Na maanden op 100/40, nu plots 70/25...
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik zat al maanden (van enkele weken na mijn aansluiting vorig jaar) op 100 down, en ook al een tijdje op 40 up (denk ik). Nu valt vandaag plots de verbinding weg, dus ik check even de fritzbox, en blijkbaar sta ik nu op 70/25. Er is aan de binnenlijn niks veranderd, alles staat nog op exact dezelfde plaats als waar het altijd heeft gestaan... Volgens de website van EDP zou op mijn adres nog steeds 100/40 mogelijk moeten zijn ook.
Heeft iemand iets soortgelijks voor, of in het verleden voorgehad? We zitten hier met relatief intensieve internet gebruikers, doorgaans toch vlot over de TB/m. Ik hoop dat dit niet te lang hoeft te duren, want snelheid was één van twee redenen om bij Scarlet (50/20) weg te gaan vorig jaar.
Max. DSLAM throughput kbit/s 70000 25000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 130544 38838
Current throughput kbit/s 70000 24998
Heeft iemand iets soortgelijks voor, of in het verleden voorgehad? We zitten hier met relatief intensieve internet gebruikers, doorgaans toch vlot over de TB/m. Ik hoop dat dit niet te lang hoeft te duren, want snelheid was één van twee redenen om bij Scarlet (50/20) weg te gaan vorig jaar.
Max. DSLAM throughput kbit/s 70000 25000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 130544 38838
Current throughput kbit/s 70000 24998

