Minister Gatz wil doorspoelen reclame verbieden

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
faqts
Starter
Starter
Bedankt: 3 keer

ares schreef:Hoe ga je zo iets verbieden? Wij hebben een digitale televisie die kan opnemen met gewoon een CI+ kaartje er in, geen externe apparatuur van de provider nodig.

Politiecontroles aan huis? "Ja mr / mv, wij komen eventjes langst om te zien of u niet aan illegaal reclame doorspoelen doet."
CI+ is speciaal ontwikkeld om controle te kunnen houden over de programma's nadat deze ontsleuteld zijn. Enkele van de beperkingen die de programma-aanbieder aan de consument via CI+ kan opleggen zijn:

verbieden dat een programma kan worden opgenomen
verbieden dat een opgenomen programma kan worden gekopieerd
verbieden dat een opgenomen programma na een bepaalde tijd nog kan worden bekeken
verbieden dat bij het afspelen van een opgenomen programma de reclame wordt overgeslagen

Bron: wikipedia
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Tomby schrijft: Al raar dat je überhaupt VTM opnames kunt bekijken.

hoezo, daarvoor bestaat toch de Stievie Free app...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

of de VTM app / website
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Gatz is door Rutten teruggefloten, daar komt niks van in huis, van een verbod op doorspoelen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ja, ik vroeg me al af hoe Rutten daar ging op reageren, zij heeft het toch altijd over de liberalen die voor vrijheid staan.
Gatz vergeet soms bij welke partij hij zit. Straks gaan ze het nog strafbaar maken als je naar het toilet gaat tijdens de reclame.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

rolandvc schreef: Straks gaan ze het nog strafbaar maken als je naar het toilet gaat tijdens de reclame.
Dat niet maar misschien dat het verplicht wordt om een tv op het toilet te installeren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Precies niemand die de commerciële zenders ook maar één cent aan inkomsten gunt.
Neen, jong, die moeten gewoon werken voor niets, en programma's leveren.
't Is precies erger dan in de tijd van de slavernij.

En ja, je betaalt x aantal euro per maand aan TV Vlaanderen, aan Proximus of aan Telenet of aan Orange om te mogen kijken.
Maar dat is voor de huur van je toestel en/of voor de auteursrechten.
Maar al eens bij stilgestaan dat TV maken ook geld kost, en nog geen klein beetje?
"De Mol" dat nu zondag op Vier begint werd indertijd door de VRT -die dan nog voor het grootste deel met geld van de belastingbetaler betaald werd- afgevoerd omdat het te duur was.

En de meesten kunnen precies niet rap genoeg hun geld aan Netflix geven, maar moest er ergens een oplossing komen dat ze een paar € /maand moeten betalen om de reclame te mogen doorspoelen dan is dat verschrikkelijk!

Ik probeer de logica te zoeken achter dat alles.
Maar ik zie dat het niet rationeel gemotiveerd is.
Het is puur iets van "Netflix is sympathiek, de rest haten we".

Wat TV Vlaanderen betreft, persoonlijk denk ik dat ze daar niet veel gaan van eisen.
Er stond hier al eens een zeer uitgebreid marktonderzoek van het BIPT, en heel satelliet TV haalde ergens 2% of zo, en dat was dan nog alle aanbieders inbegrepen, dus ook mensen die nergens lid van zijn, en gewoon naar de gratis zenders kijken.
Mocht het natuurlijk plots naar 10% stijgen, dan zouden VTM en Vier bazen er wel wakker van liggen, natuurlijk.

En wat Gatz betreft, ik zie dat echt niet als verplichten, en teruggefloten worden.
Hij wil gewoon dat de betrokken partijen (de distributeurs als Telenet en Proximus enerzijds, en de zenders als Vier en VTM anderzijds) tot een akkoord komen.
Anders gaat commerciële TV gewoon overkop gaan.
Jack Daniels schreef:Dat niet maar misschien dat het verplicht wordt om een tv op het toilet te installeren.
In dat geval kun je niet meer klagen: je kunt zeker doorspoelen. :P
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem is dat de zender overdreven hebben met hun reclame. Mensen willen wel een spot of 3 bekijken maar geen 7 of 8 die te lang duren. Mensen gaan nu met 2 werken en hebben minder tijd. TV is ook al lang niet meer het enige vertier.

