Er wordt altijd aangeraden om alle netwerk apparaten - waar mogelijk - bedraad aan te sluiten in plaats van WiFi.
Vooral wegens de snelheidswinst t.o.v WiFi, en om je WiFi netwerk niet te overbelasten ...
Wat is het advies voor printers?
In een bureelomgeving hiers staan alle Desktops, NAS, server (uiteraard) bedraad aangesloten, laptops meestal WiFi, Macbooks, i-phones etc WiFi.
Hier staan ook 3 printers (Brother-MFC-5895CW, Brother-MFC-L8650CDW, HP-OfficeJet-710) bedraad aangesloten.
Ik zou deze liever via WiFi hebben (a) om plaats te maken op de switches (b) om wat van de kabel wirwar te vereenvoudigen.
Pros en cons?
Een printer heeft toch niet zo'n bandbreedte nodig, en bezet het WiFi netwerk nauwelijks, denk ik...
Printers: bedraad of WiFi ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Mijn laserprinter (zwart-wit) heeft een 10mbps netwerk kaartje, mijn kleurenprinter 100mbps (heeft ook WiFi).
indien je dicht bij je Access point staat zal WiFi geen probleem vormen.
indien je dicht bij je Access point staat zal WiFi geen probleem vormen.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Orange Go Extreme:
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat is ook mijn ervaring. Ik heb hier een HP Officejet Pro 8710 welke wifi heeft en UTP. Om te printen merk ik dat je toch vrij dicht tegen het AP moet zijn, als je een wat instabiele wifi hebt (wat bij surfen geen probleem is) dan merk ik dat hij niet altijd begint met printen, ofwel pas echt laat begint er aan (+ 3 minuten soms). In de omgekeerde richting (scannen en opslaan op de NAS) is het een even grote ramp...
Ik zou zeggen koop een grotere switch? Voor 80 euro heb je reeds een goeie 16 of 24 poorts?
Ik zou zeggen koop een grotere switch? Voor 80 euro heb je reeds een goeie 16 of 24 poorts?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Wij hebben een MP600R printerscannercombo. En de wifi is zeker voldoende om te printen. Bij het scannen echter merk je wel dat je daar tegen limieten aanloopt (met zelfs timeouts in de scanapplicatie tot gevolg indien je aan hoge DPI scant), daarom dat deze nu wel vooral bedraad aangesloten is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Met mijn vorige printer (canon MX925) via wifi regelmatig problemen. Sinds die aangesloten was via een Powerline geen last meer gehad.
Sinds kort een nieuwe printer (Canon TS9190 of zoiets), maar wifi nog niet opnieuw getest.
Ik heb ook gemerkt dat de virusscanner ook moeilijker deed om via wifi te printen.
Sinds kort een nieuwe printer (Canon TS9190 of zoiets), maar wifi nog niet opnieuw getest.
Ik heb ook gemerkt dat de virusscanner ook moeilijker deed om via wifi te printen.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Voor eenvoudige dingen af te drukken ga je geen hinder ondervinden, wil je al eens een foto op A4 afdrukken dan zal je wel wat langer mogen wachten.
Of dat een probleem is, moet je zelf uitmaken.
Geef mij toch maar de stabiliteit van een draad, hoe irritant is het niet als je snel iets wil printen en het werkt niet
Of dat een probleem is, moet je zelf uitmaken.
Geef mij toch maar de stabiliteit van een draad, hoe irritant is het niet als je snel iets wil printen en het werkt niet
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Bij mijn zus staat een wifi-printer. Die heeft de voorkeur om op het open FON-netwerk van haar BBOX te connecteren. Met als gevolg dat hij dan niet bereikbaar is in het thuis-netwerk.
De enige oplossing die ik zag is het FON-netwerk uitschakelen. Op de printer kan ik geen voorkeur ingeven. We configureren hem voor het thuis-netwerk, maar hij heeft een voorkeur voor het FON-netwerk. Als hij daarop geraakt is hij "kapot".
Dat is onlangs terug gebeurd toen PX nieuwe firmware op de BBOX gepushed had.
De enige oplossing die ik zag is het FON-netwerk uitschakelen. Op de printer kan ik geen voorkeur ingeven. We configureren hem voor het thuis-netwerk, maar hij heeft een voorkeur voor het FON-netwerk. Als hij daarop geraakt is hij "kapot".
Dat is onlangs terug gebeurd toen PX nieuwe firmware op de BBOX gepushed had.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wij hebben een Brother wifi printer/scanner (DCP L2520DW) en voordien een Samsung printer/scanner (SCW3205W).
Beide hingen aan het wifi-netwerk.
- beginnen meteen te printen
- staan 10m van het AP
- scannen "streamen" naar een pc gaat ook meteen
De printer zal meer moeite hebben met een opdracht te verwerken intern, dan via de NIC te ontvangen, hetzij over wifi of ethernet.
Beide hingen aan het wifi-netwerk.
- beginnen meteen te printen
- staan 10m van het AP
- scannen "streamen" naar een pc gaat ook meteen
De printer zal meer moeite hebben met een opdracht te verwerken intern, dan via de NIC te ontvangen, hetzij over wifi of ethernet.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Bedankt voor de feedback.
De algemene tendens van de antwoorden lijkt toch een voorkeur naar bedraad aansluiten ...
De algemene tendens van de antwoorden lijkt toch een voorkeur naar bedraad aansluiten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
bedraad als het kan, dat is common sense... maar zeker geen must
hier is de printer/scanner draadloos, heb nog geen nadelen/vertraging ondervonden
vanaf het moment ik het print commando geef en ik recht sta om de afdruk te gaan halen is hij al bijna klaar ...
hier is de printer/scanner draadloos, heb nog geen nadelen/vertraging ondervonden
vanaf het moment ik het print commando geef en ik recht sta om de afdruk te gaan halen is hij al bijna klaar ...
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik hield ook vast aan 'bedraad moet' voor een printer, maar mijn laatste aanschaf (Canon PIXMA TS8050) is ook wifi/usb only. En als ik eerlijk ben, dat ding kan 802.11n aan, dus dat gaat wel vlot vooruit. En vooral het gemak dat het ook goed werkt op smartphones/tablets, wat bij wired wel al eens een issueke durft zijn (practical experience).
Dus tenzij je echt een stevige reden hebt... meerprijs voor ethernet-enabled printers is vrij stevig tegenwoordig.
Dus tenzij je echt een stevige reden hebt... meerprijs voor ethernet-enabled printers is vrij stevig tegenwoordig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het gaat inderdaad WIFI evenzeer werken (als je WIFI natuurlijk goed is) maar mijn regel is als een toestel op een vaste plaats staat het best ook een vaste aansluiting heeft. Gezien printers ook meestal in slaap vallen wil WIFI nogal eens trager terug op gang komen ook.duizend schreef:bedraad als het kan, dat is common sense... maar zeker geen must