Managed gigabit switch 24/48 ports

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben op zoek naar een 24 of 48 port managed switch met gigabit poorten (niet alleen de backbone) met toch wat advanced capabilities.
Dynamic VLAN, spanning tree, en zoverder. Layer 3 mag maar hoeft niet, zelfde voor PoE.
Dit om een installatie uit te breiden in een IT omgeving; vandaar dat een unmanaged switch of low-capability managed switch net iets te basis is.
Er komt op termijn nog een serieuze managed switch bij, maar aangezien er bijna 50 UTP punten bijkomen (en dan direct 5e versnelling :-) ) is de nood aan uitbreiding ineens actueel geworden.

Moest iemand nog eentje wegdoen (vervanging op het werk ofzo) voor een prijsje, laat iets weten.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mikrotik CRS :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dikke nee van ne collega die echt geen zin heeft om zich in de mikrotik UI te verdiepen :-P
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

https://mikrotik.com/product/CSS326-24G-2SplusRM

Deze heeft swOS, web interface, niet te leren aan :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Is SwOS dan zo verschillend van RouterOS ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ter info: mijne CRS mikrotik draait nog op RouterOS, moet van voor de tijd van SwOS zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

ITnetadmin schreef:Ter info: mijne CRS mikrotik draait nog op RouterOS, moet van voor de tijd van SwOS zijn.
Je hebt 2 versies van die switchen. swOS bestaat al tijdje hoor, maak voor switching werkt het beter (eenvoudiger in te stellen) en stabieler.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier zie je de config wiki voor swOS: https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/CRS317 beperkter in features, maar via web (only) en goedkopere managed switch dan die met een cpu en ROS
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

SWOS is specifiek gericht op switching. ROS op routing. Dus met SWOS kom je inderdaad toe.

Overigens : 1 dagje verdiepen in Mikrotik en dan is het helemaal zo moeilijk niet hoor

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben niet degene die je moet overtuigen ;-)

Dus SwOS is een subset van RouterOS?
Of toch echt een totaal ander ding?
Doet SwOS ook layer 3, of is dat het domein van RouterOS?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Kijk even hier voor de 24 Port switch wat die allemaal kan + screenshots (web)
https://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS/CSS326

Kan je dus al voor 90 euro vinden met 2x SFP+ (10Gig support) voor je stacking van switchen (interconnect 10Gig kabels kosten ook maar 15 euro)

L3 gaat ook, maar wat wil je juist doen, hangt daar ook van af.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een Zyxel smart managed switch GS1910-48HP die bijna nooit gebruikt werd. Vanwege geluid wat stoorde in werkruimte.
Voor de rest is het natuurlijk een prima ding. Ik geloof dat hij destijds 700eu kostte. Welke prijs wil je betalen?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Mijn switch niet meer in de running dan?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

dior dna schreef:Ik heb een Zyxel smart managed switch GS1910-48HP die bijna nooit gebruikt werd. Vanwege geluid wat stoorde in werkruimte.
Voor de rest is het natuurlijk een prima ding. Ik geloof dat hij destijds 700eu kostte. Welke prijs wil je betalen?
Wat wil je ervoor? Toestel is ondertussen toch al wat jaartjes oud. Op hardware.info dateert de laatste prijsvermelding van september 2015.
Computer(k)nul
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

Het toestel is inderdaad niet recent maar wel bijna ongebruikt. Ik kocht naderhand de GS1910-24 versie zonder power over ethernet en die is stiller.

Ik heb absoluut geen ervaring met of interesse in 2de hands koop/verkoop maar wil graag helpen als iemand de switch kan gebruiken.
Is 300eu een goede prijs?

Misschien kunnen kndidaten me best PM-en.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sorry, maar 300 euro is wat scherp voor wat eigenlijk als "extra" switch gaat dienen; de budgetten hebben vertraging maar de connecties moeten wel af binnen korte tijd, vandaar de zoektocht naar een "wegsmijtertje" :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kiwivogel schreef:Mijn switch niet meer in de running dan?
Oh jawel hoor (om misverstanden te vermijden); maar er was effe een dringende nood aan een goedkope manier om snel 48 poorten die gaan geplaatst worden aan te sluiten; jouw switch lost al een groot deel van het probleem op (vertraging met budgetten enzo).
Gebruikersavatar
shiseido
Premium Member
Premium Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 14 dec 2009, 22:01
Locatie: Lier
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb hier thuis een Extreme Summit X450e-48p draaien, makkelijk te krijgen -- en kost peanuts..
Gigabit, 48 poorts, PoE, console, layer 3,..