Men is reclame dus zo beu als koude pap en dan mensen verplichten iets te bekijken dat ze haten, werkt gewoon niet. Het zou enkel de overname van Netflix en konsoorten versnellen en illegale content aanmoedigen. Een zeer dom plan dus en heel terecht dat Gatz wordt teruggefloten.

Waarom werken de zenders en distributeurs niet samen iets uit wat de klant WEL wil? Een aanbod zonder reclame maar met een hogere prijs, een aanbod met een beperkt aantal zenders naar keuze ipv de -tig kanalaen die geen hond interesseert?

Er is een verandering in kijkgedrag aan de gang en de zenders zouden er zich beter op voorbereiden ipv te doen alsof ze de tijd nog tegen kunnen houden. Wie dat niet doet gaat eraan, dat is nu eenmaal het systeem waarin men opereert.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

wied schreef:Tomby schrijft: Al raar dat je überhaupt VTM opnames kunt bekijken.

hoezo, daarvoor bestaat toch de Stievie Free app...
Tuurlijk, maar dat is naast de kwestie. Het ging over de Yelo Play app en dat je daar bij je opnames op VTM blijkbaar niet meer kan doorspoelen en dus ook geen reclames skippen. Mijn punt was dat ik hier zelfs niet eens die opnames kan afspelen via Yelo Play en enkel op de Digicorder zelf.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

De klant ziet 2 dingen:
  1. De factuur voor TV gaat omhoog. Met de invoering van digitale TV zijn de kostten om TV te kijken vaak een veelvoud geworden door de huur van decoders, sommige programma's zitten in betaalde paketten, de providers hebben een groot deel van de videoverhuur markt overgenomen,..etc.
  2. De reclame word er niet minder op, integendeel.
De klant heeft het gevoel dat hij meer dan genoeg betaald voor zijn TV ervaring gezien de hoeveelheid reclame die aanwezig is. Dat die extra kosten voor de provider zijn en niet de zenders maakt de klant geen barst uit, die kijkt enkel naar het bedrag op de factuur en hetgeen hij ervoor krijgt.

Voor mij is het probleem niet dat de klant niet genoeg betaald, maar dat de verhouding van wat hij betaald dik scheef zit. Misschien moeten de zenders eens bij de provider aankloppen ipv de bij de klant.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

YouTube doet ook zijn duit in het zakje:
YouTube wil gebruikers ‘frustreren’ zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
https://m.hln.be/ihln/internet/youtube- ... ~a01a8a70/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster

