik gratis bellen met mijn PC naar vaste lijnen. En dit werkt zonder extra instellingen . Ik weet niet wat dit gaat geven als ik maximum aan het downloaden ben.
Ik ben geen IT'er maar een doe het zelver.
Alvast hartelijk Dank!!