-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Wachten tot DLM passeert en merkt dat je lijn meer aan kan.
Dit kan een week duren, dacht ik.
Met die waarden, zul je wellicht een 100/35 profiel krijgen.
Dit kan een week duren, dacht ik.
Met die waarden, zul je wellicht een 100/35 profiel krijgen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
..zat al maanden...DLM zal dus wel al doorgevoerd zijn, mss nog eens opnieuw aanvragen, er zijn mss lijnfouten geweest of werken in de buurt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Deze morgen ook twee disconnects gehad, maar gelukkig zonder invloed op het profiel:
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 99,999 kbps
Upstream current bit rate: 39,999 kbps
Downstream max bit rate: 130,569 kbps
Upstream max bit rate: 48,344 kbps
Downstream attenuation: 12.2 dB
Downstream noise margin: 16.4 dB
Upstream noise margin: 11.1 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 271 m
Proximus profile name: 100/40
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Computer(k)nul
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik denk ook niet dat het een DLM materie is gezien de voorgeschiedenis. Ik zou een ticket aanmaken bij Edpnet en eventueel ook vragen of er nog genoeg bandbreedte is ingekocht op de DSLAM. Misschien zijn er klanten bijgekomen bij Edpnet op je ROP?
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Idem hier. Maanden 100/30 profiel. Twee weken geleden waren er werken en de technicus moest in mijn contactdoos ook een aanpassing doen. Die dag en de volgende constant verbreking van internet. Daarna weer stabiel en sinds twee dagen was er weer een onderbreking waardoor ik nu 100/25 heb. Is in Dendermonde. Ik ben wel Proximus klant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik heb al meerdere malen gehad dat na een disconnect DLM opnieuw moest passeren.
Het kan dus wel...
edit: zie deze post:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
70/25 (of 70/30) is een non-DLM profiel.
Het kan dus wel...
edit: zie deze post:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
70/25 (of 70/30) is een non-DLM profiel.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Vroeger was dat inderdaad zo, maar de nieuwste "versie" van DLM houdt rekening met de voorgeschiedenis, dus dat verspringen naar basisprofielen zou een pak minder moeten zijn ondertussen. Trouwens mocht DLM falen zou het profiel 70/30 moeten zijn althans in Zone 1 met vectoring. Dus ik denk nog altijd niet dat dit een DLM-issue is.
Nu, een ticket aanmaken kan geen kwaad hé. Mocht het toch DLM gerelateerd zijn, kan er nog altijd een TBF gestart worden om het proces wat te versnellen.
Nu, een ticket aanmaken kan geen kwaad hé. Mocht het toch DLM gerelateerd zijn, kan er nog altijd een TBF gestart worden om het proces wat te versnellen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik had ooit maanden op rij 100/20,
dan al een hele tijd 85/20,
dan recent een TBF laten doen die me terug op 85/20 zette (ik wilde vooral een hogere upload)
en sinds 3 dagen zit ik op 85/35
PING 9ms
JITTER 1ms
DOWNLOAD 76,4Mbps
UPLOAD 32,5 Mbps
dan al een hele tijd 85/20,
dan recent een TBF laten doen die me terug op 85/20 zette (ik wilde vooral een hogere upload)
en sinds 3 dagen zit ik op 85/35
Speedtest EDPnet09.02.18 0:08:54 Internet connection established successfully. IP address: **.***.***.***, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, gateway: 213.219.132.16, broadband PoP: BRAS04-BRU
09.02.18 0:08:43 PPPoE error: Timeout.
09.02.18 0:08:37 DSL is available (DSL synchronization exists with 84998/34999 kbit/s).
09.02.18 0:07:17 Timeout during PPP negotiation.
09.02.18 0:07:16 Internet connection cleared.
09.02.18 0:07:12 DSL not responding (no DSL synchronization).
08.02.18 12:14:40 Internet connection established successfully. IP address: **.***.***.***, DNS server: 212.71.0.33 and 212.71.8.10, gateway: 213.219.132.16, broadband PoP: BRAS04-BRU
08.02.18 12:14:37 DSL is available (DSL synchronization exists with 84998/19999 kbit/s).
PING 9ms
JITTER 1ms
DOWNLOAD 76,4Mbps
UPLOAD 32,5 Mbps
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Het is niet dat ik per sé mijn gelijk wil halen, maar ik spreek over vorige week in mijn geval, pas sinds verleden weekend terug 100/35 bij mij.
Tenzij dit pas begin deze week zou aangepast zijn, maar het is dus niet zo dat DLM je voorgeschiedenis altijd blijft onthouden.
Tenzij dit pas begin deze week zou aangepast zijn, maar het is dus niet zo dat DLM je voorgeschiedenis altijd blijft onthouden.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Zoals al meer gemeld is in het forum heeft DLM altijd al wel kuren gehad en het blijft voor velen van ons een mysterieus en zeker geen vast gegeven. Het laat van tijd ook wel al eens een steek vallen. Misschien heeft het ook wel iets te maken met de recente invoering van vectoring op de 552 kHz? Ik heb hier ook wel een aantal afschakelingen gehad daardoor. Wie weet.
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik had van die 552 Khz ook pas gelezen nadat ik op userbase kwam om dit te schrijven. Vroeg het me ook af of dat er iets mee te maken kon hebben.petrol242 schreef:Zoals al meer gemeld is in het forum heeft DLM altijd al wel kuren gehad en het blijft voor velen van ons een mysterieus en zeker geen vast gegeven. Het laat van tijd ook wel al eens een steek vallen. Misschien heeft het ook wel iets te maken met de recente invoering van vectoring op de 552 kHz? Ik heb hier ook wel een aantal afschakelingen gehad daardoor. Wie weet.
blaatpraat schreef:Ik heb al meerdere malen gehad dat na een disconnect DLM opnieuw moest passeren.
Het kan dus wel...
edit: zie deze post:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=51035
70/25 (of 70/30) is een non-DLM profiel.
Ok, ik zal op hoop van zegen een ticketje aanmaken, en anders nog een weekje of twee wachten.petrol242 schreef:Vroeger was dat inderdaad zo, maar de nieuwste "versie" van DLM houdt rekening met de voorgeschiedenis, dus dat verspringen naar basisprofielen zou een pak minder moeten zijn ondertussen. Trouwens mocht DLM falen zou het profiel 70/30 moeten zijn althans in Zone 1 met vectoring. Dus ik denk nog altijd niet dat dit een DLM-issue is.
Nu, een ticket aanmaken kan geen kwaad hé. Mocht het toch DLM gerelateerd zijn, kan er nog altijd een TBF gestart worden om het proces wat te versnellen.

- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Zit hier ook op het zelfde bootje, reeds 1,5 jaar op 100 Mbps en sedert een paar weken op 85 Mbps ... het was begonnen op de dag van hun panne en storing, kreeg toen regelmatig disconnects tot een week erna plots op een dag mijn 100 was verdwenen.
Ik geef het nu wat tijd, maar als na de invoering van hun 552 Khz er nog niets veranderd dan overweeg ik misschien wel een overstap naar Orange.
Ik geef het nu wat tijd, maar als na de invoering van hun 552 Khz er nog niets veranderd dan overweeg ik misschien wel een overstap naar Orange.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Reactie van EDP:
Wil ze daar nu mee zeggen dat indien ik die TBF test laat doen, ik het risico loop op een NOG trager profiel te belanden??Beste,
Wij willen u vriendelijk melden dat het internet profiel automatisch wordt bepaald. DLM proces die op uw lijn loopt, heeft uw snelheid even gedowngraded om stabielere DSL connectie te kunnen leveren. Hoogstwaarschijnlijk is uw huidige internet profiel het meest optimale voor uw DSL lijn.
DLM is een geautomatiseerd monitoring-en testproces. Iedere VDSL-lijn wordt na de oplevering gedurende een week gemonitord en getest. In het geval van een positieve/negatieve evaluatie wordt de VDSL-lijn, afhankelijk van de testresultaten, naar een hoger/lager snelheidsprofiel overgezet. Hierna wordt de lijn verder gemonitord en getest op kwaliteit en stabiliteit.
Hier kunt u meer informatie over DLM terugvinden: http://www.edpnet.be/nl/support/bestell ... ment).html
Er is ook een test die wij manueel kunnen starten - TBF test. Hij zal net zoals DLM, uw DSL lijn op stabiliteit/kwaliteit testen en voor het meest optimale profiel kiezen. Deze test kan ook voor de snelheidsdaling zorgen daarom hebben wij uw toestemming nodig voor het starten van de TBF test.
Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.

-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Bandbreedte van het VLAN heeft niks te maken met de limieten die worden ingesteld op de DSL syncro snelheid. Ik denk eerder dat er een TBF is gebeurd of een of andere reset bij Proximus waardoor er teruggeschakeld werd naar een basissnelheid.petrol242 schreef:Ik denk ook niet dat het een DLM materie is gezien de voorgeschiedenis. Ik zou een ticket aanmaken bij Edpnet en eventueel ook vragen of er nog genoeg bandbreedte is ingekocht op de DSLAM. Misschien zijn er klanten bijgekomen bij Edpnet op je ROP?
Met een TBF zal de snelheid zeker niet meer zakken aangezien er momenteel al veel marge is.
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 18 keer
Misschien heeft men werkzaamheden gedaan in de straatkast, dat kan al genoeg zijn om terug naar een basissituatie te gaan. Heb het hier ook voorgehad. Even TBF gestart en we waren terug goed.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Klopt. Ben ik even de mist in gegaan.lithion schreef:Bandbreedte van het VLAN heeft niks te maken met de limieten die worden ingesteld op de DSL syncro snelheid. Ik denk eerder dat er een TBF is gebeurd of een of andere reset bij Proximus waardoor er teruggeschakeld werd naar een basissnelheid.
[...]
Wat ik raar vind is die upload. Mocht er op één of andere manier een TBF gebeurd zijn, zou die het basisprofiel van minsten 30 moeten zijn (70/30).
Ik zou een toch TBF laten uitvoeren. Snelheidsverlaging gaat er niet in zitten omdat je al op je basisprofiel zit, of je moest in zone 2 zitten maar dat betwijfel ik sterk.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Misschien beter wachten tot dinsdag 20 feb dan is er normaal ook de nieuwe frequentie op de download.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727


*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Daar zou ik toch niet op wachten. De implementatie start pas op 20 februari, maar elk ROP zal individueel beoordeeld en eventueel omgeschakeld worden. Als er nog ADSL lijnen aanwezig mochten zijn, gaat het op dat ROP al helemaal niet door.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Vandaag ook TBF uitgevoerd. En ja hoor. Ik zit weer op mijn oude 100/30 profiel na een drietal weken op 100/25 gestaan te hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Ik check vandaag nog eens... en plots sta ik terug op 85/30. Wordt echt wel een beetje vervelend eigenlijk.
Code: Selecteer alles
Negotiated Connection Properties
Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 85000 30000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 127707 38645
Current throughput kbit/s 84998 29999
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse noise protection 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 18 10
Bitswap on on
Line attenuation dB 6 7
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43