MaT schreef:De klant ziet 2 dingen:
De factuur voor TV gaat omhoog. Met de invoering van digitale TV zijn de kostten om TV te kijken vaak een veelvoud geworden door de huur van decoders, sommige programma's zitten in betaalde paketten, de providers hebben een groot deel van de videoverhuur markt overgenomen,..etc.
En dat klopt niet echt.
De decoders hoef je niet te huren, die kun je ook kopen.
Welke zenders die vroeger bij analoog in je basispakket zaten, zitten nu in een bijkomend extra te betalen pakket?
Ik kan er geen noemen.
En de videoverhuur markt die verdwenen is, dat klopt.
Maar het zijn wel de meeste klanten die dat gekozen hebben, precies omdat ze steeds meer op aanvraag bestelden, en steeds minder naar de videotheek gingen.
Blijkbaar moesten die videotheken ook maar voor niets werken.
Precies zoals sommigen nu vinden dat de personeelsleden van de commerciële zenders ook maar voor niets moeten werken.
MaT schreef:De reclame word er niet minder op, integendeel.
Logisch, want ze brengt minder op.
MaT schreef:De klant heeft het gevoel dat hij meer dan genoeg betaald voor zijn TV ervaring gezien de hoeveelheid reclame die aanwezig is.
Wat natuurlijk nonsens is, want hij spoelt ze gewoon door.
MaT schreef:Dat die extra kosten voor de provider zijn en niet de zenders maakt de klant geen barst uit, die kijkt enkel naar het bedrag op de factuur en hetgeen hij ervoor krijgt.
Als je echt alleen TV hebt van je TV provider (zoals ik), dan zul je toch zien dat TV niet echt veel duurder geworden is door de jaren.
Bij de laatste prijsverhoging bij Telenet ben ik van 16,30€/maand naar 16,90€/maand gegaan.
Maar inderdaad, als je er internet, telefonie, en de rest bijneemt is het een ander kostenplaatje.
MaT schreef:Voor mij is het probleem niet dat de klant niet genoeg betaald, maar dat de verhouding van wat hij betaald dik scheef zit. Misschien moeten de zenders eens bij de provider aankloppen ipv de bij de klant.
Ik ben te vinden voor het model waarbij je als klant de keuze krijgt : of je moet een minimum aantal minuten reclame bekijken, of je betaalt iets extra om te mogen doorspoelen.
Diegene die vinden dat het allemaal prutsprogramma's zijn gaan er dan geen enkele last van hebben, want ze kijken er niet naar, en betalen er dus ook niet voor extra.
Wie het huidige systeem goed vindt, kan de reclameblokken uitkijken.
En wie liever doorspoelt kan dat, mits hij iets bijbetaalt.
Het is voor niemand leuk, maar het is de enige manier om het systeem in stand te houden.
Jack Daniels schreef:YouTube doet ook zijn duit in het zakje:
YouTube wil gebruikers ‘frustreren’ zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
Natuurlijk, was er nu echt iemand zo naïef om te denken dat er ergens een Robin Hood was die het allemaal gratis ging geven?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

boulder schreef: Natuurlijk, was er nu echt iemand zo naïef om te denken dat er ergens een Robin Hood was die het allemaal gratis ging geven?
Ik vind zelfs de reclame (zonder add blocker) echt meevallen op Youtube. Ik snap de frustratie niet echt maar ik kan een uur soms Youtube kijken zonder problemen.

vroeger waren die reclames veel aggresiever...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:
boulder schreef: Natuurlijk, was er nu echt iemand zo naïef om te denken dat er ergens een Robin Hood was die het allemaal gratis ging geven?
Ik vind zelfs de reclame (zonder add blocker) echt meevallen op Youtube. Ik snap de frustratie niet echt maar ik kan een uur soms Youtube kijken zonder problemen.

vroeger waren die reclames veel aggresiever...
Maar in het begin waren die reclames er niet.
Nu vallen ze nog mee.
Straks worden ze nog meer, en beginnen ze te ergeren.
Zo gaat dat nu eenmaal.
Naarmate de positie van de aanbieder sterker wordt, zal hij steeds verder gaan met de reclame.
En ook de prijzen zullen stijgen, Netflix is al duurder geworden, dat delen van accounts zie ik ook geen lang leven beschoren.
En dan zal het gejammer hier ook weer beginnen, en gaan ze weer op zoek naar de volgende "zuivere figuur".
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

systeem zoals de Vrt korte reclame voor een programma start. sponsor reclame in de serie soap of programma. Niet irriterende reclame dus. zou voor mij kunnen. Een programma onderbreken nee dat niet. Ben er zeker van dat dit meer zou opbrengen en minder irritatie zou geven.

sponsor reclame zoals in Nederland op sbs bv een tuinprogramma met Gardena als werkmateriaal of een meubel uitpakken met eerst de sponsornaam in beeld te brengen. Maar denk dat dit niet mag in België van de reclame commmissie. Als hier tijdens een show een merk te lang in beeld is krijgen ze een boete. :bang:

