Ik heb op zich niets tegen drones en aan overmatige klagers heb ik ook een hekel. Toch mogen we de zaken niet verengen tot enkel dat. Iedereen heeft zijn eigen mening en voorkeuren en de vrijheid van het ene individu eindigt waar dat van een ander begint.
Zoals met veel andere zaken komen er pas problemen van als mensen hun vrijheid boven deze van anderen plaatsen en voor hen gaan beslissen wat kan en wat niet. Op die momenten moet de overheid dan ingrijpen en dat komt bij de redelijken (meerderheid) over als pesterijen.
Drones zijn inderdaad voor de meeste mensen, inclusief mezelf geen probleem zolang ze gebruikt worden zoals het hoort en met respect voor een ander. Dat iemand in een wei wat met die dingen speelt zal niemand storen. Als ze boven uw tuin hangen is dat misschien al anders en zeker als uw madam daar net zit te zonnen of uit de sauna komt. Het punt dat men kan gefilmd en opgenomen worden sterkt het vertrouwen ook niet echt. Niemand wil dat de foto's van zijn spelende kinderen op een pedosite terecht komen of dat madam plots de ster van de wijk is door een onbewust optreden op een website.
Veel ongenoegen hangt inderdaad deels af van onwetendheid over de mogelijkheden maar ook uit het feit dat men niet weet wat de drone-eigenaar van plan is. Een normaal mens gaat dus niet zomaar in privégebied wat vliegeren en nog minder filmen. Dat ze maar kort filmen of van ver maakt geen verschil, de kwaliteit is vandaag de dag zodanig goed dat men mensen zeeg goed kan onderscheiden.
Uiteraard worden we dagelijks gefilmd in openbaar domein maar dat wil helemaal niet zeggen dat iedereen dat normaal vindt. Dat er geregeld berichten opduiken over misbruik van die beelden voedt het vertrouwen ook niet.
De foto's die verkocht worden van vluchten boven wijken zullen niet deze met de madam in adamskostuum bevatten want deze ben ik nog niet in de huiskamers tegen gekomen. De firma zou rap gedaan hebben met verkopen en dat weten ze zelf ook. Ook Google maps gebruikt foto's maar ook daar worden dingen (huisnummers, gezichten, nummerplaten,...) geblurred en kan je zelf je ganse huis laten blurren. Dat dit erbij gekomen is zegt genoeg over het feit dat niet iedereen ermee gediend is of dat er al problemen door ontstaan zijn. Iedereen kent wel oa het verhaal van de man die het bordeel verliet toen google passeerde
Voor mij moet dat dus niet verboden worden maar als je het doet lijkt het me logisch dat je minstens ofwel toestemming vraagt ofwel zeer duidelijk aangeeft wat uw bedoelingen zijn. Meestal laten mensen dan hun voorbehoud varen. Dat merk ik zelf ook als ik gewone foto's neem. Als je er gewoon maar staat dan is er snel wantrouwen, als je uitlegt waarom je foto's neemt is er meestal geen probleem. Als iemand er wel een probleem mee heeft verwijder ik de foto's direct en zonder discussie. Op reis is dat nog moeilijker omdat daar vaak nog striktere opvattingen over beelden bestaan.