IP-adressen verdelen met switch?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Thomas VDB
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jan 2005, 09:44

Hoi,

Op werk hebben we nieuw abbonement versatel met 5 vaste IP-adressen.
De modem heeft slechts 1 LAN-uitgang.

Het is de bedoeling om 2 LAN's op die modem aan te sluiten. De modem is geconfigureerd volgens 'half bridge' ofte 'routed subnet'.

Ik dacht een switchte kopen, waar we de modem op aansluiten, en de 2 routers van de 2 LAN's.
Dus :

Modem => Switch => Router 1 => LAN 1
............................=> Router 2 => LAN 2

We willen dat de WAN-poort van Router 1 het eerste vaste IP-adres krijgt,
en de WAN-kant van Router 2 het tweede vaste IP-adres.
Hoe kunnen we hiervoor zorgen. Mogen we de WAN-kant van de routers gewoon zo configureren (fixed IP), of is het mogelijk om de switch zo te configureren dat ie volgens MAC-adres van de WAN-kant van de routers steeds de IP-adressen hetzelfde verdeeld.

Ik hoop dat jullie m'n probleem begrijpen. Komt er eigenlijk op neer : als ik een abbo heb met meerdere vaste IP's, hoe zorg ik ervoor dat ie IP's steeds op dezelfde toestellen terechtkomen.
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

dat is vast te stellen in de routers zelf. Dus daar moet je dan het vaste IP ingeven in plaats van het via DHCP te krijgen.
Normaal moet je dan ook DNS-servers enzo vast instellen in je router.

Een switch zal trouwens nooit ip-adressen toedelen ofzo.
DragonZeal
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 maa 2004, 11:20

Gewoon in je routers de vaste IP's instellen.
Je manier van werken is goed:
Modem-->Switch-->Router1
etc.
Als je nog meer vragen hebt dan vraag je het maar.

Edit: Ne second te laat.
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

wem schreef:
Een switch zal trouwens nooit ip-adressen toedelen ofzo.


Toch even verbeteren. DHCP bestaat wel degelijk in een (high end, layer 3) switch. vb.: Extreme Networks Summit 400



Standaard soho switches kan inderdaad nooit dhcp aangezien een switch op layer 2 werkt (mac adres) tegenover layer 3 voor ip.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Someone learned his lesson :). Layer 3s heeft de gemiddelde gebruiker nu wel niet.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

The_Borg schreef:Someone learned his lesson :). Layer 3s heeft de gemiddelde gebruiker nu wel niet.


'k Heb een stackje van 4 staan momenteel. Wil dat nu zeggen dat ik beter ben dan gemiddeld? :P
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”