Ze moeten de manier van reclame tonen veranderen zodat het niet meer irriteert, dan zappen of spoelen de kijkers minder.
Bij de commerciële zenders in Nederland is er tussen een programma minder reclame dan hier maar de reclameblokken duren zeker zolang ook bij gesponsorde programma's die al een blok reclame is van begin tot eind. het campeerprogramma bv is puur een doorlopende reclame en toch kijkt men er naar en is dit aanvaard.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

stefke schreef:systeem zoals de Vrt korte reclame voor een programma start. sponsor reclame in de serie soap of programma. Niet irriterende reclame dus. zou voor mij kunnen. Een programma onderbreken nee dat niet. Ben er zeker van dat dit meer zou opbrengen en minder irritatie zou geven.
VRT kan dat omdat ze het grootste deel van hun inkomsten gewoon uit de belastingspot halen.
Stel dat ze morgen de belastingsinkomsten op 0 zouden brengen, denk je dan werkelijk dat ze er nog zouden geraken met hun klein spotje voordat het programma begint?
stefke schreef:Ze moeten de manier van reclame tonen veranderen zodat het niet meer irriteert, dan zappen of spoelen de kijkers minder.
Bij de commerciële zenders in Nederland is er tussen een programma minder reclame dan hier maar de reclameblokken duren zeker zolang ook bij gesponsorde programma's die al een blok reclame is van begin tot eind. het campeerprogramma bv is puur een doorlopende reclame en toch kijkt men er naar en is dit aanvaard.
Ik geloof er niet in.
Het zal ofwel betalend ofwel doorspoelen onmogelijk maken, of de kijker krijgt de keuze tussen beiden.
Misschien kunnen ze evenveel verdienen met gepersonaliseerde reclame, en dan kunnen de blokken korter worden, maar daar was ook iedereen allergisch aan.
Ik geloof niet in toveroplossingen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dat niemand dat hier doorheeft dat het gewoon opgezet voorafgesproken 1-2-pass spel is tussen op-een-onverkiesbare-plaats-Gatz en lijsttrekker-Rutte ... "laat gij dat balonneke op, en dan kom ik de mensen redden de volgende dag" dat kan er bij mij niet in.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Rutten. Wat reclame doorspoelen te maken heeft met de gemeenteraadsverkiezingen van Aarschot is me een raadsel.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Vroeger gingen we tijdens de reklame blokken naar het wc, vulden de glazen nog eens bij, haalden verse chips.
Ik denk niet dat ik in vergelijking met 5/10 jaar geleden veel minder reklame zie...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vannacht bezocht hij gaming firma's.
Vandaag: gezelschapsspellen moeten extra belast worden!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

stefke schreef:sponsor reclame in de serie soap of programma. Niet irriterende reclame dus.
Weet nog niet of dat zo 'niet irriterend' is. Als de reclame IN de content zit die je wil kijken, kan dat gerust nog meer irriterend worden en is het nog indringender. Het is niet simpel om subtiele product placement te doen. Heb toch al paar keer voorgehad dat ik naar een film of reeks keek en de PP erin zo erg was dat je precies meer naar een langgerekte reclame keek. Kan nu direct maar 1 voorbeeld vinden: Under The Dome, waarin een gegeven moment te pas en ten onpas een Microsoft Surface ten tonele gevoerd werd en wel op zo'n danige manier dat het overduidelijk was dat Microsoft er voor betaald werd. Werkte enorm op de zenuwen (en ik heb zelf een Surface).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Tomby schreef: Kan nu direct maar 1 voorbeeld vinden:.
(beglische) series waar ge alleen maar auto's van 1 merk ziet rondrijden?
kom je af en toe tegen en als je het door hebt begin je er op te letten en is het enerverend
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Witse: enkel Toyota/lexus, prepaid is niet gewoon prepaid, maar pay&go. GSM nummers zijn allemaal 047...
Thuis: eerst allemaal delhaize zakken en derby, nu colruyt en boni
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Zelfs al duwen ze dit door onze strot: wat denk je dat ik doe tijdens liveuitzendingsreclame - sanitaire stop, drank aanvullen en smartphonen én dat kunnen ze me niet weigeren/afpakken.
Zo zie je dat bepaalde beleidsmakers enkel weet hebben van een klepel.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zelfs al zit je te smarphonen, je hoort de reclame al dan niet bewust. Je wordt dus toch beïnvloed.
Er gaat iets moeten gebeuren om die zenders rendabel te maken/houden, maar langs de andere kant komen er wel de hele tijd kanalen bij.
Ze zijn volgens mij dus zelf oorzaak van het probleem.
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 43 keer