Voor 169 euri excl verzending al tweedehands te krijgen (verzending vanuit NL): https://www.ebay.nl/itm/Extreme-16148-S ... 0048880741
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

ITnetadmin schreef:Sorry, maar 300 euro is wat scherp voor wat eigenlijk als "extra" switch gaat dienen; de budgetten hebben vertraging maar de connecties moeten wel af binnen korte tijd, vandaar de zoektocht naar een "wegsmijtertje" :-)
Ik treed ITnetadmin hierin bij.
Ik ben op zich wel geïnteresseerd in die ZyXEL-switch (omdat ik er twee in dienst heb), maar die zou ook als cold spare moeten dienen.
Die switch zelf wordt niet meer actief ondersteund door ZyXEL (volgens mijn leverancier is de 1910-reeks zeer snel opgevolgd door de 1920-reeks) waardoor de her-/doorverkoopwaarde voor mij drastisch zakt.
Het klopt dat die nieuw ca. €600 gekost heeft, maar ook toestellen die gewoon stof liggen te happen, verminderen (snel) in waarde.
Volgens http://static.us.zyxel.com/pdf/2017/zyx ... 8_2017.pdf wordt dit toestel al sinds augustus 2014 niet meer ondersteund. De meest recente firmware dateert van juli 2014 (V2.00(AABA.0)C0). In IT-termen is dat bejaard!
Computer(k)nul
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

Zoals gezegd ben ik niet ervaren nog geinteresseerd in 2de hands verkoop of koop. Ik ken de regels niet. Mijn oprechte excuses.
Maar ik help graag als ik kan. Daarom vroeg ik initieel welke prijs men wou betalen. Wat is zou een goede prijs zijn? 200eu? 100eu?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Op Tweakers wordt er momenteel een HP Procuve 2610-48-PWR aangeboden, zie https://tweakers.net/aanbod/1591325/hp- ... 8-pwr.html aan €160 excl. verzending. Misschien valt dit in de rede van TS. Op basis van die vraagprijs zou ik voor de ZyXEL GS1910-48HP eerder een prijsvork van €100-€150 hanteren.
Computer(k)nul
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ga effe de verwachtingen een beetje sturen, specifiek naar deze vraag toe:
De reserve unit (tijdelijke dienst en daarna cold spare) die ik zoek mag max een 50tal euro kosten. Het gaat hem absoluut om een tijdelijke "we need something to plug it in" toestel, dat spijtig genoeg wel wat vereist (want domme unmanaged units enzo heb ik nog wel liggen), om effe een dringende nood op te vangen.
De budgetten die voorzien voor de permanente installatie laten wel hogere bedragen toe, maar daar doen ze nu nog moeilijk over.

Versta mij niet verkeerd: ik apprecieer alle advies en alle aanbiedingen die gepasseerd zijn, en neem ze mee naar de toekomst voor andere projecten.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

€50 is wel heel weinig voor een managed 48 poorts switch. De HP waarnaar ik verwees ondersteunt ook PoE om de vergelijking met de ZyXEL niet te scheef te trekken. Geen idee of TS een Poe-switch nodig heeft.
@TS: Welke managed services heb je nodig? Indien enkel VLAN's, dan is de opstelling van meerdere unmanaged switches icm. een kleine managed (om de VLAN-trunk gesplitst te krijgen) een optie. Je moet dan wel plaats hebben in je kast én #VLAN's (unmanaged) + 1 (managed) switches.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
shiseido
Premium Member
Premium Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 14 dec 2009, 22:01
Locatie: Lier
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 18 keer

Heb hier nog een HP V1910-48G (JE009A) gevonden. Nog zo'n 100 jaar garantie :-), managed, layer3, geen Poe, 4x sfps,.. Mag weg voor 100 euro (Excl verzending)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sinna schreef:€50 is wel heel weinig voor een managed 48 poorts switch. De HP waarnaar ik verwees ondersteunt ook PoE om de vergelijking met de ZyXEL niet te scheef te trekken. Geen idee of TS een Poe-switch nodig heeft.
@TS: Welke managed services heb je nodig? Indien enkel VLAN's, dan is de opstelling van meerdere unmanaged switches icm. een kleine managed (om de VLAN-trunk gesplitst te krijgen) een optie. Je moet dan wel plaats hebben in je kast én #VLAN's (unmanaged) + 1 (managed) switches.
De vraag ging dan ook echt over een "wegsmijtertje" dat iemand nog ergens liggen zou hebben, "in afwachting van".

Niet alleen VLANs, maar liefst ook dynamic VLANs, dan kan het nog nuttig zijn in productie later. PoE hoeft niet, maar als iemand er eentje wegdoet aan bodemprijs sluit ik niks uit :-)
Intussen heb ik al 1 switchje goedkoop op de kop getikt hier, dus de grootste nood is al wat gepatched.

We weten allemaal hoe dat gaat soms: "Ah nee, uw budgetten hebben we gebruikt voor nood onderhoudswerkzaamheden aan de verbouwing; maar euh, we willen wel asap die lokalen in gebruik. Hoe ge hebt daar geld voor nodig, voor een dom kabelke?"
Zucht :-p
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 227
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef: De vraag ging dan ook echt over een "wegsmijtertje" dat iemand nog ergens liggen zou hebben, "in afwachting van".
Zucht :-p
Geen probleem. Je mag mijn switch gratis 199 jaar (garantie!) lenen als je hem komt halen en terugbrengen :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”