-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Reactie van EDPnet:
Dan vraag ik me af hoe het komt dat die ruismarge na 13 maanden plots zo kan zakken? Ik heb een heel jaar op 100Mbs down gestaan, en nu gaat dat blijkbaar niet meer. Aan de binnenlijn is niks veranderd van sinds voor ik bij EDPnet zat. De downstream noise margin lijkt me overigens groot genoeg.Wij willen u vriendelijk informeren dat telkens wanneer het profiel wordt verhoogd, daalt de ruismarge met 6 dB.
De upstream noise margin van uw klant is nu 10. Het minimum is 6. Dit betekent dat bij dergelijke lijnwaarden het profiel niet kan worden verhoogd, omdat de ruismarge onder het minimum zal zijn.

We hebben ook eens 100 gehaald, maar zitten al maanden op 70/20, nochtans zitten we niet veraf van de ROP, zo'n 25m hiervandaan. Toen we van 100 naar 85 en dan naar 70 zakten zeiden ze bij Edpnet dat er een contactdoos NTP2007 zou moeten zijn. Maakt dat zoveel verschil?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Misschien zijn er een paar buren van Telenet naar VDSL overgeschakeld?Dan vraag ik me af hoe het komt dat die ruismarge na 13 maanden plots zo kan zakken?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat vind je daar vervelend aan? Als je het niet zou checken, had je het zelfs niet eens geweten, en zeker niet "gevoeld"ozfunghi schreef:Ik check vandaag nog eens... en plots sta ik terug op 85/30. Wordt echt wel een beetje vervelend eigenlijk.

Er zijn 2 mogelijkheden:ozfunghi schreef:Dan vraag ik me af hoe het komt dat die ruismarge na 13 maanden plots zo kan zakken? Ik heb een heel jaar op 100Mbs down gestaan, en nu gaat dat blijkbaar niet meer. Aan de binnenlijn is niks veranderd van sinds voor ik bij EDPnet zat. De downstream noise margin lijkt me overigens groot genoeg.
- hoe meer VDSL klanten op jouw "lus", hoe meer ruis, en hoe moeilijker vectoring het heeft om die ruis te onderdukken ...
- een onstabiele lijn (veel schommeiingen).
Op de FritzBox zijn er 2 pagina's die hierover goede info geven:
Internet > DSL Information > Statistics
Hier zie je de SNR (dowload) van de laatse 24 uur, of de laatste week:
Bij de grafiek van de laatste week zie je duidelijk de SNR verlaging bij een overgang van 70 mbps (24dB) naar 100 mbps (15dB)
Internet > DSL Information > Spectrum
Hier zie je het Spectrum (tot 17MHz). Druk op "Show minimum and maximum":
Bij een stabiele lijn zie je maar 1 oranje lijntje, bij een onstabiele lijn zie je 2 oranje lijnen, die soms ver van mekaar liggen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Dan zal het mijn psychische kracht zijnphilippe_d schreef:Wat vind je daar vervelend aan? Als je het niet zou checken, had je het zelfs niet eens geweten, en zeker niet "gevoeld"

In elk geval:

-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 6 keer
Inmiddels opnieuw 100/30, noise margin (received) is amper gezakt tot 15 dB tov 18 dB voordien (toen 85/30). Dus die uitleg van EDP dat die met 6 dB zou zakken indien verhoogt naar 100/30, blijkt ook niet te kloppen. Waarom ik dus steeds van 100/30 wordt afgehaald, is me nog altijd niet duidelijk.