Black Mirror S01E02 - 15 Million Merits:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coming soon in a living room near you! :P
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

de prijs van een reclamespotje al eens bekeken?, vergeet niet dat ook Telenet en Proximus hun moet betalen om hun te mogen aanbieden, dan nog eens de omzet van al datgene wat wordt aangevraagd, en er zijn behoorlijk wat mensen die bepaalde afleveringen in preview willen zien...
en dan nog eens al die verdoken reclame, ieder product die bvb te zien is in familie, daar moet de eigenaar voor betalen......
en natuurlijk wil de adverteerder dat zn reclame gezien wordt en niet doorgespoeld.... ook via on demand krijg je eerst reclame vooraleer de content wordt afgespeeld...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Waarom moeten de zenders betalen om sportuitzendingen te mogen doen?? Dit is één reclame kijk maar naar voetbal of de koers je ziet telkens meer reclame dan je de lief hebt. Top punt van alles daar betalen de zenders nog eens extra voor.
Als een renner aankomt als eerste gaat hij eerst zijn sponsor goed in beeld laten komen. Bij voetbal tja daar is het rond het veld één grote reclame zuil.

Nee de zenders zouden moeten betaald worden voor de reclame die ze dan moeten uitzenden.. Zou al veel inkomen opleveren.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mensen moeten gewoon stoppen met naar dat soort 'sport' te kijken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Kan nu direct maar 1 voorbeeld vinden: Under The Dome, waarin een gegeven moment te pas en ten onpas een Microsoft Surface ten tonele gevoerd werd en wel op zo'n danige manier dat het overduidelijk was dat Microsoft er voor betaald werd. Werkte enorm op de zenuwen (en ik heb zelf een Surface).
De film "In Bruges" gezien?
Detectivefilm, en om de haverklap zegt er iemand : "What,like, in Bruges, or whatever?"
Na de 3e keer begint dat al ferm tegen te steken.
bruma schreef:Zelfs al duwen ze dit door onze strot: wat denk je dat ik doe tijdens liveuitzendingsreclame - sanitaire stop, drank aanvullen en smartphonen én dat kunnen ze me niet weigeren/afpakken.
Je gaat nooit chips genoeg kunnen eten om dat te overbruggen :P
wied
Elite Poster
Elite Poster

voor de camera sprak Collin Farrell dan weer over ''a f....... shithole'' :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Het blijkt dat de vlaamse media huizen jaar na jaar winst maken en reclame doorspoelen bestaat toch al langer dan vandaag.

https://www.apache.be/2013/04/25/het-ge ... laanderen/
wied
Elite Poster
Elite Poster

cijfers van 2013!!! Wat kunnen die bewijzen? Een monopolist wil zijn omzet jaarlijks zien stijgen. Maar de zenders beseffen dat zij op termijn het loodje gaan leggen. DAT is de kern van deze discussie :-)
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

My 2cents:

Waarom is het nodig nog een distributeur/provider tussen de zender en de kijker toe te laten (zoals eerder gesuggereerd)? Als de helft (fictief voorbeeld) van de tv-factuur blijft hangen bij de provider, is reclame nodig om het budget rond te krijgen bij de tv-zenders. Gevolg: mensen kunnen doorspoelen dus ze zullen het doen (is er iemand die graag een onderbreking heeft tijdens een film van anderhalf uur of een tv-programma van 45 min om naar het toilet te gaan omdat zijn/haar blaas op springen staat? Voor die mensen is de pauze-knop uitgevonden maar niet de reclameblokken). Gevolg: de inkomsten van de tv-zenders dalen want de reclame-spotjes geven minder (geen) return. Gevolg: meer reclame. Gevolg: alternatieve oplossingen (e.g. Netflix en consoorten) waar helemaal geen distributeurs meer aan te pas komen en die kiezen voor reclame op een onopvallende manier. We betalen aan die alternatieven hetzelfde maandelijkse bedrag als aan de providers en krijgen best wel wat kwaliteit in de plaats.

