r2504 schreef:30u verwarmen met een pelletkachel is even vervuilend als 1100 km met de wagen rijden (
Bron).
Wie beweerde ook weer allemaal dat het zo proper was ?
r2504 schreef:cadsite schreef:Sorry, maar dit zijn echt wel vergelijkingen van kust mijn regenboogkleurige kloten...
En waarom dat... omdat het niet past bij je idee ?
Jack Daniels schreef:Het moge duidelijk zijn dat sommigen het niet kunnen verkroppen dat mensen zich niet langer financieel laten pluimen op gebied van stroomvoorziening.
En hier maken we dus reclame voor onder het mom dat het ecologisch is
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Nee dus, omdat de cijfers rammelen
Misschien de cijfers er nog eens bijhalen:
- wettelijk max uitstoot EURO6: 5mg PM10 per km (bij NOX vind ik overal dat er GIGANTISCHE afwijkingen toegestaan zijn, voor PM10 vind ik nergens info, laten we dus maar 5mg nemen)
- wettelijk max uitstoot pelletkachel: 30 mg PM10 per m³
- wettelijk max uitstoot kachel: 150 mg PM10 per m³
- wettelijk max uitstoot accumulatiekachel: 40 mg PM10 per m³ (mijn peksteenkachel doet 24 mg/m³)
? ik kan nergens betrouwbare data vinden over hoeveel m³ lucht er verbruikt bij een houtverbranding van +/- 1,5kg/u -- op fora vind ik 300m³ voor open haard en 30 voor kachel
Uitstoot kachel (zie VMM pamflet): 40mg/m³ (uitstoot) x 30m³/h (luchtverzet per uur) = 1200mg/u -> 4800mg/4u
Uitstoot auto: 5mg/km -> dezelfde uitstoot op 960km en niet op 1100.
onbekende1: hoeveel kuub lucht heb je nodig voor de verbranding van hout (in mijn berekening 30m³)
onbekende2: hoeveel PM10 mogen auto's uitstoten binnen EURO6, net zoals de afwijkingen voor NOx?
opmerking1: heel wat kachels - waaronder de onze - stoten minder uit dan de norm
opmerking2: als ik 4u stook is het hier veel te warm, met 2u (tussen aansteken en nagloeien) een speksteenkachel op te stoken, kom je ruimschoots een dag toe (vermogen van de kachel: 6kW, te verwarmen ruimte: 55m² of 150m³)
Nog een 2de reden dat het populistische zever is: er zijn systemen die tot 90% van de PM10 uit de schouw halen. Dan ga je van 960km plots naar 96km. Ik wil de forensen die elke dag meer kilometers doen heen-en-weer naar Brussel geen eten geven
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Het is een politieke keuze om kachelstokers zwart te maken, zonder maatregelen af te kondigen die de PM10 uitstoot kunnen verminderen.
PS: graag mijn cijfermateriaal kritisch bekijken!
When the facts change, I change my mind. What do you do, sir? (onduidelijk van wie het citaat oorspronkelijk was, maar in de populaire lectuur wordt het aan John Maynard Keynes toegeschreven)