- EotT
- Premium Member
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 188 keer
Bij mij zijn de lijnwaarden over een tijdspanne van een 2 tal weken ook verslechterd. Na een reconnect (niet zelf geforceerd, was automatisch), zat ik weer op de oorspronkelijke waarden, om de 2 weken erna weer stilletjes te zakken naar de huidige waarden: SNR voor upload en download zijn beide met 2 verlaagd. Attainable upload is met een 8tal % gezakt, wat duidelijk in het spectrum te zien is. Vooralsnog geen probleem natuurlijk, want ik blijf mijn profiel behouden, dus ik klaag zeker niet.
Geen idee waarom dit zo kan veranderen. Het is 2x na elkaar, dus ik veronderstel dat dit niet aan nieuwe vdsl verbindingen te wijten is, want dan had het niet terug kunnen stijgen na de disconnect. Een onstabiele lijn is het ook niet, want het is heel geleidelijk omlaag gegaan, om dan amper nog te veranderen.
Ik vroeg me dus af: Zou het kunnen dat DLM express mijn lijn wat slechter maakt (zonder dat ik daar last van ondervind), zodat andere lijnen misschien iets beter kunnen worden? Dat zou misschien verklaren waarom sommigen hier na een hele tijd stabiel een 100mbit verbinding te hebben, nu 'maar' 85mbit hebben? Of is dat totaal onmogelijk?
Van dit...

... naar dit:


Geen idee waarom dit zo kan veranderen. Het is 2x na elkaar, dus ik veronderstel dat dit niet aan nieuwe vdsl verbindingen te wijten is, want dan had het niet terug kunnen stijgen na de disconnect. Een onstabiele lijn is het ook niet, want het is heel geleidelijk omlaag gegaan, om dan amper nog te veranderen.
Ik vroeg me dus af: Zou het kunnen dat DLM express mijn lijn wat slechter maakt (zonder dat ik daar last van ondervind), zodat andere lijnen misschien iets beter kunnen worden? Dat zou misschien verklaren waarom sommigen hier na een hele tijd stabiel een 100mbit verbinding te hebben, nu 'maar' 85mbit hebben? Of is dat totaal onmogelijk?
Van dit...

... naar dit:


- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Als de SNR zakt kan dit door 2 dingen komen. Ofwel zakt het uitgestuurd vermogen vanuit de dslam op de lijn, ofwel neemt de ruis toe. Gezien het verlies op je lijn nauwelijks veranderd is in je twee situaties, vermoed ik het eerste en is het te zoeken in de dslam.
Volgens mij is DLM enkel een analytische tool om eventueel het profiel aan te passen aan de kwaliteit van de lijn en niet andersom.
Ik vraag me wel af hoe jij kan zien dat je attainable upload met 8% gezakt is in het spectrum. De bovenste grafiek geeft enkel de SNR weer per carrier van de downstream en het is normaal dat de SNR zakt naarmate de frequentie (carriernummer) toeneemt. De onderste grafiek geeft het aantal bits weer per carrier en daar zie je duidelijk hoe de frequentieband verdeeld wordt over upload en download.
Volgens mij is DLM enkel een analytische tool om eventueel het profiel aan te passen aan de kwaliteit van de lijn en niet andersom.
Ik vraag me wel af hoe jij kan zien dat je attainable upload met 8% gezakt is in het spectrum. De bovenste grafiek geeft enkel de SNR weer per carrier van de downstream en het is normaal dat de SNR zakt naarmate de frequentie (carriernummer) toeneemt. De onderste grafiek geeft het aantal bits weer per carrier en daar zie je duidelijk hoe de frequentieband verdeeld wordt over upload en download.
- EotT
- Premium Member
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
- Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
- Bedankt: 188 keer
Attainable was gezakt van 38521 naar 35600, wat ongeveer een 8% is. Ik kan dat niet afleiden uit het spectrum, maar je kan wel zien dat er een plek is waar de huidige waarden een heel deel onder de maximum waarden liggen.
Kan het dan de dslam zijn die het uitgestuurde vermogen zo regelt om zoveel mogelijk verbindingen een zo hoog mogelijk profiel te laten halen (ipv DLM)?
Kan het dan de dslam zijn die het uitgestuurde vermogen zo regelt om zoveel mogelijk verbindingen een zo hoog mogelijk profiel te laten halen (ipv DLM)?
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik weet niet of de dslam een variërend vermogen kan uitzenden, maar ik denk dat we het wel ergens in die richting moeten zoeken.
Wat betreft dat spectrum, een grillige min/max is normaal rond carrier 1024.
Wat betreft dat spectrum, een grillige min/max is normaal rond carrier 1024.
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik vermoed dat ik een gelijkaardig "probleem" heb. Max attainable is 116kbs, dus 100kbs zou er moeten inzitten, maar ik heb nog nooit meer dan 85kbs toegewezen gekregen.
Dit zijn mijn Fritzbox DSL waarden:
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 85000 30000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 116285 37676
Current throughput kbit/s 84998 29999
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 14 9
Bitswap on on
Line attenuation dB 13 13
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record J43 J43
Heb daar ooit een ticket voor aangemaakt en als antwoord gekregen:
"De bovengenoemde lijnprofielen zijn theoretische maximale snelheden. De werkelijke profielen zijn afhankelijk van de afstand tot de straatkast, waarmee uw lijn is verbonden, het type vectoring dat deze straatkast ondersteunt: 2,2 MHz, 1,1 MHz of 552 KHz. Bij u is het 1,1MHz Vectoring en DLM zone 2. De werkelijke snelheden kunnen ook door verschillende factoren worden beïnvloed, zoals bedrading in uw huis, locatie van de modem, enz. Het geautomatiseerde DLM-proces controleert en test uw lijn gedurende enkele weken na activering. Uw lijn wordt geüpgraded na een positieve evaluatie, afhankelijk van alle testresultaten. Hier in de tabel vindt u het maximale snelheidsprofiel dat u kunt krijgen, direct na activering van de lijn (Provisioning Profile) en of / wanneer DLM besluit een hogere bitrate toe te passen (DLM-profiel). "
Ik slaag er niet in om zelf een hoger profiel te triggeren. Bij momenten kan ik wel eens wat meer snelheid gebruiken eigenlijk...
Dit zijn mijn Fritzbox DSL waarden:
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 85000 30000
Min. DSLAM throughput kbit/s 32 0
Attainable throughput kbit/s 116285 37676
Current throughput kbit/s 84998 29999
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 14 9
Bitswap on on
Line attenuation dB 13 13
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record J43 J43
Heb daar ooit een ticket voor aangemaakt en als antwoord gekregen:
"De bovengenoemde lijnprofielen zijn theoretische maximale snelheden. De werkelijke profielen zijn afhankelijk van de afstand tot de straatkast, waarmee uw lijn is verbonden, het type vectoring dat deze straatkast ondersteunt: 2,2 MHz, 1,1 MHz of 552 KHz. Bij u is het 1,1MHz Vectoring en DLM zone 2. De werkelijke snelheden kunnen ook door verschillende factoren worden beïnvloed, zoals bedrading in uw huis, locatie van de modem, enz. Het geautomatiseerde DLM-proces controleert en test uw lijn gedurende enkele weken na activering. Uw lijn wordt geüpgraded na een positieve evaluatie, afhankelijk van alle testresultaten. Hier in de tabel vindt u het maximale snelheidsprofiel dat u kunt krijgen, direct na activering van de lijn (Provisioning Profile) en of / wanneer DLM besluit een hogere bitrate toe te passen (DLM-profiel). "
Ik slaag er niet in om zelf een hoger profiel te triggeren. Bij momenten kan ik wel eens wat meer snelheid gebruiken eigenlijk...
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ok, dank voor de bevestiging. Kan ik dit kort ook technisch begrijpen waarom een lijn die in theorie 20% tot 30% meer DL kan krijgen dat niet haalt?petrol242 schreef:85/30 is perfect wat je moet krijgen met die waarden die je hier doorgeeft.
Kan daar iets technisch aan ingegrepen worden om dat te verbeteren? Wellicht niet.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je een korte begrijpbare uitleg wilt:
- de snelheden worden bepaald door vaste profielen (vb: 50 mbps, 70 mbps, 85 mbps, 100 mbps)
- Proximus (DLM) hanteert een marge van ca 20% om je op een hoger profiel te zetten. Deze marge garandeert je een stabiele lijn.
- In jouw geval heb je met een max attainable van 116mbps net niet genoeg om op 100 mbps gezet te worden (een profiel van 95 mbps bestaat niet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik zit al heel lang rond de 122 a 123 qua max att en "blijf steken" op een stabiele 85/35. En of het nu een 100/35 of een 85/35 is, maakt mij geen verschil. Ik zit zelfs bij de gelukkigen met een 35 upload...philippe_d schreef:[..]
[...]In jouw geval heb je met een max attainable van 116mbps net niet genoeg om op 100 mbps gezet te worden (een profiel van 95 mbps bestaat niet).