Ze hebben mijn gegevens niet nodig voor de werking. Daar gaan ook geen rekeningen of garantiebewijzen op staan dusja.heist_175 schreef:GDPR nog een keer lezenMClaeys schreef:GPDR ... gegevens te verwijderen (het recht vergeten te worden)
Als het bedrijf kan aantonen dat ze de gegevens nodig hebben, mag je vragen om te verwijderen, maar zal het bedrijf dat niet doen.
En het is maar de vraag of de wetgever uw versie van de feiten gaat volgen...
Media Markt wil uw EID voor marketing, spam & datamining
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
eID nummer (formaat 590-1234567-89) is inderdaad niet hetzelfde als het rijksregister nummer.heist_175 schreef:eID inlezen is niet hetzelfde als het rijksregisternummer opslaan hé .
Daarvan zegt de Privacy Commissie (zie hoger):
- Daarbij komt nog dat de handelaar in geen geval je foto, je identiteitskaartnummer, je rijksregisternummer of je geboorteplaats mag verwerken of bewaren.
bron: https://www.privacycommission.be/nl/eid ... toepassing
Dat lees ik toch anders.heist_175 schreef:Je kan het RRN bewaren, maar niet als index -> dat is toegestaan.
Op de website van de Privacy Commissie las ik:
- Het rijksregisternummer dat op elke eID staat, mag enkel verwerkt worden als de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking daartoe gemachtigd is door het Sectoraal comité van het Rijksregister.
In het algemeen geldt wel dat een verantwoordelijke die geen taak van openbaar belang heeft, het rijksregisternummer niet zal mogen gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Uw RRN staat op de achterkant van uw eID.
Telkens je een auto gaat huren of zelfs maar een vervangwagen krijgt, nemen ze een kopie van voor- en achterkant.
Ze maken geen index van uw RRN, ze kunnen er niet op zoeken, maar ze hebben uw RRN wel.
Net nog een vervangwagen gehad voor een groot onderhoud op 30K.
Kopie van voor- en achterkant.
Ze houden die data sowieso lang bij, hoe gaan ze anders boetes die met die vervangwagen gesprokkeld heb, naar mij sturen? Ik heb zelf ooit een boete van de gemeente Zaventem pas 7maanden na datum in de bus gehad.
Telkens je een auto gaat huren of zelfs maar een vervangwagen krijgt, nemen ze een kopie van voor- en achterkant.
Ze maken geen index van uw RRN, ze kunnen er niet op zoeken, maar ze hebben uw RRN wel.
Net nog een vervangwagen gehad voor een groot onderhoud op 30K.
Kopie van voor- en achterkant.
Ze houden die data sowieso lang bij, hoe gaan ze anders boetes die met die vervangwagen gesprokkeld heb, naar mij sturen? Ik heb zelf ooit een boete van de gemeente Zaventem pas 7maanden na datum in de bus gehad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Het is vrij simpel: advies privacycommissie is gewoon waardeloos omdat er geen KB over deze materie bestaat.
Zo zit België in elkaar, mooi in theorie maar zwak in praktijk.
Hierdoor kan Mediamarkt doen wat ze willen.
Zo zit België in elkaar, mooi in theorie maar zwak in praktijk.
Hierdoor kan Mediamarkt doen wat ze willen.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Als je ziet hoe gemakkelijk mensen online gevoelige informatie vrijgeven vind ik het raar dat als er fysiek naar gevraagd wordt dat het plots veel gevoeliger zou worden.
Mediamarkt mag vragen wat ze willen, maar zijn nog altijd afhankelijk van de goedwil van de mensen. Ik vind het zelf ook niet kunnen en ze krijgen gegarandeerd een njet. Tot daar dus niets mis mee. Het wordt wel een heel ander verhaal over wat ze met de verworven informatie doen en daar schiet de privacycommissie van ver te kort.
Mediamarkt mag vragen wat ze willen, maar zijn nog altijd afhankelijk van de goedwil van de mensen. Ik vind het zelf ook niet kunnen en ze krijgen gegarandeerd een njet. Tot daar dus niets mis mee. Het wordt wel een heel ander verhaal over wat ze met de verworven informatie doen en daar schiet de privacycommissie van ver te kort.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Los van dit alles begrijp ik nog steeds niet de heisa rond het RRN... eigenlijk is het verdorie zeer handig als software ontwikkelaar.
Je certificaat op je eID lijkt me veel waardevoller dan een stom nummer.
