Damastaer schreef:SeNsEi Ze0n schreef:
Maar Fedora Core 3 zijn toch 4 cd's?
ja idd ik heb er 4.
Maar wat nu, WEL een aparte part. of NIET, nu weet ik niet wat doen

Idd. Met alle info die je hier verkrijgt ga je door het bos de bomen niet meer zien. Afzonderlijk installeren en opstarten via een bootmanager of de applicatie draaien onder Virtual PC of VMware ??? Enkele voordelen:
Als je Linux installeert op afzonderlijke partities (minimum 2 => 1 swap en 1 voor het linux-systeem) kan je opstarten via een bootmanager die zich nestelt in de Master Boot Record. Zo kan je linux volledig gescheiden opstarten.
Een nadeel aan dit systeem voor een beginnende Linuxer is dat, als je niet meteen op internet geraakt onder Linux je moet beschikken over een 2de PC of elke keer naar Win XP moet booten om op het net info te zoeken.
Een voordeel is dat je meteen een afzonderlijke Linux-omgeving opbouwt en als je op termijn Windows willen buiten gooien je de Windows-partitie moet verwijderen. Je kan dan een nieuwe Linux-partitie bijmaken en het Linux-systeem over de volledige diskspace plaatsen.
Linux installeren in een virtuele omgeving (VMware, of Virtual PC bv) is nuttig als je enkel eens wil experimenteren. Je kan vlot overstappen naar Windows (Linux draait dan in een venster onder WinXP) zodat je op zoek kan naar info op het net. Ook je mailbox die je voorlopig onder windows houdt blijft constant beschikbaar, net als al je andere favoriete windows-soft. En dit zonder moeten te rebooten.
Ik ben ooit met Linux begonnen op een afzonderlijke partitie. Dit samen met mijn Eicon-USB modem en bijhorende miserie om op het net te raken. Dit heeft me heel wat reboot-werk gekost, en had ik het toen geweten had ik eerst eens als virtueel systeem getest.
De benodigde diskspace ??? Dat is afhankelijk van wat je met Linux van plan bent. Wil je een compact systeem om Linux te ontdekken, of wil je alle toeters en bellen uitproberen ? Ik zou, als de space het toelaat, opteren voor 6 tot 8 Gb. Zo heb je na de installatie nog voldoende space om dingen te ontdekken. Als je space moet vrijmaken en partitions moet resizen kan je toch best met Partition Magic aan de slag. Het is een goed programma en wie daar niet mee wil klooien kan Linux ook beter links laten liggen hoor. Onder Linux zal je nog heeeeeel wat meer moeten klooien hoor.
In elk geval veel suc6 ermee en ik hoop dat deze bijdrage toch een aardige samenvatting is van de verschillende opinies.