Probleem: FCC heeft gepoogd om de netneutraliteit om zeep te helpen zodat providers in Amerika zich toch terug kunnen gaan opwerpen als distributeurs (en dus geld kunnen beginnen vragen om de alternatieve streams doorgang te geven op hun netwerk) hoewel deze providers perfect winstgevend zijn. Maar zoals het gaat in ons kapitalistisch bestaan: bedrijven zullen altijd mogelijkheden zoeken om meer winsten te genereren als het verdienmodel onder druk komt (of gewoon niet meer voldoende opbrengt om jaarlijkse groei te genereren gezien een plafond bereikt werd).

Klein voorbeeldje hoe dat er zou kunnen gaan uitzien:

Afbeelding

Mijn stelling: filter de distributeurs (en uiteraard ook de decoders) weg met vrijheid van hardware zodat een app (à la Stievie maar dan over het volledige medialandschap) een oplossing kan brengen. Het argument dat dit een rechtenprobleem kan opleveren moet op de schop gezien de inkomsten uit DVD-boxen etc. me niet meer van deze tijd lijken.
wied
Elite Poster
Elite Poster

@Razornord
voor alle duidelijkheid: PX en TN zijn providers, VRT en Medialaan/Vier zijn zenders... Sommigen beursgenoteerd, maar allemaal onafhankelijke bedrijven!
digiboy40
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

@ verbeke:

Ik heb al een schotelantenne sedert 1994 en heeft mij amper 100 euro gekost op 20 jaar tijd! (ontvangst in HD en 4K)
Ik heb Tv Vlaanderen en ik betaal 170 euro PER JAAR + gratis ontvangst van 5000 TV zenders via Satelliet
Voor Internet betaal ik 15 euro per maand via Orange Flybox 4G

Telenet en Proximus bieden trouwens veel Tv Zenders aan die gewoonweg gratis met een schotelantenne te ontvangen zijn!
dus betalen voor zenders die free-to-air uitzenden :eek:
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

wied schreef:@Razornord
voor alle duidelijkheid:...bedrijven!
Met providers bedoelde ik uiteraard de distributeurs (PX, TN e.a.) maar dat lijkt me duidelijk in het verhaal. :-)

Ter zijde: de politiek gaat niet happig zijn om te morrelen aan het systeem van providers/distributeurs gezien de overheden nog steeds grootaandeelhouders zijn bij PX en TN en dus jaarlijks de begroting rond krijgen met onder andere de dividenden en de belastingen op de dividenden. Dus de vrije markt gaat het moeten oplossen (en gelukkig gaat Sven Gatz daar niet te veel kunnen interfereren).
Laatst gewijzigd door Razornord 22 maa 2018, 14:50, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mannekes toch.
Gij leeft ni ne wok zekers?
Internet met een limiet van 15Gb gaan voorstellen als een full blown thuisaansluiting. Goe bezig...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

digiboy40 schreef:Ik heb al een schotelantenne sedert 1994 en heeft mij amper 100 euro gekost op 20 jaar tijd! (ontvangst in HD en 4K)
Straks ga je nog beweren dat je in HD/4K kijkt met een ontvanger van 1994... volgens mij geloof jij je eigen nonsens :bang:
wied
Elite Poster
Elite Poster

Razornord schrijft: Dus de vrije markt gaat het moeten oplossen...

de vrije markt heeft dat al jaren geleden opgelost: met een ''duopolie'' namelijk, hierbij geholpen weliswaar door het BIPT :-(
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”