Je certificaat op je eID lijkt me veel waardevoller dan een stom nummer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ze hebben de PC wijsgemaakt dat dit voor de garantiebewijzen dient, echter heel het freedelity systeem is bedoeld om je klanten te dataminen en te profilen, en uiteraard correcte gegevens te melken uit de ID kaart.petrol242 schreef:Tot daar dus niets mis mee. Het wordt wel een heel ander verhaal over wat ze met de verworven informatie doen en daar schiet de privacycommissie van ver te kort.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik plak van pure ellende tegenwoordig mijn eID chip af, zodat ze de kaart niet in hun pc kunnen steken nog voor ik tijd heb gehad om te protesteren.
Laatst daar nog voor "gegijzeld" geweest, met de simkaart registratie.
Zij wilden niet manueel registreren, ik weigerde mijn ID te laten inlezen.
Laatst daar nog voor "gegijzeld" geweest, met de simkaart registratie.
Zij wilden niet manueel registreren, ik weigerde mijn ID te laten inlezen.
-
- Deel van't meubilair
Bij HUBO vroeg men ook m'n eID voor het bijwerken van hun gegevens.
Meteen laten weten dat ik dit niet nodig vond en de dame aan de kassa schrok meteen... ik was blijkbaar de eerste die niet zomaar spontaan m'n eID afgaf
Meteen laten weten dat ik dit niet nodig vond en de dame aan de kassa schrok meteen... ik was blijkbaar de eerste die niet zomaar spontaan m'n eID afgaf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Zelfs bij de lokale drankenhandel (Prik & Tik) vraagt men, keer op keer, om de eID in te lezen én om het GSM nummer mee te delen.
Hoegenaamd ter vervanging van de klantenkaart...
Zelf ben ik ook van mening dat er heden te weinig zekerheid is om deze gegevens zomaar te verstrekken.
Hoegenaamd ter vervanging van de klantenkaart...
Zelf ben ik ook van mening dat er heden te weinig zekerheid is om deze gegevens zomaar te verstrekken.
-
- Deel van't meubilair
Dat zie je inderdaad meer en meer... ook m'n apotheker (maar die moet je eID toch hebben voor het electronisch voorschrift).eternum schreef:Hoegenaamd ter vervanging van de klantenkaart...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 18 keer
Bij prepaid kaarten zoals bij Proximus dien je je te registeren op hun website of kun je die registeren door naar een Proximuswinkel te gaan.
Dus als je ook voor een abbo je identiteitskaart laat uitlezen dan weet je eigenlijk dat mobiele providers eigenlijk de meeste gegevens van persoonlijke gegevens in handen hebben.
Welke gegevens door een mobiele provider wordt uitgelezen tijdens een registratie is dan ook moeilijk te controleren.
Als ik mij goed kan herinneren (ik kan mis zijn) moet je bij de registratie je pincode invoeren van je identiteitskaart zodat de gegevens kunnen uitgelezen worden.
Vraagje: is Itsme (app van overheid) dan niet een veiliger platform dan eid? Volgens mij worden de gegevens getoond die de website opvraagt en enkel deze gegevens dan ook gedeeld.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Dus als je ook voor een abbo je identiteitskaart laat uitlezen dan weet je eigenlijk dat mobiele providers eigenlijk de meeste gegevens van persoonlijke gegevens in handen hebben.
Welke gegevens door een mobiele provider wordt uitgelezen tijdens een registratie is dan ook moeilijk te controleren.
Als ik mij goed kan herinneren (ik kan mis zijn) moet je bij de registratie je pincode invoeren van je identiteitskaart zodat de gegevens kunnen uitgelezen worden.
Vraagje: is Itsme (app van overheid) dan niet een veiliger platform dan eid? Volgens mij worden de gegevens getoond die de website opvraagt en enkel deze gegevens dan ook gedeeld.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 18 keer
Ironisch is dit systeem gemaakt door o.a. de Belgische mobiele operators, maar gebruiken ze bij een prepaid kaart (Proximus) toch nog liever je identiteitskaart...
https://www.proximus.be/nl/id_cr_prepid ... kaart.html
https://www.itsme.be/faq#wie-zit-er-achter-itsme
https://www.proximus.be/nl/id_cr_prepid ... kaart.html
https://www.itsme.be/faq#wie-zit-er-achter-itsme
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
PIN is enkel om je private sleutel te ontgrendelen om iets te ondertekenen. Je gegevens zijn gewoon uitleesbaar met eender welke kaartlezer.giolovin schreef:Als ik mij goed kan herinneren (ik kan mis zijn) moet je bij de registratie je pincode invoeren van je identiteitskaart zodat de gegevens kunnen uitgelezen worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Jap dat kan ik bevestigen. Bij de eerste registratie op itsme met EID staan al je gegevens daar van je identiteitskaart. Voor de algemene voorwaarden te ondertekenen had ik wel mijn pin nodig.